;
coinex

راه های افزایش هوش ؛ چگونه باهوش تر شویم؟

راه های افزایش هوش ؛ چگونه باهوش تر شویم؟

حتما شما نیز تاکنون به راه های افزایش هوش فکر کرده‌اید؟ شاید هم شما فرد باهوشی باشید اما نمی‌خواهید خیلی خیلی باهوش‌تر شوید؟ هوش انسان‌ها با هم متفاوت است. عده‌ای بسیار باهوش هستند و توانایی هوشی عده‌ای دیگر در حد معمولی است.

در واقع هوش یک توانایی ذهنی است اما قابل ارتقا! همه ما نیز می‌توانیم برای افزایش هوش خود تلاش کنیم. برای افزایش هوش می‌توانید به دنبال راه های افزایش هوش باشد و با تمرین آنها سعی کنید تا هوش خود را افزایش دهید.

بنابراین می‌توان با انجام مداوم تمرینات ساده‌ی روزانه، به افزایش هوش و بهره‌وری آن کمک کرد. فراموش نکنید که شما نیز می‌توانید تفکر هوشمندانه داشته باشید اما به شرطی که پیش‌نیازهای لازم را در خود پرورش داده باشید.

شاید بهتر باشد برای افزایش هوش خود نخست فرآیندهای مختلف فکر کردن را بیاموزید و یا درباره موضوعی که در دست بررسی دارید اطلاعات جامعی کسب کنید. بعد از انجام این کارها اکنون باید روی حل مسئله یا توسعه‌ دادن ایده‌ای که در ذهن خود دارید تمرکز کنید. آنگاه بهتر و هوشمندانه‌تر می‌توایند تصمیم بگیرید و کاری را انجام دهید.

بررسی راه های افزایش هوش

در اینجا می‌خواهیم به بررسی راه های افزایش هوش بپردازیم. راهکارهایی که انجام دادن آنها قطعا می‌تواند به شما کمک کند که باهوش‌تر شوید. اگر در انجام این کارها مداومت داشته باشید، خیلی خیلی باهوش‌تر خواهید شد و در مسیر تفکر هوشمندانه نیز قرار خواهید گرفت. با تکراتو همراه باشید!

1.صبح‌ها بعد از بیدار شدن، 2 لیوان پر آب بنوشید!

نوشیدن آب از راه های افزایش هوش

سعی کنید صبح‌ها، تا نیم ساعت بعد از بیدار شدن از خواب، دو لیوان پر آب بنوشید. بدن شما ساعت‌ها خواب بوده است و مدت 6 تا 9 ساعت هیچ آبی دریافت نکرده است. آب برای بدن بسیار ضروری است، نوشیدن آب به تصفیه‌ی مدفوع و همچنین تعادل مایعات بدن کمک می‌کند.

نوشیدن آب تا نیم ساعت بعد از بیدار شدن از خواب علاوه بر اینکه از توصیه پزشکان است، یکی از راه های افزایش هوش نیز محسوب می‌شود. هدف از نوشیدن آب این است که کمبود مایعات بدن که به دلیل خواب شبانه بوده است جبران شود.

مطالعات مختلفی در این زمینه انجام شده است. نتایج این مطلعات نشان می‌دهد که افزایش مصرف آب نه تنها در بهبود توانایی‌های ذهنی کودکان مؤثر است است بلکه از راه های افزایش هوش آنها نیز می‌باشد. پس آب بنوشید تا مغزتان خشک و بی‌آب نشود!

2.در زمان خوردن صبحانه چند خط درباره‌ کتاب‌های پرفروش بخوانید!

خواندن کتاب از راه های افزایش هوش

اینکه در زمان خوردن صبحانه کتاب بخوانید خوب است اما  میز صبحانه بیشتر برای خواندن متن‌های کوتاه و خلاصه مناسب است. فقط به فکر خواندن روزنامه و مروز اخبار نباشید بلکه بهتر است وقت خود را صرف خواندن خلاصه‌ی بهترین کتاب‌های پرفروش کنید. می‌توان عنوان کتاب‌ها را در گوگل جست و جو کرد و یا اپلیکیشن مخصوص این کار را در گوشی نصب نمود و از آن استفاده کرد.

3.گوش دادن به کتاب صوتی و پادکست در رفت و آمدها فراموش نشود!

کتاب صوتی از راه های افزایش هوش

در طول روز و در رفت و آمدهای روزانه خود حتما سعی کنید به کتاب‌های صوتی و یا پادکست‌های انگیزشی گوش دهید. شما حتی می‌توایند به خلاصه صوتی بعضی از کتاب‌ها نیز گوش دهید. با این کار هم از وقت خود بهتر استفاده کرده‌اید و هم یکی از راه های افزایش هوش را تمرین کرده‌اید.

4.چای سبز بنوشید!

نوشیدن چای سبز از راه های افزایش هوش

با مصرف غذاهای کافئین‌دار یک احساس بی‌قراری در انسان ایجاد می‌شود زیرا کافئین یک ماده‌ی غذایی محرک است. اما چای سبز اِل تیانین دارد و آرامش بخش است. نوشید چای سبز باکیفیت علاوه بر اینکه یکی از راه های افزایش هوش است، حس  خواب‌ آلودگی را نیز در انسان ایجاد نمی‌کند. نوشیدن آن به انسان احساس آرامش می‌دهد و باعث افزایش قدرت تمرکز نیز می‌شود. به همین دلیل است که ال-تیانین در بسیاری از مکمل‌های آرام‌بخش نیز کاربرد دارد و باعث افزایش سلامت قلب و عروق نیز می‌شود.

5.خواب روزانه را داشته باشید!

خواب روزانه از راه های افزایش هوش

سعی کنید در روز بخوابید هر چند کم. خواب نیمروزی باعث نیرو گرفتن ذهن می‌شود. براساس مطالعات انجام شده، یک چرت کوتاه حین یادگیری، باعث افزایش سرعت یادگیری می‌شود. بسیاری از افراد به طور متوسط معمولا بین ساعت‌های ۱۲ ظهر تا ۴ بعد از ظهر احساس خواب آلودگی دارند. یعنی لازم است که چرت کوتاهی داشته باشند.

البته این بازه زمانی فرصتی بسیار مناسب برای خواب نیمروزی است و علاوه بر اینکه یکی از راه های افزایش هوش است باعث افزایش هوشیاری و بهره‌وری مغز نیز در طول روز خواهد شد.

6.شکر مصرف نکنید!

عدم مصرف شکر از راه های افزایش هوش

بهتر است شکر را از برنامه روزانه خود حذف کنید. اما ممکن است نتوانید شکر را حذف کنید ولی فراموش نکنید لااقل در زمان‌هایی که نیاز به تمرکز دارید، مواد غذایی حاوی شکر مصرف نکنید. بهتر است به جای استفاده از شکر، اسیدهای چرب مصرف کنید. با این کار شما یکی از راه های افزایش هوش را تمرین کرده‌اید. پس مواد غذایی حاوی شکر را از وعده‌ی ناهار حذف کنید و به جای آن از ماهی یا تخم مرغ استفاده کنید.

7.در جست و جوهای خود به دنبال مطالب آموزنده باشید!

مطالب آموزنده از راه های افزایش هوش

مغز خود را با مطالب بیهوده و بی فایده پر نکنید. زیرا مغز انسان معمولا به اطلاعاتی عادت می‌کند که به آن خورانده شود. مطالب آموزنده و مهم را برای مطالعه انتخاب کنید و مدام از این شاخه به آن شاخه نپرید، چون این کار تمرکز را از بین می‌برد.

خود و مغزتان را به دریافت مداوم و هدفمند اطلاعات مفید و سازنده عادت دهید زیرا این کار علاوه بر اینکه یکی از راه های افزایش هوش است باعث می‌شود که مغز نیز خوب کار کند و بازدهی بیشتری داشته باشد.

اگر به استراحت نیاز داشتید حتما استراحت کنید همچنین می‌توانdn هر چند بار به مطالب سرگرم کننده‌ای که بار آموزشی چندانی ندارند گریز داشته باشید اما باز هم فراموش نکنید که مدت زمان طولانی مشغول خواندن مطالب بی‌فایده‌ی نشوید.

8.انجام بازی خیلی بهتر از تماشای تلویزیون است.

انجام بازی از راه های افزایش هوش

به جای اینکه وقت خود را صرف دیدن تلویزیون کنید، بازی کنید. زیرا دیدن تلویزیون یک فعالیت منفعلانه است و دیدن تلویزیون باعث می‌شود تا حجم زیادی از اطلاعات به مغزتان وارد شود بدون اینکه پردازش شوند و هیچ فعل و انفعالی نیز در مغز صورت نخواهد گرفت.

پس به جای تماشای تلویزیون، بازی کنید زیرا براساس تحقیقات انجام شده، انجام بازی‌های ساده علاوه بر اینکه می‌تواند یکی از راه های افزایش هوش باشد، بر شکل‌پذیری مغز نیز اثر گذار است. پس مغزتان را به طور فعال درگیر کنید و تا حد امکان از انجام فعالیت‌های منفعلانه بپرهیزید تا باهوش‌تر شوید.

9.مطالعه فراموش نشود!

مطالعه از راه های افزایش هوش

اگر علاقه‌ای به انجام بازی ندارید یا حوصله ندارید بهتر است کتاب بخوانید و مطالعه کنید. خواندن کتاب و مطالعه کردن علاوه بر اینکه یکی از راه های افزایش هوش است، یکی از فعالیت‌های بسیار مهم ذهنی نیز محسوب می‌شود.  کتاب خواندن از جمله فعالیت‌هایی است که ذهن‌ انسان را به خود درگیر می‌کند، زیرا انسان در این حالت به صورت مداوم سعی می‌کند برای آنچه که می‌خواند، در ذهن خود تصویر سازی کند.

10.برنامه نویسی کنید!

برنامه نویسی از راه های افزایش هوش

کسانی که می‌خواهند به یک فرد باهوش تبدیل شوند باید برنامه نویسی کنند. همچنین کسانی که می‌خواهند تفکر منطقی یاد بگیرند، بهتر است برنامه نویسی کنند. کسانی که به این کار علاقه دارند، می‌توانند خود از طریق کتاب‌هایی که برای این منظور وجود دارد برنامه نویسی یاد بگیرند.

می‌توان از کتاب استفاده کرد، به وب سایت‌های مختلف مراجعه نمود و یا از اپلیکیشن‌ها نیز استفاده کرد. آشنایی با برنامه‌نویسی یک مزیت است و اگر کسی بتواند در این حوزه مهارت کافی کسب کند علاوه بر اینکه به یادگیری یکی از راه های افزایش هوش پرداخته است، می‌تواند  به فرصت‌های شغلی گسترده‌تری نیز دست یابد.

11.در زمان انجام بعضی کارها به سخنرانی افراد موفق و باهوش گوش دهید.

آشپزی از راه های افزایش هوش

گوش دادن به سخنرانی‌ها و صحبت‌های افراد باهوش و موفق نیز یکی دیگر از راه های افزایش هوش است. شما می‌توایند در بعضی از وقت‌ها، مثلا زمان آشپزی کردن به این فایل‌های صوتی گوش دهید و از آنها استفاده کنید.

همچنین می‌توانید درباره‌ی جدیدترین فناوری‌های روز و خیلی موضوعات دیگر نیز اطلاعات کسب کنید. در این نوع فایل‌ها افراد موفق درباره‌ی کارهایشان حرف می‌زنند و تجربه‌های خود را در اختیار دیگران قرار می‌دهند که این تجربه‌ها می‌تواند بسیار الهام بخش باشد.

12.انجام حرکات ورزشی ساده نیز بسیار مهم است.

ورزش از راه های افزایش هوش

ارتباطی تنگاتنگ بین ذهن و جسم انسان وجود دارد. نباید فراموش کرد که سلامت جسم است که باعث می‌شود مغز نیز درست و کارآمد عمل کند. ممکن است برای بعضی از افراد امکان رفتن به باشگاه و تمرین کردن زیر نظر مربی وجود نداشته باشد، پس مجبور نیستید حتما به باشگاه بروید، شما خود می‌توانید در خانه حرکات ورزشی و ساده‌ای را انجام دهید.

انجام ورزش و داشتن تحرک یکی از راه های افزایش هوش است پس سعی کنید تا حرکات کششی ساده انجام دهید، پیاده روی کنید، به جای استفاده از آسانسور از پله استفاده کنید. در کل سعی کنید فرد بی تحرکی نباشید و در مدت هر پنج تا ده ثانیه به بدن‌تان کش و قوس دهید.

13.با افراد باهوش در ارتباط باشید!

ارتباط از راه های افزایش هوش

داشتن روابط اجتماعی با بعضی افراد باعث سرایت عادات آنها می‌شود. پس به این منظور بهتر است با افرادی باهوش رابطه داشت تا بتوان از هوش آنها نیز استفاده و بهره برد. به عنوان مثال می‌توان به چاقی اشاره کرد که در اثر روابط اجتماعی سرایت می‌کند.

بنابراین عادات و طرز فکر افرادی که ما با آنها در ارتباطیم نیز می‌تواند به ما سرایت کند. پس بهتر است همیشه با کسانی در ارتباط باشیم و با کسانی صحبت کنیم که بهتر از ما و باهوش‌تر از ما باشند تا بتوانیم از بودن با آنها لذت و سود ببریم.

14.با کسانی که با آنها اختلاف نظر دارید گفت و گو کنید.

گفتگو از راه های افزایش هوش

نظریات همه افراد با هم برابر نیست. افراد مختلف نظریات مختلفی نیز دارند. ولی پیشنهاد ما این است که سعی کنید تا با افرادی که با آنها اختلاف نظر نیز دارید صحبت کنید و در ارتباط باشید. نکته مهمی که در این ارتباط وجود دارد این است که شما در ارتباط با اینگونه افراد یاد می‌گیرید که چگونه در دفاع از نظریات و افکار خود دلایل منطقی بیاورید و وی را مجاب کنید.

همچنین در این شرایط شما می‌آموزید که همیشه هم حق با شما نیست و باید بپذیرید که طرف مقابل‌تان نیز درست می‌گوید. فراموش نکنید که در این حالت نیز شما برنده هستید، چون توانسته‌اید متوجه اشتباه خود شوید و دیگر بر اشتباه خود پافشاری نخواهید کرد. در  واقع با این کار شما خود را به چالش می‌کشید و این نیز یکی دیگر از راه های افزایش هوش است.

15.پیاده روی در طبیعت عالی است!

پیاده روی در طبیعت از راه های افزایش هوش

پیاده روی آن هم در طبیعتی زیبا ذهن انسان را باز می‌کند و می‌توان آن را یکی از راه های افزایش هوش دانست. پیاده‌روی موجب افزایش گردش خون می‌شود بنابراین نباید آن را فراموش کرد. چون در طبیعت گل و گیاه زیادی وجود دارد پس اکسیژن بیشتری نیز وجود دارد و علاوه بر اینکه می‌توان از سرسبزی طبیعت نیز لذت برد، آرامش ذهن انسان نیز فراهم می‌شود. پس بهتر است به پارک بروید، قدم بزنید، غذا بخورید و هوش خود را از این طریق افزایش دهید.

16.همیشه دفترچه یادداشت داشته باشید.

دفترچه یادداشت از راه های افزایش هوش

همیشه با خود یک دفترچه یادداشت داشته باشید. آدم‌های موفق معمولا با خود یک دفترچه یادداشت دارند تا هر زمان و در هر جا ایده‌ای به ذهن آنها رسید بتوانند فورا آن را یادداشت کنند. پس شما نیز از این روش استفاده کنید تا هر زمان در هر کجا چیز جالبی به ذهنتان رسید بتوانید آن را یادداشت کنید. فراموش نکنید که با این کار حس کنجکاوی و تفکر منطقی نیز بیش از پیش در شما تحریک می‌شود.

17.هر روز برای روز بعد برنامه ریزی کنید.

برنامه ریزی از راه های افزایش هوش

در پایان هر روز سعی کنید برای روز بعد خود برنامه ریزی کنید. با انجام این کار شما خواهید توانست تا در انجام انجام وظایف‌تان کارآمدتر عمل کنید. بسیاری از افراد صبح تا شب مشغول کار هستند اما کاری که انجام می‌دهند به هیچ وجه کارآمدی لازم را ندارد. آدم‌های باهوش به صورت هوشمندانه عمل می‌کنند و در پایان هر روز به برنامه‌ی کاری فردای خود نیز فکر می‌کنند. پس برنامه ریزی نیز یکی دیگر از راه های افزایش هوش است و نباید آن را فراموش کرد.


بیشتر بخوایند: باهوش ترین افراد دنیا را بشناسیم! ۱۸ نفر از باهوش ترین های جهان


.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر