;
coinex

درس‌هایی که صاحبان کسب و کار های کوچک به هنگام وقوع حوادث طبیعی یاد گرفته‌اند

بررسی چند عامل مهم در رابطه با شروع یک کسب و کار ایده‌آل و سود آورکسب آمادگی لازم برای رویارویی با حوادث طبیعی امری بسیار مهم است؛ اما به‌هیچ‌وجه کافی نیست. خیلی از شما ممکن است برای آینده‌ی کسب و کار خود نقشه‌های زیادی بکشید، ولی باید این جمله را به خاطر داشته باشید که «حادثه هیچ وقت خبر نمی‌دهد.» اینجا منظور از حادثه دست اندازهای مشکلات کسب و کاری نیست، منظور ما حوادث طبیعی است که می‌تواند هر بازاری را فلج کند. درست است که نمی‌توان زیان‌های ناشی از حوادث طبیعی را به صفر رساند ولی با استفاده از برخی نکات کلیدی که در این مقاله آورده شده، می‌توان ضررها را کمتر کرد. در ادامه با تکراتو همراه باشید.

پس از وقوع تندبادهای هاروی، ایرما و ماریا، صاحبان مشاغل کوچک آموختند که آمادگی در برابر حوادث، تنها در تخلیه‌ی محل و به حداقل رساندن خسارات خلاصه نمی‌شود؛ بلکه باید تمام احتمالات کوچک و بزرگ را در نظر گرفت. خرید منابع متعدد انرژی و بیمه‌ی حوادث نیز در برخی موارد چندان به کار نمی‌آید.

مایکل مول صاحب فروشگاه خانگی Senior Helpers در شهر پام بیچ ایالت فلوریدا نیز پیش از طوفان ایرما گمان می‌کرد تمام تجهیزات و امکانات لازم را تدارک دیده است. این تجهیزات شامل بسته‌ی مراقبت‌های ویژه برای هر مشتری، فهرستی از پناهگاه‌ها و راه‌های گریز برای کارکنان، پر نگه‌داشتن مخازن گاز و ذخیره کردن پول و مواد خوراکی می‌شد. اما مول ازکارافتادن برج‌های مخابراتی را پیش‌بینی نکرد و برای همین در حین وقوع حادثه قادر به برقراری ارتباط با کارکنان نبود. او اکنون به فکر خرید بیسیم‌های دوطرفه‌ای هست که پاسخ‌دهنده‌های اضطراری از آن‌ها استفاده می‌کنند.

طوفان هاروی حتی به هواپیماهای آرام گرفته در آشیانه نیز رحم نکرد و باعث انهدام آن‌ها شد.

مشخصات صاحب‌ کسب و کار : لکسی مونتگومری، مالک شرکت طراحی وب‌سایت دارلینگ (Darling Web Design)، شهر میامی بیچ واقع در ایالت کالیفرنیا

مونتگومری اصالتاً اهل ایالت میزوری است و ایرما اولین تندبادی بود که وی با آن مواجه شد. هنگامی‌که طوفان داشت به فلوریدا نزدیک می‌شد او به همراه همسر و سگ‌هایش از میامی بیچ به سمت تامپا نقل‌مکان کردند. وی امیدوار بود بتواند کسب‌ و کار خود را از درون یک هتل ادامه دهد. تعدادی از کارکنان نیز موقتاً به تامپا آمده بودند. چند روز بعد اعلام شد که مسیر تندباد تغییر یافته و به سرعت در حال نزدیکی به تامپاست. مونتگومری و همسرش این بار روانه‌ی شهر آتلانتا شدند و چون اغلب راه‌ها بسته بود، مسیر ۶ یا ۷ ساعته را در ۱۴ ساعت طی کردند. آتلانتا معمولاً در معرض طوفان‌های شدید نیست اما معلوم شد به‌هرحال تحت تأثیر ایرما قرار گرفته و برای همین خبری از برق و اینترنت در هتل‌های آن شهر نبود. مونتگومری سعی کرد با استفاده از اینترنت داخل کافه‌ها، ارتباط خود را با مشتریان داخل و خارج از کشور حفظ نماید. وقتی پس از ۱۱ روز به خانه بازگشت، متوجه شد الکتریسیته و سیستم‌های تهویه از کار افتاده و به علت رطوبت زیاد، دفتر کارش پر از قارچ و کپک شده است.

مونتگومری که به دلیل قطعی برق قادر نبود به کارهایش رسیدگی کند، بخشی از درآمد خود را از دست داد؛ برای همین به فکر خرید یک ژنراتور قابل حمل برای مواقع ضروری افتاد و شروع به جمع‌آوری غذاهای کنسرو شده، داروی اضافی برای سگ‌ها، یک جفت پوتین سنگین و یک چراغ‌قوه نمود. او اعتقاد دارد برای ترک میامی بیچ دیر اقدام کرده و چندان به فکر امنیت نبوده است و به محض شروع طوفان بعدی شهر را ترک می‌کند؛ اگر هم شرایط برای رفتن مهیا نبود، لااقل از ژنراتور استفاده خواهد کرد. وی همچنین به فکر اجاره‌ی آپارتمانی در West Coast برای پناه گرفتن در برابر طوفان‌های بعدی است.

مشخصات صاحب‌ کسب و کار : ریچل چارلوپسکی (Rachel Charlupski)، مالک شرکت پرستاری و مراقبت از کودکان، میامی

شرکت چارلوپسکی شعب مختلفی در سراسر آمریکا دارد، اما شعبه‌ی اصلی در فلوریدا، تعداد مشتریان بیشتری را به خود اختصاص داده است. یک هفته قبل از طوفان ایرما بیش از۵۰۰  نفر قرار ملاقات خود را لغو نموده و از آنجایی که بیعانه‌ای پرداخت نکرده بودند، شرکت چارلوپسکی با هزاران دلار ضرر مالی مواجه شد. همچنین با وجود لغو کلیه‌ی سفارشات، وی همچنان مجبور به پرداخت کامل دستمزد پرستاران بود.

چارلوپسکی تا روز پنجشنبه ۱۶/۶/۹۶ سفارشات بسیاری را پذیرفت، چراکه طبق پیش‌بینی‌ها طوفان تا یکشنبه‌ی هفته‌ی بعد به شهر نمی‌رسید. این کارآفرین می‌گوید: «در آینده از پذیرش سفارشات اضافی، آن‌هم در شرایط آب و هوایی نامساعد پرهیز خواهیم کرد.» وی همچنین قصد دارد قراردادی تنظیم نماید که در صورت لغو سفارش از جانب مشتری، آن‌ها همچنان موظف به پرداخت مبلغی به عنوان خسارت هستند. اما امنیت و مراقبت از کارکنان کسب و کار او ‌همچنان اولویت اول چارلوپسکی خواهد بود و در صورت نامساعد بودن شرایط کاری، هیچ‌کس مجبور به پرداخت جریمه نیست.

مشخصات صاحب کسب و کار : جاناتان مارش (Janathan Marsh)، مالک شرکت Home Helpers، شهر برادنتون در ایالت فلوریدا

مارش برای امنیت کارکنان و مشتریان سالخورده و بیمار تدابیر مهمی اندیشیده بود. تمامی پنجره‌های ساختمان دارای حفاظ بودند و از گزارشات کاری و مولدهای برق به خوبی مراقبت می‌شد. به کارمندان اداری سپرده شده بود تا به هنگام حادثه در دفاتر جمع گردند و نگهبانان را به کمک مشتریان بفرستند. اما طوفان ایرما بسیار بزرگ‌تر و شدیدتر از آن بود که مارش تصور می‌کرد. تندباد کلیه‌ی نیروگاه‌های برق، اینترنت و سرویس‌های مخابراتی را از کار انداخت و بدین ترتیب امکان برقراری ارتباط با نگهبانان عملاً از دست رفت.

بزرگ‌ترین نگرانی مارش فقدان الکتریسیته بود برای همین مانند بقیه به فکر خرید مولد برق اضافی افتاد. وی همچنین با توجه به عدم دسترسی به سیستم‌های ارتباطی در زمان وقوع طوفان، تغییراتی را در برنامه‌ی محافظتی خود اعمال نمود. بدین ترتیب که کارمندان اداری و نگهبانان به صورت هم‌زمان در دفاتر جمع شده و همگی باهم به کمک مشتریان می‌رفتند. مارش همچنین احتمال داد نگهبانان امکان رفتن به دفاتر در زمان وقوع حادثه را نداشته باشند؛ برای همین آن‌ها را مجهز کرد تا از همان محلی که در آن حضور دارند به دیگران کمک کنند.

مشخصات صاحب‌ کسب و کار : مایکل ماتیلینسکی (Michael Motylinski)، کشیش و برنامه‌ریز عروسی، سنت توماس واقع در جزایر ویرجین ایالت متحده‌ی امریکا

تندبادهای ایرما و ماریا آسیب بسیار شدیدی را به جزایر ویرجین وارد آورد. بسیاری از زوج‌های جوان نگران برگزاری مراسم عروسی خود در سواحل دریای کاراییب بودند و برای همین مدام به ماتیلینسکی و همکارش تلفن می‌زدند، اما تلفن و سرویس اینترنتی از کار افتاده بود. حدود ۴۰ زوج نیز مراسم عروسی خود را (که تاریخ آن‌ها بعد از تابستان سال آینده بود) لغو نمودند. با این وجود ماتیلینسکی می‌گوید که اوضاع تا تابستان سال آینده مرتب خواهد شد.

از این پس ماتیلینسکی و همکارش سعی دارند تا ارتباط خود را با مشتریان حفظ کنند؛ بدین ترتیب که هنگام وقوع حادثه سنت توماس را ترک نموده و به مکان‌هایی بروند که امکان دسترسی به سیستم‌های ارتباطی موجود باشد. وی همچنین قصد دارد بندی را به قرارداد اضافه کند که طبق آن افراد می‌توانند در هنگام وقوع تندباد مراسم خود را در سنت کرویکس (شهری با مسافت ۶۴ کیلومتری از سنت توماس که غالباً مصون از طوفان است) برگزار نمایند. ماتیلینسکی می‌گوید: «اگر مجدداً حادثه‌ای در سنت توماس رخ دهد، قادر خواهیم بود با تأخیری ۲ تا ۳ روزه به کار خود در سنت کرویکس ادامه دهیم.»

.

منبع: inc

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر