;
coinex

همکاری ژاپن و آمریکا در ساخت یک ایستگاه فضایی که به دور ماه خواهد گشت

ژاپن اعلام کرده‌ است که قصد دارد در پروژه‌ای به رهبری ایالات متحده به منظور ساخت یک ایستگاه فضایی که در مداری به دور ماه خواهد گشت، همکاری نموده و ایستگاه فضایی ژاپن و آمریکا را تاسیس نماید.

انتظار می‌رود ایستگاه فضایی ژاپن و آمریکا ، که روسیه نیز یکی از شرکای آن به شمار می‌رود، در دهه ۲۰۲۰ به پایان برسد. این پروژه این فرصت را در اختیار ژاپن قرار می‌دهد تا فضانوردان خود را برای نخستین بار در سطح کره ماه فرود آورد. شنزو آبه (Shinzo Abe) در جریان یک ملاقات با اعضای دولت ژاپن، اذعان داشت:‌”بستر فعالیت‌های انسان در فضا، به ویژه پیشرفت‌های فعالیت‌های مربوط به کره ماه، بسیار توسعه یافته است. ما در جهت تقویت‌ همکاری‌هایمان با ایالات متحده و سایر کشور‌ها بر سر کاوش‌های فضایی به مذاکره خواهیم نشست.”

دولت ترامپ باری دیگر وعده داده است تا پیشتازی آمریکا در عرصه فضا را به حالت اول خود بازگرداند. این دستور نشان‌ دهنده گامی مهم در بازگشت فضانوردان آمریکایی به ماه پس از سال ۱۹۷۲، اکتشافات طولانی مدت و استفاده از آنها است. دوشنبه هفته گذشته دونالدو ترامپ مجددا وعده داد که آمریکا را در عرصه فضا بار دیگر به پیشتازی خواهد رساند. دستوری که او امضا کرد ناسا را به سمت بازگشت فضانوردان آمریکایی به ماه و اکتشافات طولانی مدت در سطح تنها قمر سیاره زمین سوق خواهد داد.

پس از آنکه نخست وزیر ژاپن و دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، در جریان نشست‌شان در ماه نوامبر امسال بر سر تقویت همکاری‌های فضایی به توافق رسیدند، طرح ایستگاه فضایی ژاپن و آمریکا به تصویب دولت ژاپن رسید و ژاپن درصدد است تا جایگاه قدرتمند خود را در عرصه توسعه فضایی حفظ کند.

ایالات متحده آمریکا با همکاری با ژاپن درصدد ساخت یک ایستگاه فضایی است که به دور ماه خواهد گشت. این ایستگاه فضایی به عنوان دروازه عمیق فضایی (Deep Space Gateway) به فعالیت خواهد پرداخت. (اعتبار: Nasa)

اعلامیه نخست وزیر ژاپن درست پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ، روز دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد، طی دستوری به سازمان فضایی ایالات متحده سیاست‌های فضایی آمریکا را به گونه تغییر داده‌ است تا از این پس بازگشت فضانوردان دوباره فضانوردان آمریکایی به ماه و نیز ساخت پایگاهی در آنجا با هدف کمک به ماموریت‌های آینده به سوی مریخ و فراتر از آن، در اولویت باشد.

در سال ۱۹۶۹ بود که نیل آزمسترانگ به عنوان اولین انسان و نیز فرمانده ماموریت آپولو ۱۱، بر روی کره ماه قدم نهاد؛ حال اکنون، هدف جدید ماموریت ماه، اکتشافات و بهره‌برداری بلند مدت از سطح این جرم سماوی است. دولت دونالدو ترامپ عنوان کرده است که در مسیر رسیدن به این هدف با صنعت فضایی خصوصی و سایر کشورها در راستای انجام فعالیت‌های انسانی در سطح ماه همکاری خواهد کرد؛ تا بدین وسیله تکنولوژی و نوآوری صنعت فضایی را در جهت بهره برداری در ماموریت‌های مریخ و سایر  مناطق منظومه شمسی توسعه ببخشد.

ایستگاه فضایی ژاپن و آمریکا : دروازه عمیق فضایی (Deep Space Gateway)

در اوایل سال جاری ناسا اعلام کرد در حال پیگیری برنامه‌ای به نام دروازه عمیق فضایی است. هدف این پروژه چند مرحله‌ای کاوش بیشتر در منظومه شمسی است. فاز اول این پروژه ارسال یک فضاپیما با خدمه به مدار کره ماه است. این فضاپیما به منزله دروازه‌ای به سوی سطح ماه و عمق فضا خواهد بود. همچنین یک زیستگاه کوچک با قابلیت اتصال  دارد که مواردی مانند منبع تغذیه و دریچه هوا را شامل می‌شود. این پایگاه فضایی توسط واحد‌های محاسباتی برای تحقیقات بیشتر سرویس می‌شود.

بخش‌های مختلف این دروازه از پتانسیل‌های خدمه فضاپیما اوریون (Orion) و هم چنین قابلیت بارگیری سیستم پرتاب فضایی بهره خواهند برد. ویلیام گرشتن‌مایراز (William Gerstenmaier) ناسا می‌گوید:

“شرکا مختلف بین‌المللی و تجاری در دروازه عمیق همکاری خواهند کرد و با استفاده از آن بوسیله سیستمی که امکان حرکت در مدار‌ها را مهیا می‌کند ماموریت‌های گوناگون را ممکن می‌سازد. این دروازه ماموریت‌های مختلف روباتیک و نیمه رباتیک به مقصد سطح ماه و یا از مدار بالایی ماه به مقاصد مختلف در منظومه شمسی را پشتیبانی می‌کند.”

بیشتر بخوانید، همه چیز در مورد تنها قمر زمین:

منبع: TechTimes

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر