;
coinex

معرفی و بررسی بازی موتوری 2 محصول شرکت گلیم گیمز

بررسی بازی موتوری 2

در پی موفقیت بازی موتوری در سال 1394، شرکت سازنده این بازی، گلیم گیمز چندی پیش اقدام به ارائه یک نسخه جدید از این عنوان با نام بازی موتوری 2 نمود که در ادامه به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت.

شرکت گلیم گیمز  (Glim Games)

شرکت گلیم گیمز (Glim Games یا 2؟) یکی از شرکت های موفق و معتبر در صنعت تولید بازی‌های مخصوص گوشی‌های تلفن همراه بوده که از شروع فعالیت خود با ارائه عناوینی مانند هی تاکسی و موتوری با ایحاد تیپ و ساخت محیط های مربوط به دهه 60 توانست خود را به یکی از سازندگان و طراحان مطرح بازی‌های موبایلی مطرح کند و پس از آن بسیاری شرکت‌ها دست به تولید محصولاتی با این شکل و شمایل زدند که طبیعتا با توجه به کپی برداری محض غالبا به نمونه‌هایی شکست خورده تبدیل شدند.


بیشتر بخوانید : بازی ایرانی هی تاکسی ، تجربه مسافرکشی با سیستم عامل اندروید


متاسفانه این شرکت با تکرار روز به روز خود و استفاده از تیپ ها و شخصیت های تکراری در یک چرخه معیوب قرار گرفته و ارائه عناوین جدید را قربانی کیفیت تولیدات خود کرده است. بازی موتوری 2 نیز یکی از آخرین تولیدات شرکت گلیم گیمز بوده که با استفاده از موفقیت و تم و محیط بازی موفق موتوری به بازار عرضه شده و با اضافه شدن یک خط داستانی، بر جذابیت آن افزوده شده است.

بررسی بازی موتوری 2

در ادامه بدون استفاده از جملات تملق آمیز و تعریفات بعضا بی اساس رایج در بین سایت‌ها و مجلات مختلف بازی که بدون توجه به محتوا، تنها با انتخاب عناوینی جذاب و اغوا کننده تنها به تعریف و تمجید از هر نمونه منتشر شده می پردازند، به بررسی و نقد این بازی در بخش‌ها مختلف و همچنین ذکر نقاط ضعف و قوت واقعی آن خواهیم پرداخت.

بازی موتوری 2

بازی موتوری 2 یک نمونه در سبک بازی‌های امتیازی بوده که چند ماه پیش در فروشگاه کافه بازار عرضه شد و در حال حاضر آخرین نسخه آن با کد 139 در اختیار علاقمندان این سبک از بازی‌ها قرار دارد. این بازی در دو بخش موتوی 2 عادی و نسخه ژاپنی قابل بازی بوده که بخش دوم در صورت به اتمام رساندن بخش داستانی قابل استفاده خواهد بود. در این نوشته به بررسی بخش داستانی بازی می پردازیم و در آینده به معرفی و بررسی بخش دوم آن (نسخه ژاپنی) خواهیم پرداخت.

داستان بازی

در بازی موتوری بازیکن در نقش یک موتور سوار با شکل و شمایل جوانان دهه 1360 و 1370 شمسی قرار می گرفت. در بازی موتوری 2 نیز وضعیت به همین منوال بوده اما یک خط داستانی به آن اضافه شده است. شخصیت اصلی بازی یک موتور سوار ناشی (در ابتدا) بوده که کنترل آن در اختیار بازیکن قرار دارد. پس از اولین تصادف گوشی تلفن همراه وی زنگ خورده و طی یک مکالمه، قرار می شود که این جوان ناشی با موتور خود به شهر رامسر و به دنبال مادر خود رفته و او را به همراه خود به تهران بازگرداند.

بازی از اینجا شروع شده و شما به امر مادر (ننه) موظف هستید که مسیر 300 کیلومتری تهران تا رامسر را با استفاده از موتور خود طی نموده و با عبور از مسیرهای موجود مانند خیابان‌ها جنوبی شهر تهران‌، اتوبان تهران-کرج، جاده چالوس و – به مقصد و هدف خود برسید. پس از نزدیک شدن به شهر رامسر، طی تماسی که ننه با شما می گیرد، مجبور می شوید که یکی از همسایه ها را نیز به همراه خود به منزل خاله بیاورید. پس از رسیدن به منزل نیز دوباره مجبور هستید که راه طولانی و خسته کننده رامسر تا تهران را طی کرده و از همان مسیرهای تکراری و بدون جذابیت عبور کنید.

ابزار کنترلی

ابزار کنترلی نیز بسیار ساده و محدود بوده و شامل ترمز، تک چرخ و بوق است که با لمس صفحه و یا فشردن دکمه های گرافیکی تعبیه شده در داخل بازی انجام می گیرد. با پیشرفت هر چه بیشتر در مرحله و طی مسافت بیشتر، بر سرعت موتور افزوده شده و کنترل آن دشوارتر خواهد شد.

در هنگام شروع مرحله یک بخش جالب و کمکی نیز تعبیه شده که با پرداخت تعداد معینی سکه، بازیکن را به مسافت‌های 500 متر، 3 کیلومتر و 10 کیلومتر جلوتر برده که کمک شایانی به پیشبرد روند بازی در حالت داستانی و طی مسیر طولانی بین تهران تا رامسر خواهد کرد.

بررسی بازی موتوری 2

امتیاز دهی

مانند بازی موتوری، خیابان‌ها و مسیرهای عبوری شامل موانعی بوده که بر سر راه شما قرار می گیرند و شما باید به هر طریق ممکن آنها را از پیش رو برداشته و مسافت بیشتری را طی نمایید. نحوه امتیاز دهی در بازی موتوری 2 در بخش داستانی دچار کاسیتی‌هایی بوده و کسب امتیاز (که در بازی با عنوان سکه و واحد قرون مشخص شده) تنها با گرفتن سکه‌ها موجود در خیابان (در دو گونه 1 قرونی ، 2 قرونی و 5 قرونی) و رد کردن موانع با فاصله بسیار کم (که در بازی با عنوان مویی کشیدن مشخص شده) بر امتیازات خود بیافزایید.

بررسی بازی موتوری 2

یک راه دیگر نیز برای کسب امتیاز وجود داشته و آن هم تجربه مسافرکشی با موتور از عابران بوده که بسته به میزان مسیر طی شده، مبلغی بر امتیازات شما اضافه خواهد شد. البته بازی موتوری 2 یک عنوان با امکان پرداخت درون برنامه‌ای بوده و بازیکن می‌تواند با پرداخت مبالغی مشخص، اقدام به خرید سکه نماید.

ماموریت ها

یکی دیگر از بخش‌هایی که بر جذابیت بازی موتوری 2 اضافه کرده‌، وجود یک سری ماموریت مشخص مانند تک چرخ زدن به میزان مسافت خواسته شده، بوق زدن به تعداد مشخص، انداختن خط ترمز و مواردی مشابه است. البته انجام این ماموریت‌ها امتیازی را به داشته ها و سکه های کسب شده توسط بازیکن اضافه نمی کند که اصلاح این بخش برای نسخه های جدید این بازی، می تواند بر جذابیت آن اضافه کند.

بررسی بازی موتوری 2

فروشگاه

مانند بازی موتوری و اکثر بازی‌ها موجود در بازار در این سبک (چه داخلی و چه خارجی) یک بخش تحت عنوان فروشگاه نیز برای این بازی در نظر گرفته شده است. بازیکن در این بخش می تواند به تقویت و به روز رسانی و تغییر بخش‌های مختلف بازی بپردازد. از قسمت‌هایی که در بخش فروشگاه بازی موتوری 2 قابلیت تغییر و بهینه سازی داشته می‌توان به موارد زیر که با نگارشی عامیانه مشخص شده اند، اشاره کرد:

  • موتور (برای خرید موتورهای پیشرفته تر مانند الس، آپاچی، سوزوکی 250 و …)
  • فکل (برای تغییر مدل مو)
  • سیبیل
  • پیرهن
  • شلوار
  • کفش

بررسی بازی موتوری 2

موتورهای مورد استفاده و قابل خرید در این بازی همانطور که اشاره شد شامل نمونه‌های متنوعی بوده که با پرداخت تعداد مشخصی سکه قابل خرید است. ویژگی جالبی که در این بخش وجود داشته، امکان خرید به صورت قسطی بوده که با پرداخت نیمی از مبلغ کل، موتور در اختیار شما قرار گرفته و مابقی در تعداد اقساطی متغییر بعد از هر 10 دست بازی از حساب بازیکن کسر می گردد. تنها موتوری که قابل خرید با سکه نیست، موتور پلیس بوده که با پرداخت مبلغ 1.999 تومان در اختیار بازیکن قرار خواهد گرفت.

گرافیک

گرافیک بازی موتوری 2 تخت و دو بعدی بوده و با استفاده از خطوط بسیرا ساده ساخته شده است. البته این سادگی موجب افت کیفیت بازی نشده و با رنگ آمیزی براق و جذاب نمای جالبی به بازی بخشیده است. طراحی کاراکترها نیز بر اساس فرم و تیپ دهه های پیش بوده که امروز حتی در نقاط جنوبی شهر تهران نیز کمتر شاهد آن هستیم. قابلیت شخصی سازی کاراکتر در بخش‌هایی مانند پوشش و لباس و مدل مو و آرایش صورت وجود داشته و نمایی کارتونی و طنز را به آن می بخشد که البته با محیط بازی هماهنگی کاملی دارد.

لوکیشن ها و محیط بازی نیز طراحی قابل قبولی داشته و بر اساس مدل های موجود در عناوین قبلی این شرکت مانند هی تاکسی و موتوری ساخته شده است. اتوبان تهران کرج و جاده چالوس نیز مدل‌هایی نسبتا مشابه از نمونه‌های واقعی بوده و حس خوبی را برای بازیکن به وجود می آورد. وسایل نقلیه عبوری مانند تاکسی ها و ماشین های شخصی نیز پیرو نماپردازی کلی بازی کارتونی بوده و از خودروهای محبوبی مانند پژو 206، سمند، پیکان، مگان و … استفاده شده است.

طراحی منوها

منوهای بازی موتوری 2 از گرافیک قابل قبولی برخوردار بوده و اندازی نوشته و نمادها بر خلاف بسیاری از نمونه های موجود در بازار، سر دستی و بی توجه ساخته نشده و با کلیت بازی هماهنگی مناسبی دارند.

پرداخت درون برنامه ای

بازی موتوری 2 یک بازی با قابلیت خرید و استفاده از امکانات کمکی به صورت پرداخت از داخل برنامه است. با اشاره بر روی نشانه + در صفحه اصلی و در بخش کناری تعدا سکه های کسب شده، کاربر وارد بخش فروشگاه بازی شده و با خرید سکه در تعداد و قیمت های متنوع علاوه بر توانایی خرید اجزا و امکانات مختاف و استفاده از آنها برای سرعت بخشیدن به روند بسیار کند و خسته کننده بازی در طولانی مدت، شانس مشاهده نکردن تبلیغات آزار دهنده موجود در نرم افزار را نیز به دست خواهد آورد.

موسیقی و جلوه های صوتی

موسیقی استفاده شده در بازی نیز از نمونه‌های کوچه بازاری دهه‌های 1340 و 1350 شمسی بوده و مشابه با نمونه‌های استفاده شده در سایر عناوین منتشر شده از این شرکت است. صداگذاری شخصیت ها نیز جملاتی کلیشه ای از قشر به اصطلاح لات جامعه بوده که اگرچه پس از اندک زمانی تکراری و خسته کننده می شود، اما هرچند هماهنگی قابل قبولی با تم کلی بازی دارد، از کیفیتی بسیار پایین برخوردار است.

نقاط قوت

از نقاط قوت بازی موتوری 2 می‌توان به مواردی مانند گرافیک جذاب و خوش رنگ و لعاب، هماهنگی نسبی و قابل قبول بین تمامی المان‌های موجود در بازی (گرافیک، شخصیت پردازی، موسیقی، صداگذاری) و خط داستانی مناسب اشاره کرد. هرچند اضافه شدن خودروهای بیشتر و متنوع‌تر، استفاده از تیپ‌های ظاهری مدرن‌تر با توجه به جریان بازی در محیط‌هایی به جز بخش‌های خاصی از شهرهای بزرگ (بدون توهین به ساکنین این نواحی) و هماهنگی بین جملات و تیپ و مرکب و همچنین استفاده از موانع متنوع‌تر مثل سکوهای پرش و اضافه شدن امتیاز در قبال طی مسافت طی شده توسط بازیکن می‌تواند بر جذابیت آن بیافزاید.

نقاط ضعف

در کنار نکات مثبتی که در مورد این بازی ذکر شد، بازی موتوری 2 شاهد مشکلات و نقاط ضعف زیادی بوده که نمی‌توان بی توجه از کنار آن گذشت. این شرکت سابقه‌ای نسبتا طولانی در بازار بازی‌های موبایلی ایران داشته و انتظار می‌رود که در عناوین جدید تولیدی آن، شاهد بهبود بخش‌های مختلفی از آن باشیم. عمده ایراد‌ها این بازی عبارتند از:

  • عدم تغییر در سیستم گرافیکی و روند بازی
  • تکراری بودن بیش از حد محیط‌ های بازی
  • خسته کننده بودن و عدم جذابیت در طی مسیر بیش از طولانی بخش داستانی بازی
  • دیالوگ‌ها و تیپ‌های تکراری کلیشه‌ای

عدم تغییر در سیستم گرافیکی و روند بازی

اولین ایرادی که به بازی موتوری وارد است، این نکته بوده که در ساخت و طراحی آن (جدا از اضافه شدن بخش داستانی که ارتباطی به نحوه ساخت و سیستم کد نویسی و گرافیک ندارد) هیچ پیشرفتی نسبت به نسخه قبلی مشاهده نشده و تنها اندک تفاوتی در شکل و فرم اشیا (شخصیت‌ها، مکان‌ها، خودروهای عبوری و …) به وجود آمده است. در واقع بازی موتوری 2 (بدون توجه به سیاست‌های شرکت (های؟) سازنده دو عنوان موتوری و موتوری 2) بیشتر قالب یک به روز رسانی برای بازی اول را داشته تا یک نمونه جدید و عنوانی مستقل.

تکراری بودن بیش از حد محیط‌ های بازی

نکته دوم طولانی بودن مرحله داستانی بوده که با توجه به محدود بودن زمینه و محیط بازی به سرعت تکراری شده و کاربر را دچار خستگی می‌کند. میزان مسافتی که بازیکن در حالت داستانی ملزم به طی آن است بسیار زیاد بوده و با توجه به دقت کم در طراحی خیابان‌های شهر تهران، اتوبان و … و استفاده خطی از گرافیک و ساختمان‌ها، کاربر به سرعت خسته شده و به دلیل نبود تنوع در حرکات و موانع موجود در بازی، طی مرحله به امری خارج از حوصله تبدیل می‌شود. البته همانطور که اشاره شد می‌توان با اضافه کردن بخش‌هایی کوچک مانند سکوی پرش و یا مواردی مشابه یا در نظر گرفتن جوایزی برای به انجام رساندن ماموریت ها و ایجاد تنوع در ماموریت های یکسان و تکراری، به جذابیت آن افزود.

دیالوگ‌ها و تیپ‌های تکراری و کلیشه‌ای

اگرچه استفاده از تیپ‌های قدیمی و ظاهرا خنده دار در ابتدا امری جذاب و قابل توجه به حساب آید اما با تکرار بیش از حد و استفاده نادرست از این فرم ظاهری، نه تنها از جذابیت عناوین تولیدی کاسته می‌شود، بلکه موجب دوری و زدگی بازیکنان حرفه‌ای از بازی می‌گردد. این مساله در مورد دیالوگ‌ها استفاده شده نیز صادق بوده و بعد از چند بار شنیدن، تنها جذابیت لازم برای خنداندن کودکان دبستانی را خواهد داشت.

باگ های بازی موتوری 2

علاوه بر ایرادها و مشکلاتی که در روند این بازی وجود دارد، تعدای باگ نیز وجود داشته که ارتباط مستقیم به نحوه برنامه نویسی آن دارد. به عنوان مثال می توان از موارد زیر به عنوان باگ های بازی موتوری 2 اشاره کرد:

قرار گرفتن بازیکن در بخش های انتهایی صفحه در صورت استفاده از سیستم کمکی جلو افتادن

همانطور که اشاره شدن، یکی از سیستم های کمکی که می تواند روند طولانی، بدون جذابیت و خسته کننده بازی را اندکی بهبود بخشیده و زمان طی مسافت بین تهران تا رامسر و بالعکس را کوتاه کند، استفاده از سیستم جلو افتادن در بازی است. در این سیستم شما با پرداخت مبالغی سکه، میزان مشخصی از مسیر را به صروت و بدون نیاز به کنترل طی خواهید کرد. در صورت استفاده از این سیستم، در انتهای زمان جلو افتادن، بازیکن و موتور سیکلت در مکانی از صفحه نزدیک به انتها قرار گرفته که امکان کنترل موتور و زمان واکنش را نداشته و به صورت به موانع عبوری برخورد خواهید کرد.

باگ های بازی موتوری 2

بهم خوردن آرایش صفحه در هنگام استفاده از سیستم کمکی جلو افتادن

یکی دیگر از باگ های بازی موتوری نیز در بخش استفاده از سیستم کمکی جلو افتادن به موقع می پیوندد. در هنگام استفاده از سیستم کمکی جلو افتادن و در حین حرکت موتور با سرعت بالا، آرایش صفحه بهم خورده و کاربر با نمایش یک صفحه آبی در نیمه پایینی صفحه بازی روبرو شده که علاوه بر حساب شدن به عنوان یک از باگ های بازی موتوری، جلوه و تاثیر نامطلوب بر روی گرافیک و دقت اعمال شده بر روی طراحی کلی بازی دارد.

باگ های بازی موتوری 2

وجود لبه های مشخص در برخی قسمت های الگوی زمینه صفحه

همانطور که اشاره شد، یکی از نقاط ضعف بازی موتوری 2 استفاده از تصاویر پس زمینه بسیار تکراری و کم جذابیت است. علاوه بر این مساله در برخی از قسمت ها، تصاویر پس زمینه با هم چفت نشده و حد فاصل بین این دو تصویر به صورت یک خط مشخص به نمایش در می آید که این نکته نیز مانند باگ های بازی موتوری 2 که در دو بخش قبلی به آنها اشاره شد، تاثیر نامطلوبی بر روی کیفیتو گرافیک بازی دارد.

موفقیت در کافه بازار

بازی موتوری 2 توانسته به موفقیت قابل قبولی در کافه بازار دست پیدا کند. این بازی با بیش از 200.000 بار دانلود و کسب 4 ستاره از 5 ستاره ممکن از بین نزدیک به 80.000 رای ثبت شده (تا زمان نگارش مطلب ، مهرماه سال 1396شمسی) نشانگر اقبال کاربران از این عنوان است.

سخن آخر

بازی موتوری 2 در مجموع با توجه به اصالت نسبی عنوان قابل قبولی بوده و می‌تواند به عنوان یک بازی سرگرم کننده مورد استفاده قرار گیرد. البته شرکت سازنده باید این نکته را در نظر داشته باشد که تنها بر انگیختن توهم نوستالژی (به این دلیل که بیشتر مخاطبان و حتی سازندگان این بازی در دهه‌های مورد تاکید بازی حتی وجود خارجی نداشته اند) نمی‌تواند ضامن موفقیت عناوین آنها به شمار آید و درگیر شدن در چرخه باطل تکرار، می‌تواند به عنوان نقطه آغاز سقوط آنها به شمار آید. بخش صداگذاری نیز ضعیف ترین بخش موجود در این بازی به حساب می آید.

مشخصات بازی موتوری 2 (Motori 2) در یک نگاه

نام بازی موتوری 2 (Motori 2)
سبک بازی تفننی / امتیازی / رانر
شرکت سازنده گلیم گیمز (2؟)
کشور سازنده ایران
سیستم (های) عامل اندروید
حجم بازی 79 مگابایت
آخرین نسخه  139
گروه سنی ۳ سال به بالا
امتیاز 7 از ۱۰

سازندگان بازی موتوری

بر اساس اطلاعات درج شده در بخش تهیه کنندگان، تیم ساخت و طراحی بازی متشکل از اشخصاص فهرست زیر است:

  • ابراهیم مسجدیان – طراحی بازی و انیمیشن
  • میلاد زرین دخت – طراحی بازی و برنامه نویسی
  • مژگان میرزایی – طراحی هنری
  • مرجان صمیم – طراحی هنری
  • حمیدرضا نیکوفر – گویندگی
  • میر علی امیر مرتضایی – گویندگی
  • ستاره فخاری – گویندگی
  • حامد ماجلان افشار – گویندگی
  • سروش بابایی – گویندگی
  • پوریا احمدی – گویندگی

 

تصاویری از محیط بازی موتوری 2

 

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر