;
coinex

آزمایش بالن اینترنتی و تلاش برای مدیریت بهتر بحران در تمامی استان های کشور

آزمایش بالن اینترنتی و تلاش برای مدیریت بهتر بحران در تمامی استان های کشور

آزمایش بالن اینترنتی در تمامی استان‌های کشور آغاز می‌شود. در پی مشکلات ارتباطی پیش آمده بعد از وقوع زلزله در شهرهای مختلف کشور، تصمیم گرفته شد تا تمامی استان‌های کشور به بالن اینترنتی مجهز شوند.

باید در نظر داشت که شبکه‌های ارتباطی و راه‌های مجازی دارای ظرفیت‌های مشخصی هستند و تا آستانه مشخص شده نیز قابلیت پاسخگویی دارند. وقوع برخی مشکلات باعث می‌شود تا کانال‌های ارتباطی قطع گردد و برقراری ارتباط امکان پذیر نباشد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، از تصویب پیشنهاد وزارت ارتباطات برای استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک و بانک‌های اطلاعاتی و توزیع عادلانه و مناسب نیازمندی‌های حیاتی مردم در مواقع بحران خبر داده است.

صادق بیک‌پور، مشاور وزیر و رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش سراسری مدیران این وزارتخانه و شرکت‌های تابعه به زلزله‌های اخیر کرمانشاه، کرمان و تهران اشاره نمود و ادامه داد که در این مواقع مهمترین مشکلاتی که در حوزه ارتباطات ایجاد می شود، ترافیک شدید ارتباطی و همچنین وابستگی بسیار شبکه زیرساختی ارتباطات به برق است.

نقاط ضعف دستگاه‌های اجرایی در زمان حادثه

مشاور وزیر و رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در صحبت‌هایش غافلگیری را مهمترین نقطه ضعف دستگاه‌ها عنوان کرد و ادامه داد که با وجود اینکه سال‌هاست که در این حوزه صحبت می‌شود و برنامه و مانور در کشور اجرا می‌گردد اما در هنگام وقوع حادثه، آمادگی لازم وجود ندارد و دستگا‌ها غافلگیر می‌شوند.

به گفته بیک پور، یکی دیگر از مشکلات این حوزه، عدم نظارت کامل و کافی بر تجهیزات است و تاکید نمود که برخی از تجهیزات و امکاناتی که مورد استفاده قرار می‌گیرند یا فرسوده هستند و یا نمی‌تواند شوک حاصله را تحمل نمایند.

وی در ادامه سخنان اعلام نمود که دستگاه‌ها باید برای هر نوع حادثه‌ای آماده باشند تا در هیچ زمینه‌ای غافلگیر نشوند. وی نخستین قدم در وقوع حوادث را حفظ آرامش دانست و اعلام نمود که در چنین موقعیتی نباید به حادثه دامن زد.

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، یکی از الزامات مهم در این مواقع را استفاده حداکثری از تمام ظرفیت‌های حوزه ICT  در ستاد وزارتخانه‌ و استان‌ها به صورت یکپارچه اعلام کرد. وی ادامه داد که براساس شرح وظایف مدیریت بحران، تامین ارتباطات مدیریت بحران از اولویت‌های این حوزه در مواقع بحران است و همچنین برای تسهیل مدیریت بحران نیز الزامی است.

بیک پور، قدم بعدی در مواقع بحران در حوزه ارتباطات را ایجاد و پایداری ارتباطات عموم مردم دانست و تاکید نمود که  ایجاد این ارتباطات موجب آرامش و بار مثبت در جامعه خواهد شد. به گفته وی در صورتی که این اقدامات به صورت درست انجام نشود و همچنین در صورت عدم ایجاد ارتباطات درست، همه دچار چالش و مشکل خواهند شد.

وی تاکید کرد که در حوزه ارتباطات، بحران وجود ندارد بلکه مسئله وجود دارد و ادامه داد که ممکن است مسائل موجود با اطلاع رسانی نادرست و ایجاد بی انگیزگی و ناامیدی به بحران تبدیل شوند.

تلاش برای مدیریت بهتر بحران در کشور

رییس کمیته پدافند غیرعامل، سه عامل مهم در مدیریت بحران را، استفاده از قابلیت‌ها، فرصت‌ها و ظرفیت‌ها بیان کرد و ادامه داد که در این حوزه قابلیت‌ها و فرصت‌های فراوانی وجود دارد که به عنوان یک بخش اثرگذار در بخش‌های دیگر می توان از آنها استفاده کرد.

وی به اهداف این حوزه برای مواقع بحران اشاره کرد و ادامه داد که نخستین هدف، عدم اختلال و پایداری ارتباطات در حوادث است. یعنی به هیچ عنوان نمی‌توان پذیرفت که ارتباطات در حادثه‌ای دچار اختلال و مشکل شود.

بیک پور از مدیریت‌های انجام شده در مناطق زلزله زده اخیر مانند کرمانشاه و کرمان انتقاد کرد و ادامه داد که بسیج امکانات و منابع و تمام ظرفیت‌های حوزه ICT  لازم است تا تحت مدیریت واحد و هماهنگی اداره کل ICT  استان‌ها به کار گرفته شوند. وی ادامه داد که دستگاه‌های مرتبط باید از انجام اقدامات مستقل و بدون هماهنگی جلوگیری کنند.

وی به نقش حوزه ICT  در توزیع نیازمندی‌های ضروری مردم در مواقع بحران تاکید کرد و از تصویب پیشنهاد وزارت ارتباطات در شورای عالی مدیریت بحران خبر داد. وی ادامه داد که براساس این مصوبه، توزیع نیازمندی‌های ضروری مردم در مواقع بحران از طریق دولت الکترونیک و بانک‌های اطلاعاتی به صورت عادلانه و مناسب انجام خواهد شد. وی تاکید کرد که اقدامات لازم برای اجرایی کردن این مصوبه در دست اقدام است.

آزمایش بالن اینترنتی در استان‌ها برای مواقع بحران

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به آزمایش بالن اینترنتی در استان‌های کشور برای مواقع بحرانی اشاره کرد و اعلام نمود که پیش از این آزمایش بالن اینترنتی در ایام اربعین صورت گرفته است.

وی ادامه داد که ایجاد و آزمایش بالن اینترنتی بر اساس دستور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفته و قرار است برای تمام استان‌های کشور نیز تهیه شود. به گفته وی آزمایش بالن اینترنتی باید به درستی انجام گیرد تا مشکلی نداشته باشد و در مواقع بحران به ایجاد ارتباطات پایدار کمک کند.

مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان از مدیران استانی این حوزه درخواست کرد که در مواقع بحران البته با هماهنگی ستاد مدیریت بحران به ارسال پیامک به مردم اقدام کنند و ادامه داد که لازم است نمایندگان اپراتورها نیز برای اطلاع رسانی به مردم با ستاد بحران هماهنگ باشند.

 

بیشتر بخوانید: تمام شهرهای کشور به بالن اینترنتی مجهز می شوند!

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر