;
coinex

کدام دستگاه‌ها مسئولیت حمایت از پیام رسان های بومی را برعهده دارند؟

کدام دستگاه‌ها مسئولیت حمایت از پیام رسان های بومی را برعهده دارند؟

حمایت از پیام رسان های بومی یک موضوع مهم و برای پیشرفت و رشد آنها ضروری است. این امر لازم است تا در دستور کار مسئولین کشور قرار گیرد.

شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از پیام رسان های بومی مصوبه‌ای دارد که مدت ۵ ماه از ابلاغ آن می‌گذرد. براساس این مصوبه، شورای علی فضای مجازی بالغ بر ۵ دستگاه را مسئول رسیدگی و حمایت از سازوکار پیام رسان‌های داخلی نموده است.

به گزارش تکراتو و به نقل از مهر، شورای عالی فضای مجازی بعد از ۴ جلسه بحث و گفتگو، سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام رسان های ایرانی در داخل کشور مشخص نموده است. حمایت از پیام رسان های بومی به عنوان هدف در نظر گرفته شده است. این شورا حمایت از پیام رسان‌های اجتماعی داخلی و نیز ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی خارجی را در مردادماه امسال مورد توجه قرار داد.

مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از پیام رسان های بومی

براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، پیام رسان‌های بومی، سامانه‌های کاربر محوری هستند که بستر تعاملات اجتماعی برای برقراری ارتباطات فردی و گروهی را از طریق تبادل انواع محتواهای چند رسانه‌ای فراهم می‌کنند.

در مصوبه شورای عالی فضای مجازی مشخص شده است که در صورتی که بیش از ۵٠ درصد سهام یک پیام رسان متعلق به فرد ایرانی باشد و همچنین میزبانی آن نیز در داخل کشور انجام شود و امکان اعمال حاکمیت نیز در آن وجود داشته باشد، آن پیام رسان بومی داخلی گفته می‌شود.

در این چند وقت که پیام رسان تلگرام فیلتر شده بود، تاکیداتی بر رونق کسب و کار پیام رسان‌های بومی در کشور صورت گرفت زیرا براساس آمار موجود در این چند وقت استفاده کنندگان از پیام رسان‌های بومی نیز افزایش پیدا کرده بودند. در صورت نگاه دوباره به جزئیات مصوبه ابلاغ شده توسط شورای عالی فضای مجازی مشخص خواهد شد که هنوز این مصوبه به صورت کامل اجرایی نشده است.

لازم به ذکر است که مصوبه شورای عالی فضای مجازی با موضوع سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی و حمایت از پیام رسان های بومی در ۱۱ مردادماه ۹۶ به معاون اول قوه قضاییه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شده است. لازم بود تا این دستگاه‌ها و همچنین سایر دستگاه‌هایی که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد از پیام رسان‌های ایرانی حمایت می‌کردند.

هدف از ساماندهی پیام رسان‌های ایرانی چیست؟

مصوبه شورای عالی فضای مجازی با ۶ هدف کلان بر ساماندهی و حمایت از پیام رسان های بومی در کشور تاکید دارد :

  • حفظ و صیانت از هویت ملی و دینی
  • قابلیت پیشگیری از جرایم و مدیریت و اعمال قوانین و مقررات کشور
  • اعتمادسازی و صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی، امنیت ملی و عمومی
  • ذخیره‌سازی و پردازش داده‌های عظیم مرتبط با فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی در داخل کشور و ممانعت از دسترسی غیرمجاز به آن‌ها
  • توسعه و تسهیل تولید محتوای داخلی و ارتباطات سالم اجتماعی و اقتصادی براساس نیازمندی‌های داخلی و ارزش‌های اسلامی، ایرانی
  • بسترسازی و حمایت از پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی

بنابراین هر یک از دستگاه‌های نامبرده وظیفه دارند تا اقداماتی را برای ساماندهی شبکه‌های اجتماعی در کشور و شکل گیری شبکه‌های بومی انجام دهند.

وزارت ارتباطات برای تدوین آیین نامه حمایتی فرصتی یک ماهه دارد!

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از طرف شورای عالی فضای مجازی موظف شده است تا مدیریت و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی را انجام دهد. همچنین این سازمان مسئولیت تهیه و تدوین شرایط و ضوابط اعطای مجوز فعالیت به پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و خارجی را دارد.

بنابراین در نظر گرفته شده است تا وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت اطلاعات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دادستانی کل کشور، سازمان تبلیغات اسلامی، نیروی انتظامی (پلیس فتا)، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان صدا و سیما، با همکاری هم این شرایط را تدوین و به مرکز ملی فضای مجازی تحویل دهند تا با سیاست‌های مصوب شورای عالی فضای مجازی تطبیق داده شود.

به این دستگاه‌ها برای انجام این تکلیف، حداکثر یک ماه زمان داده شده است. یعنی لازم بود تا وزارت ارتباطات حداکثر تا پایان شهریورماه این آیین نامه را آماده کند.

صدور مجوز در ۴۵ روز!

تعلیق و لغو مجوز فعالیت، نظارت بر فعالیت دارندگان مجوز و همچنین ایجاد پنجره واحد برای صدور مجوز فعالیت و نظارت و حمایت از پیام رسان های بومی و خدمات مبتنی بر آن‌ها به عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است. بنابراین لازم است تا اعطای مجوز توسط پنجره واحد به گونه‌ای تنظیم گردد که کل زمان اعطای مجوز از زمان تکمیل درخواست، کمتر از ۴۵ روز کاری باشد و دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در اینجا موظف به همکاری در پاسخ به استعلام‌های مربوطه و مورد نیاز هستند.

در این مصوبه مشخص شده است که ثبت اطلاعات پیام‌رسان اجتماعی داخلی در پنجره واحد به معنای راه‌اندازی و شروع فعالیت رسمی آنها است. این موضوع نشان می‌دهد که توسعه دهندگان بومی برای آغاز فعالیت خود و همچنین دریافت مجوز، باید بسیار بیشتر از ۴۵ روز کاری منتظر دریافت مجوز باشند.

توسعه دهندگان داخلی تسهیلات کم بهره دریافت می‌کنند!

براساس مصوبه ابلاغ شده توسط شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای توسعه پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی دارای مجوز و ایجاد مزیت رقابتی نسبت به نمونه‌های خارجی است. این وزارتخانه با همکاری سایر دستگاه‌های ذی‌ربط، باید حمایت‌های لازم در زمینه‌های زیرساختی، فنی، تسهیلاتی و اطلاع‌رسانی را در چارچوب ضوابط و شرایط موجود به عمل آورد.

در این راستا حمایت‌های وزارت ارتباطات از پیام رسان‌های بومی به شرح زیر است:

  • اعطای تسهیلات مؤثر کم بهره برای توسعه‌دهندگان داخلی
  • امکان اتصال متقابل با ارائه‌دهندگان خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات
  • امکان عرضه خدمات الکترونیکی عمومی همچون دولت الکترونیک، خدمات بانکی و شهری به پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی
  • به حداقل رساندن هزینه‌های مرتبط با مصرف پهنای باند

البته علاوه بر حمایت‌های صورت گرفته توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، پیام رسان‌های بومی به حمایت‌های دیگری نیز نیاز دارند. از جمله حمایت‌های دیگری که می‌توان به آنها اشاره نمود شامل، کمک به تأمین زیرساخت‌های شبکه‌ای، ذخیره‌سازی و امنیتی، حمایت‌های لازم به منظور گسترش فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی به خارج از مرزها که در واقع هدف افزایش اقتدار در فضای مجازی است.

در مورد حمایت از پیام رسان های بومی اعلام شده است که حمایت‌ها باید به صورت مرحله‌ای و در سه سطح ابتدایی، میانی و ملی باشد و همچنین در حمایت‌ها باید میزان جذب کاربر، تولید ترافیک، انجام تعهدات، سطح فعالیت‌ها و خدمات نوآورانه و خلاق در نظر گرفته شود تا ایجاد ۳ پیام‌رسان اجتماعی داخلی با حداقل ۵ میلیون کاربر امکان پذیر باشد.

منظور از سطح ابتدایی که در اینجا برای حمایت از پیام رسان های بومی اعلام شده است، ابتدای فعالیت پیام‌رسان اجتماعی است. منظور از سطح میانی، رسیدن به تعداد ۳ تا ۵ میلیون کاربر و منظور از سطح ملی، رسیدن به بیش از ۵ میلیون کاربر و داشتن توان و ظرفیت برای ارائه خدمت و فعالیت در سطح ملی و به صورت فراگیر برای عموم کاربران است.

وزارت ارشاد در توسعه پیام رسان‌های بومی چه وظایفی دارد؟

براساس مصوبه ابلاغ شده توسط شورای عالی فضای مجازی، حمایت از پیام رسان های بومی توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضروری است. برای توسعه فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است تا ضوابط و شرایط انتشار محتوا، تبلیغات، صیانت از داده‌ها، مواجهه با تخلفات، ناهنجاری‌ها و تهاجم فرهنگی در پیام‌رسان‌های اجتماعی را تهیه و تدوین نماید.

ضوابطی که در نظر گرفته می‌شود باید در یک کارگروهی و با عضویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت اطلاعات، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت دادگستری، سازمان صدا و سیما، دادستانی کل کشور، نیروی انتظامی، سازمان تبلیغات اسلامی، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و نماینده تشکل‌های صنفی تدوین گردد و در ادامه برای اینکه با سیاست‌ها و مصوبات شورای عالی فضای مجازی مغایرت نداشته باشد به مرکز ملی فضای مجازی ارائه گردد.

از دیگر وظایفی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از پیام رسان های بومی برعهده دارد می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نظارت بر انتشار محتوا و تبلیغات و صیانت از داده‌ها در پیام‌رسان‌های اجتماعی مطابق مجوزهای صادره
  • حمایت و بسترسازی برای افزایش تولید محتوای مبتنی بر فرهنگ اسلامی، ایرانی
  • تسهیل دسترسی کاربران به اطلاعات و محتوا

لازم به ذکر است که در انجام این وظایف نیز همکاری سازمان صدا و سیما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی، وزارت ورزش و جوانان، معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور)، انجمن‌ها و تشکل های مرتبط لازم است.

آموزش پیام رسان‌های بومی توسط سازمان صدا و سیما

براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، صدا و سیما نیز برای حمایت از پیام رسان های بومی وظایفی برعهده دارد. بر این اساس سازمان صدا و سیما باید وظایف زیر را انجام دهد :

  • ترویج و آموزش کاربری همگانی پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی
  • ارتقاء آگاهی و مهارت مردم در بهره‌برداری از ظرفیت آن‌ها
  • مـقابله با مخاطرات در زندگی فردی و اجتماعی کاربران
  • تولید و پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی مناسب

حمایت حقوقی از پیام رسان‌های داخلی توسط قوه قضاییه

قوه قضائیه برای حمایت حقوقی از پیام رسان‌های بومی وظیفه دارد تا در مدت یک ماه آیین نامه‌ای تدوین و به شورای عالی فضای مجازی ارائه دهد. یعنی لازم بود تا این آیین نامه حداکثر تا پایان شهریورماه ارائه می‌شد. حمایت حقوقی قوه قضاییه به شرح زیر است :

  • صیانت از حقوق شهروندی، حریم خصوصی، امنیت عمومی و اعتمادسازی
  • حمایت حقوقی از تداوم کسب و کار و فعالیت پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی
  • بازبینی مصادیق محتوای مجرمانه

لازم است تا این آیین‌نامه به گونه‌ای تنظیم شود که ضمن صیانت از حقوق شهروندی، مسئولیت کاربر در قبال محتوایی که منتشر می‌کند و مسئولیت ارائه‌دهندگان پیام رسان اجتماعی داخلی، امکان رقابت پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی با پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی وجود داشته باشد.

نهادها و مؤسـسات دولتی و عمومی غـیردولتی نیز لازم است تا، تبلـیغات خود در را صرفا از طریق پیام‌رسان‌هایی انجام دهند که بیش از یک میلیون کاربر فعال داشته باشد. همچنین فهرست این پیام‌رسان‌های اجتماعی توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منتشر و به روز خواهد شد.

بانک مرکزی و حمایت از پیام رسان های بومی

لازم است تا بانک مرکزی براساس مصوبه ابلاغ شده توسط شورای عالی فضای مجازی، امکان پرداخت آنلاین را برای کسب و کارهای مبتنی بر پیام‌رسان اجتماعی داخلی فراهم کند. بانک مرکزی موظف بود تا ضوابط و شرایط مربوط را در مدت دو ماه، با هماهنگی مرکز ملی فضای مجازی تدوین کرده و به آنها ابلاغ نماید. یعنی بانک مرکزی باید تا پایان مهرماه این آیین نامه و ضوابط اجرایی آن را فراهم و تحویل می‌داد.

مصوبه شورای عالی فضای مجازی در ابلاغیه خود اعلام کرده است که هرگونه ارائه خدمات بانکی از طریق پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی و نیز هرگونه کنترل ارتباطات کاربران پیام‌رسان‌های اجتماعی، توسط هر شخص حقیقی و حقوقی، به جز موارد تعیین شده در قوانین مربوطه و مصوبات شورای عالی امنیت ملی ممنوع است.

موسسات دولتی اجازه استفاده از پیام رسان‌های خارجی را ندارند!

براساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی، نهادها و مؤسسات دولتی و عمومی غیردولتی نباید برای مکاتبات اداری و ارائه خدمات اداری از پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی استفاده کنند. مسئولیت اقدامات کاربران در شبکه‌های اجتماعی برعهده خود آنها بوده و ارائه‌دهنده خدمات پیام‌رسان اجتماعی، موظف به همکاری با مقامات مجاز، در چارچوب قوانین و مقررات کشور است.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر