;
coinex

روش های مدیریت استرس ؛ با این چند روش اثبات شده استرس خود را کاهش دهید!

روش های مدیریت استرس ؛ با این چند روش اثبات شده استرس خود را کاهش دهید!

هر فردی در زندگی و در موقعیت‌های مختلف، به دلایلی مختلف دچار استرس می‌شود. بنابراین اکنون که استرس یکی از واقعیت‌های زندگی هر فرد است، شناخت تکنیک‌ها و روش های مدیریت استرس برای هر فردی ضروری است.

به جرات می‌توان گفت که در این روزها یکی از پرکاربردترین کلماتی که توسط همه افراد استفاده می‌شود، استرس است. شاید بتوان میزان استرس در هر فرد را دسته بندی کرد؛ تعدادی از افراد زیاد دچار استرس می‌شوند و تعدادی از افراد کمتر، حتی بسیاری از افراد ممکن است همیشه استرس داشته باشند! لازم به ذکر است که استرس در افراد جوان همیشه بیشتر ازسایر افراد است. البته همه‌ی افراد در زندگی استرس دارند. استرس بحران‌های مالی دارند، استرس پیر شدن دارند، استرس تنهایی، سلامتی و … .

استرس را می‌توان یکی از علل مهم بروز اختلالات جسمی و روانی دانست. بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که چیزی حدود 70 تا 90 درصد بیماری‌ها از استرس ناشی می‌شوند. بنابراین استرس برای سلامت انسان بسیار خطرناک است. البته اگر همه افراد با روش های مدیریت استرس و کاهش آن آشنا باشند، می‌توانند به خوبی با آن مقابله کرده و موفق شوند.

بررسی تعدادی از روش های مدیریت استرس

آیا شما در دسته افرادی قرار دارید که زیاد دچار استرس می‌شوند؟ آیا مایل هستید که استرس خود را کاهش دهید و از روش های مدیریت استرس با خبر شوید؟ در ادامه قصد داریم تا به بررسی روش های مدیریت استرس بپردازیم. با تکراتو همراه باشید!

1.خود را آماده کنید!

آماده بودن از روش های مدیریت استرس

آماده باشید. مغز و بدن انسان به گونه‌ای طراحی شده است که در ابتدا با شرایط بحرانی و استرس رو به رو می‌شود و سپس خود را آرام می‌کند. هر چه شما برای پذیرش استرس آماده‌تر باشید پذیرش آن برای شما راحت‌تر خواهد بود. در این حالت نیاز به استراحت نیز وجود دارد.

استراحت کنید، بخوابید و سعی کنید خود را برای قرارگیری در این گونه موقعیت‌ها آماده کنید. بهترین گزینه در این حالت، که یکی از روش های مدیریت استرس نیز محسوب می‌شود، در نظر گرفتن زمان‌های استراحت برای خود در طول روز است.

در طول روز برای خود زمان‌های استراحت ۵ یا ۱۰ دقیقه‌ای در نظر بگیرید تا به این صورت اثرات تنش از جسم و نگرانی‌ها از ذهن شما خارج گردد و آرام شوید. نفس عمیق بکشید، خود را به آرامش دعوت کنید، عاقلانه‌ترین کاری که به ذهنتان می‌رسد را انجام دهید تا راحت‌تر و سریع‌تر به تمرکز حواس دست یابید.

یکی از راه‌هایی که می‌توانید در نظر داشته باشید و آن را انجام دهید، مدیتیشن یا همان مراقبه است. تحقیقات مهمی در زمینه روش های مدیریت استرس انجام شده است که نشان می‌دهد در مواقعی که افراد استرس دارند بهتر است به انجام تمرینات تمرکز حواس مشغول باشند. در این حالت مغز به خوبی با استرس مقابله می‌کند.

2.حتما ورزش کنید!

ورزش کردن از روش های مدیریت استرس

ورزش کردن یکی از روش های مدیریت استرس است. با دقت در نتایج مطالعات به دست آمده در این زمینه می‌توان به این نتیجه رسید که انجام ورزش‌های هوازی مثل پیاده‌روی یا دویدن، اثرات ضد استرس دارند. ورزش کردن باعث بهتر شدن حال ‌و‌ هوای انسان می‌شود، به بهتر خوابیدن کمک می‌کند، باعث افزایش تمرکز و هوشیاری بیشتر ذهن می‌شود و اعتماد به نفس را نیز به همراه دارد.

با ورزش کردن مغز انسان دوپامین ترشح می‌کند و این امر باعث احساس شادی و رضایت می‌گردد.. ورزش فشار خون شما را پایین نگه می‌دارد و به افراد کمک می‌کند تا به وزن ایده آل خود دست یابند. بنابراین ورزش با سلامت نگه داشتن بدن به جنگ استرس می‌رود و یکی از روش های مدیریت استرس است.

استرس باعث پیر شدن سریع سلول‌های بدن می‌شود اما اگر شما در هفته چندین با ورزش کنید از این اتفاق جلوگیری می‌شود و بدن شما دچار چنین آسیبی نخواهد شد.

3.رفتن به طبیعت فراموش نشود!

رفتن به طبیعت از روش های مدیریت استرس

رفتن به طبیعت و قدم زدن در فضای آزاد و سرسبز باعث آرامش می‌شود و یکی از روش های مدیریت استرس نیز محسوب می‌گردد. همچنین رفتن به طبیعت باعث افزایش مقاومت انسان در برابر استرس می‌شود.

در دانشگاه استنفورد تحقیقی انجام شده است که نتایج آن نشان از کاهش استرس انسان با قدم زدن در طبیعت دارد. پس قدم زدن در خیابان‌های شلوغ را فراموش کنید و برای داشتن آرامش و کاهش استرس خود، به فضای سبز و طبیعت زیبا بروید.

4.لبخند زدن فراموش نشود!

لبخند زدن از روش های مدیریت استرس

حتما دیده‌اید که بسیاری از افراد همیشه لبخند بر لب دارند حتی الکی و به ظاهر! جدیدا تحقیقی انجام شده است که نشان می‌دهد لبخند زدن می‌تواند به کاهش استرس در انسان کمک کند. بنابراین لبخند زدن یکی از روش های مدیریت استرس است.

براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات در این زمینه، مشخص شده است که افرادی که لبخند به لب دارند حتی به ظاهر، ضربان قلب آنها پایین‌تر است. می‌دانیم که در زمان استرس قلب انسان به تندی می‌زند پس با لبخند زدن می‌توان استرس و ضربان قلب را کاهش داد.

بنابراین محققان معتقدند که یکی از روش های مدیریت استرس لبخند زدن است. به گفته آنها حرکت دادن عضلات صورت باعث ارسال پیغام به مغز می‌شود و می‌تواند روی حال و هوای انسان تاثیر داشته باشد. لبخند زدن کار سختی هم نیست!

۵. راست بایستید!

راست ایستادن از روش های مدیریت استرس

سعی کنید حتما در زمانی که استرس دارید، راست بایستید! فراموش نکنید که راست ایستادن یکی از روش های مدیریت استرس است. راست ایستادن به انسان کمک می‌کند تا استرس خود را بهتر کنترل کند و حتی بتواند آن را کاهش دهد. با راست ایستادن در زمان استرس، عملکرد بهتری خواهید داشت.

وقتی که استرس دارید و راست ایستاده‌اید متوجه خواهید شد که ترس و استرس در شما کمتر خواهد شد و مطمئنا حال و هوای بهتری نیز پیدا خواهید کرد. محققان نیز راست ایستادن را از روش های مدیریت استرس می‌دانند.

6.استرس را به عنوان چالش بپذیرید!

روش های مدیریت استرس

نوع رفتار افراد در زمان استرس بسیار مهم است. اینکه در زمان استرس چه رفتاری داشته باشید مهم است، زیرا با نوع رفتار می‌توان استرس را بیشتر جذب یا دفع نمود. براساس تحقیقات انجام شده در این زمینه مشخص شده است که، بهتر است افراد در این شرایط از خود رفتارهای مثبتی نشان دهند.

شاید بهتر باشد که موضوع را اینگونه بیان نمود، رفتار و عملکرد شما در زمان برخورد با یک چالش چیست؟ حتما هر فردی برای عبور و موفقیت در این چالش راه کارهایی دارد. پس بهتر است استرس را به عنوان یک چالش مثبت دید که می‌توان از آن چیزهایی زیاد یاد گرفت. پس یاد بگیرید که استرس را به چشم یک چالش مثبت ببینید تا بتوانید بر آن غلبه کنید.


بیشتر بخوانید: راه های مقابله با افسردگی ؛ چگونه شاد و سرحال باشیم ؟


.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر