;
coinex

برای سرمایه گذاری در استارتاپ ها به چه ویژگی‌هایی توجه کنیم؟

برای سرمایه گذاری در استارتاپ ها به چه ویژگی‌هایی توجه کنیم؟

شما توانسته‌اید با موفقیت کسب و کار نوپایی را راه‌اندازی کنید. اکنون شرایط کسب و کار شما در مرحله‌ای قرار دارد که باید به فکر جذب سرمایه گذار باشید. سرمایه گذاری در استارتاپ ها مساله‌ای مهم برای سرمایه گذاران است و شما باید این مسائل را در نظر داشته باشید.

شما برای پیشبرد استارتاپ خود، باید در ابتدا با سرمایه گذاران مهم گفتگو کنید. هر بنیانگذار کسب و کاری به خوبی می‌داند که توانایی ارائه‌ی چه محصولات و خدماتی را دارد. البته نباید فراموش کنید که افراد دیگری نیز وجود دارند که می‌توانند همین محصولات و خدمات را ارائه دهند.

لازم است تا خود را از هر نظر برای روبه رو شدن با سرمایه گذاران احتمالی آماده کنید، زیرا باید در جلسات گفتگوی خود، چیزهایی را که سرمایه گذار به دنبال آنهاست، به وی ارائه کنید.

نکته‌ی مهمی که باید در اینجا به آن اشاره کرد این است که سرمایه گذاران هوشمند و موفق، بیشتر از هر چیزی و حتی بیشتر از محصول، به تیم تولیدکننده محصول اهمیت می‌دهند.

نکاتی مهم برای سرمایه گذاری در استارتاپ ها

اما واقعا سرمایه‌گذاران در تیم‌های استارتاپی به دنبال چه چیزی هستند؟ نظریات آنها در مورد این تیم‌ها چیست؟ از نظر آنها یک استارتاپ باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد تا ماندگار شود؟

در این راستا، در ادامه به بررسی خصوصیات و صفاتی می‌پردازیم که وجود آنها برای هر کسب و کار نوپایی ضروری است.

1. شکستن و تغییر قوانین

داشتن جرات در شکستن قوانین، سرمایه گذاران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. ریچارد برانسون، در این باره می‌گوید که پیروی کردن از قانون، چیزی یاد نمی‌دهد. در اینجا باید گفت که مخالفت کردن با این موضوع تقریبا غیر ممکن است!

البته این مفهوم به معنای کنار گذاشتن مسائل اخلاقی نیست. بلکه منظور داشتن توانایی در تحت تاثیر قراردادن سرمایه گذار است. اگر قادر باشید که به سرمایه گذار نشان دهید تصمیمات و روش‌هایی که شما برای فروش و توسعه‌ی بیشتر محصولات خود اتخاذ کرده‌اید، برخلاف استانداردهاست، خواهید توانست روی جذب سرمایه گذار حساب کنید.

 

بیشتر بخوانید: ۷ ترند عجیب در سرمایه گذاری استارتاپ ها

 

البته به یاد داشته باشید که اگر قوانینی را شکسته‌اید تا کسب و کار خود را رشد دهید و در سراشیبی موفقیت بیافتید، شما اولین نفر نیستید. کارآفرینانی همچون سم والتون، لی کا شینگ و حتی پاریس هیلتون، افرادی هستند که در این راه قانون‌ها شکسته‌اند.

بنابراین شکستن و تغییر قوانین، از دیدگاه سرمایه داران برای سرمایه گذاری در استارتاپ ها مهم است.

2. توانایی پذیرفتن تغییرات

توانایی پذیرفتن تغییرات توسط بنیانگذار، برای سرمایه گذاری در استارتاپ ها یک ویژگی مهم است. فقط به تغییرات تدریجی فکر نکنید، زیرا این مدل تغییرات شما را مجبور به اجرای برنامه‌ها در یک محدوده زمانی خواهد کرد.

منظور از تغییرپذیر بودن در اینجا، به وجود آمدن تغییرات ناگهانی و بدون برنامه ریزی است. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شما یک قرارداد بزرگ را از دست دهید؟ اگر قوانین تغییر کند و اعتبارنامه‌های شما بی حاصل شوند، چه کار خواهید کرد؟

تصمیمات درستی بگیرید و همیشه ذهن خود را برای همه چیز و هر اتفاقی آماده کنید. شما باید ذهن خود را به گونه‌ای پرورش داده باشید که هر زمان هر اتفاقی برای استارتاپ شما افتاد، شما و کسب و کارتان در مسیر هدف و موفقیت قرار داشته باشید. رعایت این نکات می‌تواند به سرمایه گذاری در استارتاپ ها کمک کند.

فرانموش نکنید که در زمان مصاحبه با سرمایه گذاران، انعطاف پذیری و توانایی‌های تیم خود را به آنها نشان دهید. از تجربیات گذشته خود بگویید، اینکه چگونه توانسته‌اید تا در برخورد با چالش‌ها و تغییرات ناگهانی، موقعیت خود را حفظ کنید. بگویید که چگونه چالش‌ها را با موفقیت پست سر گذاشته‌اید.

3. منحصر به فرد بودن بنیانگذار یک استارتاپ

سوالی که پاسخ آن بسیار مهم است این است که واقعا سرمایه گذاران در تیم‌های استارتاپی به دنبال چه هستند؟ این سوال اخیرا در وب سایت Quora نیز مطرح شده بود.

تعداد زیادی از افراد به این سوال پاسخ داده بودند. با بررسی پاسخ‌ها مشاهده می‌شد که همه آنها به یک مساله مهم اشاره کرده‌اند و آن این بود که سرمایه گذاران به دنبال ارزش و توانایی‌های هر کدام از اعضای تیم هستند. زیرا در استارتاپ‌ها برای افرادی که توانایی ندارند، فضای زیادی وجود ندارد.

بنیانگذار استارتاپ باید سعی نماید تا برای به دست آوردن سرمایه گذار مورد نظر، دلایل حضور و لزوم هر کدام از اعضای تیم را ثابت کند. البته لازم به ذکر است که این به معنای حذف بعضی افراد از تیم نیست.

 

بیشتر بخوانید: چهار ضرورت رهبری که صاحبان کسب و کار باید به آن توجه کنند

 

شاید در این حالت بهتر باشد تا قبل از ملاقات با سرمایه گذار، نقش اعضای تیم را دوباره تعریف کنید و آنها را برای خود مرور و بازیابی کنید. پس در اینجا کلید موفقیت، مالکیت است.

به گفته دکتر نیتا بوشان، جدا کردن خود از اعضای تیم اصلی کاری بسیار سخت است. وی تاکید دارد که این جداسازی باید به گونه‌ای انجام شود که همه چیز نظم داشته و قابل اطمینان نیز باشد. همین مساله باعث شده تا تمامی افراد به عملکرد خود بیشتر دقت کنند.

4. داشتن تجربه‌ی لازم توسط اعضای تیم

برای سرمایه گذاری در استارتاپ ها لازم است تا سرمایه گذاران اطلاعات کاملی از اعضای تیم داشته باشند. سرمایه گذاران باید بدانند که آیا اعضای تیم شما از تجربه‌ی کافی و مورد نیاز برای رسیدن به هدف برخوردارند یا نه.

یکی از کارهای ساده‌ای که می‌توانید به این منظور انجام دهید، فراهم کردن رزومه‌ای از فعالیت‌های خود و اعضای تیم است. در این رزومه لازم است تا میزان بهره‌وری افراد تیم قید گردد و در اختیار سرمایه گذار قرار داده شود.

 

بیشتر بخوانید: اشتباهات رایج کارآفرینی که باید برای جلوگیری از شکست استارتاپ از آنها خودداری کنید

 

فراموش نکنید که تمام سوابق خود و تجربه‌های گذشته‌ را که در تمام امور به دست آورده‌اید و شما و اعضای تیم را توانا کرده است، در رزومه‌ی خود ذکر کنید.

شما با این کار نشان خواهید داد که لایق پیشبرد اهداف کسب و کار هستید، در این شرایط سرمایه گذاران نیز به شما اعتماد می‌کنند و شما توانسته‌اید تا آنها را قانع کنید که توانایی انجام فعالیت‌های محول شده را دارید.

5. وجود روابطی خوب بین اعضای تیم استارتاپ

بین اعضای یک تیم باید روابطی دوستانه وجود داشته باشد، یعنی دوستی و کار تیمی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. باید گفت که هیچ سرمایه گذاری دوست ندارد سرمایه‌اش را برای تیمی خرج کند، که اعضای آن به راحتی از هم گسسته شوند.

پس همیشه لازم است تا اعضای تیم با هم متحد باشند و بتوانند مشکلات داخلی خود را حل کنند. همچنین سعی کنید اگر از قدیم ارتباطاتی داشته‌اید و با هم دوست بوده‌اید، این دوستی و ارتباط را حفظ کنید و آن را پررنگ‌تر نمایید.

سعی کنید از اینکه سرمایه گذار احتمالی به دنبال چه چیزهایی است، به خوبی مطلع شوید، زیرا این مساله می‌تواند در بهبود رفتار شما اثر داشته باشد. لازم است تا شما و اعضای تیم، بهترین حالت خود را به سرمایه گذار نشان دهید.

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: tech

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر