;
coinex

اولین پیوند شبکیه مصنوعی چشم در شیراز ؛ کوری مادرزاد نیز قابل درمان است!

اولین پیوند شبکیه مصنوعی در شیراز انجام شد!

کوری مادرزادی نیز قابل درمان است. اولین پیوند شبکیه مصنوعی چشم در شیراز با موفقیت انجام شد. انجام موفقیت آمیز پیوند شبکیه مصنوعی خبر بسیار خوبی برای بیماران مبتلا به کوری مطلق است.

‌به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، صبح روز پنجشنبه ۲ آذر، نخستین عمل پیوند شبکیه‌ مصنوعی که هدف از آن درمان بیماران مبتلا به کوری مطلق است، توسط پزشکان فوق‌تخصص چشم در شیراز انجام گرفت.

بهادر از عمل پیوند شبکیه مصنوعی به عنوان گامی بلند برای درمان بخشی از بیماران مبتلا به نابینایی مطلق یاد کرد.

محسن فروردین که در مراسم رونمایی از نخستین عمل جراحی پیوند شبکیه‌ مصنوعی در شیراز حضور داشت، بر پیشینه این شهر در زمینه پزشکی و تخصص چشم‌پزشکی تاکید نمود و اعلام کرد که عمل پیوند شبکیه‌ مصنوعی ، عملی هزینه‌بر بوده و چیزی حدود 700 میلیون تومان هزینه داشته است.

او انجام عمل فوق تخصصی پیوند شبکیه مصنوعی چشم را که برای اولین بار در شیراز انجام شد، یک افتخار دانست و ادامه داد که  این عمل پیوند شبکیه برای دو بانوی دچار اختلال و ناهنجاری‌های چشمی انجام شده است.

عمل جراحی پیوند شبکیه مصنوعی در بیمارستان‌های پارس و خلیلی شیراز و به شکل کاملا رایگان انجام شده است.

رییس این تیم جراحی نیز بر بالا بودن هزینه پیوند تاکید نمود و به همت خیرین در انجام این عمل نیز اشاره کرد. به گفته وی کارهای نو در ابتدا هزینه‌های بالایی دارند، اما به مرور که تجاری‌سازی انجام می‌گیرد، هزینه‌ها کمتر می‌شود.

به گفته فروردین هر دو عمل مربوط به این پیوند چشم در یک روز انجام شده‌اند. وی همچنین اشاره نمود که تاکنون 250 عمل پیوند شبکیه مصنوعی چشم در جهان انجام شده است اما هیچ تیمی در هیچ جای دنیا دو عمل را نتوانسته است در یک روز انجام دهد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، امکان انجام پیوند شبکیه مصنوعی بر روی 12 هزار بیمار با نابینایی مطلق و 10 هزار بیمار با مشکل کم‌بینایی شدید قابل انجام است.

به گفته فروردین این عمل جراحی تنها در 2 کشور خاورمیانه انجام شده است و کشور ایران برای انجام این عمل فقط از متخصصان داخلی استفاده کرده است.

نتیجه انجام عمل پیوند شبکیه مصنوعی چشم

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام نمود که برای انجام عمل پیوند شبکیه مصنوعی ، افرادی انتخاب شدند که درک ضعیفی از نور داشتند. وی در مورد نتیجه این عمل اعلام خوشحالی کرد و ادامه داد که نتیجه عمل پیوند شبکیه مصنوعی بیش از حد انتظار آنها بوده است.

به گفته فروردین، سامانه پیوند شبکیه‌ مصنوعی به عنوان چشم بیونیک یا ایمپلنت شبکیه شناخته می‌شود و تاکید نمود که تلاش و پیشرفت در این عرصه ادامه خواهد داشت.

به گفته وی ایجاد تحریک الکتریکی سطح شبکیه، موجب القاء درک بینایی در فرد نابینا می‌شود و این عمل برای بیمارانی که دچار تحلیل رفتگی یا آسیب شدید شبکیه شده‌اند، کاربرد دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز، بر همت و کمک سایرین در انجام عمل پیوند شبکیه مصنوعی و مشاوره‌های علمی بزرگان این علم در شیراز تاکید نمود و آن را زمینه‌ساز تولید علم در کشور دانست. وی تاکید نمود که اگر پشتیبانی علمی بزرگان چشم پزشکی نبود، این جایگاه نیز دست یافتنی نبود.

رییس تیم پیوند شبکیه‌ مصنوعی علوم پزشکی شیراز، از دکتر راحت، دکتر عطارزاده، دکتر مهریار، دکتر اشرف، دکتر آفرید و دکتر نوروز زاده به عنوان اعضای این تیم تشکر نمود.

وظیفه دانشگاه‌ها در تربیت و تولید علم

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی شیراز، همچنین اعلام نمود که مهم‌ترین وظیفه دانشگاه‌ها، تولید علم و تربیت متخصصان است. وی افزود که کشور ایران و خصوصا شیراز در مباحث تخصصی و فوق تخصصی پزشکی، جایگاه مناسبی دارند.

علی بهادر بر روند رو به رشد دانشگاه علوم پزشکی شیراز تاکید نموده و این شهر را قطب پیوند شبکیه نامید. به گفته وی دانشگاه‌ فقط محلی برای علم آموزی نیست، بلکه محلی مناسب برای تولید ثروت نیز محسوب می‌گردد.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر