;
coinex

نانو تکنولوژی اینبار به تشکیل جای زخم و جلوگیری از آن کمک می‌کند

نانو تکنولوژی اینبار به تشکیل جای زخم و جلوگیری از آن کمک می‌کندنانو تکنولوژی مانع از تشکیل جای زخم یا اسکار خواهد شد! اسکار (scar) یا جای زخم به اثر باقیمانده از التیام زخمی گفته می‌شود که از بهبود بافت آسیب دیده‌ای که به طور کامل بازسازی نشده به جا می‌ماند.

طبیعتاً​ هر فردی که سوختگی را تجربه کرده باشد می‌داند که پس از بهبود زخم، زائده ای به نام اسکار ایجاد می‌شود و بافت همبند روی آن را می‌گیرد، که در اکثر نوع پوست‌ها این اثر تا آخر عمر باقی می‌ماند.

محققان دانشگاه آلابامای غربی بر این باورند که می‌توان با استفاده از نانو تکنولوژی برای همیشه از دست این آثار زخم خلاص شد.

روند بهبود از طریق نانو تکنولوژی به این طریق خواهد بود که در مرحله اول، بدن در پروسه‌ای به نام بذر افشانی (reseending) زخم‌ها را با سلول‌های جدید می‌پوشاند. در مرحله دوم، بدن کلاژن سازی کرده و با قرار گرفتن بر روی زخم از پخش عفونت جلوگیری می‌کند. این امر به تشکیل بافت‌های مخاطی متراکم و فیبری منجر می‌شود.

محققان این پژوهش قصد دارند در مرحله بذرافشانی مجدد از نانو داربست‌ها برای ترمیم زخم استفاده کند.

نانو داربست‌ها که به اندازه ۱۰۰ برابر کوچکتر از موی انسان هستند، می‌توانند در مرحله اول بهبود زخم، رشد سلول را کنترل کنند.

به گفته محققان با این روش می‌توان از کلاژن سازی بیش از حد بافت‌ها و از تشکیل بافت‌های اضافی و پایدار روی زخم جلوگیری کرد.

امید است که از نانو ذرات بتوان به عنوان عوامل تحریک کننده استفاده کرد و بافت اسکار را به بافت سالم‌تری تبدیل نمود. اما این پروژه در مراحل اولیه قرار دارد و برآورد می‌شود تحقق این امر ۱۰ سال به طول خواهد انجامید.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر