;
coinex

آشنایی با انواع سرویس های پرسرعت اینترنت در کشور

آشنایی با انواع سرویس های پرسرعت اینترنت

سرویس های پرسرعت اینترنت در کشور ویژگی‌های متفاوتی دارند و بر این اساس قابلیت‌های متفاوتی را نیز برای کاربران فراهم می‌کنند. بهتر است با این سرویس های پرسرعت اینترنت داخلی به خوبی آشنا شد تا بتوان از بین آنها بهترین سرویس را انتخاب نمود.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، انواع مختلف سرویس های پرسرعت اینترنت دارای ویژگی‌های متمایزی بوده و  براساس شرایط مکانی و موقعیتی متفاوتی طراحی شده‌اند. از انواع این سرویس‌ها می‌توان به سرویس‌های ثابت، نقطه به نقطه و در نهایت همراه اشاره کرد.

هر کدام از این سرویس‌ها خود دارای انواع مختلفی از سرویس‌های متمایز هستند که کاربران اینترنتی می‌توانند بسته به شرایط و نیاز خود مناسب‌ترین نوع آن را انتخاب کرده و از آن استفاده کنند.

بررسی انواع سرویس های پرسرعت اینترنت

در ادامه به بررسی انواع سرویس های پرسرعت اینترنت و ویژگی‌ها و خصوصیات مختلف آنها می‌پردازیم.

 

1.سرویس‌های ارتباطی ثابت

در گروه سرویس‌های ارتباطی ثابت، سرویس‌های ارتباطی ثابت سیمی مانند ADSL، VDSL و یا FTTx قرار دارند. از ویژگی‌های این گروه می‌توان به محدود بودن آن به یک مکان مشخص و محدوده جغرافیایی خاص یا بستر فیزیکی اشاره نمود. بنابراین خارج از یک محدوده مشخص امکان استفاده از این سرویس وجود نخواهد داشت.

در سرویس ADSL تعداد ۱۷ شرکت دارای پروانه FCP و ۵۴ شرکت دارای ServCo هستند. حداکثر سرعت قابل ارائه در سرویس‌های ارتباطی ثابت، بر مبنای ظرفیت خطوط مخابراتی و فاصله از مرکز 24Mbps (تکنولوژی +ADSL2) است.

از ویژگی‌های مثبت این سرویس می‌توان به تعرفه پایین حجم مصرفی بدلیل هزینه نگهداری، نصب و راه اندازی کمتر اشاره نمود. همچنین لازم به ذکر است که محاسبه کف و سقف تعرفه سرویس مطابق مصوبه ۲۶۶ کمیسیون تعیین می‌شود.

 

2.سرویس‌های ثابت بی‌سیم

یکی دیگر از انواع سرویس های پرسرعت اینترنت ، سرویس‌های ثابت بی‌سیم است. از انواع سرویس‌های ارتباطی ثابت بی سیم می‌توان به سرویس‌های ADSL، TD-LTE، وایمکس و اینترنت نقطه به نقطه بی‌سیم اشاره نمود. این گروه نیز محدودیت‌هایی شبیه به سرویس‌های ارتباطی ثابت را دارند اما با این تفاوت که در همان حوزه مکانی اعلام شده قابلیت اتصال بی سیم را فراهم می‌کنند. همچنین باید گفت که امکان اتصال چند دستگاه به صورت همزمان نیز امکان پذیر است.

در این گروه حداکثر سرعت بصورت آزمایشگاهی ۱۱۰ مگابیت بر ثانیه است و حداکثر سرعت عملیاتی آن هم ۴۰ مگابیت بر ثانیه اعلام شده است. از دیگر محدودیت‌هایی که در این گروه وجود دارد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • قطع سرویس در صورت جابجایی بین آنتن‌ها
  • کاهش کیفیت سرویس با افزایش فاصله کاربر از آنتن و یا وجود اختلال‌های رادیویی
  • تعرفه بالاتر به دلیل نوع سرویس
  • هزینه نصب و نگهداری بالا
  • استفاده اختصاصی از فرکانس رادیویی

لازم به ذکر است که قیمت گذاری خدمات این سرویس نیز مطابق مفاد مصوبه ۸۷ کمیسیون تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است. از دارندگان پروانه سرویس‌های ثابت بی سیم سرویس نقطه به نقطه می‌توان به تعداد ۱۷ شرکت FCP و تعداد ۵۴ شرکت ServCo  اشاره نمود.

لازم به ذکر است که این سرویس در برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی، تجاری و اداری و اماکنی کاربرد دارد که در آنها امکان ارائه سرویس اینترنت پرسرعت (ADSL) وجود ندارد. از جمله ویژگی‌های مثبت این سرویس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وابسته نبودن آن به وجود امکانات در مراکز مخابراتی
  • راه اندازی سریعتر سرویس به‌دلیل حذفMDF مراکز مخابراتی منطقه

این سرویس همچنین نقاط ضعفی نیز دارد که از جمله این نقاط ضعف می‌توان موارد زیر را نام برد :

  • لزوم وجود خط دید مستقیم نسبت به POP site
  • نصب تجهیزات مورد نظر در محل مجتمع

 

3.سرویس‌های ارتباطی همراه

سرویس‌ ارتباطی همراه که یکی دیگر از انواع سرویس های پرسرعت اینترنت است، بر روی گوشی‌های تلفن همراه یا سایر دستگاه‌های اصطلاحا سیم کارت خور مانند تبلت‌ها قابل استفاده هستند و در انواع 2G، 3G، 4G و احتمالا 5G آن هم در آینده وجود دارند. از این سرویس‌ها می‌توان در تمامی نقاط تحت پوشش اپراتور استفاده نمود. اما دلایلی مانند دوری از شبکه پوشش شهری اپراتور خود باعث ثبات قطعی سرعت و کیفیت سرویس می‌شود.

از جمله دارندگان پروانه این سرویس، تعداد چهار شرکت که پروانه ارائه خدمات تلفن همراه (MNO) و تعداد شش شرکت دیگر که دارنده پروانه MVNO هستند را می‌توان نام برد. حداکثر سرعت ارائه شده توسط این سرویس بصورت آزمایشگاهی، ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و حداکثر سرعت آن به صورت عملیاتی ۱۵ مگابیت بر ثانیه اعلام شده است. از جمله محدودیت‌های این سرویس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود :

  • کاهش برد مفید آنتن‌دهی با افزایش فاصله کاربر از آنتن
  • وجود اختلال‌های رادیویی

علاوه بر موارد ذکر شده امکان اختلال در کیفیت سرویس به علت پدیده‌های جوی و موانع فیزیکی از قبیل ساخت و ساز و تعرفه بالاتر به خاطر حجم مصرفی نسبت سرویس ثابت نیز از دیگر نقاط ضعف سرویس‌های همراه است.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر