;
coinex

ساخت نانو جوهر های مقاوم در برابر سایش توسط محققین شرکت‌های دانش بنیان کشور

ساخت نانو جوهر های مقاوم در برابر سایش توسط محققین شرکت‌های دانش بنیان کشورنانو جوهر های Sublimation (جوهر تصعیدی نانو ساختار)  جوهر چاپ بر روی شیشه، پارچه و یا سرامیک به شمار می‌روند که در صنعت چاپ رنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین دارای مقاومت و پایداری بالایی است که توسط محققین شرکت‌های دانش بنیان ساخته شده است.

Sublimation یک نوع فرایند چاپ است؛ به این صورت که طرح مورد نظر روی کاغذ، پیرینت شده وکاغذ را تحت شرایط، روی سطح مورد نظر مانند شیشه پارچه یا سرامیک قرار می‌دهند. بعد از اعمال پرس و حرارت، جوهر کاغذ تصعید شده (جوهر از حالت جامد به گاز تبدیل شده و دوباره به جامد تبدیل می‌شود)، و طرح مورد نظر بر روی سطح  پارچه، شیشه و یا سرامیک اعمال شده و کاغذ سفید می‌شود.

این نوع صنعت چاپ به دلیل دارا بودن مقاومت بالا در برابر شست و شو و سایش، در جهان با گردش مالی زیادی همراه است، اما به دلیل هزینه بالای مواد اولیه و همچنین وارداتی بودن این فناوری در ایران، موانعی را برای رشد این فناوری در کشور به وجود آورده است.

در این طرح از فناوری نانو بهره گرفته شده که اندازه‌ی رنگدانه‌های مورد استفاده در مواد رنگی را به کمتر از 100 نانومتر می‌رساند. این دستاورد سبب شد تا از گرفتگی نازل‌ها توسط رنگدانه‌ها جلوگیری شود و همچنین باعث  افزایش پایداری رنگی جوهر، کاهش هزینه نسبت به نمونه‌های خارجی شده و از مزایای این نانو جوهر تولید شده به شمار می‌رود.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر