;
coinex

وقتی سانچی زنده بود! نهنگ ایرانی در دریای چین به خواب رفت…

سانچی

نفتکش سانچی پس از چندین روز دست و پنجه نرم کردن، بالاخره تسلیم سرنوشت شد و به اعماق دریا فرو رفت. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به مشخصات این نفت‌کش و تصاویری که مابین سال‌های 2008 تا 2016 از آن ثبت شده است.

طی هفته گذشته و در سایه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و خلا ناشی از نبود بستر مناسب برای رد و بدل کردن انواع لطیفه‌ها، 32 انسان به کام مرگ فرو رفتند. بنابر اعلام خبرگزاری‌ها، یک نفت‌کش ایرانی به نام سانچی (Sanchi) پس از برخورد با یک کشتی حمل غلات (Grainship) طعمه حریق شد. روز گذشته نیز این نفت‌کش، پس از چندین روز شعله‌ور بودن و ناموفق بودن تمامی تلاش‌های تیم‌های امدادی مختلف، پس از چند انفجار منهدم شد و به همراه سرنشینان احتمالی، راهی آرامگاه ابدی خود شد.

تمامی تصاویر و ویدیوهای منتشر شده مربوط به نفت‌کش سانچی پس از وقوع حادثه بود. کانال‌های تلویزیونی و شبکه‌های اجتماعی نیز مملو از تصاویر دردناک این جهنم سوزان و سوگواری بازماندگان این حادثه بود. اما کمتر تصویری از زمان سالم بودن آن در خبرگزاری‌ها منتشر شده است. در ادامه مروری خواهیم داشت بر مشخصات فنی و آخرین موقعیت‌های ثبت شده از این کشتی که در وب‌سایت‌های معتبر صنعت دریانوردی موجود است.

مشخصات سانچی

بر اساس اطلاعات درج شده در پایگاه وسل‌فایندر، سانچی یک کشی حمل نفت خام و مصنوعات نفتی (Cruse Oil Tanker) بود. این کشتی در سال 2008 میلادی ساخته شده و ابعادی برابر با 274 متر در 50 متر داشت و میزان غوطه‌وری آن نیز رقمی در حدود 17 متر بود. سایر مشخصات سانچی که قرار بود در ساعت 12 ظهر روز 7 ژانویه وارد بندر Daesan شود به شرح زیر است:

  • IMO : 9356608
  • MMSI : 356137000
  • Gross Tonnage : 85462 t
  • Net Tonnage : 53441 t
  • Deadweight : 164154 t

سوابق و نام‌های پیشین

این کشتی که در آخرین سفر با پرچم کشور پاناما و با نام سانچی به حرکت مشغول بود، پیش از این با نام‌های سامان (Saman) و سپید (Sepid) نیز تحت پرچم کشور تانزانیا به تردد در آبراه‌های جهانی و حمل فرآورده‌های نفتی می‌پرداخت. آخرین موقعیت ثبت شده سانچی در ساعت 02:26 بامداد روز 5 ژانویه بوده و در مختصات دقیق 25.274N و 123.10417E دیده شد. حداکثر سرعت این کشتی نیز رقمی در حدود 12.6 Knots (معادل 23.4 کیلومتر در ساعت) بود.

تصاویر سانچی پیش از وقوع حادثه

در انتها و پس از کنار گذاشتن تمامی تعصبات سیاسی و حزبی و گمانه‌زنی‌های مختلف جهت‌دار درست یا نادرست، لازم به ذکر است که بیش از ده‌ها زیردریایی اتمی نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا با ابعادی مابین 110 متر تا 170 متر در حال گشت و گذار در اعماق آبهای چین هستند…

منابع :

شیپ‌اسپاتینگ/وسل‌فایندر/مارین‌ترافیک

 

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر