;
coinex

بررسی مشکلات مربوط به خودروهای دوگانه سوز

بررسی مشکلات مربوط به خودروهای دوگانه سوز

مشکلات مربوط به خودروهای دوگانه سوز بیشتر زمانی اتفاق می‌افتد که تبدیل خودرو از حالت بنزین به گاز به صورت پایه انجام نشده باشد.

خودروها امروزه معمولا از هر دو نوع سوخت بنزین و گاز استفاده می‌کنند و می‌دانیم که سوخت گاز از بنزین ارزان‌تر است. البته در این میان شاید یک خودروی گاز سوز مقرون به صرفه‌تر از بنزینی باشد. بخصوص وقتی که کاربرد خودرویی مانند تاکسی بوده و در طول روز استفاده زیادی داشته باشد.

گاها پیش می‌آید که خودروهای گازسوز دستی و حتی خودروهای گازسوزی که بر اساس نمونه‌های بنزینی از سوی شرکت‌های خودروسازی به گازسوز تبدیل می‌شوند، مشکلاتی دارند. این مسئله توانسته برای بعضی مالکین دردسرساز شود.

در اینجا می‌خواهیم به بررسی اصلی‌ترین مشکلات خودروهای گازسوز بپردازیم و سعی کنیم دلایل بروز این مشکلات و همچنین راه‌حل‌های آن‌ها را ارائه کنیم.

البته باید در نظر داشت که خودروهای پایه گازسوز معمولا مشکلات خاصی ندارند، بنابراین بحث ما در اینجا خودروهای بنزینی است که به گاز سوز تبدیل شده‌اند، یعنی دوگانه سوز شده‌اند.

اکثر خودروهای کنونی گاز سوز هستند و به شکل گسترده‌ای در جاده‌ها و شهرهای کشور شاهد رفت‌ و آمد آنها هستیم. اما در مقابل این استفاده گسترده، خریداران آنها با مشکلات متعددی نیز مواجه هستند.

علت اصلی مشکلات خودروهای گاز سوز

معمولا علت اصلی مشکلات خودروهای گاز سوز، پایه گازسوز نبودن آنهاست؛ چرا که این خودروها در اصل بنزینی بوده‌اند و به گاز سوز تبدیل شده‌اند. برای این تبدیل، تغییرات کوچکی در موتور انجام می‌شود و همین مسئله مشکلات بعدی موتور را به دنبال دارد.

خرابی مکانیکی مربوط به موتور خودروها

در بین تمام مشکلاتی که مالکین خودروهای دوگانه‌سوز در درازمدت با آن مواجه می‌شوند، مهم‌ترین آنها مسأله خرابی‌های مکانیکی مربوط به موتور خودروها است.

معمولا این خرابی‌ها به صورت دوره‌ای خودشان را نشان می‌دهند و باعث می‌شوند هزینه تعمیر و نگهداری موتور این خودروها، بالا رود.

این افزایش هزینه تعمیرات تا جایی خواهد بود که عملاً هزینه تعمیرات و نگهداری خودرو، از سود ناشی از اختلاف قیمت گاز طبیعی با بنزین، پیشی می‌گیرد.

مهم‌ترین مشکلات مربوط به خودروهای دوگانه سوز

 سایش شدید در سیت و سوپاپ

در بررسی مهم‌ترین مشکلات مربوط به خودروهای دوگانه سوز ، باید سه عامل فشار و دمای زیاد احتراق، انتقال حرارت زیاد به سرسیلندرها و همچنین خشک بودن گاز را در نظر گرفت. این سه مورد در مجموع باعث می‌شوند تا آسیب‌های شدیدی به سوپاپ‌ها وارد شود. البته به دنبال آن عدم آب‌بندی مناسب موتور و همچنین کاهش توان خودرو نیز اتفاق می‌افتد.

باید گفت که خوشبختانه برای رفع این مشکلات، راه‌حل‌هایی نیز وجود دارد و برای همه در دسترس هستند. بنابراین این مشکلات به ‌راحتی در خودروهایی که به گازسوز تبدیل شده‌اند، قابل‌ رفع هستند. البته گاز نسبت به بنزین، فشار و دمای احتراق زیادی دارد که قابل کاهش نیست، اما می‌توان با تقویت کردن سرسیلندر خودرو، در جریان کارکرد موتور، از آسیب‌دیدگی این قطعه جلوگیری کرد.

راه حلی که برای این مشکل وجود دارد و از سوی خودروسازان پیشنهاد شده است، اضافه کردن عملیات حرارتی بر روی قطعه خام سرسیلندر است. به گفته آنها انجام این کار باعث می‌شود تا سرسیلندر مستحکم‌تری حاصل گردد. آنها همچنین برای حل مشکل انتقال حرارت زیاد به سرسیلندر نیز راه حل مناسبی ارائه کرده‌اند. آنها استفاده از جنس‌های سخت‌تر برای سیت را پیشنهاد کرده‌اند.

به نظر می‌رسد که این پیشنهاد راه حل مناسبی باشد، اما این راهکار تا قبل از این، در خودروهای تولید انبوه بنزینی کمتر مورد استفاده قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که همین موضوع باعث شده تا این راهکار اندکی نا آشنا باشد. البته دسترسی به آن چندان هم دشوار و سخت نیست.

در آخر نیز باید گفت که برای حل مشکل سوپاپ‌ها با گاز خشک، می‌توان از سامانه هیدرولیکی محرک سوپاپ‌ها استفاده نمود.

مشکل سوختن واشر سرسیلندر

مشکل سوختن واشر سرسیلندر، تقریبا یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مربوط به خودروهای دوگانه سوز است. واشر سرسیلندر در بخش واسط و بین بلوک سیلندر و سرسیلندر قرار دارد. این قسمت آب‌بندی دو بخش بلوک سیلندر و سرسیلندر را بر عهده دارد. واشر سرسیلندر نقش مهمی را در خودرو بر عهده دارد و باید گفت که همواره نیز در معرض دمای بالای احتراق قرار دارد.

هرگونه آسیب وارده به آن در نهایت منجر به کاهش توان و خرابی موتور می‌شود. بنابراین بروز این مشکل، تعویض واشر سرسیلندر را به دنبال خواهد داشت.

می‌توان دلیل اصلی آسیب بیشتر به واشر سرسیلندر را در خودروهای دوگانه‌سوز نسبت به خودروهای بنزینی، حرارت بیشتر احتراق و انتقال این حرارت به سرسیلندر و واشر سرسیلندر دانست؛ زیرا همان‌گونه که اشاره شد دمای احتراق قابل کاهش نیست اما با انجام یک سری کارها می‌توان از انتقال این حرارت به سر سیلندر جلوگیری نمود.

برای حل این مشکل همانگونه که قبلا گفته شد لازم است تا علاوه بر تقویت سرسیلندر، تقویت سیستم خنک‌کاری خودرو و ارتقای توان سیستم در دفع حرارت در سرسیلندر را نیز در نظر داشته باشیم.

پس لازم است تا مجاری آب در سرسیلندر به روشی طراحی شوند که بتوانند حرارت اضافه‌ای را که ‌تولید می‌شود، به خوبی جذب کنند. با جذب این گرما توسط مجاری آب، گرم شدن سرسیلندر و در نتیجه سوختن واشر سرسیلندر نیز دیگر اتفاق نمی‌افتد.

شاید به نظر برسد که این تغییر پیچیدگی خاصی دارد، اما اینگونه نیست و از نظر فنی پیچیدگی خاصی نیاز ندارد. به راحتی می‌توان بر روی سرسیلندر خودروهای پایه گازسوز، این تغییرات را اعمال نمود.

مشکل خوردگی سرسیلندر

در کنار تمام مشکلات موجود، سرسیلندر نیز در خودروهای دوگانه‌سوز دچار خوردگی می‌شود. علت اصلی این اتفاق را نیز می‌توان در حرارت زیاد ناشی از احتراق و انتقال آن به سرسیلندر دانست.

البته خودروسازان برای رفع این مشکل نیز پیشنهاداتی ارائه کرده‌اند. آنها استفاده از ضدیخ با افزودنی‌های پایه آلی را برای حل این مشکل راه‌حلی مناسب می‌دانند.

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر