;
coinex

پیامک های مزاحم اپراتورها نیز مسدود شدند!

پیامک های مزاحم اپراتورها نیز مسدود می‌شوند!

بالاخره پیامک های مزاحم اپراتورها نیز مسدود شدند. پیامک‌های مزاحمی که خود اپراتورها نیز ارسال می‌کردند، باعث اعتراض وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.

این امر باعث شد تا پیامک های مزاحم اپراتورها و سرشماره اصلی اپراتوری که از طریق ارسال پیامک‌های زیاد، باعث مزاحمت مردم شده بود متوقف شود.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از زمان روی کار آمدنش به مردم قول داد تا موضوع پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم را حل کند.

محمد جواد آذری جهرمی به وعده خود عمل کرد و در این مدت فرایند ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم کسب‌وکارها را که از طریق شماره‌های ثابت و یا سرشماره‌های دیگر ارسال می‌شدند، به انجام رساند.

اما اکنون مسئله جدید، مربوط به پیامک های مزاحم اپراتورها است و این مورد نیز نیاز به ساماندهی دارد. اما این اپراتورها با توجیه ارائه خدمات خود و حمایت از برخی طرح‌های تبلیغاتی، اقدام به ارسال پیامک می‌کردند البته بدون اینکه موافقت کاربران را در نظر داشته باشند.

راهندازی سامانه‌ 195 برای ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم

محمد جواد آذری جهرمی به منظور ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی، از ایجاد سامانه‌ای خبر داد که از طریق آن امکان  دریافت شکایت‌های آنلاین ناشی از پیامک‌های تبلیغاتی، امکان پذیر است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم، آرامش حریم خصوصی مردم را به هم ریخته‌اند. وی ادامه داد که به دلیل ساماندهی پنل‌های ارسال انبوه پیامک از طریق سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی، ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از طریق شماره‌های عادی افزایش یافته است.

اکنون به سازمان تنظیم مقررات ابلاغ شده است که باید با تمام توان جلوی ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم را که برای مردم ارسال می‌شوند را بگیرد و همچنین به دنبال یافتن راه کاری برای تبلیغات کسب و کارها در این فضا باشد.

در ادامه این فرایندها بود که حسین فلاح جوشقانی، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از ساماندهی پیامک‌های تبلیغاتی با شماره‌های شخصی تا پایان مهرماه خبر داد.

وی در این مورد اعلام نمود که باید یک بخش دریافت شکایات از طریق پیامک برای مشترکان تلفن همراه راه اندازی شود که مشترکین از این طریق بتوانند پیامک تبلیغاتی و همچنین شماره ارسال‌کننده آن را به این سامانه ارسال کنند.

 

بیشتر بخوانید: برخورد با پیامک های مزاحم تبلیغاتی از طریق سامانه ۱۹۵

 

پیامک های مزاحم اپراتورها ادامه دارد!

با راهندازی سامانه 195 کم کم شکایات و نارضایتی‌های مردم کمتر شد. اما با این وجود هنوز پیامک‌هایی وجود دارند که با استفاده از راه‌های غیرفعال کردن پیامک‌های تبلیغاتی نیز، نمی‌توان از دریافت آنها در امان بود. منظور از این نوع پیامک‌ها پیامک های مزاحم اپراتورها است.

البته پیامک های مزاحم اپراتورها ، محتوای غیراخلاقی ندارند که مشمول مصوبه سازمان تنظیم مقررات ارتباطات شوند و حتی با اهداف خیرخواهانه نیز ارسال می‌شوند اما باز هم ارسال آنها بدون اجازه مشترکین تخلف محسوب می‌شود.

بسیاری از مشترکین نیز نسبت به دریافت این پیامک های مزاحم اپراتورها اعتراض کردند و پاسخ‌های جالبی نیز دریافت کردند. بعضی از اپراتورها اعلام کردند که این پیام‌ها مختص اپراتورها هستند و نمی‌توان آنها را حذف کرد! عده‌ای اعلام کردند که این پیامک‌ها سرویس‌ها و خدمات اپراتورها را معرفی می‌کنند. اپراتور دیگری اعلام کرد که دسته‌ای از این پیامک‌ها اطلاع‌ رسانی خود اپراتورها هستند سرویس‌ها و خدمات اپراتورها را معرفی می‌کنند.

مشترکین از پیامک های مزاحم اپراتورها به دلایل مختلفی ناراضی بودند. صرف نظر از هزینه‌ای که بابت برخی از پیامک‌ها دریافت می‌شود، حریم شخصی مشترکان نیز مهم است و اینکه مشترکین برای مشاهده‌ی این پیام‌ها وقت صرف می‌کنند.

محمود واعظی، وزیر پیشین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در مورد این پیامک‌های تبلیغاتی اعلام کرده بود که وقت و ذهن مردم را درگیر می‌کنند و این سازمان نیز با ارسال آنها موافق نیست. اینکه یک مشترک برای رسیدن به پیامک‌های شخصی خود چندین پیامک را بگردد کار درستی نیست.

قطع سرویس شامل پیامک های مزاحم اپراتورها نیز می‌شود!

در مصوبه ۱۳۳ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در مورد ارسال پیامک‌های انبوه و سرویس‌ها و خدمات ارزش افزوده، تاکید شده است که تمام اپراتورها باید ضمن اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص نوع خدمات پیامک انبوه، قبل از ارسال پیامک، موافقت مشترک را نیز جلب نمایند.

رگولاتوری همچنین تاکید کرده است قطع سرویس، شامل پیامک های مزاحم اپراتورها نیز خواهد بود و پیامک‌های تبلیغاتی خود اپراتورها را نیز شامل می‌شود.

اما در صورتی که مشترک درخواست غیرفعال کردن خدمات ارزش افزوده محتوائی پیامکی، خدمات پیامکی مبتنی بر تراکنش شامل خدمات تراکنشی بانکی مربوط به برداشت و واریز وجه، خریدهای الکترونیکی و… را داشته باشد، این خدمات همچنان برای مشترکان فعال خواهند بود زیرا قطع آنها خلاف مقررات است.

اکنون این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که آیا پیامک های مزاحم اپراتورها که بدون موافقت مشترکین ارسال می‌شوند و اینکه برخی از مشترکین نسبت به ارسال این پیامک‌ها اعتراض دارند، منافی با حقوق مشترکین نیست؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد جواد آذری جهرمی در بررسی موضوع پیامک های مزاحم اپراتورها و در پاسخ به این سوال اعلام نمود که به رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دستور داده است تا  سرشماره‌های اصلی اپراتوری را که برای مردم از طریق ارسال پیامک‌های زیاد مزاحمت ایجاد کرده است، متوقف کند.

محمد جواد آذری جهرمی، علاوه بر رسیدگی به پیامک های مزاحم اپراتورها ، در ادامه به ضرورت حفظ حقوق مصرف‌کنندگان‌ در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و در مورد اقدامات اپراتوری که اطلاعات کاربران را در اختیار شرکت‌های تبلیغاتی قرار داده بود اعلام کرد که اپراتورها هیچ حقی در انتشار اطلاعات شخصی کاربران ندارند و خود آنها نیز نباید از این اطلاعات استفاده کنند.

 

بیشتر بخوانید: وزیر ارتباطات: اپراتورها هیچ حقی برای انتشار اطلاعات مشترکین خود ندارند!

 

مسدود شدن پیامک های مزاحم اپراتورها فارغ از محتوا

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ادامه در مورد پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم اعلام نمود که اگر برای ما مشخص شود که این پیامک‌های تبلیغاتی باعث مزاحمت کاربران شده‌اند، سریعا آن شماره فیلتر خواهد شد.

وی در مورد پیامک های مزاحم اپراتورها نیز اعلام نمود که یکی از سرشماره‌هایی که مربوط به یکی از اپراتورها بود و  البته پیامک‌های مناسبی را نیز ارسال می‌کرد مسدود شده است زیرا اپراتورها نیز نباید در قالب پیامک‌های ارسالی اطلاع‌رسانی‌های خارج از حوزه انجام دهند.

بنابراین اکنون مسئله پیامک های مزاحم اپراتورها نیز ساماندهی شده است و سرشماره‌های اصلی اپراتوری که با ارسال پیامک‌های زیاد باعث مزاحمت برای مردم می‌شد مسدود شده و دیگر ارسال پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم رو به کاهش است. به نظر می‌رسد که با راهندازی سامانه 195 اکنون اندکی از پیامک‌های تبلیغاتی مزاحم ساماندهی شده‌اند و حقوق مصرف‌کنندگان‌ و حریم خصوصی آنها نیز حفظ شده است.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر