;
coinex

نانوکپسول های سرد و گرم کننده لباس ساخته شدند!

نانوکپسول های سرد و گرم کننده لباس ساخته شدند!دانشمندان موفق به ساخت نانوکپسول های سرد و گرم کننده لباس شدند. این نانوکپسول‌ها قابلیت چسبیدن به پارچه‌های مختلف را دارند و با توجه به میزان دمای هوا کاربران را گرم یا سرد می‌کنند.

قرار است این مدل لباس‌ها به زودی به بازار عرضه شوند. این کپسول‌های تولیدشده قادرند تا گرما را جذب و یا آزاد کنند. امکان چسباندن این کپسول‌ها به طور دائم به فیبرهای پارچه‌ای وجود دارد.

بررسی نانوکپسول های سرد و گرم کننده لباس

این کپسول‌های نانو، هزاران بار کوچک‌تر از عرض موی انسان هستند. در ساخت آنها از نشاسته و نوعی ماده موم مانند استفاده شده است. عملکرد این نانوکپسول‌ها شبیه به عرق کردن در بدن انسان است. عرق روی پوست انسان قادر است تا مقدار زیادی از گرما را جذب ‌کند و بخار نماید.

موم استفاده شده در ساخت نانوکپسول های سرد و گرم کننده لباس به شکلی طراحی شده که می‌تواند در دمای بالاتر از بدن انسان آب شود. بنابراین با این عملکرد، گرما داخل پارچه می‌ماند و صاحب لباس گرم می‌ماند. همچنین زمانی که کاربر احساس خنکی داشته باشد، موم با آزاد کردن گرما دوباره به حالت جامد تبدیل می‌شود.

دانشمندانی که موفق به ساخت این نانوکپسول شده‌اند معتقدند که ساخت این کپسول منجر به تولید طیف وسیعی از لباس‌های ورزشی خواهد شد. کاربران در هنگام دو با این لباس‌ها خنک می‌شوند.

به گفته دکتر کارلا سیلوا که محقق ارشد مرکز نانو تکنولوژی و مواد هوشمند در پرتغال است، این فناوری تا سه سال آینده وارد بازار خواهد شد. وی ادامه داد که این فناوری برای لباس‌های ورزشی بسیار مناسب است، مخصوصا برای کسانی که قادر به کنترل دمای بدن خود نیستند، مانند سالمندان و کودکان.

.

تهیه و گردآوری: تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر