;
coinex

آیا معامله ایران با ایرباس و بوئینگ به هم می خورد؟

آیا معامله ایران با ایرباس و بوئینگ به هم می خورد؟

به نظر می‌رسد که عملکرد ترامپ بر معامله ایران با ایرباس و بوئینگ تاثیرگذار باشد. زیرا ابهاماتی در مورد قرارداد ۳۶ میلیارد دلاری ایران برای خرید هواپیما از بوئینگ، ایرباس و ای تی آر وجود دارد.

رویکرد تندروی ترامپ در مورد ایران، مشکلات بانکی موجود و همچنین آشفتگی‌های سیاسی نیز باعث به وجود آمدن بیشتر این ابهامات شده است.

به نظر می‌رسد که تصمیمات شرکت ایران‌ایر برای خریدن این ۲۰۰ هواپیما از شرکت‌های بوئینگ، ایرباس و ای تی آر، ناشی از برجام باشد.

براساس اخبار موجود، قرارداد خرید هواپیما از نظر مالی، برای افراد درگیر در این قرارداد نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است و این امر می‌تواند بر معامله ایران با ایرباس و بوئینگ تاثیر داشته باشد.

در این راستا شرکت ایران‌ایر قرارداد ۱۶ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری خود با بوئینگ را بزرگترین قرارداد با یک شرکت آمریکایی پس از انقلاب اسلامی اعلام کرده است.

برتراند گرابوسکی که مشاور و بانکدار سابق حوزه هوانوردی است در مورد معامله ایران با ایرباس و بوئینگ اعلام کرده است که با وجود این حجم از فضای منفی در آمریکا، چه کسی مایل خواهد بود که برای ایران فاینانس تامین کند.

اکنون شرکت بوئینگ درحال آماده سازی خود برای ساخت ۱۵ فروند هواپیمای دوربرد دوموتوره از نوع ۷۷۷-۳۰۰ ای آر است. این شرکت قصد دارد تا در ماه آوریل آینده آنها را به ایران تحویل دهد.

در مورد تحویل هواپیماهای مدل ۷۷۷، بانکدار غربی اعلام کرده است که تحویل آنها به ایران به شکل فزاینده‌ای سخت خواهد بود. اما باید گفت که فقط صادرات بوئینگ به ایران نیست که در خطر است بلکه چون برخی قطعات ایرباس در آمریکا ساخته می‌شود، صادرات هرگونه هواپیمای غربی به ایران نیز باید با اجازه دولت این کشور صورت گیرد.

لازم به ذکر است که ایران تاکنون تعداد 9 هواپیما را به کشور وارد کرده است. تعداد سه فروند از شرکت ایرباس و تعداد شش فروند دیگر از شرکت ای تی آر.

گویا واشنگتن تا پایان دهه جاری مجوزهای فروش هواپیما به ایران را صادر کرده است. براساس وجود برنامه‌های تحویل، این مجوزها خواهند توانست تا راه را برای تحویل 15 فروند بوئینگ 777 و 30 تا 40 جت ایرباس به ایران هموار کنند.

به گفته یکی از منابع، به دلیل تبعات سیاسی و قانونی موجود، نتیجه احتمالی لغو این مجوزها باعث می‌شود تا وضع موجود همین‌گونه باقی بماند، اما تمدید یا گرفتن مجوزهای جدید بسیار سخت خواهد بود.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر