;
coinex

سرطان اولین عامل مرگ و میر در ایران تا 15 سال دیگر!

سرطان اولین عامل مرگ و میر در ایران تا 15 سال دیگر!

دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران اعلام نمود که در صورت عدم کنترل سرطان با خودمراقبتی، تشخیص به موقع و درمان مناسب، اولین عامل مرگ و میر در ایران تا 15 سال آینده، سرطان خواهد بود!

دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران بر این امر و لزوم توجه به آن تاکید نمود. به گفته وی در صورت ادامه روند کنونی و کم توجهی به پیشگیری از آن، سرطان به یک عامل مرگ و میر در ایران تبدیل خواهد شد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایرنا، دکتر حسین فودازی اعلام نموده است که درحال حاضر سرطان دومین عامل مرگ و میر در ایران است ولی پیش بینی‌های صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که تا 15 سال دیگر سرطان اولین عامل مرگ و میر در ایران خواهد بود.

بررسی ماهیت بیماری سرطان

دکتر حسین فودازی در مورد سرطان اعلام نمود که در حالت کلی، سرطان یک بیماری چندعاملی است و علل آن به دو دسته ژنتیکی و محیطی تقسیم بندی می‌شوند. براساس اطلاعات به دست آمده، حدود 30 درصد سرطان‌ها ژنتیکی و وراثتی هستند.

اما بیش از 70 درصد سرطان‌ها نیز دارای علل محیطی هستند. از جمله این عوامل محیطی تاثیرگذار می‌توان به مواد آلاینده زیست محیطی، مصرف دخانیات و مواد تدخینی و چاقی و کم تحرکی در اثر زندگی ماشینی اشاره نمود.

فودازی ادامه داد که در کشور ایران ابتلا به سرطان دو علت مهم دارد. هرم جمعیتی و سنی و از آنجایی که شیوع سرطان معمولا در سنین میانسالی بیشتر می شود، رشد سنی جمعیت کشور می تواند یکی از دلایل مهم این افزایش باشد.

به گفته وی زندگی ماشینی و عوامل محیطی ذکر شده نیز به عنوان دومین عامل ابتلا به سرطان در نظر گرفته می‌شوند و باعث شده‌اند تا ابتلا به سرطان در کشور ایران و سایر کشورهای درحال توسعه افزایش یابد.

فودازی تاکید نمود در کشور ایران بحث خودمراقبتی و خودآگاهی برای مراقبت از سلامت در برابر بیماری سرطان، به خوبی تبیین نشده است. وی ادامه داد که مردم به اندازه کافی به این مساله اهمیت نمی‌دهند و تنها در صورتی که دچار مشکل شوند، به پزشک مراجعه می کنند.

وی افزود که مثلا زنان وقتی توده‌ای در سینه خود لمس می‌کنند به پزشک مراجعه می‌کنند در حالی که باید پیش از این معاینات دوره‌ای را انجام داده باشند. همچنین افراد وقتی دچار دفع خون در ادرار می‌شوند و یا سرفه‌های طولانی کشنده دارند به پزشک مراجعه می‌کنند در حالی لازم است تا قبل از آن معاینه شده باشند تا بیماری احتمالی شناسایی شود و درمان آغاز گردد.

به گفته دکتر فودازی، اگر افراد با علائمی مانند علائم ذکر شده مواجه شدند، باید هرچه زودتر به پزشک مراجعه کنند تا مراحل تشخیصی و درمانی به موقع آغاز و از پیشرفت بیماری پیشگیری شود. وی تاکید نمود که اگر در جامعه به سلامت اهمیت داده شود، امکان کشف بیماری‌های بدخیم در مراحل اولیه وجود دارد و درمان نیز می‌تواند به موقع انجام شود و بنابراین امکان درمان قطعی بیماری نیز وجود خواهد داشت.

70 درصد سرطان‌ها قابل درمان قطعی هستند!

دبیر انجمن رادیوتراپی آنکولوژی ایران با اشاره به اینکه سرطان به اولین عامل مرگ و میر در ایران تبدیل خواهد شد تاکید نمود که معمولا حدود 70 درصد سرطان‌ها قابل درمان قطعی هستند. اما به گفته وی در واقع سرطان وقتی به صورت قطعی درمان می‌شود که به موقع تشخیص داده شود و با مراجعه به متخصص مربوطه و درمان صحیح این امر امکان پذیر است.

وی ادامه داد که بیشتر اوقات وقتی صحبت از درمان سرطان می‌شود بیشتر افراد شیمی درمانی را در ذهن دارند در حالی که شیمی درمانی تنها راه درمان سرطان نیست.

روش‌های درمان سرطان

دکتر فودازی در مورد روش‌های درمان سرطان اعلام نمود که این درمان چندوجهی است. وی مهمترین روش درمان را شامل جراحی دانست و گفت که جراحی در راس روش‌های درمانی قرار دارد. به گفته وی درمان قطعی حدود 40 درصد از سرطان‌ها از طریق جراحی صورت می‍‌گیرد.

دکتر فودازی ادامه داد که حدود 40 درصد موارد ابتلا به سرطان نیز با رادیوتراپی درمان قطعی می‌شوند و در نهایت شیمی درمانی است که تنها 20 درصد سرطان‌ها از طریق شیمی درمانی درمان می‌شوند.

فودازی ادامه داد که درست است سرطان می‌تواند عامل مرگ و میر در ایران باشد اما به طور کلی مجموعه‌ای از این روش‌های ذکر شده در درمان سرطان به کار می‌رود که اگر به موقع انجام شوند موثر خواهند بود و فرد دوره درمان را طی کرده و می‌تواند به چرخه زندگی باز گردد.

وی در ادامه به مشکلات اجتماعی مربوط به سرطان اشاره کرد و اعلام نمود که سرطان از منظر اجتماعی نیز بسیار حائز اهمیت است. به گفته وی سرطان یک بیماری پرهزینه است و بار مالی آن بر نظام سلامت کشور و همچنین بر دوش خانواده‌ها سنگینی می‌کند.

دکتر فودازی یادآور شد که بیماری سرطان هرچه در مراحل پیشرفته‌تر آن تشخیص داده شود، درمان آن نیز پرهزینه‌تر خواهد بود و سخت‌تر و پیچیده‌تر و امکان دارد در این حالت اثر آن نیز کم باشد. به گفته دکتر فودازی مشکلاتی مانند بیکاری، آن هم به دلیل ازکارافتادگی و مشکلات خانوادگی ناشی از ضعف اقتصادی، از دیگر مسائلی است که در پی بروز سرطان می‌تواند گریبانگیر بیماران سرطانی شود.

بررسی تاثیر امواج در بروز سرطان

دکتر فودازی، متخصص آنکولوژی رادیوتراپی و سرطان شناسی در مورد تاثیر امواج در بروز سرطان اعلام نمود که امواجی چون امواج ماهواره، موبایل، پارازیت‌ها و امواج مایکروویو مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تحقیقات زیادی در مورد آنها انجام شده که مشخص شود آیا این امواج تاثیری در بروز سرطان دارند یا نه که هنوز در این زمینه نتایج مشخصی به دست نیامده است.

به گفته وی قرار گرفتن طولانی مدت در مقابل امواج پارازیت‌ها می تواند، باعث سقط جنین یا مواردی مانند سردردهای عصبی شود اما در مورد تاثیر این امواج در بروز سرطان قطعیتی وجود ندارد و این امر نیاز به مطالعات طولانی مدت دارد.

تاثیر آلودگی هوا بر بروز سرطان‌های ریه و خون

دکتر فودازی در ادامه صحبت‌هایش در مورد سرطان به عنوان یک عامل مرگ و میر در ایران ، در مورد تاثیر آلودگی هوا در افزایش احتمال بروز سرطان‌های تنفسی سخن گفت و ادامه داد که در آلودگی هوا در اثر ترکیب بنزین و آروماتیک‌ها موادی ایجاد می‌شود که احتمال بروز انواع سرطان‌ها مانند سرطان‌های دستگاه ریوی و خون را افزایش می‌دهند.

وی در پایان بر لزوم پیشگیری از رشد روزافزون سرطان در کشور تاکید نمود و ادامه داد که تاثیر آلودگی هوا که در شهرهای صنعتی و بزرگ وجود دارد، در سال‌های آینده بر سلامت افراد جامعه مشخص خواهد شد.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر