;
coinex

ربات زیرسطحی هوشمند برای تحقیقات زیر آب در ایران ساخته شد

ربات زیرسطحی هوشمند برای تحقیقات زیر آب ساخته شد

یک ربات زیرسطحی هوشمند توسط محققان ایرانی یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، برای تحقیقات و عملیات زیرآب با عملگرهای دوار ساخته شد.

قرار است تا مذاکراتی با نیروی دریایی ارتش برای صنعتی‌سازی این ربات زیرسطحی هوشمند انجام گیرد.

به گفته دکتر مهدی علیاری شوره دلی، این ربات زیرسطحی هوشمند با عملگرهای دوار، در سومین جشنواره دریا مسیر پیشرفت، در بخش شرکت‌های دانش ‌بنیان دریایی ارائه شده و به عنوان طرح برگزیده، رتبه سوم را کسب کرده است.

قابلیت‌های ربات زیرسطحی هوشمند

مجری این طرح به قابلیت‌های این ربات اشاره نمود و افزود که این ربات هوشمند زیرسطحی به عنوان AUV شناخته می‌شود. به گفته وی این ربات 5 درجه آزادی برای حرکت خود دارد و همچنین می‌تواند برای عبور از موانع به کمک دو دوربین ثابت و چرخان خود تصمیم‌گیری نماید. این ربات همچنین به سیستم ارسال، دریافت و ذخیره تصاویر و سایر اطلاعات نیز مجهز است.

علیاری افزود که این ربات هوشمند می‌تواند به صورت مداوم دو ساعت کامل در زیر آب کارهای تحقیقاتی و عملیاتی انجام دهد. وی ادامه داد که این ربات قابلیت هاورینگ و تثبیت وضعیت را به صورت معلق دارد و تاکید نمود که عمدتا نمونه‌های خارجی این قابلیت را دارا هستند.

او همچنین می‌گوید که این طرح توانسته است تا مشکل ابعاد بزرگ و انرژی لازم برای حرکت ربات را در مقایسه با نمونه‌های خارجی آن تا سطح قابل قبولی حل نماید. عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز اعلام نمود که این ربات 21 کیلوگرم وزن دارد و از نظر حجمی نیز 22 لیتر است.

رئیس هیات مدیره این شرکت دانش‌بنیان نیز اعلام نمود که  این طرح در صورتی که از آن حمایت شود، آینده بسیار روشنی خواهد داشت و اضافه کرد که با نیروی دریایی ارتش، در حال مذاکره برای صنعتی‌سازی این ربات هستند، اما هنوز موفقیتی در این زمینه حاصل نشده است.

 

.

منبع: isna

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر