;
coinex

ایلان ماسک در ژانویه ۲۰۱۸ خودروی تسلا رودستر را به مریخ می‌فرستد

 

در یک مجموعه توئیت در جمعه شب گذشته، ایلان ماسک گفت که در نظر دارد در ژانویه سال آینده (حدودا یک ماه دیگر) خودروی برقی قرمز رنگ تسلا رودستر (Tesla Roadster) را به سوی مریخ روانه کند.

چندین منبع آگاه تاکنون اعلام کرده‌اند، با وجود لبخند‌هایی که این میلیاردر دنیای فناوری، آخر هفته گذشته نثار روزنامه‌نگاران کرد، ماسک در اجرایی کردن ایده‌اش کاملا جدیت دارد. اگر نگاهی گذرا به تاریخچه فعالیت‌های ایلان ماسک بیاندازیم و نسبت به قابلیت‌های نسل جدید موشک‌هایش هم مطلع باشیم، بدون شک او را باور خواهیم کرد.

در سال ۲۰۱۰، ماسک چرخی از جنس پنیر را در طول سفر دراگون (Dragon Spaceship)، فضاپیمای شرکت هوافضا اسپیس ایکس، به مدار زمین ارسال کرد.

در ماه مارس، ایلان ماسک اعلام کرد که در نظر دارد “احمقانه‌ترین چیزی را که تصور می‌کنید” در طول اولین پرواز موشک فالکون سنگین پرتاب کند. فالکون سنگین (Heavy Falcon) جدیدترین و بزرگ‌ترین موشک اسپیس ایکس است و این توانایی را دارد تا محموله‌هایی با وزن تقریبی ۳۷ هزار پوند، تقریبا در حدود وزن ۱۴ خودرو تسلا رودسر را به سوی مریخ روانه کند.

ماسک در جمعه هفته گذشته، تایید کرد که راه‌اندازی موشک فالکون سنگین، در ژانویه ۲۰۱۸ اتفاق خواهد افتاد.

ایلان ماسک مدل تسلا رودستر خود را ژانویه ۲۰۱۸ به مریخ می‌فرستد
ایلان ماسک در کنار خودرو تسلا رودستر (Roadster) در جریان رونمایی از این خودرو در سال ۲۰۰۸.

تسلا رودستر (Tesla Roadster) خودروی الکتریکی و اولین محصول خودروسازی تسلا موتورز است. نام این کمپانی برگرفته از نام مخترع آمریکایی موتور‌های برق متناوب، نیکولا تسلا، گرفته شده است.

نیروی این خودرو به طور کامل از طریق باتری تامین می‌شود؛ به طوری که قادر است تا 7 هزار باتری قابل شارژ لیتیومی را درخود جای دهد. هزینه‌ای که بابت هرمایل پیمودن مسافت با تسلا رودستر برآورد می‌شود، تنها ۲ سنت است.

باتری‌های لیتیومی همان ساختار باتری‌های لپ تاپ را دارند. در توانایی این باتری‌ها همین بس که با یک مرتبه شارژ شدن، خودرو می‌تواند بیش از ۳۵۰ کیلومتر مسافت را بپیماید. اولین عرضه این خودرو در سال ۲۰۰۸ بود و با قیمت ۱۰۰ هزار دلار به فروش رسید.

نسخه‌های اولیه تنها دارای دوسرنشین است و تولید نمونه‌های سدان نیز در دست برررسی است. عملکرد تسلا رودستر نیر جای حیرت دارد. صفر تا صد این خودرو ۳.۹ ثانیه است و قادر است سرعت خود را به بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت برساند.

ماسک، در مجموعه توئیتی که شب جمعه گذشته منتشر کرد گفت:

این محموله می‌تواند رویای نیمه‌شب من در مورد تسلا رودستر؛ یعنی قرارگیری آن در مدار مریخ را محقق کند. اگر در هنگام صعود منفجر نشود، می‌تواند برای میلیارد‌ها سال در عمق فضا باقی بماند.

ماسک در آن‌شب در توئیتر به صورت فی‌البداهه به پرسش و پاسخ با کاربران پرداخت و اطلاعات بیشتری را در خصوص برنامه‌اش تایید کرد.

کاربری به نام J.C  گفت: “فقط برای تصدیق، آیا محموله موشک فالکون سنگین، شامل خودروی الکتریکی تسلا خواهد بود؟”

ماسک در پاسخ گفت: “بله”

کاربری دیگر در ادامه پرسید: “‌آیا این خودرو همان نسل اولین رودستر های ۲۰۰۸ خواهد بود؟” ماسک این موضوع را نیز تایید کرد.

شخص دیگری دلیل قرمز رنگ بودن تسلا رودستر برای حمل با فالکون سنگین را پرسید و ماسک در جواب گفت: “یک خودرو قرمز برای یک سیاره قرمز”

کارکنان اسپیس‌ایکس نیز این ایده را تایید کرده‌اند. جوی دان (Joy Dunn)، یکی از مهندسین ارشد این کمپانی، روز جمعه در توئیتر خود محتوای اولین محموله موشک فالکون سنگین را اعلام کرد.

او در توییت خود نوشت: “این ایده فوق‌العاده خواهد بود” و در ادامه اضافه کرد : “مسلما این موضوع قانونی است و البته در این خودرو، دوربین‌هایی نیز تعبیه شده است.”

ماسک همچنین روز جمعه، تایید اولیه ایده خود را در پاسخ به ایمیلی به وب‌سایت TheVerg مطرح کرد. طبق اعلام و به‌روزرسانی این وبسایت در روز شنبه، ماسک در پاسخ به ایمیل پیگیری نوشته است:‌ “این ایده واقعی است. ما به طور کامل آن را شکل داده‌ایم.”

اما وبسایت BusinessInsider اعلام کرده است که نه ایلان ماسک و نه سازمان ناسا، به پیگیری‌های آنها در خصوص ایده ارسال خودرو به مریخ، پاسخ نداده‌اند.

به نظر می‌رسد این ایده کاملا قانونی باشد. آنطور که ماسک به اریک برگر (Eric Berger)؛ خبرنگار فضایی Ars Technica ، گزارش داده است: “این ماموریت ۱۰۰ درصد واقعی و قانونی خواهد بود.”

 

بیشتر بخوانید:

.

منبع: ScienceAlert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر