;
coinex

ساخت نیروگاه خورشیدی در محل فاجعه اتمی چرنوبیل

فاجعه اتمی چرنوبیل

گزارش های جدید از پروژه ساخت نیروگاه خورشیدی چرنوبیل، نشان می‌دهد که عملیات ساخت این نیروگاه خورشیدی به پایان رسیده است.

به گفته‌ی مقامات اوکراینی، این نیروگاه خورشیدی در زمان شروع به کار، 1 مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید می‌کند. نیروگاه خورشیدی چرنوبیل در فاصله کمی تا سپر گنبدی نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل واقع شده است. این سپر گنبدی (مشهور به تابوت سنگی) سال ۲۰۱۶ برای جلوگیری از نشت بقایای تشعشات از فاجعه‌ هسته‌ای چرنوبیل نصب شد.

ساخت این گنبد محافظ که بزرگ‌ترین سازه قابل جابه‌جایی جهان است، دهه‌ها به طول انجامید. ساخت این گنبدی قوسی که برای نخستین‌بار بیش از دو دهه قبل طراحی شده بود، از سال 2010 آغاز شد. برای ساخت این گنبد قوسی در چرنوبیل، اوکراین که 32 هزار تن وزن دارد، 1.5 میلیارد دلار صرف شده است.


بیشتر بخوانید:  گنبد عظیم ؛ یک شاهکار مهندسی و محافظ جدید چرنوبیل


به این ترتیب خطر هر گونه امکانی برای تکرار فجایعی همچون فاجعه سال 1986 رفع شده است. سازه گنبدی 152 متر طول، دارای دهانه ای 243 متری و 106 متر ارتفاع دارد. انتظار می‌رود، گنبد قوسی محافظ چرنوبیل حداقل یک قرن عمر مفید داشته باشد و انتشار هر گونه مواد سمی رآکتور هسته‌ای جلوگیری کند.

 نیروگاه خورشیدی چرنوبیل در محوطه‌ای با زیربنای 16 هزار متر مربع ساخته شده است و از وجود 3هزار و 800 پانل خورشیدی بهره می‌برد
نیروگاه خورشیدی چرنوبیل در محوطه‌ای با زیربنای 16 هزار متر مربع ساخته شده است و از وجود 3 هزار و 800 پانل خورشیدی بهره می‌برد

سازه جدید چرنوبیل طوری طراحی شده که امکان مقاومت در برابر حرارت شدید، خوردگی و گردباد را داشته باشد. همچنین مهندسان طراح گنبد می‌گویند، این سازه به کارگران امکان استفاده از تجهیزات کنترل از راه دور و در نهایت خاموش کردن سوخت و دیگر چیزهای رادیواکتیو را خواهد داد.

این پانل‌های خورشیدی در زمان آماده به کار قادر به تولید، 1 مگاوات ساعت برق خواهند بود
این پانل‌های خورشیدی در زمان آماده به کار قادر به تولید، 1 مگاوات ساعت برق خواهند بود

فاجعه هسته‌ای چرنوبیل بدترین حادثه اتمی غیرنظامی تاریخ بوده که در سال 1986 در نیروگاه چرنوبیل اوکراین روی داده است. در پی این فاجعه، قریب به 5 میلیون نفر آسیب دیدند و بسیاری از افراد به بیماری‌های خطرناک از جمله سرطان تیروئید مبتلا شدند و هنوز هم با گذشت چند دهه از این فاجعه، آثاری از مواد رادیو اکتیو و جهش‌های ژنتیکی در مردم منطقه مشاهده می‌شود.

اما حالا دولت اوکراین امیدار است که چرنوبیل بتواند با بهره بردن از پانل‌های خورشیدی به جای آسیب‌رساندن به محیط زیست، به محلی برای کاهش گرمایش سیاره‌ ما تبدیل شود. دولت اوکراین اعلام کرده است که نیروگاه خورشیدی چرنوبیل، قادر به تامین برق یک روستای متوسط (معادل ۲۰۰۰ خانه) است.

یوگن وریاگین رئیس پروژه نیروگاه خورشیدی چرنوبیل: امیدوار هستیم که مردم جهان چرنوبیل را به جای فاجعه هسته‌‌ای به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه‌ی انرژی‌های پاک بشناسند
یوگن وریاگین رئیس پروژه نیروگاه خورشیدی چرنوبیل: امیدوار هستیم که مردم جهان چرنوبیل را به جای فاجعه هسته‌‌ای به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه‌ی انرژی‌های پاک بشناسند

حتی با وجود سازه جدید، محوطه اطراف نیروگاه هسته‌ای چرنوبیل، غیر قابل سکونت باقی مانده و به روی بازدیدکنندگان بدون مجوز بسته مانده است. اما اگر تمامی این ناحیه مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند بیش از 100 برابر انرژی خورشیدی نسبت به میزان فعلی در آن تولید شود.

گفته می‌شود که برای ۲۵ هزار متر مربع باقی مانده از این ناحیه، ۶۰ طرح پیشنهادی از سوی شرکت‌های مختلف به دولت اوکراین ارسال شده است. دولت اوکراین که در پروژه پاک‌سازی منطقه‌ نشت نیروگاه چرنوبیل از وجود پیمانکاران مختلف بهره برد، اعلام کرده است که پاک‌سازی و قابل زیست‌شدن این ناحیه هزاران سال طول خواهد کشید.

با وجود نیروگاه خورشیدی که در فاصله‌ تنها چند صد متری نیروگاه بدنام چرنوبیل واقع شده است، به نظر می‌رسد، می‌توان از این ناحیه غیرقابل سکونت استفاده‌های دیگری هم کرد. نیروگاه خورشیدی چرنوبیل در محوطه‌ای با زیربنای 16 هزار متر مربع ساخته شده است و از وجود 3 هزار و 800 پانل خورشیدی بهره می‌برد. این پانل‌های خورشیدی در زمان آماده به کار قادر به تولید، 1 مگاوات ساعت برق خواهند بود.

اما با وجود نیروگاه خورشیدی چرنوبیل که در فاصله‌ی تنها چند صد متری نیروگاه بدنام چرنوبیل واقع شده است، به نظر می‌رسد، می‌توان از این ناحیه غیرقابل‌سکونت استفاده‌های دیگری هم کرد

یوگن وریاگین، رئیس پروژه نیروگاه خورشیدی چرنوبیل، در این مورد گفت:

می‌خواهیم منطقه چرنوبیل را پاک‌سازی کنیم و این منطقه دیگر سیاه‌چاله‌ای در وسط اوکراین نباشد. امیدوار هستیم که مردم جهان چرنوبیل را به جای فاجعه هسته‌‌ای به دلیل فعالیت‌هایش در زمینه‌ی انرژی‌های پاک بشناسند.

.

منبع: oilprice

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر