;
coinex

بررسی موانع صادرات خودرو در کشور

بررسی موانع صادرات خودرو در کشور

شاید بتوان یکی از موضوعات مهم در صنعت خودروی کشور را بحث صادرات دانست. بنابراین با توجه به اهمیت این موضوع بهتر است تا در ابتدا برای داشتن صادراتی موفق، موانع صادرات خودرو در کشور مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش تکراتو و به نقل از اخبار خودرو، صنعت خودروی کشور توانسته است تا در یک دهه اخیر تغییراتی در روند صادرات خودرو ایجاد نماید.

لازم است تا به مبحث صادرات در کشور توجه بسیار داشت و بتوان موانع صادرات خودرو را رفع نمود. زیرا اگر صادرات در صنعت خودروی کشور به ‌صورت مستمر و پایدار انجام گیرد، بنابراین خودروسازی ایران خواهد توانست تا در بازارهای جهانی حضوری پررنگ پیدا کند.

بررسی بعضی موانع صادرات خودرو و خودروسازی در کشور

در صورتی که موانع صادرات خودرو در کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد، در واقع همزمان موانع خودروسازی کشور نیز به بحث و بررسی گذاشته شده است.

موانع مختلفی می‌تواند پیش روی صادرات خودرو و صنعت خودروسازی کشور وجود داشته باشد که از جمله این موانع می‌توان به بالا بودن هزینه تولید محصولات، کیفیت محصولات تولید شده، عدم بهره‌وری مناسب، دخالت دولت در صنعت خودروسازی کشور، بالا بودن نرخ تسهیلات بانکی، نبود تنوع در محصولات تولیدی، به‌روز نبودن خودروهای تولید شده در کشور در مقایسه با رقبای خارجی، ازجمله موانع صادراتی در صنعت خودرو کشور به‌ شمار می‌روند.

بررسی نظرات اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد موانع صادرات خودرو

در مورد موانع صادرات خودرو در کشور سه نفر از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس نظرات خود را بیان نموده‌اند.

رامین نورقلی عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس

موانع صادرات خودرو در کشور
رامین نورقلی عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس

به گفته رامین نورقلی که عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس است، خودروسازان باید برای افزایش صادرات خودرو، به فکر تحقیق و توسعه بیشتری باشند تا بتواند موانع صادرات خودرو را حذف نمایند.

رامین نورقلی در مورد موانع صادرات خودرو در کشور اعلام نمود که یکی ‌از اصلی‌ترین آنها مربوط به حیطه داخلی و در زمینه گرانی نرخ خودرو برای ورود به بازار رقابتی است.

رامین نورقلی ادامه داد که کیفیت خودروهای داخلی کشور با محورهای صادراتی فاصله دارند. وی تاکید نمود که با این شرایط خودروی داخلی نمی‌توانند به بازار جهانی صادر شوند. وی همچنین به‌روز نبودن خودروهای داخلی برای ارائه به بازار صادراتی و کشورهای دیگر را، یکی از دلایل عدم موفقیت آنها در بازار بین‌المللی دانست.

تاثیر مسائل بانکی و دخالت دولت در صنعت صادرات خودرو

وی در پاسخ به این سوال که مسائل بانکی و همچنین دخالت دولت در صنعت خودرو، چگونه می‌توانند بر صادرات آن اثر گذار باشد اعلام نمود که استفاده از تسهیلات بانکی با وجود بهره‌های بسیار بالا اجازه نمی‌دهد که صنعت خودرو آنگونه که لازم است رشد نماید.

وی این مسئله را یکی از مهم‌ترین موضوعات دانست و ادامه داد که استفاده از بهره‌های بانکی آن هم در شرایط تحریم، باعث شده است تا خودروسازان با مشکل تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مواجه شوند. وی این موضوع را از دلایل اصلی افت صادرات خودرو در کشور اعلام نمود.

رامین نورقلی ادامه داد که از یک سو آمار مقطعی تولید خودرو به‌شدت کاهش یافته است و از سوی دیگر خودروسازان نتوانسته‌اند تا کیفیت و تنوع محصولات خود را افزایش دهند.

نورقلی مشکل بعدی را به اجرای ناقص اصل ۴۴ ربط داد و اعلام نمود که صنعت خودروی کشور، به ظاهر خصوصی شده است و در باطن دولت همچنان مدیریت خودروسازان را برعهده دارد.

به گفته رامین نورقلی این مسئله باعث می‌شود که امکان برنامه‌ریزی بلندمدت از شرکت‌ها سلب گردد و آن‌ها نتوانند برای صادرات برنامه‌ریزی کنند. زیرا صادرات خودرو کاری زمان‌بر و بلند‌مدت است و نیاز به برنامه ریزی دارد.

تاثیر تحقیق ‌و ‌توسعه بر صنعت صادرات خودرو در کشور

رامین نورقلی در مورد لزوم انجام تحقیق ‌و ‌توسعه بر صنعت صادرات خودرو اشاره نمود و اعلام کرد که این دو موضوع رابطه مستقیمی با هم دارند. وی تاکید نمود که هرچه به مسائل تحقیق و توسعه در خودروسازی کشور بیشتر توجه شود، کیفیت خودروهای تولیدی و تنوع آنها افزایش خواهد یافت و هزینه‌های تولید نیز کاهش خواهند یافت.

البته علاوه بر افزایش کیفیت خودروها و کاهش هزینه‌های تولید، صادرات خودرو نیز افزایش خواهد یافت و موانع صادرات خودرو نیز تا حدودی کم‌رنگ خواهند شد.

براساس صحبت‌های رامین نورقلی لازم است به بحث تحقیق‌ و ‌توسعه در خودروسازی کشور توجه جدی گردد و این مسئله در اولویت قرار گیرد. وی تاکید دارد که تحقیق ‌و‌ توسعه در این صنعت به‌طور مستقیم موجب نوآوری می‌شود و رمز موفقیت در صادرات کالاهای ایرانی به بازارهای بین‌المللی و هدف، تولیدات صادرات‌محور است.

 

سعید باستانی سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس

در نظر گرفتن موانع صادرات خودرو در کشور

سعید باستانی اعلام نمود که صنعت خودروسازی ایران، نسبت به گذشته در شرایط متفاوتی به‌سر می‌برد، بنابراین لازم است تا سیاست‌گذاری‌های صنعت خودرو به سمتی حرکت کند که شرکت‌های خودروساز ایرانی به تولیدکننده منطقه‌ای خودرو تبدیل شوند و ایران هاب توزیع خودرو در منطقه گردد.

بررسی تاثیر سیاست‌گذاری‌های صنعت خودرو بر صادرات آن

به گفته باستانی لازم است تا هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در صنعت خودرو با رویکرد صادرات انجام گیرد. زیرا این رویکرد باعث می‌شود تا بحث کیفیت، خدمات پس از فروش، تنوع محصول و سایر مباحث مرتبط با حوزه خودرو جدی گرفته شوند.

نبود تنوع در محصولات خودرویی داخل

شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت خودرویی کشور و یکی از موانع صادرات خودرو را، نبود تنوع در محصولات خودرویی داخل دانست، بنابراین لازم است تا برای حل این مشکل به دنبال راهکارهای اساسی باشیم.

در این راستا به گفته سعید باستانی یکی از مهم‌ترین اقداماتی که صنعت خودرو باید در پیش بگیرد، متنوع کردن سبد محصولات خود است. زیرا اگر امروزه خودروسازان داخلی قصد داشته باشند در بازارهای بین‌المللی حضور یابند و با خودروسازان به‌نام و معتبر جهانی رقابت کنند، هیچ راهی ندارند جز تولید محصولات باکیفیت و متنوع.

خودروسازان داخلی به راحتی می‌توانند با تولید محصولات با کیفیت و متنوع ، با رقبای خود در سطح جهانی رقابت کنند، در غیر این صورت خودروسازان داخلی توفیقی در زمینه صادرات به دست نخواهند آورد.

 

ولی ملکی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

بررسی موانع صادرات خودرو در ایران

به گفته ولی ملکی برای اینکه بتوان موانع صادرات خودرو در کشور را از بین برد و صادراتی پایدار داشت، قبل از هر چیزی باید به کیفیت محصولات تولیدی دقت داشت. از نکات مهم دیگر که لازم است تا به آن توجه داشت، این است که در صادرات خودرو کیفیت را در اولویت قرار داد.

به گفته ملکی لازم است تا برای صادرات خودرو به کشورهای دیگر به‌نکاتی چون کیفیت خودرو در بخش‌های مختلف توجه داشت که ازجمله می‌توان به بدنه، موتور و امکانات آن اشاره نمود. همچنین لازم است تا قیمت خودرو نیز به گونه‌ای تعیین شود که خودرو توان حضور در بازار رقابتی بین‌المللی را داشته باشد.

تاثیر تولیدات مشترک خودرو بر صادرات

پس از برجام شرکت‌های ایرانی با شرکای خارجی اقدام به تولید مشترک خودرو نمودند. این امکان وجود دارد که نام و برند خودروساز خارجی برای صادرات خودروهای داخلی تاثیرگذار باشد. به گفته ملکی نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشت این است که، برندهای معروف و شناخته شده نیازی به بازاریابی ندارند.

ملکی تاکید نمود که در صورتی که در بازار برند معروفی وجود داشته باشد، برای مصرف کننده مهم نیست که این محصول در کدام کشور تولید شده است بنابراین خودروسازان داخل نیز باید بتوانند برندسازی کنند و با شرکت‌های خودروسازی برند کشورهای دیگر در زمینه صادرات خودرو همکاری نمایند.

برای به‌ دست آوردن بازار صادرات پایدار در کشورهای منطقه، شرکت ایران‌خودرو با کشو آذربایجان اقدام به همکاری نموده است. به گفته ملکی این همکاری در نهایت منجر به توسعه صادرات و تولید خودرو با برند ایران در کشور آذربایجان خواهد شد.

ملکی ادامه داد که در گذشته صادرات پراید و سمند به سوریه، عراق و کشورهای آفریقایی انجام می‌شده است و اکنون که اوضاع خودروسازان بهتر شده  و تجربه بیشتری در این زمینه پیدا کرده‌اند می‌توانند فعالیت خود را گسترش داده و با سایر کشورها نیز همکاری نمایند. وی تاکید نمود که این مسئله وقتی موثر خواهد بود که خودروسازان در زمینه افزایش کیفیت خودروهای خود گام‌های بسیار موثری بردارند.

 

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر