;
coinex

فرمولافویل ؛ استارتاپ یک فرد شلخته در سال گذشته 17 میلیون دلار پول ساخته است

تولد وبلاگ، و وبلاگ نویسی چطور باعث رشد کسب و کارها می‌شود؟

دنیا در حال پیشرفت است و کم کم ماشین‌ها جای انسان‌ها را پر خواهند کرد. امروزه برخی کسب و کارها طلایه‌دار این انقلاب در جهان هستند. جیسون وِنک یکی از افرادی است که کسب و کاری در همین زمینه راه‌اندازی کرده و توانسته سر و صدای زیادی را هم به پا کند. در ادامه با تکراتو همراه باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

شرکت نرم‌افزاری مدیریت سرمایه‌گذاری او همراه با تیم مشاوره‌ای مجرب و مستقلش، این روزها جایگاه ویژه‌ای برای خود در حوزه سرمایه‌گذاری باز کرده‌اند. آن‌ها به هیچ وجه خواهان برگشت به عقب نیستند.

هرروز صبح که ساعت ۵ جیسون وِنک در خانه مجلل خود در ساحل گرم لانگونا کالیفرنیا از خواب بیدار می‌شود، پشت میز کار خود می‌نشیند، یک بطری آب‌معدنی می‌نوشد و آیپدش را چک می‌کند. نگاهی به بازار آسیا می‌اندازد تا ببیند بازار آن روز چطور بسته‌شده و بعد سراغ بازار اروپا می‌رود و سپس اخبار مرتبط با بازار ایالات‌متحده آمریکا را دنبال می‌کند.

در یک منطقه زمانی دیگر، نزدیک به ۶۰ نفر از کارمندانش تنها دریکی از شرکت‌های او مشغول بکار هستند، نام شرکت سرمایه‌گذاری فرمولافویل (FormulaFolio) هست، که دفتر مرکزی آن در گِراند راپیدز میشیگان محله‌ای نزدیک به سَن جوین کالیفرنیا قرار دارد.

اغلب روزها، وِنک نه سروصورت خود را اصلاح می‌کند، نه حمام می‌رود و نه سفر کاری دارد؛ اما این بدین معنی نیست که او فرد تنبلی باشد. او می‌گوید اصلاح کردن خسته‌کننده است، هرلحظه‌ای که او تلف می‌کند به این معنی است که او فرصت گسترش سرمایه‌گذاری در فرمولافویل را از دست ‌داده است، مثلا الگوریتمی که آنان در حوزه مدیریت مالی یا پلتفرم نرم‌افزاری‌ای که بنا به توصیه مشاوران مالی در سال گذشته پیاده کردند، سبب شد این شرکت عنوان سریع‌ترین نرخ رشد را در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی داشته باشد.

شرکت سهامی ونک، در سال ۲۰۱۱ با کمک مشاوران مالی خود توانست هم کسب‌وکار خود و هم امور مشتریانش را مدیریت کند، به‌گونه‌ای که در طی سه سال گذشته بیش از ۱۳،۰۰۰ درصد رشد کرده که ارزش سالانه آن معادل ۱۷٫۲ میلیون دلار در سال ۲۰۱۶ بود.

مشکلات کار کردن با مردم

بنیان‌گذار ۳۷ ساله، مسیر طولانی‌ای را تا به این مرحله از زندگی‌اش پشت سر گذاشته است. در سال ۱۹۹۹، دانشجوی سال دوم دانشگاه دولتی گِراند ویل، قبل از اینکه از رشته علوم کامپیوتر انصراف بدهد، متوجه شد دوست‌دخترش باردار است. بعد از مشاهده لیست مشاغل موسسه مورگان استنی، او درخواستی استخدام خود را به دفتر گراند راپیدز ارسال نمود.

ونک به نیویورک سفر کرد، بعد از پشت سر گذاشت آزمون استخدامی‌اش، به‌عنوان مشاور مالی در شرکت مشغول بکار شد. بعد از گذشت یک سال او دوباره به گراند راپیدز برگشت تا در کنار همسر و فرزندش باشد.

بعد از مدت‌ها کار درزمینه خدمات مالی، ونک شاهد مسائلی بود که بنا به گفته خودش مشکل عمده صنعت بشمار می‌رفت. مردم باید بتوانند پول را مدیریت کنند. او فکر نمی‌کرد که مشاوران و مدیران بتوانند سودی فراتر از مدل‌های کامپیوتری برای سرمایه‌گذاران فراهم کنند.

وِنک می‌گوید:

مشکلاتی که در کار کردن با انسان‌ها وجود دارد این است که آن‌ها مریض می‌شوند، مشکلات خانوادگی دارند، بعد از مدتی باید بازنشسته بشوند و البته گاهی هم طمع‌کار می‌شوند. مدیریت صدها مشتری آن‌هم به روش دستی به نظر راه‌حل خوبی نمی‌آید و البته احتمال خطا در این روش بسیار بالاست

وِنک ایده ساخت یک مدل کامپیوتری را مطرح کرد که در آن اطلاعات بازار، چه در گذشته و چه در حال حاضر کنار هم به سرمایه‌گذاران نمایش داده می‌شد تا به آن‌ها این نوید را بدهد که سرمایه‌گذاری ایمن و قوی‌ای خواهند داشت که مسلما میزان سودآوری آنها به قدرت ریسک‌پذیری‌شان بستگی خواهد داشت.

او ایده همه‌چیزهایی که در ذهن داشت را در اولین شرکتی که در سال ۲۰۰۵ بنیان‌گذاری نمود به کار گرفت، او حتی از مشاوران مالی بازنشسته و همچنین شرکت‌های مدیریتی امور سرمایه‌گذاری و مالی در این مسیر استفاده کرد. او سال‌ها پیش، چشم‌انداز آنچه حالا به آن رسیده است را درک کرده بود.

به گفته خود وِنک، الگوریتمی که او دریکی از سمینارهایش برای مشاوران مالی در سال ۲۰۱۳ ترسیم کرد، آن‌قدر جذاب بود که برخی از شرکت‌کنندگان سمینار از او می‌پرسیدند که آیا می‌توانند سیستم فرمولی و پلتفرم مدیریت مشتری‌ او را برای مشتریان خودشان‌ هم اجرا کنند. این دقیقا همان چیزی بود که فرمولافویل انتظارش را می‌کشید.

مشاوره روبو (Robo) برای خود مشاوران

ونک می‌گوید: «به این فکر کنید که ما با عنوان روبو (Robo) به خود مشاوران مالی مشاوره می‌دهیم»، با ارجاع مشاوران مالی به یک کلاس آموزشی به آن‌ها کمک می‌کنیم که متوجه بشوند نیازهای انسانی فراتر از مشاوره‌ها و مدیریت‌های امور مالی هست.

امروزه، الگوریتم ونک به‌عنوان تاکتیک اختصاصی دارایی‌ها مطرح‌شده است، این یعنی سیستم به‌صورت خودکار سود (یا وجه نقدی) سپرده‌گذار را به پروفایل کاربری او منتقل می‌کند که این خود بسته به قدرت ریسک مشتری می‌تواند، سهام، سود معامله‌های صورت گرفته یا اوراق قرضه باشد.

تمامی فرآیندها به‌صورت اتوماتیک صورت می‌گیرند، درواقع الگوریتم وِنک تصمیم می‌گیرد که چه در خرید یا چه در فروش چه چیزی به نفع مشتری هست. ونک می‌گوید:

چون ما همیشه با معاملات واقعی سروکار داریم، این پلتفرم به مشتریان این امکان را می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری‌های خود را مدیریت کنند و معاملات خوبی داشته باشند، همچنین می‌توانند بازاریابی کنند، صورت‌حساب‌های خود را پرداخت کرده و در انجام امور اداری خود موفق عمل کنند.

پنج سوال کلیدی که باید قبل از شروع یک کسب و کار پاسخ داده شود

بنا به مصوبه شورا عالی مدیریت، درصورتیکه شخصی مدیریت بیش از سه میلیون دلار را بر عهده داشته باشد، می‌تواند به‌صورت رایگان از خدمات فرمولافویل استفاده کند، در غیر این صورت هزینه اشتراک هرماه بالغ ‌بر ۲۰۰ دلار خواهد بود. علاوه بر این مشتریان بابت مشاوره هرساله هزینه حدود 0.25 تا 0.75 درصد در سال می‌پردازند (البته این هزینه برای مشتریان ویژه حدود ۱ تا 1.55 درصد می‌باشد). بنا به گزارش‌های مرکز اسناد مشاوره‌ای سرمایه‌گذاری، میانگین نرخ مشاوره سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۱۶ در حدود 0.99 درصد بود.

وِنک می‌گوید:

۲۵۰ نفر از مشاوران ما، در سراسر کشور با استفاده از فرمولافویل اقدام به مدیریت ده هزار مشتری نموده‌اند و شرکت ما افتخار می‌کند که درمجموع بیش از 2.1 میلیارد دلار دارایی را تحت مدیریت خود دارد.

یافتن خلل‌ها و ضعف‌ها

بنا به گفته ویل تِرایت این استراتژی خیلی هوشمندانه است، یعنی یک شرکت آنالیزگر مثل Celent، با یک پیشینه قوی در حوزه مشاوره و خدمات مالی در عرصه بین‌الملل، عملکرد مشاوران روبو را موردبررسی قرار بدهد. او در ادامه می‌افزاید؛ هیچ‌چیز فنی و چشمگیری در پلتفرم مالی فرمولافویل وجود ندارد که سبب سردرگمی مشتری شود. شیوه کسب‌وکار ما که به‌طور مستقیم مشاوره در اختیار مشتریان می‌گذارد، در نوع خود کاملا بی‌نظیر است.

او در جایی دیگر می‌گوید:

این شیوه مثل بازی می‌ماند، امکانات آن برای برخی از مشاوران فوق‌العاده است، بخصوص آن‌هایی که مستقل هستند و کمتر رشد کرده‌اند، به خصوص کسانی که هیچ زد و بندی برای مدیریت بهتر سرمایه‌هایشان ندارند. تقریبا ۵۰ درصد از مشاوران، سرمایه‌گذاری‌های مشتریانشان را اصلا مدیریت نمی‌کنند

ترایت می‌گوید این سیستم همچنین شرکت‌ها را از بازارگرمی‌های ساختگی رقابتی مشتریان که به کمک امکانات مشاوره‌ای روبو، نظیر Betterment پرداخته می‌شوند، مصون نگه می‌دارد. این شرکت‌ها به‌طورمعمول از طریق پلتفرمی که به‌طور مستقیم به مشتریان ارائه می‌دهند، این کار را انجام می‌دهند که مقدار اعتبار لازم برای آن نزدیک به صفر درصد هست.

ونک درباره خود شرکت می‌گوید:

ما یک ابزار سرمایه‌گذاری شخصی هستیم که هرگز درباره آن نشنیده بودید و این دقیقا چیزی است که ما می‌خواهیم. کار ما این است که مشاوره را تبدیل به امری جدایی‌ناپذیر از کارکنیم.

.

منبع: inc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر