;
coinex

واردات موبایل مسافران 16 درصد عوارض گمرکی دارد!

واردات موبایل مسافران 16 درصد عوارض گمرکی دارد!

حقوق و عوارض گمرکی مربوط به واردات موبایل مسافران ۱۶ درصد اعلام شده است. مسافران باید از این پس برای واردات موبایل این هزینه را پرداخت کنند.

تعرفه واردات موبایل مسافران

پیش از اجرای طرح رجیستری موبایل، امکان واردات تلفن همراه توسط مسافران وجود داشت و نیازی به فعال سازی و یا پرداخت عوارض گمرک نیز نداشت، اما اکنون که طرح رجیستری موبایل در کشور در حال اجراست، واردات موبایل مسافران نیازمند رعایت قوانین است.

در صورتی که مسافران بخواهند گوشی وارد کنند، لازم است عوارضی 16 درصدی را پرداخت نمایند. مسافران باید در نظر داشته باشند که شناسه موبایل حتما ثبت گردد، در غیر اینصورت بیشتر از یک ماه اجازه استفاده از آن را نخواهند داشت.

به گزارش تکراتو و به نقل از خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی گمرک ایران اعلام کرده است که واردات موبایل مسافران مشمول 4 درصد حقوق گمرکی و یک درصد سود بازرگانی است. علاوه بر این بر اساس بخشنامه مرکز واردات گمرک ایران، سود بازرگانی دو برابر محاسبه می‌شود. همچنین 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده و یک درصد هم عوارض هلال احمر توسط گمرک جمهوری ایران اخذ خواهد شد.

بنابراین در مجموع حقوق و عوارض گمرکی واردات موبایل مسافران 16 درصد است که در سرویس مسافری گمرکات اخذ شده و اطلاعات شناسه بین المللی گوشی تلفن همراه (IMI) جهت فعال سازی در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی توسط ماموران گمرک ثبت می‌گردد.

بنابراین اگر مسافری در خارج از کشور اقدام به خرید گوشی کرده باشد باید تلفن همراه خود را در هنگام ورود به کشور به گمرک محل ورود خود اظهار کند.

گمرک ایران نیز با رعایت مقررات مربوط به واردات موبایل مسافران و همچنین در نظر گرفتن شرایط غیر تجاری این دستگاه تلفن همراه، با اخذ عوارض در نظر گرفته شده، اطلاعات گوشی را از طریق گزینه ثبت اطلاعات در سامانه مسافری وارد کرده و سپس نسبت به درج اطلاعات شناسه IMEI و مبالغ عوارض مربوطه اقدام خواهد نمود.

در صورتی که مسافری از خارج کشور گوشی خریداری کند و در هنگام ورود به کشور آن را در گمرک اظهار نکند و حقوق و عوارض در نظر گرفته را پرداخت نکند، اطلاعات گوشی نیز در سامانه ثبت نخواهد شد و امکان رجیستری تلفن همراه آن مسافر نیز وجود نخواهد داشت. در این حالت مسئولیت این اتفاق با آن مسافر خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید: بررسی نحوه رجیستر شدن گوشی های خریداری شده توسط مسافران

 

دسترسی به سامانه جامع گمرکی و واحد تجارت فرامرزی

هم اکنون دسترسی به قیمت واقعی گوشی‌های تلفن همراه در سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک امکان پذیر است .هدف از ارائه این خدمات احترام به حقوق شهروندان و دسترسی آزاد به اطلاعات امور گمرکی است. تمامی خریداران گوشی‌های تلفن همراه در زمان استعلام کد شناسه بین المللی (IMEI) خواهند توانست از قیمت واقعی گوشی‌ها، که در گمرک تعیین شده‌اند و همچنین بر مبنای آن حقوق ورودی اخذ شده است اطلاع حاصل کنند.

همچنین از طریق این سامانه اطلاعات نوع ارز و قیمت ارزی که بر مبنای آن حقوق ورودی در گمرک اخذ شده است نیز در دسترس مشتریان قرار خواهد گرفت. خریداران با استعلام کد شناسه بین المللی تلفن همراه می‌توانند به اطلاعات مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. گمرک ایران بر اساس قانون احترام به حقوق شهروندی و دسترسی آزاد و برخط به اطلاعات لازم، علاوه بر موارد یاد شده اطلاعات مربوط به تاریخ واردات گوشی تلفن همراه و حتی کشور سازنده آن را نیز در اختیار مشتریان قرار داده است.

این اقدامات به خریداران گوشی‌های تلفن همراه وارداتی کمک خواهد کرد تا بتوانند گوشی اصل را از گوشی تقلبی تشخیص داده و قیمت واقعی گوشی تلفن همراه را به فروشنده پرداخت کنند.

همچنین واردکنندگان انواع  گوشی‌های تلفن همراه نیز خود می‌توانند به ارزش گمرکی انواع گوشی‌ها قبل از واردات دسترسی داشته باشند. ارزش پایه انواع گوشی‌های تلفن همراه بر اساس قانون دسترسی و انتشار آزاد اطلاعات به تفکیک انواع برندها و مدل‌های مختلف در سامانه آنلاین ارزش کالایی گمرک (TSC) که یکی از دستاوردهای سامانه جامع گمرکی و پنجره واحد تجارت فرامرزی است قرار داده شده است و تمامی شهروندان می‌توانند به آن دسترسی داشته باشند.

علاقه مندان می‌توانند با استفاده از شناسه (IMEI) 15 رقمی گوشی از طریق لینک پنجره واحد تجارت فرامرزی گمرک به آدرس https://epl.irica.ir/ImeiInfoView?0 استعلام بگیرند.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر