;
coinex

مقایسه گلکسی نوت 8 با اکسپریا ایکس زد 1 سونی: کدام انتخاب ارزشمندتر است؟

مقایسه گلکسی نوت 8 با اکسپریا ایکس زد 1 سونی: کدام انتخاب بیشترین کارایی را دارد؟

سامسونگ و سونی هر دو از کهنه کارهای صنعت گوشی سازی هستند. در این نوشتار به مقایسه گلکسی نوت 8 با اکسپریا ایکس زد 1 از این دو سازنده پرداخته‌ایم.

مقایسه گلکسی نوت 8 با اکسپریا ایکس زد 1 سونی

تعداد زیادی از کاربران و منتقدان معتقد هستند که مقایسه گلکسی نوت 8 با اکسپریا ایکس زد 1 چندان عادلانه نیست. زیرا گلکسی نوت 8 به قلم اس پن مجهز و برای گروه خاصی از کاربران ساخته شده است، اما نکته‌ای که باید به آن اشاره کرد این است که گلکسی نوت 8 برترین گوشی سامسونگ محسوب می‌شود و تعداد زیادی از کاربران به دلیل سخت افزارها و قابلیت‌های پیشرفته‌ای که این محصول دارد، آن را خریداری کرده و اصلا از قلم اس پن آن استفاده نمی‌کنند؛ از طرفی باید به این امر نیز اشاره کرد که اکسپریا ایکس زد 1 هم جدیدترین گوشی پرچمدار سونی است و باید با بهترین پرچمدارهای موجود در بازار مقایسه شود.

گلکسی نوت 8 و اکسپریا ایکس زد 1 از نظر سبک طراحی تفاوت‌های بسیار زیادی با یکدیگر دارند به این نحو که گلکسی نوت 8 یک گوشی باریک تقریبا بدون حاشیه است در حالی که اکسپریا ایکس زد 1 از یک طراحی حاشیه‌دار نسبتا قدیمی بهره می‌برد که سونی در طول چند سال گذشته تنها تغییرات بسیار ظریفی را در آن اعمال کرده است.

زمانی که بحث مشخصات فنی در هر دو گوشی مطرح می‌شود، شکاف بین گلکسی نوت 8 و اکسپریا ایکس زد 1 باریک‌تر می‌گردد. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که محصول سازنده ژاپنی 700 دلار قیمت دارد، در حالی که زره پوش سازنده کره‌ای با قیمتی 960 دلاری وارد بازار شده است.

حال این سوال مطرح می‌شود که آیا نوت 8 ارزش قیمت خود را دارد یا این که اکسپریا ایکس زد 1 انتخاب بهتری برای خریداران محسوب می‌شود؟

در این نوشتار ابتدا به بیان ویژگی‌های مشترک این دو گوشی هوشمند پرداخته‌ایم و سپس هر محصول را به طور جداگانه مورد بررسی قرار داده‌ایم؛ در آخر نتیجه این بررسی و جدول مشخصات کامل این دو گوشی پرچمدار نیز ارائه شده است. با تکراتو همراه باشید.

ویژگی‌های مشترک: مقایسه گلکسی نوت 8 با اکسپریا ایکس زد 1 سونی

گلکسی نوت 8 سامسونگ و اکسپریا ایکس زد 1 سونی زمانی که صحبت از تراشه اصلی و واحد پردازش گرافیکی به میدان می‌آید، فاصله کمتری با یکدیگر پیدا می‌کنند، زیرا هر دو گوشی به پردازشگر هشت هسته‌ای 2.35GHz کوالکام اسپدراگون 835 و واحد پردازش گرافیکی آدرینو 540 مجهز هستند.

ویژگی‌های مشترک دیگر موجود در بین این دو محصول، محافظ صفحه گوریلا گلس 5، حافظه داخلی 65 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD، باتری جدانشدنی با توانایی پشتیبانی فناوری شارژ سریع، فناوری صوتی Hi – Res، شاخص مقاومتی IP68، جک 3.5 میلی‌متری هدفون، بلوتوث 5، پورت یو اس بی 3.1 نوع سی، ان اف سی، اندروید پی و اسکنر اثر انگشت نصب شده بر روی دو گوشی به شمار می‌آیند. البته باید به این نکته اشاره کرد که سازنده مشهور ژاپنی محصولش را در ایالات متحده بدون اسکنر اثر انگشت عرضه می‌کند.

مشخصات گلکسی نوت 8

 

مقایسه گلکسی نوت 8 با اکسپریا ایکس زد 1 سونی: مشخصات گلکسی نوت 8

طرفداران گوشی‌های سری گلکسی نوت از این که فهمیدند که سازنده کره‌ای محبوبشان می‌خواهد نسل جدید این سری از محصولات خود را نیز وارد بازار کند، بسیار خوشحال شدند. قبل از عرضه نوت 8، منابع خبری زیادی گفته بودند که سامسونگ می‌خواهد به دلیل حوادث پیش آمده در اثر انفجار گوشی‌های سری گلکسی نوت 7، تولید این سری از گوشی‌های خود را به طور کامل متوقف کند، اما در نهایت سازنده کره‌ای گلکسی نوت 8 را وارد بازار کرد و به همه این شایعه‌ها پایان داد.

گلکسی نوت 8 از همان نمایشگر اینفینیتی دیسپلی (Infinity Display) به کار رفته در مدل‌های پرچمدار گلکسی اس 8 و گلکسی اس 8 پلاس بهره می‌برد. با این تفاوت که نمایشگر نوت 8 به اندازه 0.1 اینچ از نمایشگر گلکسی اس 8 پلاس بزرگ‌تر است. این نمایشگر فاقد هر گونه حاشیه جانبی است و با یک طراحی منحنی شکل از دو طرف به پنل پشتی گوشی متصل می‌گردد. به کار گیری این نمایشگر سازنده کره‌ای را قادر ساخته است که از کلیدهای مجازی به جای کلیدهای فیزیکی در ساخت محصولاتش استفاده کند.

گلکسی نوت 8 حاشیه‌های بالایی و پایینی بسیار باریکی دارد. حاشیه پایینی این فبلت پرچمدار از نظر فنی هیچ نقشی را ایفا نمی‌کند، اما حاشیه بالایی وظیفه نگه داشتن سنسور مجاورت، اسپیکر و دوربین سلفی گلکسی نوت 8 را بر عهده دارد. دوربین سلفی به کار رفته در نوت جدید توانایی تشخیص دادن چهره و اسکن کردن قرینه چشم کاربر را دارد. این دو قابلیت می‌توانند در هنگام وجود داشتن نور به میزان کافی و عینک نزدن کاربر، قفل گلکسی نوت 8 را باز کنند؛ البته در صورت عدم ایفای نقش این دو فناوری امکان باز کردن قفل گوشی از طریق وارد کردن یک رمز نیز فراهم شده است.

سامسونگ در ساخت گلکسی نوت 8 اسکنر اثر انگشت این گوشی هوشمند را در پشت این محصول قرار داده است. این اسکنر هم اکنون به واسطه یک فلش ال ای دی از دوربین اصلی گوشی فاصله گرفته است. سازنده کره‌ای در ساخت فبلت پرچمدار جدیدش، قلم اس پن و نرم افزارهای این محصول را نیز بهبود بخشیده است تا بتواند کارایی بهتری را در اختیار کاربران و طرفدارانش بگذارد. گلکسی نوت 8 زیباترین و مجهزترین گوشی عرضه شده در بازار است، اما اگر به آن علاقمند هستید باید بهای 960 دلاری آن را نیز بپردازید.

نوت 8 از یک نمایشگر 6.3 اینچی سوپر AMOLED با نسبت تصویر 18.5 به 9، رزولوشن تصویر 2960 در 1440 پیکسلی QHD پلاس و تراکم پیکسل 521 پی پی آی بهره می‌برد. تنظیمات این پنل پیشرفته به طور پیش فرض توسط سازنده کره‌ای بر روی رزولوشن 2220 در 1080 پیکسلی فول اچ دی پلاس گذاشته شده است تا باتری به کار رفته در نوت 8 بتواند مدت زمان بیشتری این گوشی هوشمند را فعال نگه دارد اما شما می‌توانید با تغییر دادن تنظیمات نمایشگر از همان رزولوشن 2960 در 1440 پیکسلی استفاده کنید. سامسونگ در ساخت گلکسی نوت 8 از فناوری نمایشگر همیشه روشن (Always – On) هم استفاده کرده است تا بتواند علاوه بر این که اعلان‌های این گوشی را راحت‌تر نشان دهد، در مصرف شارژ باتری نوت 8 هم صرفه جویی کند.

گلکسی نوت 8 از یک رم 6 گیگابایتی و حافظه داخلی 64 گیگابایتی با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD بهره می‌برد. این گوشی هوشمند در ایالات متحده و چین با پردازشگر هشت هسته‌ای 2.35 GHz کوالکام اسنپدراگون 835 و واحد پردازش گرافیکی آدرنو 540 و در دیگر بازارها با پردازشگر هشت هسته‌ای 2.3 GHz اگزینوس 8895 و واحد پردازش گرافیکی Mali-G71 MP20 عرضه می‌شود.

در طول چند سال گذشته شایعه شده بود که سامسونگ می‌خواهد همه گوشی‌های پرچمدار سری 8 خود را با دوربین‌های دوگانه اصلی وارد بازار کند، اما در نهایت تنها گلکسی نوت 8 از این خانواده با دوربین دوگانه اصلی عرضه شد. گلکسی نوت 8 از یک دوربین دوگانه اصلی 12 مگاپیکسلی با دیافراگم‌های f/1.7 و f/2.4، فلش دوگانه ال ای دی و قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص حالت، اچ دی آر خودکار، پایدارسازی بصری تصاویر، بزرگنمایی بصری 2 ایکس و بزرگنمایی دیجیتالی 10 ایکس بهره می‌برد. این دوربین با یک دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی مجهز به دیافراگم f/1.7، اچ دی آر خودکار و فوکوس خودکار پشتیبانی می‌شود.

یک باتری 3,300 mAh جدانشدنی با قابلیت پشتیبانی فناوری‌های شارژ سریع انطباقی سامسونگ و استانداردهای شارژ وایرلس چی (Qi) و پی ام ای (PMA)، قابلیت سامسونگ کانکت با توانایی کنترل وسایل خانگی هوشمند، پایه سامسونگ دکس با توانایی پشتیبانی مانیتور، صفحه کلید و ماوس، دستیار مجازی بیکسبی با توانایی پاسخ دادن به سوالات کاربر و ترجمه مطالب، سنسور ضربان قلب، سنسور میزان اشباع شدگی اکسیژن، قابلیت‌های پرداخت آنلاین سامسونگ پی و اندروید پی، شاخص مقاومتی IP68 در برابر نفوذ آب و گرد و خاک و سیستم عامل اندروید 7.1.1 نوقا از دیگر قابلیت‌های برجسته فبلت پرچمدار گلکسی نوت 8 هستند.

این گوشی هوشمند 162.5 میلی‌متر طول، 74.8 میلی‌متر عرض، 8.6 میلی‌متر ضخامت و 195 گرم وزن دارد و در چهار رنگ مشکی، خاکستری، طلایی و آبی در بازار خرید و فروش می‌شود.

مشخصات اکسپریا ایکس زد 1

 

مقایسه گلکسی نوت 8 با اکسپریا ایکس زد 1 سونی: مشخصات اکسپریا ایکس زد 1

حتی اگر که اسم اکسپریا ایکس زد 1 را نشنیده باشید، با یک نگاه به این گوشی هوشمند متوجه می‌شود که طراحان شرکت مشهور سونی این محصول را خلق کرده‌اند. سونی سبک طراحی اصلی خود را هنوز دنبال می‌کند و تنها تغییرات بسیار کوچکی را در آن اعمال کرده است. اکسپریا ایکس زد 1 این سازنده به هیچ وجه یک گوشی تنبل نیست، اما در مقایسه با محصولاتی مثل نوت 8 کمی قدیمی به نظر می‌رسد.

اکسپریا ایکس زد 1 سونی یک نمایشگر فول اچ دی را در بین دو حاشیه جانبی باریک و دو حاشیه بالایی و پایینی ضخیم یک بدنه جعبه‌ای شکل در اختیار کاربرش می‌گذارد. این گوشی هوشمند به جدیدترین پردازشگر کوالکام، اسپیکرهایی استریو، یک باتری قدرتمند، یک دوربین باکیفیت، سیستم عامل اندروید 8 اوریو و اسکنر اثر انگشت جانبی مجهز شده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که سازنده خوشنام ژاپنی این محصول را در ایالات متحده بدون اسکنر اثر انگشت عرضه می‌کند.

اکسپریا ایکس زد 1 از یک نمایشگر 5.2 اینچی تریلومینوس (Triluminos) آی پی اس ال سی دی فول اچ دی با رزولوشن تصویر 1920 در 1080 پیکسلی، تراکم پیکسلی 424ppi، نسبت تصویر 16 به 9 و محافظ صفحه گوریلا گلس 5 بهره می‌برد. این گوشی هوشمند یک پردازشگر هشت هسته‌ای کوالکام اسنپدراگون 835 را در کنار یک واحد پردازش گرافیکی آدرینو 540، رم 4 گیگابایتی، حافظه داخلی قابل ارتقا 64 گیگابایتی، اسپیکرهای استریو و قابلیت‌های اتصالی بلوتوث 5 و ان اف سی در اختیار شما می‌گذارد.

سونی همیشه شهرت بسیار خوبی در زمینه عکسبرداری و فیلمبرداری داشته است. این سازنده هم اکنون سنسور دوربین بسیاری از گوشی‌های موجود در بازار را تامین می‌کند. این شهرت هم اکنون به اکسپریا ایکس زد 1 رسیده است. این گوشی هوشمند از یک دوربین سلفی زاویه باز مجهز به دیافراگم f/2.0 با قابلیت پشتیبانی پایدارسازی الکترونیکی تصاویر و یک دوربین اصلی 19 مگاپیکسلی مجهز به دیافراگم f/2.0 و فلش ال ای دی و توانایی پشتیبانی قابلیت‌های فوکوس خودکار تشخیص حالت، فوکوس خودکار لیزری و پایدارسازی الکترونیکی تصاویر بهره می‌برد.

سونی اکسپریا ایکس زد 1 به یک باتری 2,700 mAh جدانشدنی با توانایی پشتیبانی فناوری شارژ سریع 3 نیز مجهز شده است. این باتری شاید در نگاه اول کمی کوچک به نظر برسد، اما می‌تواند حتی به واسطه نمایشگر فول اچ دی، پردازشگر کوالکام اسنپدراگون 835 و سیستم عامل اندروید 8 اوریو، این سامورایی قدرتمند سونی را یک روز کامل فعال نگه دارد.

اکسپریا ایکس زد 1 طراحی جعبه‌ای شکل ساده‌ای دارد، اما گوشه‌های منحنی شکل این محصول نگه داشتن آن را در دست بسیار ساده و لذت بخش می‌کند. این سبک طراحی باعث شده است که پرچمدار جدید سونی کمتر به شکل یک گوشی ساخته شده از چند قسمت دیده شود.

اکسپریا ایکس زد 1 شاخص مقاومتی IP68 را نیز بر روی خود دارد از این رو شما را قادر می‌سازد تا در عمق 1.5 متری آب به مدت 30 دقیقه از این محصول استفاده کنید. این گوشی پرچمدار148  میلی متر طول،  73.4میلی متر عرض، 7.4 میلی متر ضخامت و 155 گرم وزن دارد و در چهار رنگ مشکی، صورتی، نقره‌ای و آبی با یک برچسب قیمت 700 دلاری عرضه می‌شود.

برنده مقایسه گلکسی نوت 8 با اکسپریا ایکس زد 1 سونی

مقایسه گلکسی نوت 8 با اکسپریا ایکس زد 1 سونی: حرف آخر

در مقایسه گلکسی نوت 8 با اکسپریا ایکس زد 1 محصول سازنده بزرگ کره‌ای بدون شک از نظر مشخصات فنی و سخت افزاری حرف اول را می‌زند، اما اگر که قیمت را مد نظر قرار بگیریم اکسپریا ایکس زد 1 به برنده این مقایسه تبدیل می‌شود. نکته‌ای که باید در نظر داشت این است که اکثر کاربران هر سال گوشی خود را عوض نمی‌کنند، از این رو محصولی را انتخاب می‌کنند که به مدت چند سال مدرن به نظر برسد و همچنین بتواند همه فرامین را در طول یک بازه زمانی چند ساله به خوبی انجام دهد به همین دلیل گلکسی نوت 8 در این زمینه دوباره برتری را کسب می‌کند. اکسپریا ایکس زد 1 و گلکسی نوت 8 هر دو از یک نوع پردازشگر بهره می‌برند، اما از نظر سایر مشخصات فنی محصول سازنده کره‌ای برتری را کسب می‌کند.

نمایشگر فبلت جدید سازنده کره‌ای در مقایسه با نمایشگر اکسپریا اندازه بسیار بزرگ‌تری دارد. این نمایشگر QHD پلاس سوپر AMOLED در کنار یک رم 6 گیگابایتی، دوربین دوگانه اصلی، دوربین سلفی با توانایی فوکوس خودکار، باتری بزرگ‌تر با قابلیت پشتیبانی شارژ سریع و استانداردهای شارژ وایرلس، اسکنر اثر انگشت کارآمد، اسکنر قرنیه چشم، قابلیت تشخیص چهره، توانایی‌های پرداخت آنلاین سامسونگ پی و اندروید پی و قلم جادویی اس پن در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

در مقابل اکسپریا به یک نمایشگر کوچک‌تر ال سی دی فول اچ دی، دوربین اصلی تک سنسوری (اما قوی)، باتری کوچک‌تر، اسپیکرهای استریو و سیستم عامل اندروید 8 اوریو مجهز شده است. این گوشی هوشمند اسکنر اثر انگشت هم دارد ،اما همان طور که گفته شد تنها در کشورهای غیرآمریکایی این قابلیت را ارائه می‌کند.

از این رو اگر که می‌خواهید یک گوشی مدرن با قابلیت‌های مدرن بخرید و می‌توانید بهایی معادل 960 دلار را برای آن بپردازید گلکسی نوت 8 انتخاب ایده آلی برای شما است در غیر این صورت اگر که می‌خواهید حداقل ویژگی‌هایی کاربردی یک گوشی پرچمدار را با قیمتی ارزان‌تر در اختیار بگیرید باید اکسپریا ایکس زد 1 را انتخاب نمایید.

 

مقایسه گلکسی نوت 8 با اکسپریا ایکس زد 1
مشخصات گلکسی نوت 8 سامسونگ اکسپریا ایکس زد 1 سونی
نمایشگر 6.3 اینچی سوپر AMOLED با رزولوشن 1440 در 2960 پیکسلی، نسبت تصویر 18.5 به 9، تراکم پیکسل 521 پی پی آی، محافظ صفحه کورنینگ گوریلا گلس 5 و نمایشگر همیشه روشن 5.2 اینچی تریلومینوس آی پی اس ال سی دی با رزولوشن 1920 در 1080 پیکسلی، نسبت تصویر 16 به 9، تراکم پیکسل 424 پی پی آی و محافظ صفحه کورنینگ گوریلا گلس 5
پردازشگر هشت هسته‌ای 2.35 GHz کوالکام اسنپدراگون 835 با واحد پردازش گرافیکی آدرینو 540 در چین و ایالات متحده، هشت هسته‌ای 2.3 GHz اگزینوس 8895 با واحد پردازش گرافیکی مالی جی – 71 ام پی 20 در سایر نقاط جهان هشت هسته‌ای 2.35 GHz اسنپدراگون 835 با واحد پردازش گرافیکی آدرینو 540
رم 6 گیگابایت 4 گیگابایت
حافظه داخلی 64 گیگابایت با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD 64 گیگابایت با قابلیت پشتیبانی کارت حافظه میکرو SD

 

باتری 3,300mAh جدانشدنی با قابلیت پشتیبانی شارژ سریع انطباقی سامسونگ و استانداردهای وایرلس چی و پی ام ای 2,700mAh جدانشدنی با قابلیت پشتیبانی شارژ سریع 3 و فناوری شارژ انطباقی کنوو سونی
دوربین اصلی دوگانه مجهز به لنزهای 12 مگاپیکسلی با دیافراگم‌های f/1.7 و f/2.4 و توانایی پشتیبانی قابلیت‌های پایدارسازی بصری تصاویر، فوکوس خودکار تشخیص حالت، فلش دوگانه ال ای دی و بزرگ نمایی بصری 2 ایکس 19 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 و توانایی پشتیبانی قابلیت‌ پایدارسازی الکترونیکی تصاویر، فوکوس خودکار تشخیص حالت، فوکوس خودکار لیزری و فلش ال ای دی

 

دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7، اچ دی آر خودکار و فوکوس خودکار 13 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.0 و توانایی پشتیبانی قابلیت‌ پایدارسازی الکترونیکی تصاویر
سیستم عامل اندروید 7.1.1 نوقا اندروید 8 اورئو
مقاومت در برابر آب دارای شاخص مقاومتی IP68 (مقاوم در برابر آب) دارای شاخص مقاومتی IP68 (مقاوم در برابر آب)
ویژگی‌های خاص مجهز به قلم اس پن، اسکنر اثر انگشت پشتی، اسکنر قرنیه، قابلیت تشخیص چهره، جک 3.5 میلی متری هدفون، دستیار مجازی بیکسبی، رابط سامسونگ کانکت، قابلیت صوتی های رز و پورت یو اس بی 3.1 نوع سی مجهز به قابلیت ضبط صدای های رز، اسپیکرهای استریو، اسکنر اثر انگشت جانبی (غیر فعال در ایالات متحده)، جک 3.5 میلی متری هدفون و پورت یو اس 3.1 بی نوع سی
ویژگی‌های اتصالی جی اس ام، اچ اس پی ای، سی دی ام ای، ان اف سی، ال تی ای، بلوتوث 5، وای فای جی اس ام، اچ اس پی ای، ان اف سی، ال تی ای، بلوتوث 5، وای فای
ابعاد 162.5 در 74.8 در 8.6 میلی متر 148 در 73.4 در 7.4 میلی متر
وزن 195 گرم 155 گرم
شرکت‌های پشتیبانی کننده در ایالات متحده ای تی اند تی، اسپرینت، ورایزون و تی موبایل ای تی اند تی و تی موبایل
قیمت 960 دلار 700 دلار

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: androidheadlines

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (1 نظر)

    با سلام
    با این حال سامسونگ بهتره ولی من ازش خسته شدم نشگل مالی هم ندارم.
    چندساله سامسونگ میخرم با این که سونی اکسپریا c هم خریده بودم ازیتم میکرد دلم زد ولی از نظر زیبایی سونی خیلی زمینه زیبایی داره فقط حافظه داخلیش ازیتم میکرد سونی تو یک سال نیم کاری کرد برم گوشی بخرم بعد سونی یه گوشی معمولی سامسونگ خریدم یک سال نیم‌شده هنوز ازیتم نکرده در صورتی که من گوشی جدید بخرم براش یه رم جدیدم‌ میخرم
    ولی کل حرفام‌اینه چند سال از سامسونگ استفاده کردم باید یه سرم به سونی بزنم من عادتمه هر دوسال یه گوشی جدید عوض کنم سر این مقایسشون کردم ممنون بابت مطلبتون.
    با تشکر
    امیر بهادر

    پاسخ