;
coinex

ایلان ماسک به وعده اش عمل کرد: باتری تسلا در استرالیا رکورد زد!

ایلان ماسک به وعده اش عمل کرد: باتری تسلا در استرالیا رکورد زد!
ایلان ماسک، کارآفرین و تکنولوژیست مشهور، اوایل سال جاری اعلام کرده بود که مشکلات برق در جنوب استرالیا را حل می کند. حالا به نظر می رسد که مغز متفکر برخی از بزرگترین شرکت های تکنولوژی جهان توانسته است تا به وعده خود عمل کند.

باتری عظیم لیتیوم یونی ایلان ماسک در جنوب استرالیا، توانسته یک رکورد فوق‌العاده را برای اولین قطعی برق به ثبت برساند. با وجودی که تنها چند هفته از امضای قرارداد 13 میلیون دلاری، شرکت تسلای او با دولت استرالیا می‌گذرد، ابر باتری‌های او توانسته‌اند، با موفقیت امتحان خود را پس دهند.

بنیانگذار تسلا پس از شرط‌بندی با مایک کانن بروکس، وارد پروژه برق‌رسانی استرالیا شد. ایلان ماسک در اظهار نظری اعلام کرده بود که اگر نتواند ظرف 100 روز یک ایستگاه ذخیره برق 100 مگاواتی را راه‌اندازی کند، این کارخانه را به‌صورت رایگان در اختیار مقامات ایالت قرار خواهد داد.

ماسک این پیشنهاد را ماه مارس (اسفند سال گذشته)، در توییتر و در جواب میلیاردر و مدیرعامل شرکت آتلیسین (Atlassian)، مایک کانن بروکس داده بود.

ایلان ماسک در توییتر شخصی خود با تبریک رکوردشکنی شرکت تسلا، از کارکنان شرکت و مقامات ایالت جنوبی تشکر کرد
ایلان ماسک در توییتر شخصی خود با تبریک رکوردشکنی شرکت تسلا، از کارکنان شرکت و مقامات ایالت جنوبی تشکر کرد

این گفتگو پس از اظهار نظرهای لیندون ریو، مدیر و معاون شرکت تسلا انجام گرفت. ریو پیش از این گفته بود که شرکت او می‌تواند مشکلات برق این ایالت را با احداث ایستگاه برق 100 تا 300 مگاوات ساعتی حل کند. ریو هم همچون مدیرعامل شرکت، اعلام کرده بود که تسلا قادر به احداث این ایستگاه ظرف 100 روز است.

شرکت تسلا قابلیت‌هایی که بنیان‌گذارش می‌گوید را دارد. این شرکت سال گذشته ظرف تنها 90 روز،  ایستگاه ذخیره برقی را در کالیفرنیا احداث کرده بود.

ایلان ماسک اعلام کرده بود: 

اگر نتوانم ظرف 100 روز یک ایستگاه ذخیره برق 100 مگاواتی را راه‌اندازی کنم، این کارخانه را به‌صورت رایگان در اختیار مقامات ایالت قرار خواهم داد

و حالا او حتی از قول‌های خود هم فراتر رفته است. هفته گذشته، زمانی که نیروگاه سوخت زغال سنگ لوی یانگ در ایالت همجوار استرالیای جنوبی، ویکتوریا دچار قطعی برق شد، نیروگاه ساخته شده توسط ایلان ماسک توانست سریع‌ترین پاسخ به قطعی برق را بدهد. باتری لیتیوم یونی عظیم تسلا توانست در عرض 140 میلی‌ثانیه،  100 مگاوات برق را وارد شبکه برق ملی کشور استرالیا کند.

تام کوتسانتونیس، وزیر انرژی استرالیا به رادیو 5AA گفت:

این یک رکورد است. اپراتورهای ملی از کارایی و سرعت برق‌رسانی این ابر باتری شوکه شدند.

به گفته کوتسانتونیس، نیروگاه جزیره تورنتز برای برق‌رسانی نیاز به دست کم یک ساعت داشت. ایالت استرالیا جنوبی در سال گذشته با خاموشی‌های برق دست‌ به ‌گریبان بوده است. خصوصا در اوایل ماه فوریه سال جاری که ‌موج گرمای کشنده دمای هوا را به بالای 40 درجه سانتی‌گراد رسانده بود.

مقامات استرالیایی در پی این خاموشی‌ها دلایل زیادی را موجب بروز این مشکل دانسته‌اند، ازجمله تقاضای بیش ‌از حد انتظار، اما موضوع خاموشی‌ها به بحثی سیاسی هم تبدیل شد و در آن دولت استرالیا پذیرفت که انرژی‌های تجدید پذیر قادر به تامین نیازهای کشور نیست.

ایالت استرالیا جنوبی در سال گذشته، با خاموشی‌های برق دست‌ به ‌گریبان بوده است. خصوصا در اوایل ماه فوریه سال جاری که ‌موج گرمای کشنده که دمای هوا را به بالای 40 درجه سانتی‌گراد رسانده بود. مقامات استرالیایی در پی این خاموشی‌ها دلایل زیادی را موجب بروز این مشکل دانسته‌اند، ازجمله، تقاضای بیش ‌از حد انتظار
ایالت استرالیا جنوبی در سال گذشته، با خاموشی‌های برق دست‌ به ‌گریبان بوده است. خصوصا در اوایل ماه فوریه سال جاری که ‌موج گرمای کشنده که دمای هوا را به بالای 40 درجه سانتی‌گراد رسانده بود.

ایستگاه ذخیره برق شرکت تسلا امکان ذخیره مقادیر بالایی برق که از منابع تجدیدپذیر به دست می‌آیند را دارد و تکنولوژی تسلا امکان مدیریت برق در خلال ساعات شلوغ را دارد؛ چیزی که می‌تواند درنهایت به حل مشکل خاموشی برق چند ماه اخیر در جنوب شرق استرالیا کمک کند.

شرکت تسلا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود:

پس از اتمام عملیات ساخت‌وساز در دسامبر 2017، این سیستم به بزرگ‌ترین پروژه ذخیره‌سازی باتری لیتیوم یونی جهان تبدیل می‌شود و می‌تواند برق بیش از 30 هزار خانه را فراهم کند.

حال این پروژه، در مراحل اولیه خود، موفقیت هایی بیش از انتظار مقامات استرالیایی را به دست آورده است. رقمی که شرکت تسلا اعلام کرده است، تقریبا همان تعداد خانه‌هایی است که سپتامبر سال گذشته، پس از قطعی برق در استرالیایی جنوبی بدون برق مانده بودند. در این قطعی حدود 1.7 میلیون نفر در استرالیا بدون برق مانده بودند.

.

منبع: sciencealert

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر