;
coinex

وزیر ارتباطات : توسعه تکنولوژی راه حلی برای داشتن فضای مجازی سالم است!

وزیر ارتباطات : توسعه تکنولوژی راه حلی برای داشتن فضای مجازی سالم است!

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نمود که حاکمیت کشور ایران و همچنین اکثر کشورهای دنیا این امکان را ندارند که بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی مقررات اعمال نماید.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، محمد جواد آذری جهرمی در شبکه اجتماعی خود در یادداشتی به بررسی مضوع شبکه‌های مجازی پرداخته است و اعلام نموده که راه حل داشتن فضای مجازی سالم، توسعه تکنولوژی توسط جوانان کشورمان است. وی در این مورد ادامه داد که البته با این شرط که کلیه امکانات یعنی حریم خصوصی و سهولت ابراز بیان مشروع، در اختیار باشد.

یادداشت آذری جهرمی در مورد فضای مجازی سالم

به گفته محمد جواد آذری جهرمی، صنعت وبلاگ در ایران در زمانی نه‌چندان دور همگام با دنیا در حال رشد، پیشرفت و رقابت بود. وی همچنین ادامه داد که شبکه‌های اجتماعی بومی ایرانی نیز پا به پای نمونه‌های بین‌المللی در حال پیشرفت و رقابت بودند.

وزیر ارتباطات در ادامه اعلام نمود که امروز دیگر نامی از صنعت وبلاگ ایران باقی نمانده است و شبکه اجتماعی محبوبی که بیشتر افراد از آن استفاده می‌کردند، اعلام کرده که به زودی سرویس خود را خاموش خواهد کرد.

به گفته آذری در مصاف آزادی و امنیت، داخلی‌ها صحنه‌ی رقابت را به برخی نگاه‌های تنگ‌نظرانه واگذار کرده‌اند و در کنار آن نیز صحبت‌هایی در مورد پروژه‌هایی با پسوند ملی آغاز شد، که البته لازم به ذکر است که بیشتر آنها نتوانستند با تصدی دولت‌ها به سرانجام برسند و غیر از ضرر اقتصادی، هیچی چیزی باقی نمانده است.

براساس آمارهای مربوط به سال 1392 بیش از 25 درصد مردمی که از اینترنت استفاده می‌کردند نیاز به فیلترشکن داشتند. اما در ادامه دولت از دسترسی مردم به شبکه‌های اجتماعی حمایت نمود و این سرویس‌ها توانستند تا در زندگی مردم نقش و جایگاه خود را پیدا کنند. اما در آن زمان دولت ظرفیت‌های رفع نمودن موانع پیش روی شبکه‌های اجتماعی داخلی را نداشت.

لازم به ذکر است، در هر زمان که از توسعه سرویس‌های ایرانی سخن به میان می‌آید همیشه به حجم ریالی حمایت دولت از این سرویس‌ها توجه می‌شود. اما نکته مهمی که لازم است در اینجا به آن اشاره کرد و نباید فراموش کرد این است که سرویس‌های بومی برای توسعه علاوه بر اینکه  پشتیبانی مالی نیاز دارند، احتیاج به امان نامه‌ نیز دارند. امان‌نامه در حوزه‌های قضائی و امنیتی که البته ظاهرا دولت به تنهایی قادر به ارائه چنین تضامینی نمی‌باشد.

بنابراین در این زمان که شرایط برای رشد محصولات ایرانی مناسب نیست مردم نیز نمی‌توانند منتظر حل مشکلات داخلی بمانند و تصمیم گرفتند تا با استفاده از سرویس‌های بین‌المللی به استفاده از شبکه‌های اجتماعی بپردازند. مردم با بهره‌گیری از فضای مجازی ، توانستند تا علاوه بر رفع نیازهای روزمره خود مانند اخبار و…، بخش قابل توجهی از ظرفیت‌های اقتصادی را نیز در این فضای مجازی جبران نمایند و بنابراین معیشت بخشی از مردم به این فضا گره خورده است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد که در شرایط کنونی حاکمیت کشور ایران و همچنین اکثر کشورهای دنیا این امکان را ندارند تا بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی مقررات اعمال نمایند.

وی همچنین ادامه داد که ساده‌ترین راه‌حل برای غلبه بر تهدیدات فضای مجازی ، به نظر می‌رسد که بستن فضا و به دنبال آن اعلام لزوم توسعه شبکه‌های داخلی باشد، البته صرفا پرداختن به بحث تکنولوژی و بدون اینکه به پارامترهای دیگری چون حریم خصوصی و سهولت ابراز بیان مشروع توجه شود، کافی نیست. نکته مهمی که نباید فراموش کرد این است که، عقب نگاه داشتن کشور از علم روز، خود یک تهدید بزرگ دیگر می‌تواند باشد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان اعلام نمود که به عنوان عضو کوچکی از جامعه جوانان کشور یقین دارد که همانگونه که رهبرمعظم انقلاب بارها تاکید نموده‌اند که ما می‌توانیم، نخبگان کشور خواهند توانست تا بخش تکنولوژی را نیز توسعه دهند، البته مشروط بر اینکه تمام شرایط لازم برای این امر فراهم باشد که البته به عزمی همه‌جانبه و زمان نیاز دارد.

فضای مجازی سالم

 

بیشتر بخوانید:

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر