;
coinex

معرفی، بررسی و مشخصات فنی ب ام و X2 مدل 2018 ، کراس اوور جدید ب ام و

ب ام و X2 مدل 2018 آخرین عضو از خانواده شاسی بلندهای ب ام و یا سری X است که به زودی راهی بازارهای جهانی خواهد شد. در ادامه به معرفی، بررسی و مرور مشخصات فنی این خودروی شاسی بلند لوکس آلمانی خواهیم پرداخت.

در ادامه استقبال مشتریان از خودروهای شاسی بلند، شرکت ب ام و با معرفی عضوی جدید خود، ب ام و X1 سری خودروهای شاسی بلند سری X خود را تکمیل‌تر از پیش نمود. این خودرو که بر پایه پلتفرم مشترکی با ب ام و X1 ساخته شده، اما نمای کاملا” جدیدی داشته و با استفاده از جلو پنجره جدید این شرکت، اولین طراحی جدید شرکت ب ام و پس از ب ام و i8 و ب ام و i3 به حساب می‌آید. این خودرو در اوایل سال آینده میلادی (سال 2018 میلادی) با قیمت پایه‌ای در حدود 38.000 دلار (معادل 160 میلیون تومان با احتساب دلار 4.200 تومانی در زمان نگارش) به جمع شاسی بلندهای لوکس سایز کوچک خواهد پیوست.

ب ام و X2 ، خودروی شاسی بلند جدید ب ام و

ساخت یک نمونه شاسی بلند سایز کوچک لوکس توسط شرکت ب ام و به سال 2015 میلادی باز می‌گردد. اما اولین نمونه ب ام و X2 در سال 2016 میلادی و در نمایشگاه خودروی پاریس 2016 به معرض نمایش عمومی درآمد. ب ام و X2 مفهومی به گفته آدریان فن هویدونک (Adrian Van Hooydonk) یکی از طراحان ارشد شرکت ب ام و نمای جدید و مدرن محصولات این شرکت را به نمایش خواهد گذاشت. عملکرد این خودرو حتی در مدل‌های پایه نیز چشمگیر بوده که در صورت تجهیز به پکیج‌های M این شرکت، به میزان قابل توجهی افزایش پیدا خواهد کرد.

ب ام و X2 مفهومی

نقاط قوت

  • موتور و پیشرانه قدرتمند و کم مصرف
  • تجهیز به سیستم چهار چرخ متحرک به صورت استاندارد
  • طراحی ظاهری جذاب و متفاوت
  • قابلیت تجهیز به صفحه نمایش بسیار بزرگ برای سیستم اطلاعاتی/سرگرمی (Infotainment)

نقاط ضعف

  • قیمت پایه نسبتا بالا
  • تجهیزات پایه محدود نسبت به قیمت
  • نبود جعبه دنده دستی
  • دید محدود شیشه عقب

طراحی خارجی و بدنه

ب ام و X2 طولی برابر با 4.374 میلیمتر، پهنایی برابر با 1.823 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.526 میلیمتر داشته و از لحاظ جثه کوتاه‌تر، کم ارتفاع‌تر و اندکی پهن‌تر از ب ام و X1 بوده ولی به دلیل استفاده از یک شاسی مشترک، فاصله دو محور عقب و جلویی برابر با ب ام و X1 و معادل 2.667 میلیمتر دارد. برای درک بهتر می‌توان ب ام و ایکس 2 را از لحاظ ابعاد با نمونه‌هایی مانند داچیا داستر (Dacia Duster) نسل قدیم موجود در بازار ایران با طولی در حدود 4.315 میلیمتر و پهنایی برابر با 1.832 میلیمتر و ارتفاعی برابر با 1.630 مقایسه کرد که البته با توجه به ارتفاع پایین‌تر، شخصیتی اسپرت به خود گرفته است.

ب ام و ایکس 2

در بخش جلویی ب ام و ایکس 2 مدل 2018 برای اولین بار از طرح جدید جلو پنجره ب ام و موسوم به Kidney Grill استفاده شده که با استفاده از زوایای تیز و پهنای بیشتر، ظاهری جنگنده‌تر نسبت به گذشته به خود گرفته است. چراغ‌های جلویی مجهز به لامپ‌های LED کشیده بوده و ظاهری منحنی دارند و مشابه نمونه های مورد استفاده در ب ام و X1 هستند. ورودی‌های هوای جانبی نیز با طراحی مثلثی شکل خود، ترکیب قابل قبولی را در کنار ورودی‌ هوای اصلی مستطیل شکل مشبک میانی سپر جلویی این شاسی بلند جدید ب ام و  ایجاد کرده اند.

بخش جانبی، یکی از نقاط قوت اصلی ب ام و X2 بوده که نمایی جذاب را برای این خودروی شاسی بلند جدید ب ام و رقم زده است. خط جانبی اصلی که از بالای گلگیر جلویی آغاز شده، با یک حرکت مستقیم و با عبور از دستگیره‌های در با شیبی ملایم تا چراغ‌های عقبی امتداد پیدا می‌کند. اما متفاوت‌ترین بخش ب ام و ایکس 2 ستون انتهایی یا C-Pillar بوده که با استفاده از یک بخش تخت مثلثی شکل ساخته شده و مشابه خودروهای کوپه کلاسیکی مانند ب ام و 3200CS و ۲۰۰۰CS، نماد زیبای این شرکت بر روی آن نصب شده است.

ب ام و X2

بخش عقبی ب ام و ایکس 2 نیز از دیگر نقاط جذاب این خودروی شاسی بلند جدید ب ام و به حساب می آید. چراغ‌های عقبی طراحی تازه‌ای داشته و با ظاهر کشیده خود در کنار شیشه عقبی بسیار باریک، باله عقب (Spoiler) عریض و کم ارتفاع نصب شده در بخش انتهایی سقف و سپر عقبی برجسته، نمایی بسیار اسپرت را برای این خودروی شاسی بلند اسپرت رقم می‌زنند.

در مجموع ب ام و X2 ظاهری زیبا داشته و با استفاده از فرم طراحی متفاوت خود با ب ام و X1 و نمونه‌های تولیدی ب ام و کلاس 2 جدید ، رقیبی جدی برای حریفانی مانند آئودی Q3 و ولوو XC40 جدید به حساب می‌آید.

طراحی داخلی و کابین

کابین ب ام و X2 مدل 2019 بر خلاف طراحی ظاهری، جدید نبوده و مشابه ب ام و X1 است. فضای داخلی مانند سایز تولیدات این شرکت، از طراحی ساده ولی اسپرت و جذابی در داخل کابین سود می برد. داشبورد از مواد اولیه با کیفیت بالایی ساخته شده و صفحه نمایش لمسی استاندارد 6.5 اینچی به صورت یک بخش جداگانه در قسمت میانی قرار گرفته است. در قسمت پایینی این صفحه نمایش نیز خروجی‌های سیستم تهویه مطبوع، سیستم صوتی و کنترلرهای سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته که با جاگذاری مناسب خود، علاوه بر دسترسی مناسب، نمایی زیبا و لوکس را به کابین این خودروی شاسی بلند ب ام و می بخشند.

ب ام و X2

غربیلک فرمان قطور، سه شاخه و با روکش چرم بوده و نوید عملکردی اسپرت را می‌دهد. ابزارهای کنترلی سیستم صوتی، سیستم کنترل سرعت و عملکرد تلفن نیز بر روی دو شاخه افقی آن تعبیه شده‌اند. صفحه پشت آمپر نیز یک صفحه نمایشگر تخت رنگی بوده که در دو بخش دایره‌ای شکل بزرگ به نمایش سرعت و دور موتور می‌پردازد. استفاده از خطوط افقی در طراحی نیز موجب شده که فضای کابین شاسی بلند جدید ب ام و جادارتر به نظر برسد.

صندلی‌های روکش شده با چرم مرغوب از کیفیت بالایی برخوردار بوده و در دو بخش عقبی و جلویی با قرار دادن فضایی مناسب برای خودرویی در کلاس بدنه شاسی بلند سایز کوچک، مکانی امن و راحت برای سرنشینان به وجود آمده است. فضای محفظه بار نیز در حدود 470 لیتر بوده که در صورت خواباندن صندلی‌های ردیف دوم به رقمی در حدود 1.355 لیتر افزایش پیدا می‌کند که رقمی متوسط و قابل قبول برای یک خودروی شاسی بلند سایز کوچک به حساب می آید.

موتور و پیشرانه

موتور استاندارد نصب شده بر روی ب ام و ایکس 2 جدید، یک موتور 4 سیلندر خطی 16 سوپاپه 2.0 لیتری بوده که با استفاده از سیستم توربوشارژر، توانایی تولید نیرویی برابر با 228 اسب بخار را در دور موتور 4.000 دور در دقیقه دارد. حداکثر گشتاور تولیدی این خودروی شاسی بلند جدید ب ام و نیز در حدود 259 پاوند بر فوت (معادل 351 نیوتون متر) است که از دور موتور 1.250 دور در دقیقه در اختیار راننده قرار می گیرد. نیرو و قدرت تولیدی موتور نیز توسط یک جعبه دنده مدرن و پیشرفته 8 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ (AWD) آن منتقل خواهد شد.

موتور ب ام و X2

این پیشرانه همانند نمای ظاهری، عملکردی اسپرت داشته و برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر در ساعت از حالت سکون، تنها به 6.3 ثانیه زمان نیاز دارد. حداکثر سرعت نیز بنا بر اعلام شرکت سازنده، در حدود 130 مایل در ساعت (معادل 209 کیلومتر در ساعت) است. مصرف سوخت نیز در حدود 23 مایل با هر گالن سوخت (معادل 10.2 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر شهری، 33 مایل با هر گالن سوخت (معادل 7.1 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی و 26 مایل با هر گالن سوخت (معادل 9.0 لیتر در هر 100 کیلومتر) مسیر بزرگراهی بوده که رقمی قابل قبول برای این خودروی شاسی بلند جدید ب ام و به حساب می آید.

البته اطلاعاتی در خصوص استفاده از موتورهای ۳ سیلندر توربو و ۴ سیلندر توربو دیزل با توانایی تولید نیرویی در حدود ۱۸۸ اسب بخار نیز منتشر شده که در صورت تائید رسمی در نوشته ای جداگانه به معرفی و بررسی آن خواهیم پرداخت.

تجهیزات و امکانات رفاهی و سرگرمی

ب ام و X2 یک خودروی لوکس و مدرن بوده که به فهرست کاملی از تجهیزات، آراسته شده است. از امکانات رفاهی و سرگرمی این خودروی شاسی بلند جدید ب ام و می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • چراغ‌های جلویی و عقبی مجهز به لامپ‌های LED
  • چراغ های مه شکن
  • رینگ‌های اسپرت ۱۸ اینچی ﴿استاندارد﴾ و ۱۹ اینچی ﴿سفارشی﴾
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو گانه نسل جدید (Dual Zone Climate Control)
  • صفحه نمایش 6.5 اینچی لمسی رنگی (استاندارد) و 8.8 اینچی لمسی رنگی (سفارشی)
  • سیستم اطلاعاتی/سرگرمی (Infotainment) شرکت ب ام و با نام iDrive
  • سیستم ناوبری ماهواره‌ای (Navigation)
  • صفحه نمایش اطلاعات بر روی بخش جلویی راننده (Head Up Display)
  • سیستم به اشتراک گذاری اینترنت در داخل کابین ﴿Wi-Fi)
  • دوربین کمکی دنده عقب
  • سنسورهای کمکی پارک در دو بخش عقبی و جلویی خودرو

سیستم‌های کمکی رانندگی و ایمنی

ب ام و X2 مانند سایر تولیدات مدرن این شرکت، یک نمونه ایمن بوده که از فهرست بلندبالای تجهیزات کمکی رانندگی و ایمنی آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیستم نمایش فشار باد تایرها (TPMS)
  • سیستم کنترل پایداری الکتریکی (ESC)
  • سیستم کنترل کشش (TC)
  • ترمزهای ضد قفل دیسکی برای هر چهار چرخ (ABS)
  • سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز (EBD)
  • 6 کیسه هوای ایمنی
  • کیسه‌های هوای دو مرحله برای سرنشینان جلویی
  • سیستم کنترل شروع حرکت در سراشیبی و سرازیری

ب ام و X2

قیمت ب ام و X2 در بازارهای جهانی

ب ام و X2 هنوز وارد بازارهای جهانی نشده اما قرار است که مدل پایه این خودروی شاسی بلند جدید ب ام و با قیمتی در حدود 38.000 دلار (معادل 160 میلیون تومان) به فروش برسد. مدل اسپرت و مجهز M این خودرو نیز با رقمی در حدود 50.000 دلار (معادل 210 میلیون تومان) در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

ب ام و X2

رقبا در بازارهای جهانی

از رقبای ب ام و ایکس 2 در بازارهای جهانی می‌توان به نمونه‌های عمدتا اروپایی مانند اتومبیل‌های شاسی بلند سایز کوچک لوکس فهرست زیر اشاره کرد:

  • آئودی Q3 با قیمت پایه ای در حدود 33.000 دلار (معادل 140 میلیون تومان)
  • ولوو XC40 با قیمت پایه ای در حدود 37.500 دلار (معادل 157.5 میلیون تومان)
  • لکسوس RX با قیمت پایه ای در حدود 37.000 دلار (معادل 155 میلیون تومان)
  • مرسدس بنز کلاس GLA با قیمت پایه ای در حدود 35.000 دلار (معادل 147 میلیون تومان)
  • جگوار E-Pace با قیمت پایه ای در حدود 40.000 دلار (معادل 168 میلیون تومان)
  • اینفینیتی QX30 با قیمت پایه از در حدود 31.000 دلار (معادل 130 میلیون تومان)

قیمت ب ام و ایکس 2 در بازار ایران

با توجه به عرضه بیشتر محصولات روز شرکت ب ام و در ایران توسط شرکت پرشیا خودرو، نماینده رسمی این شرکت در بازار ایران، احتمال حضور این خودروی شاسی بلند جدید ب ام و در بازار ایران نیز وجود دارد. در صورت ورود قیمت ب ام و X2 با توجه به تعرفه‌های فعلی گمرکی چیزی در حدود 350 میلیون تومان (معادل 84.000 دلار) خواهد بود که رقمی بسیار بالا برای این خودرو به حساب می آید.

ب ام و X2

البته در صورت اعمال تعرفه‌های جدید واردات خودرو که زمزه‌های اجرای آن برای سال 1397 نشیده می‌شود، این رقم تا نزیدک به 450 میلیون تومان افزایش خواهد یافت که رقمی بسیار بالا برای خودرویی با توانایی‌های ب ام و X2 به حساب آمده و خریداران ایرانی با پرداخت همچین رقمی در بازارهای جهانی، توانایی خرید نمونه‌های سدان لوکس، شاسی بلند سایز بزرگ و حتی نمونه‌هایی از ابرخودروهای اسپرت مانند شورولت کوروت و دوج وایپر را خواهند داشت!

سخن آخر

ب ام و X2 جدیدترین طراحی و نمونه شرکت ب ام و بوده که با بهره گیری از طراحی مدرن خود، یک اتومبیل شاسی بلند لوکس به حساب آمده و با استفاده از پیشرانه قدرتمند خود، توانایی‌های یک خودروی کوپه و هاچ بک را در اختیار راننده و سرنشینان قرار می دهد. استفاده از شاسی مشترک با ب ام و X1 ، در کنار طراحی جدید بدنه که موجب کاهش طول و ارتفاع و افزایش پهنا شده، این شاسی بلند جدید ب ام و را به نمونه‌ای اسپرت تر و تهاجمی تر از برادر خود تبدیل کرده است. کیفیت ساخت و مواد اولیه استفاده شده در داخل کابین نیز مانند سایر تولیدات این خودروساز معتبر آلمانی، بسیار بالا بوده که به همراه بهره گیری از تکنولوژی‌های مدرن و روز، این خودرو را به نمونه‌ای که ارزش پرداخت رقمی 40.000 دلاری را دارد، تبدیل نموده است.

درباره شرکت ب ام و

شرکت Bavarian Motor Works که بیشتر با نام ب ام و (BMW) شناخته می‌گردد، یکی از معتبرترین خودروسازان کشور آلمان بوده و بدون شک یکی از بزرگترین، بهترین و محبوب‌ترین خودروسازان جهان نیز به حساب می‌آید. شرکت ب ام و در سال ۱۹۱۶ میلادی تاسیس شده و مقر اصلی آن در شهر مونیخ (Munich) کشور آلمان واقع شده است. این شرکت در حال حاضر مالک دو کمپانی خودرو سازی بریتانیایی مینی (Mini) و رولز رویس (Rolls Royce) نیز به‌حساب می‌آید.

این شرکت در اوایل قرن بیستم میلادی به ساخت موتورسیکلت و موتور هواپیما نیز مشغول بود. این شرکت در دهه ۱۹۶۰ میلادی مدل افسانه‌ای ۲۰۰۲ خود را طراحی نمود که به سرعت به یکی از محبوب‌ترین و مشهورترین نمونه‌های تولیدی این شرکت تبدیل شد. این خودرو در کنار وزن بسیار کم و مصرف بسیار مناسب خود قابلیت‌های دینامیکی فوق‌العاده را از خود نشان می‌داد. شرکت ب ام و در حال حاضر به تولید انواع خودروهای لوکس و اسپرت مشغول بوده و خودروهای این شرکت در تمامی کلاس‌های بدنه اعم از مینی تا سوپر اسپرت جزو بهترین های موجود در بازار به‌حساب می‌آیند.

مشخصات فنی ب ام و X2 در یک نگاه

حجم موتور (لیتر) 2.0
تعداد سیلندر 4 خطی توربو
قدرت موتور (اسب بخار) 228
گشتاور (نیوتون. متر.) 351
تعداد سوپاپ 16
گیربکس 8 اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت چهار چرخ
مصرف سوخت  (شهر) 10.2
مصرف سوخت (بزرگراه) 7.1
مصرف سوخت (ترکیبی) 9.0
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم.)
ظرفیت باک (لیتر.) 60
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 6.3
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 209
طول ﴿میلیمتر﴾ 4.374
پهنا ﴿میلیمتر﴾ 1.823
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ 1.526
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ 2.667
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾ 184
حجم محفظه بار (لیتر.) 470
وزن پایه (کیلوگرم) 1.650
قیمت پایه (میلیون تومان) 160

گالری تصاویر ب ام و X2

منبع : Car and Driver

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر