;
coinex

دستکاری هاردهای کامپیوتر و عرضه آنها در بازار دیجیتال

دستکاری هاردهای کامپیوتر و عرضه آنها در بازار دیجیتال

پیشتر از این با عرضه محصولات تقلبی با گارانتی‌های غیراصل مانند کارتریج‌ها و لپ تاپ‌ها در بازار دیجیتال تهران مواجه شدیم. اینبار فروش هاردهای کامپیوتر دست دوم و دستکاری شده در مراکز خرید محصولات دیجیتالی شایع شده که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

متاسفانه در سال‌های اخیر، ورود کالاهای قاچاق و غیر اصل که اتفاقا مورد توجه کاربران این گروه از محصولات قرار گرفته، موجب کندی و رکود بازار خرید و فروش کامپیوتر شده است؛ چراکه محصولات دیجیتالی با امکانات و تنوع بیشتری که برای کاربران به همراه دارند همیشه مورد توجه هستند. کارشناسان معتقدند که بازار این دسته از محصولات همواره مورد تهاجم توزیع کالاهای تقلبی و سوء استفاده کنندگان قرار می‌گیرد.
با توجه به اینکه در دو سال گذشته نظارت بر بازار کامپیوتر بیشتر شده، محصولات نامرغوب، تقلبی و قاچاق شناسایی و جمع آوری شدند و یا به انبارهای غیر قابل شناسایی انتقال داده شدند. با این وجود در هفته گذشته رئیس اتحادیه رایانه تهران اعلام کرد که فروش محصولات تقلبی و قاچاق در بازار کامپیوتر مجددا رو به افزایش است.
از این رو شکایات ارسالی کاربران به کمیسیون رسیدگی به شکایات این مرکز رو به افزایش است که غالب این شکایات مبنی بر تخلفاتی در فروش هاردهای کامپیوتر دستکاری شده و تقلبی است.
برخی فروشندگان با تعویض برچسب روی هارد، هاردهای کامپیوتر متفرقه و وارداتی را به جای هاردهای اصل با برندهای معتبر و پر فروش عرضه می‌کنند.
میر مهدی، رئیس اتحادیه صنف رایانه در شهریور ماه گذشته، نسبت به فروش این نوع هاردها که خود 100 هزار تومان قیمت دارند ولی 250 هزار تومان به فروش می‌رسند، عنوان کرد که طبق نظام صنفی ماده قانون 17 تبصره 2 خلاف قانون است و طبق ماده 68، جرایم سنگینی در بر خواهد داشت.
وی همچنان اضافه کرد نسبت به شناسایی این محصولات در دو ماه گذشته اقدام شده و تمام کالاها جمع‌آوری شده‌اند؛ با متخلفان نیز برخورد شدیدی صورت گرفته است.
اسامی این محصولات تقلبی متعاقبا از رسانه‌ها اعلام خواهد شد.
میر مهدی می‌گوید که در هفته‌های اخیر، اخباری مبنی بر فروش و ارائه هاردهای کامپیوتر تقلبی و دستکاری کردن ماهیت اصلی هاردها، چه از لحاظ ظرفیت و چه از لحاظ نام برند آنها به دست ما رسیده است.
وی همچنین تاکید کرد هرگونه هارد از قبیل اکسترنال، اینترنال، هارد SSD،  لپ تاپ سرور و … با هر نوع و هر برندی، (در صورت تقلبی بودن) توسط کارشناسان اتحادیه و نیروی انتظامی جمع آوری شده و آن واحد صنفی تا 15 روز پلمپ خواهد شد.
هرج و مرجی که قاچاق این گونه کالاها در بازار کامپیوتر ایجاد کرده موجب رکود و کسادی بازار و سردرگمی فعالان این گروه صنفی و فروشندگان شده است.
کارشناسان معتقدند که ورود کالاهای تقلبی و ساخت برخی از آنها در داخل کشور، موجب افزایش روند این نابسامانی‌ها شده است.

.

منبع: Donya-e-eqtesad

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر