;
coinex

توسعه همکاری های علمی و فناوری ایران با ازبکستان

توسعه همکاری های علمی و فناوری ایران با ازبکستانمعاون علمی و فناوری رئیس جمهور، از توسعه همکاری های علمی و فناوری ایران با ازبکستان خبر داد. وی یکی از زمینه‌های همکاری بین ایران و ازبکستان را توسعه مناسبات علمی و دانشگاهی عنوان کرد.

به گفته وی ایران و ازبکستان می‌توانند در سایر حوزه‌ها مانند حوزه نفت و گاز و همچنین سایر فناوری‌های مورد نیاز این حوزه با هم همکاری‌ نمایند.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، در دیدار با هیات ازبکستانی از توسعه همکاری های علمی و فناوری ایران با ازبکستان سخن گفت و ادامه داد که باید شرایطی فراهم گردد تا همکاری‌های دانشگاهی بین ایران و ازبکستان افزایش یابد.

وی در ادامه به فعالیت‌های فناورانه ایران در سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد که شرکت‌های دانش‌بنیان زیادی در حوزه‌های مختلف نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، سلول‌های بنیادی، ICT  و غیره در ایران در حال فعالیت هستند.

ستاری همچنین تاکید نمود که برخی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی توانسته‌اند تا به عنوان بزرگترین شرکت‌های منطقه شناخته شوند.

به گفته ستاری، ایران در تمامی رشته‌های علمی توانسته است پیشرفت کند و این امر راه را برای پیشرفت ایران و ایجاد  زیرساخت‌هایی برای همکاری های علمی و فناوری ایران با ازبکستان هموار می‌نماید.

ستاری در ادامه در مورد تشکیل کمیته‌های مشترک فناوری بین ایران و سایر کشورها نیز سخن گفت و اعلام نمود که برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی در حوزه‌های فناورانه مختلف کمیته‌هایی مشترک را با دیگر کشورها تشکیل داده‌اند. وی در ادامه دو کمیته روسیه و چین را از فعالترین‌ها دانست.

به گفته ستاری در این کمیته‌ها همکاری‌های دانشگاهی توسعه داده شده‌اند و پروژه‌های مشترک دانشگاهی نیز تعریف و انجام خواهند شد. وی در ادامه همکاری‌های مشترک علمی را نیز از دیگر دستاوردهای تشکیل این کمیته‌ها عنوان کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور به هیأت ازبکستانی پیشنهاد نمود تا از منطقه عسلویه دیدن کنند و از نزدیک با پیشرفت‌های فناوری ایران در حوزه نفت و گاز آشنا شوند. وی در این مورد به آنها اعلام کرد که عسلویه بزرگترین میدان گازی دنیاست.

به گفته ستاری کشور ازبکستان می‌تواند از تجربه ایران در حوزه CNG استفاده نماید. همچنین این کشور می‌تواند به دلیل داشتن میادین بزرگ گازی در ایران از فناوری ساخت CNG نیز بهره ببرد.

وی در ادامه در سخنان خود اعلام نمود که از نظر تاریخی و احساسی ایران و ازبکستان دارای مشترکاتی هستند ولی متاسفانه شناخت درستی بین مردم ایران و ازبکستان در این زمینه وجود ندارد. به گفته ستاری لازم است تا این شناخت به یاری دولت دو کشور ایجاد شود. وی در ادامه توسعه همکاری‌های دانشگاهی را بهترین روش برای شناخت و نزدیکی بیشتر دو کشور دانست.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور همچنین به هیات ازبکستانی اعلام نمود که ایران توانسته است تا در بسیاری از فناوری‌های حوزه نفت و گاز به خودکفایی برسد و ایران می‌تواند این فناوری‌ها را در اختیار ازبکستان نیز قرار دهد.

ستاری تاکید نمود تا قبل از تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان، حتما بازدیدی از زیرساخت‌های علم و فناوری ایران صورت گیرد تا زمینه تعریف پروژه بین دو کشور راحت‌تر باشد.

ضرورت ایجاد روابط جدید بین ایران و ازبکستان

عبدالعزیز کامل‌اف، وزیر امور خارجه ازبکستان نیز در این مراسم حضور داشت و اعلام نمود که بر اساس توافقات منعقد شده بین رؤسای جمهور دو کشور دیدارهایی صورت خواهد گرفت. وی این امر را باعث توسعه بیشتر همکاری های علمی و فناوری ایران با ازبکستان دانست.

به گفته وزیر امور خارجه ازبکستان، این دو کشور منافع مشترک زیادی در بعد منطقه‌ای، بین‌المللی و دو جانبه دارند و این امر توسعه همکاری‌ها را بیشتر می‌کند. به گفته وی به‌ زودی رییس‌جمهور ایران نیز به ازبکستان سفر خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ازبکستان همچنین در ادامه امیدوار بود که افزایش دیدارهای مشترک این دو کشور بتواند شرایطی را فراهم کند تا زمینه همکاری‌ها و فعالیت‌های بین این دو کشور هموارتر گردد.

کامل‌اف تاکید نمود که ازبکستان توجه ویژه‌ای به توسعه روابط تجاری، اقتصادی و علمی و فناوری با ایران دارد. وی یکی از دلایل تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان را نیز همین امر دانست.

به گفته وزیر امور خارجه ازبکستان، این کشور برای توسعه همکاری‌های دانشگاهی و تربیت نیروی مهندس و متخصص از ایران کمک می‌خواهد. به گفته وی کشور ایران در این حوزه‌ها تجارب خوب و قابل توجهی دارد.

وزیر امور خارجه ازبکستان نیز از وجود مشترکات این دو کشور سخن گفت و اعلام نمود که مردم ایران و ازبکستان منطقه، سنتها، تاریخ، تجارب و حتی ذهنیت مشترکی با هم دارند و تاکید نمود که باید از این اشتراکات به نحو مناسبی استفاده کرد.

به گفته کامل‌اف ازبکستان تا قبل از فروپاشی شوروی مرکز علم و دانش بوده است و از نظر تاریخی دانشمندان بزرگی را در خود پرورش داده، اما پس از این اتفاق تمرکز علم و فناوری در این کشور نیز از بین رفته است.

وی ادامه داد که تعداد 50 مؤسسه علمی در آکادمی علوم شوروی فعال بوده‌اند ولی پس از فروپاشی شوروی بسیاری از این موسسات در کشورهای مختلف تقسیم شده‌اند و تمرکز آنها از بین رفته است. وی در ادامه ظرفیت علمی ازبکستان را با وجود تمام این اتفاقات بالا دانست و ادامه داد که هنوز هم متخصصان زیادی در این کشور وجود دارند.

وزیر امور خارجه ازبکستان، یکی از مهم‌ترین کارهای دولت در حوزه علمی را، تبدیل علوم پایه به علوم عملی عنوان کرد و ادامه داد که انجام این کار ساده نیست و راه دشواری در پیش است.

کامل‌اف حفظ کارشناسان و مهندسان ازبکستان را یکی از دغدغه‌های دولت عنوان کرد و ادامه داد که در این زمینه از تجربیات و همکاری‌های ایران استفاده خواهد کرد. وی همچنین یکی از نیازهای مهم ازبکستان را تربیت کادر مجرب و مهندس خبره دانست و امیدوار بود تا در همکاری‌های مشترک آینده با کشور ایران این موضوع مورد نظر قرار گیرد.

علی‌شیر سلطان‌اف، که رئیس شرکت ملی نفت و گاز ازبکستان است نیز در این مراسم حضور داشت و گزارشی از وضعیت فناوری در حوزه نفت و گاز کشور ازبکستان را ارائه نمود. وی در صحبت‌هایش، خواهان همکاری‌های مشترک ایران و ازبکستان در حوزه فناوری‌های نفت و گاز شد.

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر