;
coinex

تنهایی یکی از راه های افزایش خلاقیت در افراد است!

یکی از راه های افزایش خلاقیت در افراد، تنهایی است!

در مورد خلاقیت و راه‌های افزایش آن در افراد، تحقیقاتی انجام شده است که نشان می‌دهد تنهایی یکی از راه های افزایش خلاقیت در افراد است.

براساس این مطالعات مشخص شده است که انزوای اجتماعی فقط اثرات منفی ندارد بلکه غیر اجتماعی بودن و تنهایی یکی از راه های افزایش خلاقیت اعلام شده و رابطه مثبتی با آن دارد. بهتر است در ادامه تعریفی از خلاقیت داشته باشیم.

تعاریفی از خلاقیت

خلاقیت را می‌توان یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین قابلیت‌ها و توانایی‌ها در انسان دانست که عامل ایجاد ارزش نیز هست. خلاقیت می‌تواند در همه ابعاد و جوانب زندگی انسان‌ها نقشی کاملا حیاتی داشته باشد.

خلاقیت در واقع نوعی نوآوری به شمار می‌آید. بسیاری از تولیدات، فناوری‌ها و اختراعات نیز جلوه‌هایی از خلاقیت و نوآوری هستند. تعاریفی متفاوت برای خلاقیت وجود دارد. شاید بتوان خلاقیت را نوعی مساله‌گشایی دانست؛ یعنی حس کردن مسائل و ارائه راه حل برای آنها.

در تعریفی دیگر می‌توان خلاقیت را مهارتی ذهنی برای تولید ایده در نظر گرفت. در واقع خلاقیت یعنی تولید چیزی که هم اصیل و ارزشمند است و هم از فرایندهای خودآگاه و ناخودآگاه انسان برخاسته باشد.

تنهایی، یکی از راه های افزایش خلاقیت!

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، مطالعاتی توسط محققان در این زمینه انجام شده است که نشان می‌دهد منزوی بودن و نداشتن ارتباط اجتماعی با سایر افراد، می‌تواند اثراتی مخرب بر سلامت روح و جسم افراد داشته باشد.

آمار به دست آمده از تحقیقات نشان می‌دهد که حدود 42.2 درصد از افراد بالای 40 سال در آمریکا، از تنهایی مزمن در عذاب هستند و این مسئله به اپیدمی تنهایی معروف است.

محققان همچنین به مطالعه راه های افزایش خلاقیت و انگیزه‌‌های فردی در 295 نفر پرداختند. در این افراد خلاقیت، علائم افسردگی، اضطراب و پرخاشگری مورد بررسی قرار گرفت.

در این مطالعه بر سه نوع انزوای اجتماعی تاکید شده است. نوع اول آن احساس خجالت است که در این مورد انزوای اجتماعی، به دلیل ترس است. علت به وجود آمدن انزوای اجتماعی نوع دوم، این است که فرد تعامل اجتماعی را دوست ندارد.

نوع سوم غیراجتماعی بودن افراد، نوعی انزوای اجتماعی غیرترسناک است. براساس نتایج به دست آمده در مطالعات انجام شده، این سه نوع انزوای اجتماعی در برخی موارد همپوشانی دارند. اما باید گفت که نتایج مربوط به سه نوع مختلف آنها نیز با هم فرق دارند.

درست است که محققان معتقدند یکی از راه های افزایش خلاقیت تنهایی است اما، افراد خجالتی از تنهایی خود لذت نمی‌‌برند و در این شرایط حتی نمی‌توانند از زمان خود نیز به طور مفید استفاده کنند. اما در مقابل افراد غیراجتماعی قادرند از تنهایی خود لذت ببرند و به شکلی مفید و خلاقانه از آن استفاده کنند.

افرادی که غیر اجتماعی هستند، زمان بیشتری را در تنهایی به سر می‌برند اما زیاد از سایر افراد فرار نمی‌کنند. پس می‌توان گفت این افراد به اندازه‌ای که نیاز داشته باشند، از روابط اجتماعی بهره می‌برند و در عین حال از تنهایی خود نیز لذت می‌برند. بنابراین اینجاست که محققان عقیده دارند تنهایی می‌تواند یکی از راه های افزایش خلاقیت باشد.

دید کلی که می‌تواند در مورد افراد منزوی وجود داشته باشد این است که این افراد با تنهایی و پیامدهای منفی آن مواجه هستند. محققان معتقدند که برای درک مضرات و مزیت‌های انزوای اجتماعی در افراد مختلف، انگیزه‌های این افراد برای کناره‌گیری از اجتماع باید مشخص شود.

مطالعات اخیری که در مورد تنهایی افراد انجام شده است نشان می‌دهد که تنهایی می‌تواند یکی از راه های افزایش خلاقیت در افراد باشد. بنابراین غیراجتماعی بودن، نتایج منفی مربوط به خجالتی بودن و انزوا را ندارد.

محققان تاکید دارند که یافته‌های جدید آنها نشان می‌دهد که غیراجتماعی بودن با خلاقیت رابطه دارد و غیراجتماعی بودن، شکلی سودمند از انزوای اجتماعی است.

.

بیشتر بخوانید:

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر