;
coinex

تصمیمات شورای رقابت نابودی تولیدکنندگان داخلی را به همراه دارد!

تصمیمات شورای رقابت نابودی تولیدکنندگان داخلی را به همراه دارد!

تصمیمات شورای رقابت باعث نابودی تولیدکنندگان و قطعه سازان داخلی می‌گردد. با پیگیری‌های انجام شده توسط انجمن قطعه سازان خودرو در مورد تغییر قیمت‌ها، مشخص گردید که شورای رقابت مانع افزایش قیمت‌ها شده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از دنیای خودرو، چندی پیش انجمن قطعه سازان خودرو اطلاعیه‌ای را منتشر کرد و از اعضا و شرکت‌های قطعه‌ساز خواست تا در خصوص رسیدگی و تعیین تکلیف مشکلات ناشی از افزایش نرخ مواد اولیه تولید، افزایش نرخ ارز طی ماه‌های اخیر و همچنین افزایش قیمت تمام شده تولید، تصمیماتی گرفته شود و راه حلی ارائه گردد.

در واقع انجمن قطعه‌سازان داخلی قصد دارد اطلاعات لازم را از اعضا جمع آوری نماید و آنها را به مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تحویل دهد. کلیه شرکت‌های قطعه سازی داخلی نیز با انجمن قطعه سازان همکاری کرده‌اند.

 

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی هایما S7 توربو

 

در واقع تولیدات داخلی در یک کشور نیاز به حمایت دارد. تولیدات شرکت‌های قطعه‌سازی نیز وقتی قابل‌قبول و رقابتی خواهند شد، که فعالیت و تلاش بسیاری در این راه انجام دهند و از حمایت‌های مالی و معنوی نیز برخوردار باشند. البته لازم به ذکر است که قطعه‌سازان در حال حاضر با کمبود نقدینگی شدیدی رو به رو هستند.

تصمیمات شورای رقابت حدود سه سال پیش، تغییراتی در قیمت خودروها را باعث شد. یکی از اعضای هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان با اشاره به این تغییرات اعلام نمود پس از آن دیگر تغییرات چندانی در قیمت خودروها مشاهده نشده است.

وی اشاره کرد به این دلیل که قیمت محصولات تولیدی خودروسازان بالا نمی‌رفت، خودروسازان نیز در قیمت قراردادهای خود با قطعه‌سازان هیچ تغییری ایجاد نکرده و قیمت‌ها افزایش داده نمی‌شدند.

تصمیمات شورای رقابت در مورد تولید قطعات داخلی

فرهاد بهنیا در این مورد اشاره نمود که تعداد بسیار کمی از قطعه‌سازان موفق شدند تا اندکی قیمت تولیدات خود را افزایش دهند. وی در ادامه تاکید کرد که در تمام این سال‌ها با وجود اینکه تغییرات اقتصادی بساری در کشور اتفاق افتاد، اما تغییری در قیمت قطعات صورت نگرفت.

این امر باعث شد تا انجمن قطعه سازان داخلی به صورت جدی در این یک سال، این موضوع را پیگیری نماید. این انجمن با جمع‌آوری گزارشات لازم از سایر اعضا و ارائه آن به مسئولین تصمیم داشت تا تغییری در این قیمت‌ها ایجاد کند.

در این میان تنها پاسخی که نصیب انجمن قطعه سازان شد این بود که شورای رقابت مانع افزایش قیمت‌ها می‌شود.

وی در ادامه اعلام کرد که تصمیمات شورای رقابت باعث عدم افزایش این قیمت‌ها شده و همچنین باعث تعطیلی تعدادی از واحدهای تولیدی قطعه‌سازی در کشور نیز شده است.

اما به گفته وی وجود مشکلات بسیار در این زمینه باعث شد تا انجمن قطعه سازان یک‌بار برای همیشه تکلیف این موضوع را روشن کند. قرار است تا بررسی این مشکل در حضور وزیر جدید و با همکاری مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت انجام گیرد.

مسئول کمیته پیگیری مشکلات انجمن قطعه‌سازان اعلام کرد که تمامی اطلاعات دریافتی از قطعه‌سازان، جمع‌بندی خواهند شد و قرار است برای بررسی این اطلاعات جلساتی با کمیسیون اقتصادی و کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تشکیل گردد.

وی در ادامه هدف از تشکیل این جلسه را بررسی و اعلام مشکلات کنونی شرکت‌های قطعه سازی اعلام نمود.

راه‌حل پیشنهادی انجمن قطعه سازان برای حل مشکلات موجود

بهنیا در ادامه اعلام کرد انجمن قطعه سازان خودرو برای حل مشکلات موجود و تغییر دادن تصمیمات شورای رقابت ، پشنهاداتی دارد و قرار است این پیشنهادات با اعضای این کمیسیون‌ها به بحث و بررسی گذاشته شود.

وی در ادامه باز کردن ال‌سی داخلی، لیزینگ خودرو و… را از جمله راه‌حل‌های پیشنهادی انجمن اعلام کرد.

وی در مورد پیشنهاد دیگر انجمن قطعه سازان اعلام نمود که چون خودروهای داخلی در حال حاضر مشمول قیمت‌گذاری هستند،لازم است تا قیمت مواد اولیه تولید خودرو نیز کنترل و قیمت‌گذاری شود.

سخنگوی انجمن قطعه‌سازان، تاکید نمود که اگر قرار است در قیمت خودروها تغییری اتفاق نیافتد و قیمت خودرو ثابت باقی بماند، باید قیمت مواد اولیه موجود در بازار، که توسط شرکت‌های دولتی هم تعیین می‌گردد، ثابت باقی بماند و با همان قیمت نیز به قطعه‌ساز فروخته شود تا قیمت تمام شده تولید قطعات بالا نباشد.

تعطیلی شرکت‌های قطعه سازی به دلیل تصمیمات شورای رقابت

به گفته سخنگوی انجمن قطعه‌سازان، تصمیمات شورای رقابت و شرایط کنونی موجود، باعث شده تا هر روز یکی از کارخانجات قطعه‌سازی در کشور تعطیل گردد. وی ادامه داد که پس از انتشار اطلاعیه توسط انجمن، شرکت‌های قطعه‌سازی نیز همکاری بسیار خوبی با انجمن داشته‌اند.

به گفته وی شرکت‌ها، تمامی اطلاعات لازم را به صورت کامل در اختیار انجمن قرار داده‌اند. وی اعلام کرد کلیه اطلاعات دریافتی به جدولی تبدیل خواهند شد و در کمیسیون‌ها و جلسات مرتبط در مجلس، برای یافتن راه‌حل مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

مهلت ارسال اطلاعات به انجمن قطعه سازان

به گفته فرهاد بهنیا، برای ارسال اطلاعات درخواستی انجمن قطعه‌سازان، هیچ مهلتی در نظر گرفته نشده است. وی ادامه داد که در صورت دریافت اطلاعات حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰‌ شرکت، اقدامات لازم آغاز خواهد شد.

وی تاکید کرد کلیه اطلاعات دریافتی پس از آن نیز در جدول قرار داده خواهند شد ودر گزارشات ثبت می‌شوند.، اما شرکت‌هایی که زودتر نسبت به ارسال اطلاعات خود اقدام کنند، رسیدگی به مشکلات آنها در اولویت خواهد بود.

به گفته بهنیا، در مدت این چند روز قطعه‌سازان استقبال خوبی از این اطلاعیه کره‌اند و در این مدت کم، بیش‌از ۸۰ شرکت اطلاعات خود را به انجمن ارسال کرده‌اند و چون بسیاری از شرکت‌ها نزدیک ۳‌سال است که افزایش قیمت نداشته‌اند، جمع آوری و ارسال اطلاعات مالی زمان‌بر خواهد بود.

زیرا لازم است تا این شرکت‌ها، سهم افزایش قیمت تولیدات خود را طی دو، سه سال گذشته ارزیابی کرده و با جزئیات لازم همراه با مدارک مورد نیاز به انجمن ارسال کرده تا وضعیت آن‌ها مورد بررسی قرار گیرد.

اطلاعات لازم ارسالی به انجمن قطعه سازان

بهنیا تاکید نمود که مهم‌ترین اطلاعاتی که لازم است شرکت‌های قطعه‌سازی در این فرایند در اختیار انجمن قرار دهند شامل، سهم مواد اولیه، سهم ارز در قیمت تمام شده و حجم مطالبات ۱۲۰‌ روزه و صفر روزه شرکت‌های خودروساز است.

وی در ادامه از اینکه انجمن قطعه سازان بتوانند مجوز لازم را دریافت کنند و نقدینگی مورد نیاز را نیز از محل مشخصی تامین نمایند، ابراز امیدواری نمود.

بهنیا در پایان اعلام کرد که لازم نیست تا شرکت‌های قطعه ساز، از حجم و میزان تولیدات روزانه یا سالانه خود اطلاعاتی را به انجمن ارسال نمایند.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر