;
coinex

انتشار پیش نویس برنامه توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان

انتشار پیش نویس برنامه توسعه خدمات فضای مجازی کودک

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، همزمان با روز دانش آموز، از انتشار پیش نویس برنامه توسعه خدمات فضای مجازی کودک خبر داد.

محمد جواد آذری جهرمی بعد از اینکه از انتشار سندحمایتی خدمات فضای مجازی کودک خبر داد، در پیامی اعلام نمود که این سند در اختیار عموم قرار دارد و در این زمینه منتظر نقطه نظرات اندیشمندان هستند.

اهداف برنامه توسعه خدمات فضای مجازی کودک

برنامه توسعه خدمات فضای مجازی کودک ، در چهار هدف کلان آموزش، فرهنگ‌سازی و ترویج فضای مجازی حوزه کودک، فراهم‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی محتوایی و اعتمادی، توسعه بازار و مقاوم‌سازی کسب‌وکارها و مدیریت و راهبری برنامه، تدوین شده است.

اسناد پشتیبان این سند نیز در قالب سه مجموعه مطالعات تطبیقی، مطالعات میدانی و معرفی ابزارهای کنترل والدین تدوین شده، که پس از تهیه نسخه اولیه، در معرض عموم قرار گرفت تا نظرات و پیشنهادات در این زمینه دریافت شود. تاکنون سه نسخه از آن انتشار یافته است و با دریافت نظرات و پیشنهادها به روزرسانی آن ادامه خواهد داشت.

در پیش‌نویس برنامه توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان، علاوه بر اینکه چالش‌های فضای مجازی کودک و نوجوان بررسی شده است، به اسناد بالادستی و الزامات قانونی در حمایت و حفاظت از این قشر جامعه نیز اشاره شده است.

 

بیشتر بخوانید:  پیشنهاد وزارت ارتباطات برای مراقبت از کودکان در فضای مجازی

 

در این پیش نویس از سه منظر فرهنگی، اقتصادی و حقوق شهروندی به تبیین ابعاد مختلف پرداخته شده است و در ادامه به نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز اشاره شده است.

نقش وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حمایت از توسعه زیرساخت‌ها و تنظیم قوانین، حفظ منافع کاربران و ارائه‌دهندگان خدمات و فعالان این حوزه و همچنین توجه به ترویج و فرهنگ‌سازی در مجامع بین‌المللی غیرقابل انکار است.

در سند مذکور، اصول حاکم بر زیست بوم خدمات فضای مجازی، که تمرکز بر پاسخگویی زیست بوم به تمام نیازهای ارتباطی و محتوایی مخاطبان اصلی این سند یعنی کودکان و نوجوانان دارد، در نظر گرفته شده است.

تسهیل و تأمین زیرساخت‌های اعتماد و حمایت متوازن از تمام تولیدکنندگان است که عرضه‌کنندگان خدمات را به‌عنوان اصول حاکم بر زیست‌بوم فرض کرده است.

تاکید بر ترسیم چشم‌انداز سند توسعه خدمات فضای مجازی کودک و همچنین تاکید بر توسعه فضای مجازی کودک و نوجوان آن هم متناسب با هویت اسلامی – ایرانی، می‌تواند سهم مناسبی در ارائه خدمات به کودک و نوجوان در این فضا داشته باشد.

برنامه توسعه خدمات فضای مجازی کودک ، در وبگاه Cop.itrc.ac.ir در دسترس عموم قرار دارد. هدف اصلی در انتشار این نسخه پیش‌نویس، دریافت نقطه نظرات، پیشنهادات و انتقادات فعالان و متخصصان این حوزه به منظور تکمیل و بروز‌رسانی این سند است.

.

منبع: tasnimnews

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر