;
coinex

بررسی تغییرات بازار موبایل با اجرای طرح رجیستری

بررسی تغییرات بازار موبایل با اجرای طرح رجیستریاجرای طرح رجیستری موبایل در فاز اول خود قرار دارد. هدف از اجرای این طرح ثبت و شناسه دار کردن گوشی‌های موبایل و ساماندهی آنها است. اجرای این طرح از روز ٢٨ مهرماه در شبکه اپراتورهای موبایل آغاز شد.

در نخستین روز اجرای این طرح مغازه داران، گوشی‌های موجود در انبار خود را  بدون توجه به افزایش نرخ دلار، با قیمتی مناسب به مشتریان عرضه کردند.

قرار است تا عملیات بررسی و تشخیص اصالت چند مدل گوشی در ادامه‌ی مانیتورینگ شبکه که برای شناسایی سیم کارت و گوشی‌های موبایلی بود، انجام گیرد. یعنی قرار است تا از دوم آبان، مدل‌هایی از چند برند گوشی که به صورت قاچاق به کشور وارد شده‌اند، ممنوعه اعلام شوند و در صورتی که در سامانه گمرک ثبت نشوند، دیگر نمی‌توان از این مدل‌ها در شبکه مخابراتی کشور استفاده نمود.

واکنش بازار به اجرای طرح رجیستری

پیش بینی می‌شد با آغاز اجرای طرح رجیستری در بازار، خریداران حضوری گرم داشته باشند اما علیرغم این پیش بینی‌ها بازار موبایل چندان گرم نبود و با استقابل زیادی روبه رو نبود. نکته مهم دیگر اینکه با وجود آغاز اجرای طرح رجیستری از 28 مهرماه، بخش قابل توجهی از فعالان بازار از جزئیات این طرح و حتی زمان دقیق اجرای آن هیچ اطلاعی نداشتند.

همچنین به نظر می‌رسد در این شرایط بسیاری از افراد تمایلی به خرید گوشی ندارند زیرا احساس می‌کنند که گوشی‌ها قاچاق هستند و ممکن است در ادامه مشکلاتی برای آنها به وجود آید. در واقع می‌توان گفت در مورد اجرای طرح رجیستری موبایل هنوز ابهاماتی برای مردم وجود دارد.

در این میان بسیاری از فروشندگان نیز واکنش‌های متفاوتی نسبت به اجرای این طرح دارند و اجرای آن را جدی نگرفته‌اند. آنها معتقدند که مانند سال‌های گذشته این طرح نیز با شکست مواجه می‌شود و لازم نیست مردم نسبت به آن نگران باشند.

اما عده‌ای دیگر نیز اجرای این طرح را قطعی می‌دانند و مشتریان را تشویق می‌کنند تا گوشی‌های خود را هر چه سریعتر فعال کنند. همچنین هستند فروشندگانی که از اجرای این طرح نگرانند و عده‌ای نیز چون گوشی قاچاق وارد نکرده‌اند، نگران اجرای این طرح نیستند.

خارج کردن گوشی‌ها از حالت آکبند توسط فروشندگان

براساس اخبار موجود چند روز قبل از اجرای طرح رجیستری، عده‌ای از فروشندگانی که دارای گوشی قاچاق بودند، اقدام به باز کردن بسته‌بندی گوشی‌های قاچاق نموده و با قرار دادن سیم‌کارت در داخل آنها، سعی در فعال کردن آنها داشته‌اند.

بنابراین این گوشی‌ها اکنون از حالت آکبند خارج شده‌اند و مردم باید بیشتر از همیشه نسبت به خرید موبایل دقت نمایند و در هنگام خرید لازم است تا به پلمپ بودن گوشی مورد نظر خود دقت داشته باشند.

به وجود آمدن یک جو روانی برای گوشی‌های آیفون و سامسونگ

دو برند سامسونگ و اپل توانسته‌اند تا بیشتر سهم بازار گوشی را در کشور به خود اختصاص دهند. براساس بررسی‌های موجود بیشترین نگرانی‌ها نیز مربوط به این دو برند در بازار است.

با وجود اینکه هنوز تصمیمی در مورد مدل‌های اولیه اجرای طرح رجیستری گرفته نشده، اما فعالان بازار پیش بینی می‌کنند که این امکان وجود دارد که مدل‌های جدید این دو برند در ابتدا برای تشخیص اصالت مورد بررسی قرار گیرند.

قیمت بعضی مدل‌های گوشی از جمله آیفون چند روز قبل از اجرای این طرح افزایش پیدا کرده بود اما کارشناسان عقیده دارند که این افزایش قیمت بیشتر تحت تاثیر یک جو روانی بوده است و قیمت‌ها به زودی کاهش می‌یابد.

افزایش نرخ دلار و تغییر قیمت آیفون

مهدی محبی، که رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی کشور است اعلام نمود که پس از اعلام طرح رجیستری در بازار تلفن همراه، تاثیر خاصی مشاهده نمی شود. وی ادامه داد تا زمانی که مدل‌های اولیه گوشی در اجرای این طرح اعلام شوند، فعلا بازار در آرامش است. وی همچنین امیدوار بود که این طرح با موفقیت و بدون مشکل اجرا شود.

رئیس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی کشور اعلام نمود که اجرای طرح رجیستری موبایل هیچگونه افزایش قیمتی را به همراه نخواهد داشت.

وی همچنین در مورد افزایش قیمت گوشی‌های آیفون نیز اعلام کرد که این افزایش قیمت نیز به دلیل تغییر نرخ ارز بوده و هیچ ارتباطی با اجرای این طرح ندارد.

صحبت‌هایی در مورد افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی گوشی‌های موبایل پس از اجرای طرح رجیستری وجود دارد که محبی در مورد آن گفت که ممکن است این افزایش قیمت وجود داشته باشد. وی ادامه داد که قبلا بعضی از گوشی‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شدند ولی اکنون برای وارد کردن آنها لازم است تا هزینه‌ای به گمرک پرداخت شود. وی پرداخت هزینه واردات را 15 تا 17 درصد اعلام نمود و ادامه داد که افزایش قیمت گوشی‌ها پس از اجرای کامل این طرح طبیعی است.

متعادل شدن قیمت گوشی‌های موبایل در بازار

فرزاد یزدیان کاشانی که یکی از فعالان بازار موبایل است در مورد آغاز طرح رجیستری گوشی‌های تلفن همراه اعلام نمود که مرحله اول اجرای این طرح مربوط به پایش وضعیت شبکه است و در این مرحله تاثیری بر وضعیت خرید و فروش گوشی در بازار نخواهد داشت.

وی ادامه داد که این طرح به صورت مرحله‌ای انجام می‌شود و پس از مرحله اول که پایش است، برخی مدل‌ها برای فیلتر شدن اعلام می‌شوند. وی تاکید نمود که تا زمان اعلام مدل‌های گوشی برای حذف از شبکه، بازار همچنان در حالت ثبات به سر خواهد برد.

این کارشناس ارشد صنایع مخابراتی اشاره نمود که تنها تاثیر فعلی این طرح، عدم افزایش قیمت گوشی با وجود افزایش قیمت دلار است و ادامه داد و که قرار است در اوایل آبان، مدل‌های گوشی برای حذف از شبکه اعلام شوند.

وی اعلام کرد که این امکان وجود دارد گوشی‌های موجود در انبار مغازه داران، از گردونه خارج شوند، بنابراین آنها مجبور هستند تا بدون توجه به افزایش قیمت دلار و همچنین بدون بالابردن قیمت گوشی‌ها آنها را بفروشند. وی در ادامه دلیل اصلی متعادل بودن قیمت گوشی‌ها را همین مسئله عنوان نمود.

یزدیان کاشانی اجرای طرح رجیستری گوشی موبایل را دلیلی بر بی اثر شدن معضل قاچاق معرفی نمود و ادامه داد که اگر عمر مفید هر گوشی را بتوان ۴ سال در نظر گرفت، بنابراین کشور در هر سال به ۱۵ تا ۲۰ میلیون دستگاه گوشی نیاز خواهد داشت. به گفته وی هم اکنون در بازار ۹ درصد گوشی‌ها به صورت رسمی و ۹۱ درصد دیگر به صورت قاچاق وارد می‌شوند.

به گفته یزدیان کاشانی این احتمال وجود دارد که در صورت حذف کالای قاچاق از بازار موبایل، افزایش قیمت ۱۰ درصدی گوشی‌ها را شاهد باشیم. وی این افزایش قیمت را ارزنده دانست و اعلام نمود که چون گوشی‌ها اصل هستند و خدمات پس از فروش دارند، این افزایش قیمت چیز مهمی نیست.

وی همچنین به حذف ارز مبادله‌ای از بخش گوشی موبایل نیز اشاره کرد و تاکید نمود که با اجرای طرح رجیستری ، لازم است تا فروشندگان ۱۵ درصد از ارزش کالای خریداری شده را از طریق سامانه‌ گمرکی، به عنوان عوارض ورود پرداخت کند.

به گفته وی امکان استعلام از طریق سامانه ۳۰۰۰۸۸۸۷ و سایت گمرگ جمهوری اسلامی به نشانی www.irica.ir برای همه امکان پذیر است.

.

منبع: mehrnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر