;
coinex

بهره برداری تجاری IPV6 توسط ایرانسل در تمام کشور انجام شد !

بهره برداری تجاری IPV6 توسط ایرانسل در تمام کشور انجام شد !

بهره برداری تجاری IPV6 توسط اپراتور دوم در تمام کشور انجام شد. این سرویس برای تمامی مشترکین نسل‌های ۲، ۳، ۴ و ۴.۵ اینترنت همراه و اینترنت نسل چهار ثابت (TD-LTE) ایرانسل ، فراهم شده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، با بهره برداری تجاری IPV6 ، قرار است تا از این پس جدیدترین نسخه پروتکل اینترنت که به اختصار آی پی ورژن 6 گفته می‌شود، جایگزین نسخه قبلی این پروتکل یعنی ورژن 4 گردد.

اهمیت بهره برداری تجاری IPV6

یکی از مواردی که در مورد بهره برداری تجاری IPV6 لازم است به آن اشاره کرد، توسعه کاربرد خدمات دستگاه به دستگاه و اینترنت اشیا (IoT) است. این قابلیت می‌تواند منجر به برقراری ارتباط بین بسیاری از دستگاه‌ها گردد که از جمله می‌توان به موبایل‌ها، دوربین‌ها، قاب عکس‌های دیجیتال و حتی لوازم خانگی بر بستر اینترنت اشاره نمود. بنابراین با اشاره به این موارد، نیاز به توسعه و بهره برداری تجاری IPV6 اهمیت پیدا می‌کند.

در سال‌های آینده امکان اتصال میلیاردها شیء به اینترنت وجود دارد. همین امر باعث شده است تا اپراتور ایرانسل به عنوان یک اپراتور پیشگام در زمینه اینترنت اشیا و شهر هوشمند، در زمینه راه‌اندازی سامانه دستگاه به دستگاه به عنوان بسترساز این ارتباطات، سرمایه گذاری کلانی را انجام دهد و به بهره برداری تجاری IPV6 در کشور بپردازد.

در ادامه، با بهره برداری تجاری IPV6، امکان اتصال هزاران دستگاه و همچنین ارائه صدها نوع خدمات مختلف بر روی این بستر فراهم خواهد شد.

قابلیت استفاده از پروتکل آی پی نسخه 6

برای اینکه امکان استفاده از آخرین پروتکل اینترنت (IPV6)  وجود داشته باشد لازم است تا دستگاه مشترکین ازDual Stack  یعنی هر دو مدل آی پی نسخه 4 و نسخه 6 پشتیبانی کند. در دستگاه‌های اندرویدی، در قسمت تنظیمات نقاط دسترسی (Access Point Names) باید APN protocol بر روی IPV4/IPV6   تنظیم شده باشد.

در فاز قبلی بهره‌برداری تجاری IPV6 یعنی از بهمن ماه سال گذشته، امکان استفاده از این قابلیت برای مشترکین ایرانسل در استان‌های تهران، البرز، مرکزی و قم فراهم شده بود.

خلاصه‌ای از پروتکل اینترنت (IP)

پروتکل اینترنت دارای دو نسخه 4 و 6 است. در حال حاضر نسخه 4 پروتکل اینترنت یعنی همان IPV4 مورد استفاده قرار می‌گیرد. پروتکل آی پی ورژن 4، از استانداردهای قدیمی آدرس‌دهی است و فضای آدرسی آن ۳۲ بیتی است.

نسخه ششم پروتکل اینترنت یا  IPV6 دارای فضای آدرس دهی ۱۲۸ بیتی است. در این نسخه از پروتکل اینترنت، بهره‌گیری از ۲ به توان ۱۲۸ آدرس یکتا امکان‌پذیر است.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر