;
coinex

راز خوشحالی در چیست؟ رموزی که حس خوب زندگی را درونتان زنده می‌کند!

راز خوشحالی چیست؟ پاسخ به این سوال می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد. اما نکته واضح اینجاست که افراد موفق عادات منحصر به فرد خودشان را دارند و نسبت به افرادی که احساس تیره‌روزی می‌کنند، متفاوت می‌اندیشند.

اگر شما درصدد هستید تا در زمره افراد موفق و خوشحال قرار بگیرید، خبر خوب ما برای شما این است که نیازی نیست جای دوری بروید، چرا که احساس کامیابی همواره ریشه در درون آدمی دارد. باید این نوید را به شما بدهیم که به سادگی می‌توان با تغییر برخی از عاداتتان، گره از ابرو‌های خود باز کنید.

در ادامه با تکراتو همراه باشید. ۲۵ مورد از عاداتی که افراد موفق و سرزنده انجام می‌دهند و یا از انجام آنها خودداری می‌کنند در زیر آورده شده است، شاید راز خوشحال زندگی کردن شما هم در میان آنها یافت شود!

رازهایی برای داشتن یک زندگی خوشحال و شاد

۱.همواره در لحظه زندگی کنید

آیا فعالیت‌هایی کلیشه‌ای مانند “بوییدن یک شاحه گل رز” و یا “توجه به چیز‌های کوچک در زندگی” واقعا در نهایت به خوشحالی می‌انجامند؟ در پاسخ باید بگوییم بله !

محققان در جهت لزوم توجه بیشتر به لحظه‌های در جریان، از چنین کار‌هایی کلیشه‌ای تحت عنوان “چشیدن طعم لحظه” یاد می‌کنند. به جای آنکه تمرکز خود را بر روی گذشته و آینده و یا نکات منفی حال‌حاضر خود بگذارید، خوشبحتی واقعی و احساس رضایت از زندگی فقط با لذت بردن از زیبایی‌های هر لحظه و چیز‌های کوچک و حیرت‌انگیز زندگی‌مان، بدست می‌آید.

۲. هر روز با خود خلوت کنید

مدیتیشن، مراقبه و یا درون‌پویی یکی از موثرترین راه‌ها برای رهایی از آشوب‌های زندگی روزمره و مشغولیت‌های ذهنی است و به نوبه خود در میان حجم انبوه نگرانی‌ها و اضطراب‌ها، برای مدت کوتاهی کشتی ذهن شما را به سکوی آرامش می‌رساند. و داشتن آرامش ذهنی می‌تواند یک زندگی شاد را به شما تقدیم کند.

برای شروع می‌توانید دقایقی هرچند اندک را در طول روز به مدیتیشن اختصاص دهید. به این منظور می‌توانید از اپلیکیشن‌هایی نظیر Calm، Stop، Breathe and Think و Insight Timer بهره ببرید.

۳.کینه‌ورز و لجباز نباشید

بخشش و فراموشی اگر منجر به احساس رضایت درونی شود، بسیار ضروری خواهد بود. چرا؟ ساده‌ است، نگه داشتن کینه دیگران در دل، غیر از خشم، نگرانی، درد و سایر احساسات منفی ارمغان دیگری نخواهد داشت و مسیر رسیدن به خوشحالی را مسدود خواهد کرد.

اجازه دهید این احساسات از شما دور شوند، در این صورت خلاءای در درون خود احساس خواهید کرد، سپس آن را با خیل عظیم احساسات و نکات مثبت آکنده کنید و سپس یک زندگی شاد را تجربه کنید.

۴. برای دیگران پول خرج کنید

مایکل نورتون، متخصص مارکتینگ در مدرسه اقتصاد دانشگاه هاروارد در مقاله‌ای تحت عنوان “پول خوشحال” که در مجله The Science of Smarter Spending به چاپ رسیده است، می‌گوید:

ما در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌ایم که صرف کردن پول برای دیگران احساس خوشحالی و رضایت بیشتری برای افراد به ارمغان می‌آورد. یکی از دلایل ما این است که هزینه کردن برای دیگران منجر به ایجاد روابط اجتماعی می‌شود.

اگر شما ماشین و خانه‌ای مناسب در یک جزیره و تنها برای خود داشته باشید؛ اینها هرگز قدمی در راستای خوشحال شدن شما برنخواهند داشت، چرا که ما برای خوشحال بودن به سایر افراد نیازمندیم. اما با سهیم کردن دیگران در این مسائل، شما در یک ارتباط اجتماعی قرار می‌گیرید، گفتگو خواهید کرد و پلکانی از کارها قدم خواهید گذاشت که شما را به مقصد خوشحالی هدایت خواهد کرد.

من در زندگی آموخته‌ام که دوستی واقعی نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. پشتوانه این سرمایه‌گذاری همواره پول نیست، بلکه بخش عمده آن شامل زمانی می‌شود که شما در روابط خود صرف می‌کنید.

۵. در تکاپو باشید اما عجله و هراس نداشته باشید

مطالعات نشان می‌دهد که “عجله” منجر به استرس و در نهایت نارضایتی و ناخوشنودی می‌شود. همزمان باید در نظر داشت مشغول بودن و دغدغه داشتن به اندازه کافی، به نوبه خود منجر به افزایش سطح شادمانی در افراد می‌شود. با این تفاسیر، مطالعات دیگری می‌گویند که نکته کلیدی در خوشحال بودن ، ایجاد تعادل میان کار و زندگی سالم است، چرا که کار بیش از اندازه احساس ملالت و به تبع آن سنگینی غم را بر دوش انسان می‌گذارد.

اگر شما در کار خود بیش از اندازه متعهد و یا زیادی از آن فراری هستید، درک سیورز، کارآفرین مشهور، در وبسایت خودش راه چاره شما را اینچنین بیان کرده است:

اگر شما تصمیم به انجام کاری می‌گیرید، باید در نظر داشته باشید که به کمتر از احساس رضایت در حد اعلای خودش قناعت نکنید

۶. بهترین افراد را برای همنشینی انتخاب کنید

خوشحالی مسری است. به این معنی که وقتی افرادی را در پیرامون خود برای همنشینی بر می‌گزینید که بعنوان حامی شما منتقل کننده ویروس خوشحالی باشند، در نهایت آنها شما را قادر می‌سازند تا اعتماد به نفس و خلاقیت را در وجود خود افزایش داده دهید و به طور کلی خوشحالی و سرزندگی به شما منتقل می‌کنند.

۷. وقتتان را صرف امور بیهوده نکنید

افراد موفق و خوشحال انرژی و تلاش خود را بر روی مهمترین اموری که تحت کنترلشان است، متمرکز می‌کنند. به یاد داشته باشید! سرگرم شدن با کاری که تسلطی بر آن ندارید، وقت شما را تلف خواهد کرد و در پایان سرانجامی جز حال بد و تیره روزی برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

۸. موفقیت اطرافیانتان را جشن بگیرید

بدون شک دو عامل مهم در بروز خوشحالی در انسان نقش کلیدی ایفا می‌کنند؛ در یک زندگی اجتماعی موفق فردی ثروتمند بودن و داشتن روابط اجتماعی سالم. به همین ترتیب افراد موفق و خوشحال، برای بهبود و پرورش روابطشان سعی می‌کنند عکس‌العمل‌هایی فعال و سازنده داشته باشند؛ یکی از این موارد سهیم شدن در شادی موفقیت اطرافیان است.

مارتین سلیگمان در کتاب خودش، به نام “شکوفایی”، اینطور این موضوع را بسط می دهد:

افرادی به ما اهمیت می‌دهند که در شادی حاصل از پیروزی‌ها، دستاوردها و حتی موفقیت‌های دیگر با درجه اهمیت کمتر، با ما سهیم می‌شوند. این نحوه پاسخگویی به شرایط دیگران مهمترین عامل در تضغیف و یا بهبود روابط است.

۹. با هر فردی با احترام و مهربانی رفتار کنید

مهربانی‌ نیز مانند خوشحالی کاملا مسری است. مطالعات انجام شده در دانشگاه‌های کالیفرنیا و لس‌آنجلس آمریکا و کمریج و پلیموث انگلیس نشان می‌دهد که بازتاب محبت کردن یک فرد به دیگران، نخست در درون خود او بصورت احساس صمیمیت نمایان می‌شود. سایمون اسنال، رهبر این مطالعات می‌گوید:

وقتی چنین احساسی در درون شما پدیدار شود، نه تنها به این سمت می‌روید که فرد بهتری باشید و به دیگران خدمت کنید، بلکه در فرصت‌های مناسب با خودتان نیز چنین مهربانانه برخورد خواهید کرد.

۱۰. خوشبین باشید

واقعیت این است که اتفاقات بد برای همه ما، حتی برای خوشحال‌ترین و موفق‌ترین افراد روی کره زمین هم، رخ می‌دهد. اما تفاوت اینجاست که افراد خوشحال از رخداد‌های ناگوار شکایت و ناله نمی‌کنند و در آینده‌نگری بدبینی را راه نمی‌دهند. آنها خوشبین هستند و تنها با تمرکز بر روی راه‌حل مشکلات خود متفکرانه نسبت به نعمت‌های خود قدردان هستند. با خوش‌بین بودن شاد زندگی کنید.

۱۱. در روابط خود فعال باشید

شواهد حاکی از آن است که عمده‌ی روابط (خصوصا ازدواج‌ها) با گذشت زمان رو به زوال می‌روند. اما در این میان افراد موفق همواره در راستای تحکیم روابط خود با افرادی که دوستشان دارند، مشورت می‌کنند. در بحث‌های پیش آمده به طور خودخواهانه به ابراز نظر نمی‌پردازند و بیشتر سعی دارند شنوندگانی فعال باشند. برای شاد زیستن شنونده خوبی باشید.

۱۲. به اندازه کافی بخوابید.

می‌دانم که میلیارد‌ها بار این حرف را شنیده‌اید. اما کیفیت خواب بسیار حیاتی است. اگر نیاز دارید تا به خود طراوتی دوباره ببخشید باید بدانید دوری کردن از خواب اثرات منفی بی‌شماری بر سلامتی و کارامدی شما دارد و در مواجهه با مشکلات توان تصمیم‌گیری درست را از شما سلب می‌کند.

اگر یک استراحت شبانه مناسب به چالشی برای ما بدل شده است، همین الان با هدف رسیدن به یک زمان‌بندی مناسب برای خواب خود برنامه ریزی کنید. در ضمن توجه داشته باشید که نور عاملی کلیدی در خوابیدن است. از نور‌های غیرطبیعی قبل از خواب پرهیز و زندگی خود را با نورطبیعی جلوه دهید.

قبل از خواب ورزش کردن از مفیدترین فعالیت‌هاست، همچنین از پرخوری و نوشیدن الکل قبل از خواب شدیدا پرهیز کنید.

۱۳. مدتی از وقت خود را در طبیعت بگذرانید

طبیعت با ذات آرامش بخش خود، ضرورت آسودگی‌خاطر را یاد‌آور می‌شود. نفس عمیق بکشید و در لحظات خود غرق شوید. خوشحال زندگی کنید. دیوید استرایر، از دانشگاه یوتا ایالات متحده، معتقد است:

از جان مایر تا بسیاری از نویسندگان دیگر در طول ۱۰۰ سال گذشته در باب اهمیت طبیعت سخن گفته‌اند. اکنون ما تغییراتی را در جسم و مغز انسان شاهد هستیم که بیش از پیش بر اهمیت تعامل با طبیعت از جنبه‌های فیزیکی و روانی تاکید می‌کنند.

نگرانی به خود راه ندهید! پارک‌ها، کوه‌ها و سواحل از جمله جاهایی هستند که طبیعت ما را فرامی‌خواند.

۱۴. به مشکلات به دید چالش نگاه کنید

افراد موفق و خوشحال گفتگو‌های درونی خود را در تقابل با مشکلات به این سمت جهت می‌دهند که “این مشکلات، چالش‌هایی هستند تا زندگی مرا در مسیر بهبودی قرار دهند.” این چالش‌ها، فرصت‌های جدیدی برای ارتقا سطح زندگی هستند. فقط یک راه وجود دارد؛ باید به جلو حرکت کرد و کلمه “مشکل” را از دایره واژگان خود خط زد.

۱۵. به خودتان جایزه بدهید

گرچن رابین، نویسنده کتاب پروژه خوشحالی می‌نویسد:

شاید در ظاهر جایزه دادن به خود افراطی و بی‌معنی به نظر برسند، اما در واقع اینطور نیست. شکل‌دهی عادات صحیح، کاری دشوار است و جایزه دادن به خود می‌تواند در این مسیر نقشی کلیدی ایفا کند. با در نظر گرفتن جایزه برای خود، در واقع به خود انرژی تزریق کرده‌ایم و یادآور شده‌ایم که به رضایت‌مندی از زندگی اهمیت می‌دهیم. جایزه دادن خود‌کنترلی را در راستای حفظ عادات صحیح افزایش می‌دهد.

او ادامه می‌دهد:

بر اساس مطالعات صورت گرفته، افرادی که جوایزی هرچند کوچک مانند گرفتن یک هدیه کوچک از خود و یا تماشای یک کلیپ خنده‌دار را برای خود در نظر می‌گیرند، رفتارهای خود را بهتر کنترل می‌کنند. بزرگ‌ شدن یک راز دارد: هرچه اهمیت بیشتری به خودم بدهم، خواسته‌های بیشتری می‌توانم از خود داشته باشم. باید توجه داشت که فاصله زیادی است میان خودخواهی و احترام گذاشتن به خود.

۱۶.شکرگزار و  قدردان باشید

مطالعات انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا نشان می‌دهد که افرادی که بطور روزانه رفتار قدردانی کردن را در خود پرورش می‌دهند، در حقیقت روحیه و انرژی مضاعف به خود تزریق و اضطراب کمتری را تجربه می‌کنند. این موضوع ممکن است بدلیل سطح پایین هورمون کورتیزول بدن باشد. بنابراین آغاز هرصبح با شکرگزاری و نوشتن یادداشت‌های روزانه و قدردانی در آن از افرادی که دوستشان دارید، به افزایش شادی در بدن‌ کمک موثری می‌کنید.

۱۷. رویا‌های بزرگ داشته باشید

شادترین افراد کسانی هستند که رویا‌های بزرگ در سر می‌پرورانند و برای تبدیل رویا‌هایشان به اهدافی که قابل رسیدن باشند، از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند. این افراد متعهد و منظم هستند و به اولویت‌های خود آگاه هستند. آنها اجازه نه گفتن به خودشان را می‌دهند، مواظب سلامتی‌شان هستند. از منطقه امن و آسوده خود خارج می‌شوند و این واقعیت را می‌پذیرند که ممکن است روزی شکست خورده و از ابتدا آغاز کنند. این یکی از بزرگترین رموز زندگی خوشحال است.

۱۸. زمانی را نیز به تنهایی اختصاص دهید

درعین حال که داشتن روابط اجتماعی برای خوشحال بودن از اهمیت بالایی برخوردار است، همه ما به تنهایی نیز نیاز داریم تا بتوانیم به درک درستی از خودمان برسیم. اختصاص دادن زمانی به تنهایی، فرصت واکاوی نگرانی‌ها و اضطراب‌هایتان و تامل نسبت به آنچیز‌هایی که شکرگذارش هستید را مهیا می‌کند و سرانجام شما را در جهت رویاها و تمایلاتتان بر مسیر درست قرار می‌دهد.

یک قرار ملاقات هفتگی با خودتان را در برنامه هفتگی بگنجانید. معمولا صبح‌ها قبل از آنکه کسی بیدار شود، بهترین زمان برای تفالی دوباره به خودمان است.

۱۹. بهانه جویی نکنید

سرزنش کردن دیگران نسبت به اشتباهاتی که مرتکب شده‌ایم کار خیلی ساده‌ای است. اما مشکل اینجاست که سرزنش کردن دیگران، گذشتن از این شکست را برای شما غیرممکن می‌کند. افراد خوشحال مسئولیت اشتباهاتشان را بر عهده می‌گیرند و از آنها فرصتی برای بهبود زندگیشان می‌سازند.

۲۰. نگرشی رو به پیشرفت داشته باشید

وقتی موضوع نگرش به زندگی را به‌طور شخصی بررس کنیم، افراد مختلف را می‌توانیم در دو اردوگاه متفاوت دسته‌بندی کنیم: آنهایی که تفکر و نگرشی ساکن دارند و آنان که نگرشی پویا و به سوی پیشرفت دارند.

آنهایی که ساکن می‌اندیشند معتقدند؛ خودِ حقیقی شما از قبل تعیین شده است و کاری برای تغییر آن نمی توان از پیش برد. مشکل دقیقا همینجاست، این طرز تفکر از پیشرفت و تغییرات مثبت جلوگیری می‌کند و پیشرفت نداشتن زندگی خوشحال را برایتان هدیه نمی‌آورد.

اما در سمت مقابل افرادی که نگرشی پویا دارند، باور دارند که هر اندک تلاشی منجر به بهبود وضعیتشان می‌شود و این موضوع دست‌آخر به خوشحالی می‌انجامد، چرا که چنین تفکری لباس رزمی مناسب برای مقابله و غلبه بر چالش‌ها مهیا می‌کند.

۲۱. پول خود را برای تجربیات جدید صرف کنید نه وسایل جدید

تحقیقات متنوعی نشان می‌دهد که هرچه افراد پول بیشتری برای خرید “تجربه” صرف می‌کند و نه وسایل مختلف، خوشحال‌تر هستند. چراکه این تجارب هستند که به بهتر شدن ما کمک می‌کنند. در آینده‌ی افراد، این تجربیات همواره بازبینی می‌شوند. تجربیاتی که منحصر به فرد هستند و تعاملات اجتماعی گسترده‌ای را در بر می‌گیرند.

بنابراین، ماده‌گرایی اثرات نامناسبی به دنبال دارد. سونجا لیوبومیرسکی، در کتاب خود با نام “اسطوره‌های خوشحالی” اینگونه توضیح می‌دهد:

تحقیقات گسترده‌ای حاکی از آن است که ماده‌گرایی منجر به کاهش شادی، به چالش کشیدن احساس رضایت در روابط، آسیب‌رساندن به محیط زیست، کاهش رفتار‌های دوستان افراد، جلوگیری از کمک ‌کردن به دیگران و تعاملات سازنده با اجتماع می‌شود

۲۲. آیین‌های صبح‌گاهی داشته باشید

داشتن مراسم‌های صبح‌گاهی آرامش‌بخش است و در چگونگی پیشبرد امورمان در طول روز نقشی کلیدی ایفا می‌کند. پس برای داشتن یک زندگی خوشحال این کار را انجام دهید.

بدین منظور شما می‌توانید برای قدم‌ زدن به بیرون بروید، مدیتیشن کنید، کتاب‌های الهام‌بخش مطالعه کنید، یادداشت‌های روزانه برای قدردانی داشته باشید، به تهیه یک صبحانه سالم بپردازید و یا حتی ایمیل‌های خود را چک کنید. همه‌ی اینها ممکن است و تنها نکته مهم اینجاست که یک مراسم صبحگاهی طراحی و آن را اجرا کنید.

۲۳. از خودتان مراقبت کنید

باید توجه داشت که بدن و ذهن انسان به هم مرتبط و متصل هستند و عدم مراقبت فیزیکی از خود سبب می‌شود از نظر جسمی و روحی آزرده شوید. بالا بردن کیفیت خواب شبانه، داشتن رژیم غذایی خوب و مناسب، ورزش منظم و یافتن راه‌هایی موثر برای کاهش و از بین‌ بردن استرس از جمله فعالیت‌هایی است که در زمره خودمراقبتی می‌گنجند. وضعیت جسمی سالم به معنای واقعی یک زندگی خوشحال و شاد را برایتان در پی دارد.

۲۴. از نقاط قوت شخصیت خود نهایت بهره را ببرید

تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده هرچه بیشتر از نقاط قوت جالب توجه در شخصیت، می‌تواند به بروز شادی در انسان منجر شود. شان آکر، در کتاب خود که “ماجراجویی شادی” نام دارد توضیح می‌دهد:

وقتی ۵۷۷ داوطلب برای به کار بردن یکی از نقاط قوتشان به روش‌های جدید، در روز‌های مختلف هفته، مورد تشویق قرار گرفتند، به طور قابل ملاحظه‌ای توانایی‌های کاستن استرس، بالا رفتن شادی و کنترل گروه در آنها بالا رفت. این توانایی‌ها پس از گذشت مدتی چند از آزمایش نیز رو به بهبودی رفت و حتی در مواردی تا ۶ ماه پس از آزمایش نشانه‌های بهتر شدن این توانایی‌ها به چشم می‌خورد.

۲۵. در گفتگو‌های عمیق و معناگرا شرکت کنید

افراد خوشحال از صحبت‌های کوتاه و روزمره پا را فراتر گذاشته و وارد گفتگو‌های عمیق می‌شوند. این موضوع پشتوانه تحقیقاتی هم دارد. کریستوفر پترسون در کتاب ” تعقیب یک زندگی خوب” نوشته است:

در یک آزمایش در ابتدا، شرکت کنندگان خوشحال‌تر، ساعتی را به گفتگو با دیگران پرداختند. نتیجه قابل انتظار این بود که شادی بستری کاملا اجتماعی دارد. همچنین در تست‌ بعدی به این نتیجه رسیدیم که هرچه مقدار صحبت‌های کوتاه افزایش پیدا می‌کند، سطح شادی رو به کاهش می‌رود.

او ادامه داد : “هچنین در سومین آزمایش نتیجه از این قرار بود که مکالمات مستقل و حقیقی، همراهی بیشتری با احساس شادی و رضایت دارند. در مجموع باید گفت که افراد خوشحال بیشتر با دیگران جوش می‌خورند و این مشارکت‌های اجتماعی در موارد اساسی انجام می‌شوند.”

حرف آخر!

اگر می‌خواهید شادتر باشید و خوشحال زندگی کنید، عاداتی که در این مطلب فهرست شده بودند را در وجود خود جستجو کنید. برای ایجاد این تجربه لذت بخش، ابتدا باید از وجود یکی از این عادات در رفتارتان اطمینان حاصل کنید و سپس به سرعت به دنبال ایجاد موارد بعدی باشید. ما به شما قول می‌دهیم که احساسی بی‌نظیر خوشحالی، شادی و آرامش را یکجا تجربه خواهید کرد.

 

.

منبع : Entrepreneur

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر