;
coinex

حذف بازی های خارجی بر مارکت ایرانی تاثیر می‌گذارد!

حذف بازی های خارجی بر مارکت ایرانی نیز تاثیر می‌گذارد!

مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای چندی پیش از حذف بازی های خارجی در صورت عدم داشتن مجوز خبر داد. وی اعلام نمود که دریافت مجوز از این بنیاد برای انتشار بازی‌ها ضروری است.

وی همچنین در ادامه در مورد دریافت عوارض از بازی‌های خارجی سخن گفت و ادامه داد که این ۱۰ درصد عوارض از درآمد حاصل از فروش بازی‌ها خواهد بود که از عرضه‌کنندگان دریافت می‌گردد.

به گزارش تکراتو و به نقل از ایسنا، مدیر بازاریابی یک مارکت داخلی اعلام نموده است که دریافت عوارض از بازی‌های خارجی راهکاری مناسب برای حمایت از تولید بازی ایرانی نیست.

به گفته وی حذف بازی های خارجی در صورت نداشتن مجوز و دریافت عوارض از آنها باعث می‌شود تا علاقه‌مندان از مارکت‌های رسمی داخلی به سمت مارکت‌های خارجی و همچنین کانال‌های غیررسمی تمایل پیدا نمایند که در این حالت خروج ۱۰۰ درصدی ارز را شاهد خواهیم بود.

امین امیرشریفی در ادامه در مورد استانداردهای دوگانه‌ای که درباره ارائه مجوز به بازی‌های رایانه‌ای وجود دارد، اظهار نمود که بنیاد ملی بازی‌ها اعلام نموده است که بعضی از بازی‌ها را حذف کنیم در حالی که آن بازی در نسخه کامپیوتری با هولوگرام بنیاد منتشر شده و در حال فروش است.

به گفته وی مسائلی چون ارائه مجوز باعث می‌شود تا ذهنیت افراد به این سمت برود که نسبت به این موارد سلیقه‌ای برخورد می‌شود و به نظر می‌رسد که با این کار می‌خواهند به مارکت‌هایی مانند کافه بازار برای دریافت عوارض و … فشار وارد کنند.

حمایت از تولید بازی ایرانی با حذف بازی های خارجی

شریفی اعلام نمود که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای قصد دارد با حذف بازی های خارجی از تولید بازی ایرانی حمایت کند. وی ادامه داد است، که آنها نیز چنین اقدامی را قبول دارند و همیشه نیز در این راه فعال بوده‌اند و ادامه داد که انتشار بازی‌های کرک‌شده با هولوگرام بنیاد، امکان توسعه و تولید بازی pc در ایران را حذف کرد و باعث شد تا رشدی در تولید بازی pc اتفاق نیافتاد.

به گفته شریفی آمارها نشان می‌دهد که در حوزه بازی موبایلی چه شرکت‌هایی تولید شدند و چه بازی‌هایی را توانسته‌اند تا توسعه دهند. وی تاکید نمود که در سال ۱۳۹۵، تعداد بازی‌های ایرانی حدود ۱۰۰ درصد و درآمد آنها نیز حدود ۱۳۵ درصد  افزایش پیدا کرده است.

گرفتن عوارض و افزایش قیمت بازی‌های خارجی

شریفی دریافت عوارض از بازی های خارجی را عملکرد مناسبی ندانست و ادامه داد که دریافت عوارض از بازی‌های خارجی، قیمت آن را برای مصرف‌کننده افزایش می‌دهد و در این شرایط لازم به ذکر است که کانال‌های غیررسمی متعددی وجود دارند که در زمینه فروش بازی‌های خارجی فعالیت می‌کنند.

به گفته وی می‌توان به مارکت‌های داخلی عنوان نمود که برای بازی‌های خارجی عوارض پرداخت کنند اما سایت‌هایی که جم فروشی می‌کنند یا مارکت‌هایی مانند گوگل‌پلی و اپ‌استور که بدون داشتن مجوز داخلی و بدون اینکه در ایران رسمیتی داشته باشند، فعالیت دارند و مردم نیز از آنها استفاده می‌کنند، چه وضعیتی خواهند داشت!

امیرشریفی ادامه داد که این موضوع تنها خود را در مارکت رسمی نشان می‌دهد و باعث می‌شود تا به رقابت شرکت‌های داخلی با آن مارکت‌ها و سایت‌های غیررسمی لطمه وارد گردد.

وی ادامه داد که مالیات‌هایی که با سهم مارکت و ناشر پرداخت می‌شود، مجموعا گاهی بیش از ۵۰ درصد فروش است که در کشور باقی می‌ماند و سهمی نیز برای بازی‌ساز خارجی در نظر گرفته می‌شود، اما در صورتی که عوارض دریافت شود تمامی پول از کشور خارج می‌شود و در نتیجه خروج ۱۰۰ درصدی ارز را شاهد خواهیم بود.

وی تاکید نمود که حذف بازی های خارجی و دریافت عوارض این بازی‌ها از مارکت‌های داخلی، کاربران را به سمت مارکت‌های خارجی و کانال‌های غیررسمی سوق می‌دهد که در این حالت کسی عوارضی پرداخت نمی‌کنند و چون ارزان‌تر نیز است، برای مصرف‌کننده جذاب‌تر نیز خواهد بود. وی ادامه داد که علاوه بر موارد ذکر شده هیچ نظارتی نیز  بر محتوا وجود ندارد و باعث می‌شود تا اهداف دیگر دولت برای توسعه کسب‌وکارهای رسمی و معتبر نیز زیر سوال برود.

شریفی تاکید نمود که این کانال‌های غیررسمی که به عرضه بازی‌های خارجی می‌پردازند به کانال‌های رسمی ضربه خواهند زد و ادامه داد که بنیاد امسال در لایحه بودجه، حدود ۲۵ میلیارد تومان برای خود بودجه از طریق عوارض در نظر گرفته است که این رقم در سال گذشته حدود ۹ میلیارد تومان بود. البته به گفته وی بنیاد در این مورد که قرار است چگونه این بودجه تامین شود و چه برنامه‌ای برای رسیدن به آن وجود دارد ارائه نکرده است.

وی در ادامه این موضوع اعلام نمود که مدتی است راه‌حل‌های جایگزینی را ارائه کرده‌اند ولی هنوز به عرصه اجرا نرسیده است. وی تاکید نمود که بنیاد به جای اینکه  به فکر حذف بازی های خارجی و یا دریافت عوارض از آنها باشد بهتر است بازی‌های ایرانی را از مالیات و ارزش افزوده معاف نماید.

معافیت مالیاتی از بازی‌های داخلی و حمایت از صنایع جدید

مدیر بازاریابی کافه‌بازار در مورد موضوع حذف بازی های خارجی اعلام نمود که هم اکنون هم بازی‌های داخلی و هم خارجی مالیات پرداخت می‌کنند و ادامه داد که اگر هدف حمایت از بازی‌های داخلی است بهتر است ۹ درصد مالیات را از بازی‌های ایرانی برداشت و این معافیت را برای مدت دو تا پنج سال نیز برای بازی‌های داخلی قائل شد اما در عوض بازی‌های خارجی همچنان این مبلغ را بپردازند.

وی ادامه داد که این حمایت در همه جای دنیا صورت می‌گیرد و سعی دارند تا با معافیت‌ مالیاتی یا مواردی دیگر  از صنایع جدید حمایت کنند تا صنایع جدید امکان رشد داشته باشند. وی تاکید نمود که در این حالت توزیع این پول نیز عادلانه خواهد بود و باعث می‌شود تا هر بازی بتواند این ۹ درصد را سرمایه‌گذاری کند و از آن برای بهبود کیفیت بازی‌ها و توسعه آنها استفاده نماید.

مجوز نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها توسط بنیاد

امیرشریفی در پاسخ به این سوال که آیا مجوزهایی ارائه شده  از سوی نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها توسط بنیاد پاسخگو است یا نه اعلام نمود که اصولا خود کافه بازار همیشه سعی دارد تا محتوایی که با فرهنگ و قانون هم‌خوانی دارد و مجاز است را بر اساس قوانین کشور را منتشر نماید. اما به گفته وی چون تعداد بازی‌های موبایلی زیاد است و روزانه بازی‌های زیادی نیز در دنیا و کشور منتشر می‌شوند، بنیاد نمی‌تواند سریعا به آنها مجوز بدهد و اگر قرار باشد این بازی‌ها نیز چندین ماه دنبال دریافت مجوز باشند عملا از بین خواهند رفت.

به گفته شریفی قرار یوده است تا پس از انتشار بازی‌ها به آنها رده‌بندی سنی اختصاص یابد که البته از دو سال پیش تاکنون فقط نیمی از بازی‌ها توانسته‌اند تا از طرف بنیاد بررسی شوند و رده‌بندی سنی دریافت کنند و به نظر می‌رسد که این سرعت بسیار کند باشد.

وی اعلام نمود که از اول مهرماه امسال لیست‌هایی از بنیاد ارسال شده‌اند که شامل بیش از ۵۰۰ بازی بوده است و اعلام کرده‌اند که این بازی‌ها باید از کافه‌بازار حذف شوند. وی تاکید نمود که حذف این بازی‌ها باعث می‌شود تا صدمه بسیار زیادی به مارکت وارد شود.

وی ادامه داد که اگر قرار باشد بازی‌ها با این حجم انبوه از از کافه بازار حذف شوند مشکلاتی ایجاد خواهد شد و این کار عملا هیچ نتیجه‌ای در پی ندارد. وی ادامه داد که برای حذف بازی، تعامل با سازنده، ناشر، شفاف‌سازی و استانداردسازی قوانین، بدون شک می‌تواند بسیار کمک کند.

وی ادامه داد که هم اکنون بسیاری از کاربران از مارکت‌های ایرانی استفاده می‌کنند زیرا در اینجا می‌توانند محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند اما اگر قرار بر حذف محتوا باشد علاقه مندان رانده شده و به سمت دانلود از مارکت‌های غیر رسمی می‌روند.


بیشتر بخوانید : فیلترینگ بازی های رایانه ای در صورت عدم داشتن مجوز!


.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر