;
coinex

ارسال پیام های تبلیغاتی با شماره های شخصی ممنوع شد!

بالاخره ارسال پیام های تبلیغاتی با شماره های شخصی ممنوع شد!

کسب و کارهای مختلف، ارسال پیام های تبلیغاتی از طریق شماره‌های شخصی و ثابت را راهی برای تبلغات خود انتخاب کرده بودند که این امکان به تازگی توسط اپراتورها مسدود شده است.

البته این کار به نوعی به مزاحمت تبدیل شده بود و باعث شد تا مردم از وضعیت پیش آمده ناراضی باشند. در ادامه برای پیگیری اعتراضات مردم و رسیدگی به شکایات آنها سامانه 195 راه اندازی شد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، از طریق این سامانه امکان شکایت از شماره‌هایی که از طریق آنها افراد به ارسال پیام های تبلیغاتی می‌پردازند وجود دارد. مشترکین از طریق این سامانه می‌توانند به قطع سرویس ارسال پیامک از طریق شماره‌های شخصی و ثابت بپردازند. با مسدود شدن امکان ارسال پیام های تبلیغاتی با سرشماره‌های تبلیغاتی، کسب‌وکارها از طریق شماره‌های شخصی اقدام به ارسال پیام های تبلیغاتی می‎‌نمودند، این امر باعث شد تا سامانه‌ای برای رسیدگی به این پیامک‌ها راه اندازی شود.

محمود واعظی، وزیر پیشین ارتباطات و فناوری اطلاعات در مورد ارسال پیام های تبلیغاتی اعلام نموده بود که هیچ شرکتی حق ندارد بدون رضایت مشترک برای وی پیام تبلیغاتی ارسال کند. وی همچنین اعلام نمود که این پیامک‌ها وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کنند و بسیاری از افراد نیز با آن موافق نیستند.

بررسی خدمات پیامکی در آیین‌نامه مصوب شورای عالی فضای مجازی

براساس آیین‌نامه مصوب شورای عالی فضای مجازی، خدمات پیامکی به دو دسته تقسیم می‌شوند. نوع اول منظور خدمات پیامک انبوه است که جنبه اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی دارد و بدون درخواست مشترک برای وی ارسال می‌شود. این نوع پیامک هزینه‌ای برای مشترک ندارد. این نوع از پیامک‌ها پس از ارسال تحت نظارت وزارت ارشاد قرار می‌گیرند.

نوع دوم این پیامک‌ها، پیامک‌های ارزش افزوده هستند که به انتخاب مشترک ارسال می‌شوند و مشترک باید بابت آنها هزینه‌ای را پرداخت کند. این گونه پیامک‌ها پیش از ارسال  تحت نظارت وزارت ارشاد قرار می‌گیرند و پس از اینکه مجوز لازم دریافت شد، امکان ارسال آن برای مشترک وجود دارد.

سامانه لغو ارسال پیام‎های تبلیغاتی قدیمی

پیش از این اگر کسی قصد لغو ارسال پیام های تبلیغاتی را داشت لازم بود تا درخواست خود را یا به سرشماره ۸۰۰ پیامک کند و یا کد دستوری #۸۰۰*  را شماره گیری نماید. بعد از ارسال درخواست فهرستی چند گزینه‌ای به کاربران نشان داده می‌شد که شامل سرویس‌های فعال، پیامک‌های تبلیغاتی و خدمات مبتنی بر محتوایی (ارزش افزوده) بود.

اما در ادامه محمد جواد آذری جهرمی از راه اندازی سامانه‌ای برای ساماندهی فضای مجازی به منظور دریافت گزارش‌های آنلاین شکایات مزاحمت‌های ناشی از ارسال پیام های تبلیغاتی خبر داد و اعلام نمود که پیامک‌های تبلیغاتی، مزاحمی برای آرامش حریم خصوصی مردم هستند. پس از ساماندهی پنل‌های ارسال انبوه از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، اکنون ارسال این پیامک‌ها از طریق شماره‌های عادی افزایش یافته است. در ادامه تصمیم گرفته شد تا با تمام توان جلوی این مزاحمت گرفته شود و راهکاری نیز برای کسب‌وکارهایی که نیازمند بهره‌گیری از این فضا هستند مشخص شود.

در ادامه حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی اعلام نمود که قرار است تا ارسال پیام های تبلیغاتی از طریق شماره‌های شخصی برای مشترکان تلفن همراه، تا پایان مهرماه ساماندهی شوند. وی اعلام نمود که چون ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی که با شماره‌های شخصی برای مردم ارسال می‌شوند لازم است، سامانه ۱۹۵ راه‌اندازی شده تا مشترکان تلفن همراه در صورت لزوم بتوانند پیامک تبلیغاتی و شماره ارسال‌کننده آن را از طریق پیامک به سامانه ۱۹۵ ارسال نمایند.

راه اندازی سامانه 195 برای شکایات مشترکین

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در ادامه به راه‌اندازی سامانه ۱۹۵ توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره نمود و اعلام کرد که این سامانه به منظور دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص مزاحمت‌های تبلیغاتی برخی شماره‌ها ایجاد شده است. به گفته وی پس از بررسی‌های لازم توسط مراجع ذیصلاح، شماره‌ای که با آن ارسال پیام های تبلیغاتی صورت گرفته است، گزارش و مسدود می‌شود.

 

 

اجرای فاز دوم سامانه رسیدگی به شکایات تبلیغاتی

در فاز دوم سامانه رسیدگی به شکایات از ارسال پیام های تبلیغاتی ، قابلیت دریافت گزارش‌ پیامک‌های مزاحم تبلیغاتی با شماره‌های ثابت و نیز سرشماره‌های ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ فراهم شده است. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که راه‌اندازی این سامانه و همچنین همکاری مردم در این زمینه باعث شده است تا حجم قابل‌ توجهی از مزاحمت‌ها رفع شوند.

شیوه درست ارسال شکایت به سامانه 195

مجید حقی، معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوری در مورد شیوه درست ارسال شکایت از پیامک‌های انبوه به سامانه ۱۹۵ اعلام نمود که مشترکین باید شماره ارسال‌کننده پیامک را برای شماره‌های تلفن ثابت به همراه کد مانند ********۰۲۱ و *******۰۲۶ و برای سرشماره‌های تبلیغاتی به شکل ***۱۰۰۰، ***۲۰۰۰، ***۳۰۰۰ و ***۵۰۰۰ و برای شماره‌های تلفن همراه شخصی به شکل *********۰۹ برای سامانه ۱۹۵ ارسال کنند.

رئیس سازمان تنظیم مقررات رادیویی به آمار ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی اشاره کرد و اعلام نمود که براساس شکایات مردم تاکنون بیش از ۴۰۰۰  قطع سرویس پیامکی اتفاق افتاده است. به گفته وی حدود ۱۵۰ هزار شکایت وجود داشته است که عده‌ای فرمت شماره را اشتباه نوشته‌اند و یا متن پیامک را فقط ارسال کرد‌ه‌اند، اما حدود ۵۰ درصد پیامک‌ها نیز فرمت درستی داشته‌اند.

فلاح جوشقانی در ادامه در مورد قطع و مسدود شدن شماره‌ها اعلام نمود که این سیم‌کارت‌ها فقط با هدف ارسال پیام های تبلیغاتی خریداری می‌شوند و در صورتی که با این شماره‌ها تماس حاصل شود هیچ کس پاسخگو نیست. وی در ادامه اعلام نمود که با شکایات مردم قطع سیم‌کارت‌ها انجام می‌شود.

نحوه رسیدگی به شکایت از شماره‌های تبلیغاتی مزاحم

برای رسیدگی به شکایت از شماره‌هایی که با آنها ارسال پیام های تبلیغاتی صورت گرفته است، در ابتدا باید تعداد شکایت‌ها از یک شماره به پنج عدد برسد. سپس در ادامه بررسی می‌شود که آیا طی سه روز گذشته این شماره اقدام به ارسال پیامک انبوه نموده است یا نه که براساس مصوبه ۴۰۰ عدد در نظر گرفته شده است.

همچنین در صورتی که این شماره، تماس صوتی نداشته باشد، سرویس آن نیز قطع خواهد شد. بنابراین فقط شکایت کافی نیست زیرا ممکن است بسیاری از افراد با هدف شخصی اقدام به ارسال شماره نمایند.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر