;
coinex

کشور ایران رتبه نخست منطقه در علم فضا را دارد!

کشور ایران رتبه نخست منطقه در علم فضا را دارد!

به گفته رئیس سازمان فضایی کشور، ایران توانسته است تا رتبه نخست در منطقه و رتبه یازدهم در میان کشورهای دنیا را در علم فضا به دست آورد.

به گزارش تکراتو و به نقل از مهر، مرتضی براری با بیان اینکه در برنامه ده ساله اول فناوری فضایی، که از سال ۱۳۸۵ آغاز شد و باعث شد تا نیروهای انسانی متخصص و ارزشمندی تربیت گردد، اعلام نمود که هم اکنون ایران از نظر علم فضا توانسته است تا در رتبه خوبی قرار گیرد.

وی در ادامه تاکید نمود که ایران نهمین کشور دنیاست که توانسته است ماهواره به فضا پرتاب نماید. به گفته وی این اتفاق مهم در ۱۰ سال اول فعالیت‌های سازمان فضایی اتفاق افتاده است و نشان از اقتدار کشور و پیشرفت‌های آن در علم فضا در این مدت دارد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید نمود که در برنامه ۱۰ ساله دوم حوزه فضایی، کشور ایران نیازمند تحرک در اقتصاد فضا است و ادامه داد که علت این امر اقتدار و اقتصاد است که هر دو به عنوان دو بال صنعت فناوری فضایی در نظر گرفته می‌شوند. وی در ادامه صحبت‌های خود در مورد پیشرفت‌های ایران در علم فضا ، پرتاب ماهواره در حوزه اقتدار فضایی را عملکردی بسیار مناسب عنوان کرد.

رئیس سازمان فضایی ایران در ادامه به رشد و پیشرفت‌های حوزه فضایی کشور اشاره نمود و ادامه داد که آنها توانسته‌اند تا ماهواره‌های تحقیقاتی را طراحی، تولید و همچنین پرتاب نمایند، به گونه‌ای که در مدار قرار گیرند. اما براساس گفته‌های وی نتوانسته‌اند از کاربری‌های این ماهواده استفاده کنند.

موفقیت در حوزه تربیت نیروی انسانی متخصص فضایی

رئیس سازمان فضایی ایران، در ادامه صحبت‌های خود در مورد علم فضا ، به موفقیت در حوزه تربیت نیروی انسانی متخصص فضایی اشاره نمود و اعلام کرد که  در حوزه تولیدات علمی، تاکنون ایران رتبه خوبی کسب نموده است. به گفته وی ایران در حوزه کاربردی‌های فناوری فضایی نیازمند تحول و تجدید نظر است زیرا حوزه فضا در ایجاد اشتغال نیز می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

معاون وزیر ارتباطات اعلام نمود که واگذاری امور تصدی گری در حوزه علم فضا در دستور کار قرار گرفته است. وی همچنین خاطر نشان کرد که سرمایه بخش خصوصی را می‌توان در حوزه فضا به کار گرفت و در این زمینه اشتغال ایجاد کرد. به گفته وی در چند سال گذشته رشد اقتصاد فضا در دنیا بیش از ۱۰۰ درصد بوده است.

بهره‌گیری از بازار خدمات فضایی در کشور

معاون وزیر ارتباطات در ادامه تاکید نمود که بازار خدمات فضایی نباید در اختیار کشورهای دیگر قرار گیرد. وی همچنین ادامه داد که قطعا جوانان توانمند ایرانی قادرند تا در حوزه علم فضا بسیار خوب عمل کنند و همانگونه که توانسته‌اند تا در حوزه ICT استارتاپ‌های موفقی ایجاد کنند در حوزه کاربردهای فناوری فضایی و علم فضا نیز قادر به رشد و موفقیت خواهند بود. براری در ادامه بر لزوم فعالیت اپراتورهای ماهواره‌ای مخابراتی و سنجشی در کشور نیز تاکید نمود و ساماندهی و آغاز به کار آنها را امری مهم دانست.

رئیس سازمان فضایی ایران، در مورد داده‌های دریافتی از فضا اعلام نمود که این داده‌ه بسیار ارزشمند هستند و ادامه داد که این داده‌ها برای همه دستگاه‌های اجرایی مهم و قابل استفاده هستند. به گفته وی سازمان فضایی بنابه درخواست دستگاه‌های اجرایی، این اطلاعات را در اختیار آنها قرار خواهد داد. وی در پایان بر لزوم تولید نرم افزارهای کاربردی فضایی تاکید کرد و ادامه داد که بعضی نرم افزارهای مسیریاب که اکنون جهانی شده‌اند، از همین داده‌ها و اطلاعات فضایی بهره گرفته‌اند.

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر