;
coinex

صنعت خودروسازی ایران آرامش ندارد ؛ بررسی مشکلات صنعت خودروی کشور

صنعت خودروسازی ایران آرامش ندارد ؛ بررسی مشکلات صنعت خودرو کشور

یکی از مشکلات مهمی که پیش روی صنعت خودروسازی ایران است، نبود یک برنامه منسجم و مشخص برای توسعه است. این امر باعث شده تا صنعت خودروسازی ایران آرامش نداشته باشد!

به گزارش تکراتو و به نقل از اخبار خودرو، اکنون دولت در مورد تعرفه واردات خودرو تصمیمات جدیدی دارد و خودروسازان نیز برای افزایش کیفیت خودروهای خود بهانه‌هایی دارند. بنابراین در چنین شرایطی نمی‌توان از صنعت خودروی کشور انتظار توسعه داشت!

پیش از این لازم بود تا هر ساله تعرفه واردات خودرو کاهش یابد و خودروسازان نیز موظف بودند تا هرساله بر توسعه کمی و کیفی محصولات خود بیافزایند تا بین واردات خودرو و تولید خودروی داخلی تعاملی وجود داشته باشد. اما اکنون شاهد تصمیمات جدیدی در این زمینه هستیم. شاید بهتر باشد تا حرکت روی ریل فناوری، در دستور کار آینده خودروسازی کشورمان قرار گیرد.

این افزایش تعرفه خودروها در واقع عقبگردی دوباره در صنعت خودروسازی ایران است؛ صنعتی که از جنگ و تحریم‌ها عبور کرده و اکنون تحت تاثیر تصمیماتی دیگر قرار گرفته است. یکی از مسئولان وزارت صنعت، این تصمیم را خارج از اختیار این وزارتخانه اعلام نمود.

صنعت خودروسازی ایران را معمولا با صنعت خودروی کره مقایسه می‌کنند. هر دو کشور تقریبا در یک زمان کار خود را آغاز کردند اما چون کره یک برنامه منسجم و صحیح داشت و توانست با سیاست‌گذاری پیش برود و دولت نیز در این زمنیه دخالتی نداشت، اکنون یکی از مهم‌ترین خودروسازان جهان است.

تغییرات صنعت خودروسازی ایران از گذشته تا کنون

در سال‌های اخیر به دلایل مختلف سیاسی و اقتصادی، صنعت خودروسازی ایران دچار تغییرات متعدد شد. تغییرات مختلفی چون مدیریتی و ریاست‌ جمهوری، باعث شد تا تمام کارهای گذشته صنعت خودرو دچار تغییر شود. همین امر باعث شد تا خودروسازان داخلی نتوانند فارغ از مسائل سیاسی روی یک مسیر منظم به فعالیت بپردازند.

تقریبا با هربار تغییر رئیس‌جمهور و وزیر صنعت و مدیران مرتبط، صنعت خودروی کشور نیز دچار تغییراتی شده است.

همچنین شروع جنگ در سال‌های ابتدایی انقلاب نیز باعث تعطیلی شرکت‌های خودروسازی شد و خودروسازان به تامین و تجهیز ادوات مورد نیاز جنگ پرداختند و بنابراین توسعه صنعت خودرو کشور متوقف گردید.

بعد از جنگ فرصتی پیش آمد تا راه برای ورود برندهای مختلف به کشورمان باز شود ولی ایران تبدیل به محلی برای مونتاژ خودرو شد. البته در آن سال‌ها نیز عملا برنامه و سیاست‌های توسعه خودروسازی در کشور موفق نشد و برنامه‌های موجود نیز به صورت جدی پیگیری نشدند. همچنین واردات خودرو نیز متوقف شده بود و خودروسازان در همکاری با سایر شرکت‌های خارجی در واقع به مونتاژ خودرو می‌پرداختند.

تاکنون موفقیتی چشم گیر در زمینه تولید یک خودروی کاملا ایرانی اتفاق نیافتاده است و رویای خودروساز شدن همواره در ذهن خودروسازان وجود داشته است. البته خودروهایی که به نام خودروی ملی نیز شناخته می‌شوند، از پلت‌فرم خودروسازان خارجی بهره‌ می‌برند.

مشکلات صنعت خودروسازی کشور

براساس شواهد موجود می‌توان یکی از بزرگترین مشکلات در صنعت خودروی کشور را نبود یک برنامه مشخص و درست برای توسعه صنعت خودرو در کشور دانست.

مسعود نیلی که مشاور و دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی است در این زمینه اعلام نمود که با وجود تدوین سند توسعه صنعتی ایران در سال‌۱۳۸۰، اما همچنان یک سند راهبردی دقیق برای توسعه صنعت خودروسازی ایران وجود ندارد.

وی اعتقاد دارد که صنعت خودروسازی ایران ، اسیر تصمیمات هیجانی برخی از سیاست‌گذاران است و هنوز هم بعد از گذشت سال‌ها از ورود صنعت خودرو به ایران و انجام آزمون و خطاهای پی‌در‌پی، خودروسازی کشور راه خود را پیدا نکرده است.

نکته بسیار مهمی که نیاز به ذکر و بررسی دارد این است که، در دنیای کنونی تجارت بین کشورها باید به سادگی انجام گیرد تا کشورهای مختلف بتوانند با هم در ارتباط باشند و شرایط داد و ستد و قوانین کسب و کار، به‌سمت جهانی شدن پیش برود! پس در چنین شرایطی افزایش چند برابری تعرفه واردات خودرو نمی‌تواند هیچ کمکی برای صنعت خودروسازی ایران باشد!

 

بیشتر بخوانید: تکلیف خودروهای گمرک چیست ؛ افزایش تعرفه واردات خودرو به زودی

 

بعد از اینکه تحریم‌ها برداشته شدند همه به موفقیت خودروسازان در عرصه تولید امیدوار بودند و عقیده داشتند که خودروسازی ایران می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح پیش برود و به اهداف مورد نظر دست یابد. همچنین همگی ایمان داشتند که صنعت خودروسازی ایران با برنامه‌ریزی صحیح خواهد توانست کیفیت محصولات خود را نیز بهبود بخشد.

البته لازم به ذکر است خودروسازان کشور اخیرا توانسته‌اند در بخش افزایش تولید موفق شوند اما برای اینکه بتوانند محصولات خود را از نظر کیفی نیز ارتقا دهند، نیازمند استراتژی و آرامش بیشتری در این زمینه هستند.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر