;
coinex

نگاهی به بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017

بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی

نمایشگاه خودروی توکیو یکی از رویدادهای متعبر صنعت خودرو بوده که پس از یک دهه رکود، سال جاری حضوری قدرتمند را تجربه نموده است. در این نوشته نگاهی خواهیم داشت به بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017.

برای علاقمندان به صنعت خودرو و وسایل نقلیه، نمایشگاه خودروی توکیو 2017 مجموعه ای کامل را به نمایش گذاشته است. خودروهای کلاس بدنه کوپه (Coupe) مجهز به پیشرانه های الکتریکی و موتورسیکلیت‌هایی که از هوش مصنوعی برای حرکت استفاده می ‌کنند، نمونه‌هایی هستند که آینده این صنعت را تا دهه آینده رقم خواهند زد. خودروسازان ژاپنی در نمایشگاه خودروی توکیو 2017 حضوری پر رنگ داشته و مزدا با معرفی دو نمونه جدید خودروی مفهومی مزدا کای (Mazda Kai) و خودروی مفهومی مزدا ویژن (Mazda Vision) و سوزوکی (Suzuki) با معرفی نمونه مفهومی نسل جدید خودروی شاسی بلند سایز کوچک جیمنی (Jimny) ، تنها نمونه‌هایی از این خودروها هستند.

در این نوشته نگاهی خواهیم داشت به بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 که توانستند رونق گذشته را به این نمایشگاه معتبر -که از دهه 1950 میلادی به صورت سالیانه برگزار می گردد- باز گردانند.

بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017

بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 از نگاه مجله معتبر موتور ترند (Motor Trend) که در این نوشته به معرفی و بررسی اجمالی آنها خواهیم پرداخت به شرح زیر هستند:

  • خودروی مفهومی مزدا کای (Mazda Kai)
  • خودروی مفهومی میتسوبیشی ای اولوشن (Mitsubishi e Evolution)
  • خودروهای مفهومی دایهاتسو (Daihatsu) مدل DN Compagno
  • موتور سیکلت مفهومی یاماها (Yamaha) مدل موتوروید (Motoroid)
  • خودروهای مفهومی هوندا اسپرت ای وی (Honda Sport EV)
  • خودروی مفهومی یاماها کراس هاب (Yamaha Cross HUB)
  • خودروی مفهومی سوبارو ویزیو پرفورمانس (Subaru Viziv Performance)
  • خودروهای مفهومی شرکت سوزوکی
  • خودروی مفهومی سوزوکی ای سوروایور (Suzuki E Survivor)
  • خودروی مفهومی مزدا ویژن کوپه (Mazda Vision Coupe)

خودرو مفهومی مزدا کای (Mazda Kai)

برخلاف خودروی مفهومی دیگر شرکت مزدا در نمایشگاه خودروی توکیو 2017 ، مزدا ویژن کوپه ، خودروی مفهومی مزدا کای (Mazda Kai) نمونه ای نزدیک به واقعیت بوده و به عنوان نسل جدید مزدا 3 که یکی از محبوب ترین خودروهای این شرکت ژاپنی به حساب می آید، شناخته می شود. اما آیا خودروی مفهومی مزدا کای که یکی از بهترین خودروهای نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 است، با استفاده از درب موتور و کاپوت (Hood) کشیده و استفاده از سیستم انتقال نیرو به چرخ‌های عقبی (RWD) می تواند به تولید انبوه رسیده و نسل جدید مزدا 3 را رقم بزند؟

خودروی مفهومی مزدا کای ، نسل جدید مزدا 3

پاسخ به این سوال اندکی سخت بوده ولی امید بسیاری وجود دارد که مزدا کای که یکی از بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو به شمار می آید، با استفاده از چراغ‌های جلویی بسیار باریک و کشیده و زیبا، طراحی بدنه بسیار سیال و زیبا و ظاهر جذاب و جسور هاچ بک (Hatchback) خود، با اندکی تغییرات نسبت به نمونه مفهومی در خط تولید انبوه قرار گرفته و به عنوان نسل جدید مزدا 3 در سال 2019 به بازارهای جهانی ارائه گردد.

خودروی مفهومی میتسوبیشی ای ایولوشن (Mitsubishi e Evolution)

شرکت خودرو سازی ژاپنی میتسوبیشی با معرفی خودروی مفهومی میتسوبیشی ای ایولوشن پسوند افسانه ای ایو (Evo) را به یک خودروی الکتریکی در کلاس بدنه خودروهای شاسی بلند سایز کوچک پیوند داده است. هرچند این خودرو که به احتمال زیاد یک خودروی با قابلیت‌های دینامیکی بسیار بالا خواهد بود، با طراحی زیبا در بخش جلویی و جلو پنجره، نمای عضلانی و استفاده از پیشرانه‌های حافظ محیط زیست و بدون آلایندگی الکتریکی، نمونه ای زیبا و مناسب به حساب می آید، اما نخواهد توانست طرفداران خودروهای اسپرت و چسبیده به زمین سابق این شرکت را راضی نگاه دارد.

بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی : میتسوبیشی ای ایولوشن

به عقیده بسیاری از منتقدین، خودروی مفهومی میتسوبیشی ای ایولوشن که یکی از زیباترین خطوط سقف در بین نمونه‌های موجود در نمایشگاه خودروی توکیو 2017 را دارد، تنها یک نمونه مفهومی بوده اما فرم طراحی واقع گرانه این خودرو شامل مواردی است که امکان حضور آن در خط تولید و ساخت به عنوان یک نمونه تولید انبوه را می دهد. در بخش عقبی نیز استفاده از چراغ‌های عقبی خاص، نمایی بسیار زیبا را به این خودرو مفهومی بخشیده و آن را در فهرست بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 قرار می دهد. امکان استفاده از هوش مصنوعی و سیستم های خودران نیز در این خودرو وجو داشته و اگر از قدرت، سرعت و چالاکی کافی نیز برخوردار باشد، شایسته لقب ایو (Evo) خواهد بود.

خودروهای مفهومی دایهاتسو (Daihatsu) مدل DN Compagno

یکی از جالب ترین و بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 مدلی است که برای بازارهای آسیا و اروپا طراحی شده و بازارهای ایالات متحده آمریکا و کانادا شانس استفاده از آن را نخواهند داشت. اگر شما به دنبال یک نمونه به عنوان اولین خودروی شخصی خود هستید و یا در شهرهای شلوغ و پر ازدحام ایالات متحده زندگی می کنید، خودروی مفهومی دایهاتسو DN Compagno قطعا یکی از بهترین گزینه های برای شما خواهد بود. با ظاهری شبیه به یک توله سگ چاق، خودروی مفهومی دایهاتسو DN Compagno نمای شبیه به خودروهای ولوو (Volvo) در بخش جلویی، آئودی A3 در بخش جانبی و ظاهری شبیه به طراحی‌های دهه 1960 و 1970 پینین فارینا (Pininfarina – یک شرکت طراحی ایتالیایی) این خودرو که در دهه 1960 میلادی ساخته می شد، را دارد.

بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی : دایهاتسو

بر اساس اظهارات توشیو شیباگاکی (Toshio Shibagaki)، از طراحان ارشد شرکت خودرو سازی دایهاتسو، با وجودی که این خودروی مفهومی بر روی پلتفرم خودروهای کلاس بدنه گروه B (یا شهری فوق کوچک) ساخته شده است، اما با طولی در حدود 4.200 میلیمتر، در بازه ای مابین تویوتا یاریس (Toyota Yaris) هاچ بک و سدان قرار خواهد گرفت. سیستم نمایش اطلاعات خودرو و عقربه‌های پشت آمپر همگی مدرن و دیجیتال بوده ولی در قالبی سنتی قرار گرفته که ظاهری جذاب به کابین دایهاتسو DN Compagno بخشیده است. به دلیل اینکه شرکت خودرو سازی تویوتا مالک شرکت دایهاتسو است، پیشرانه استفاده شده بر روی این خودرو نیز یک نمونه 1.0 لیتری مجهز به سیستم توربو شارژر بوده که به احتمال بسیار زیاد توانایی تولید نیرویی معادل با موتورهای 1.2 لیتری شرکت تویوتا با قدرتی در حدود 114 اسب بخار را خواهد داشت.

موتور سیکلت مفهومی یاماها موتوروید (Yamaha Motoroid)

انتظار می رود که نمونه‌های معرفی شده در این نوشتار تنها به خودروها اختصاص داشته باشد اما موتورسیکلت مفهومی یاماها موتوروید با توجه به قابلیت‌ها و امکانات موجود، شایستگی حضور در فهرست بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 را خواهد داشت. علاوه بر ظاهر گستاخ و متفاوت که نمایی شبیه به یک حشره غول آسا به این موتور سیکلت مفهومی بخشیده است، یاماها موتوروید مجهز به تکنولوژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بوده و قابلیت شناسایی مالک خود را از طریق سیستم تشخیص چهره دارد.

بنا بر اعلام شرکت ژاپنی یاماها، علاوه بر این سیستم امنیتی، موتور سیکلت مفهومی یاماها موتوروید قابلیت تعامل و ارتباط با محیط اطراف را با استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی خود خواهد داشت. از دیگر قابلیتهای موتور سیکلت یاماها موتوروید می توان به حفظ تعادل بدون نیاز به جک و نگهدارنده و حرکت بدون سرنشین و عبور از مسیرهای تنگ و باریک پارکینگها اشاره کرد. طراحی بدنه و شاسی یاماها موتوروید به گونه‌ای بوده که سر و سینه راکب خود را به خوبی در بر گرفته و با استفاده از سنسورهای حرکتی موجود، کوچکترین تغییر وضعیت راننده را درک کرده و نسبت به آن واکنش نشان می دهد. موتور استفاده شده در یاماها موتورید نیز از باتری‌های یون لیتیوم نیرو گرفته و گشتاور و قدرت تولیدی موتور را به چرخ‌های عقبی منتقل می کند.

خودروهای مفهومی هوندا اسپرت ای وی (Honda Sport EV)

یکی از بزرگترین موانع بر سر راه خودروهای الکتریکی علاوه بر توانایی تولید نیرو و گشتاوری بیشتر و مقرون به صرفه تر نسبت به موتورهای احتراق داخلی و استفاده کننده از سوخت های فسیلی در آینده نزدیک، رهایی از طراحی بدنه نامانوس و ظاهر نا زیبا و همچنین رانندگی خسته کننده و نا امید کننده است. البته در این بین استثناهایی مانند تولیدات تسلا (Tesla) نیز وجود داشته اما خودروهای الکتریکی هنوز برای رسیدن به استاندارد خودروها اصیل فعلی با ظاهری معقول و مشتری پسند، راهی بسیار طولانی را در پیش دارند.

بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی : هوندا اسپرت EV

در ادامه روند تولیدات الکتریکی و خودروهای شهری شرکت ژاپنی هوندا که با نمایش عمومی هوندا اوربان ای وی (Honda Urban EV) در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2017 شروع شد، این شرکت با ترکیب ایده‌های قدیمی و کلاسیک و تکنولوژی‌های مدرن روز، هوندا اسپرت ای وی را به این نمایشگاه ارسال کرده که توانسته در بین بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 قرار گیرد. در زیر بدنه تخت، پهن و کم ارتفاع این خودرو که با الهام از طراح‌های دهه 1970 میلادی ساخته شده است، باتری‌های الکتریکی قرار گرفته که نیروی لازم برای به کار انداختن موتور الکتریکی هوندا اوربان ای وی را -که توان تولیدی خود را به چرخ های عقبی منتقل می کند- فراهم می کند. احتمال موفقیت این خودرو که یکی از بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 به حساب می آید، در صورت قرار گرفتن در خط تولید، بسیار زیاد است.

خودروی مفهومی یاماها کراس هاب (Yamaha Cross HUB)

نمایشگاه خودروی توکیو یکی از رویدادهایی است که جنجالی ترین و جالب ترین طرح های مفهومی در آن حضور می یابند. به همین دلیل یکی دیگر از بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 به خودروی مفهومی یاماها کراس هاب اختصاص داشته که محصولی است از شرکت ساخت موتور سیکلت مشهور یاماها است. خودروی مفهومی یاماها کراس هاب بر اساس دو نمونه مفهومی دیگر این شرکت یاماها موتیف (Yamaha Motiv) و یاماها Sports Rides ساخته شده که در سال‌های 2013 میلادی و 2015 میلادی به نمایش عمومی در آمدند و با طراحی جدید تحت رهبری گوردن مورای (Gordon Murray) طراح جدید و نام آشنای این شرکت در آمیخته شده است. البته شخص گوردون مورای در طراحی خودروی مفهومی یاماها کراس هاب نقشی نداشته است.

بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی : یاماها کراس هاب

تا کنون اطلاعی از پیشرانه نصب شده در این خودروی مفهومی ارائه نشده اما به نظر می رسد که موتور استفاده شده در خودروی مفهومی یاماها کراس هاب یک نمونه 3 سیلندر 1.0 لیتری بنزینی، الکتریکی و یا هبریدی باشد. نکته قابل توجه در خصوص خودروی مفهومی یاماها کراس هاب طراحی ظاهری و نحوه چینش صندلی‌های آن بوده که ظاهری متفاوت را برای آن رقم زده است. صندلی‌های یاماها کراس هاب به شکل لوزی قرار گرفته و در بخش عقبی آن فضایی کافی برای قرار دادن یک دستگاه موتور سیکلت به صورت مورب و یا کودکان تعبیه شده که علاوه بر ایجاد تفاوت در ظاهر، آن را در فهرست ببهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 نیز قرار می دهد.

خودروی مفهومی سوبارو ویزیو پرفورمانس (Subaru Viziv Performance)

طرح‌ها و خودروهای مفهومی ارائه شده از سوی شرکت خودرو سازی ژاپنی سوبارو از این لحاظ که آن طرح به احتمال بسیار زیاد، پایه‌ای برای یکی از خودروهای تولیدی این شرکت خواهد بود، از اهمیت بالایی برخوردار هستند. گواه این مساله نیز سوبارو WRX فعلی است که پیشتر به عنوان یک نمونه مفهومی در نمایشگاه خودروی توکیو به نمایش در آمده بود. خودروی مفهومی سوبارو ویزیو پرفورمانس (Subaru Viziv Performance) طراحی بسیار زیبا و جذابی داشته و می تواند به عنوان نسل جدیدی برای سوبارو WRX و سوبارو WRX STI شناخته شود.

بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی : سوبارو ویزیو

در صورتیکه این گمان صحت داشته باشد، با توجه به طراحی خارجی و ظاهر زیبا و واقع گرایانه سوبارو، سوبارو WRX نسل بعدی که بر اساس خودروی مفهومی سوبارو ویزیو پرفورمانس ساخته خواهد شد، خودرویی بسیار جذاب و قابل اعتنا خواهد بود.

خودروهای مفهومی شرکت سوزوکی

شرکت خودروی سازی ژاپنی سوزوکی با سه نمونه راهی این نمایشگاه شده که هر سه شایستگی حضور در جمع بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 را دارند. خودروهای تولید این شرکت در حال حاضر در بازار آمریکا حضور داشته و با توجه به ظاهر متمایز و خاص خود از سایر خودروهای موجود قابل تفکیک هستند. این سه مدل خودروی مفهومی عبارتند از:

  • خودروی مفهومی سوزوکی E Survivor
  • خودروی مفهومی سوزوکی Spacia
  • خودروی مفهومی سوزوکی X Bee

خودروی مفهومی سوزوکی E-Survivor یک خودروی بدون سقف چهار چرخ متحرک بوده که از یک بدنه با ساختار لوله ای سبک وزن سود می برد. هر یک از موتورهای الکتریکی موجود در این خودرو میز وظیفه به حرکت در آوردن یکی از چرخ‌های آن را بر عهده دارند. خودروی مفهومی سوزوکی Spacia نیز یک خودروی استیشن واگن کوچک اما با ارتفاع نسبتا زیاد بوده که با توجه به فاصله بسیار کم با سطح زمین و درهای کشویی، فضایی کافی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد.

خودروی مفهومی سوزوکی X Bee نیز که با نام کراس بی (Cross Bee) تلفظ می گردد، نمونه‌ای است از خودروی تویوتا FJ Cruiser و یا خودروی مینی (Mini) منتها در ابعادی کوچک که در گونه مخصوص مسیرهای خارج از جاده با یک پوشش چوبی در کنار بدنه تزئین شده است. دو خودروی مفهومی Spacia و XBee به زودی راهی بازارهای جهانی شده اما برنامه ای برای حضور در بازار ایالات متحده آمریکا و کانادا ندارند.

خودروی مفهومی سوزوکی ای سوروایور (Suzuki E Survivor)

سوزوکی جیمنی (Jimny) یکی از خودروهای جالب تولیدی شرکت سوزوکی در سال‌های گذشته بوده که با توجه به ظاهر استاندارد ولی ابعاد کوچک شبیه به خودروهای جیپ (Jeep)، به عنوان نمونه ای بسیار چشمگیر نیز شناخته می شود. این خودرو یک نمونه مدرن از سوزوکی سامورایی (Suzuki Samurai) بوده که با توجه به توانایی های بسیار بالای دینامیکی خود، توانایی عبور از مسیرهایی را داشته که برای خودرویی در این ابعاد و اندازه غیر ممکن به نظر می رسد.

بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی : سوزوکی ای سروایور

سوزوکی جیمنی به زودی به بیستمین سالگرد تولید خود نزدیک شده و خودروی مفهومی سوزوکی ای سوروایور یکی از محتمل ترین طرح ها برای نسل جدید آن به حساب می آید. از تغییرات این خودرو در صورت تبدیل شده به پایه ای برای نسل جدید سوزوکی جیمنی می توان به مواردی مانند حذف شدن فرم بدون سقف خودرو و موتور الکتریکی اشاره کرد و با ایت توصیفات نسل جدید سوزوکی جیمنی از لحاظ اندازه و ابعاد بسیار مشابه با نسل فعلی آن خواهد بود.

خودروی مفهومی مزدا ویژن کوپه (Mazda Vision Coupe)

آخرین نمونه در فهرست بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی خودروی مفهومی مزدا ویژن کوپه بوده که بر خلاف نام خود، یک نمونه در کلاس بدنه خودروهای سدان چهار در به حساب می آید. خودروی مفهومی مزدا ویژن کوپه از لحاظ ابعاد نیز متفاوت با سایر خودروهای تولیدی این شرکت درسال های گذشته بوده که به جای قرار گرفتن در کلاس بدنه خودروهای سدان سایز متوسط (Mid Size Sedan) در رده خودروهای سدان سایز بزرگ (Full Size Sedan) مانند ب ام و سری 7 و یا مرسدس بنز کلاس S قرار می گیرد. البته شرکت خودرو سازی مزدا قصد ساخت این خودروی مفهومی را در این کلاس بدنه و در آینده نزدیک نداشته و تنها برای نمایش قدرت طراحی طراحان خود، اقدام به ساخت این خودروی مفهومی زیبا و جذاب نموده است.

بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی : مزدا ویژن کوپه

البته برای قرار گرفتن در خط تولید، خودروی مفهومی مزدا ویژن کوپه علیرغم قرار گرفتن در جمع بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی ، از مشکلات و ایراداتی در بخش سیستم تعلیق جلویی رنج برده اما هر خودرویی که با این فرم طراحی و با این ظاهر در خط تولید شرکت خودرو سازی مزدا قرار گیرد، قطع به یقین نمونه ای بسیار زیبا و جذاب به حساب خواهد آمد و مورد توجه مشتریان و منتقدین قرار خواهد گرفت.

 

گالری تصاویر بهترین خودروهای مفهومی نمایشگاه خودروی توکیو سال 2017 میلادی

(برای نمایش در ابعاد بزرگ تر،بر روی تصویر کلیک نمایید)

(برای نمایش در ابعاد بزرگ تر،بر روی تصویر کلیک نمایید)

 

 

منبع : Motortrend

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر