;
coinex

حجم موتور خودرو رابطه مستقیمی با کیفیت آن ندارد!

 

حجم موتور خودرو رابطه مستقیمی با کیفیت آن ندارد!

صنعت خودرو از ابتدای قرن بیستم پایه گذاری شده است. از آن زمان تا کنون مردم هنوز هم آشنایی چندانی با موتور ماشین‌ها ندارند.

خودورها از ابتدا تاکنون تغییرات بسیاری را به خود دیده‌اند، از ظاهر خودروها گرفته تا قسمت‌های داخلی، قطعات، حجم موتور خودرو و سایر قسمت‌ها. شاید دلیل همین عدم شناخت کافی از خودروها باعث چنین تغییراتی باشد.

هنوز هم تعدادی از مردم هستند، که کیفیت یک خودرو را با حجم موتور خودرو، تعداد سیلندرها، میزان قدرت تولیدی خودرو  می‌سنجند.

با خواندن گزارشی که در ادامه وجود دارد، می‌توانید درک دقیق‌تری از حجم موتور خودرو و سایر مشخصات آن به دست آورید. بنابراین از این پس خواهید توانست در هنگام انتخاب خودرو، تفاوت‌های آنها را به خوبی درک کنید.

رابطه‌ی حجم موتور خودرو با مصرف سوخت

حجم موتور خودرو و در واقع ظرفیت موتور، مجموع حجم سیلندرهای آن است و معمولا معیاری برای تعیین قدرت خروجی پیشرانه نیز در نظر گرفته می‌شود.

پیش از این، بالا رفتن حجم موتور خودرو باعث بالارفتن سطح قیمت عمده خودروها نیز می‌شد. زیرا از نشانه‌های مهم یک خودروی گران، موتور حجیم آن بود. اما امروزه چنین نیست و مشاهده می‌شود که در بسیاری از ماشیین‌های گرانقیمت، از موتورهای توربو و کم‌حجم استفاده شده است.

از بین این خودروهای گرانقیمت، می‌توان به ب ام و ۷۳۰ که در ایران قیمتی حدود ۹۰۰ میلیون تومان دارد، اشاره کرد که همانند زانتیا، حجمی معادل ۲۰۰۰ سی‌سی دارد.

اسب بخار مهم است ولی همه چیز نیست!

اگر به گذشته برگردیم و به بررسی خودروهای قدیمی بپردازیم، متوجه خواهیم شد که افزایش قدرت در موتورهای قدیمی با حجم موتور خودرو و سیلندر مرتبط است. اما امروزه، افزایش راندمان موتور با نصب سیستم‌های سوپرشارژر و توربوشارژر روی آن محقق می‌شود.

اگر بخواهیم به صورت علمی اسب بخار را تعریف کنیم باید بگوییم که اسب بخار میزان نیرویی است که موتور در هر ثانیه از طریق آن می‌تواند وزنه‌ای معادل ۷۵ کیلوگرم را به طول یا ارتفاع یک متر بکشد و بلند کند.

در تعریفی دیگر می‌توان گفت، اسب بخار چه میزان توانایی کشش به هر خودرو می‌دهد. پس می‌توان اسب بخار را رابط بین وزن و میزان جابجایی خودرو در هر لحظه در نظر گرفت.

توانایی موتور برای حرکت سریع و پرشتاب وقتی بیشتر است که خودرو سبک تر باشد و اسب بخار تولید شده توسط موتور نیز بهتر باشد.

در اینجا می‌توان خودروهای سوپراسپورت را بهترین مثال دانست. زیرا خودروهای اسپورت بیش از ۶۰۰ اسب بخار نیرو دارند و کمتر از ۱۴۰۰ کیلو نیز وزن دارند.

البته در این حالت هم نمی‌توان کیفیت خودرو را به اسب بخار نسبت داد، زیرا این ویژگی در میان سدان‌های شهری، کراس‌اوورها و هاچ بک‌ها کمتر صادق است. زیرا مسائلی غیر از سرعت و شتاب نیز می‌تواند در اولویت قرار گیرد.

سه فاکتور مهمی که لازم است تا بیش از اسب بخار مورد توجه خریداران قرار گیرد، مصرف سوخت اندک، ارائه حداکثری نیروی موتور در دورهای پایین و نیز استهلاک اندک است.

در ساخت بعضی موتورها از سیستم پاشش سوخت مستقیم و چندنقطه‌ای (Mpi)، سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (vvti)، آلیاژهای مدرن مانند منیزیم و آلومینیوم و سیستم ۴سوپاپه برای هر سیلندر استفاده شده است.

برای مثال می‌توان به موتور خودروی هیوندای آی۲۰ که مونتاژ کرمان موتور است، اشاره نمود. این خودرو تنها با داشتن 1.4 لیتر حجم، می‌تواند ۱۰۰ اسب بخار نیرو تولید کند. لازم به ذکر است که این خودرو کمتر از۶ لیتر سوخت مصرف می‌کند و کشش مناسبی نیز دارد.

در مقابل با بررسی موتور خودرویی مانند پژو پارس، متوجه می‌شویم که با داشتن ۱۸۰۰ سی‌سی، تنها ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و مصرف سوخت آن نیز بیش از ۹ لیتر گزارش شده است.

بررسی قدرت جادویی موتورهای توربو

خودروهای خانوادگی مانند سدان، هاچ بک یا کراس‌اوور برای اینکه بتواند به راحتی در ترافیک شهری، جاده‌های پرفراز و نشیب و یا سایر مناطق حرکت کنند، باید کشش ثانویه خوبی داشته باشد.

موتورهای توربو علاوه بر اینکه شتاب اولیه مناسبی دارند، از شتاب ثانویه بالایی نیز برخوردار هستند. خودرویی مانند رنو تالیسمان همانند پژو ۲۰۶، حجم موتور آن فقط 1.6 لیتر است، ولی قدرت این خودرو معادل موتور ۳ لیتری و شش سیلندری نیسان ماکسیما است که ۲۰۰ اسب بخار به راننده اعطا می‌کند. اما چگونه است که موتورهای توربو می‌توانند چنین عملکرد بالایی داشته باشند!

شاید با انجام یک مقایسه بتوان نتایج بهتری به دست آورد. حجم موتور خودرو پژو ۲۰۰۸ که محصول جدید ایران خودرو است، از ۱۶۰۰ سی‌سی کمتر بوده ولی بیش از ۱۶۳ اسب بخار قدرت دارد. در مقابل، حجم موتور خودرو لیفان ۸۲۰ حدود ۲۴۰۰ سی‌سی است و ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد.

در پژو 2008 این میزان قدرت‌ باعث افزایش مصرف سوخت نشده است، زیرا در ساخت موتور پژو ۲۰۰۸ از آخرین فناوری‌های روز جهان استفاده شده است. اما این توانایی تولید نیرو در موتور لیفان، به دلیل مصرف بیشتر بنزین است.

نکته جالب دیگری که لازم است در آخر به آن اشاره کرد این است که، شرکت فورد قوی‌ترین موتور ۴ سیلندر جهان را دارد و صاحب بهترین موتور جهان است. این موتور 1 لیتری و توربوی این شرکت، اکوبوست نام دارد که قدرت آن معادل 174 اسب بخار است. نیروی تولید شده توسط آن بیش از میزان نیرویی است که موتور 2500 سی‌سی نیسان ایکس تریل می‌تواند تولید کند.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: iranjib

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر