;
coinex

خشکسالی شدید شهر کیپ تاون ؛ اتمام ذخایر آب آشامیدنی در کمتر از ۱۰۰ روز دیگر!

خشکسالی کیپ تاون

کمتر از ۹۵ روز تا اتمام ذخایر آب این شهر باقی مانده: کیپ تاون ، پایتخت ۴ میلیون نفری آفریفای جنوبی، اولین کلان‌شهر جهان خواهد بود که فقدان آب را تجربه خواهد کرد. پایتخت ساحلی آفریقای جنوبی قریب به سه سال در معرض خشکسالی جدی قرار گرفته بود و اکنون به بدترین وضعیت تاریخ خود رسیده و در آستانه فروپاشی قرار گرفته است.

همراه با کاهش شدت بارندگی، مقامات شهر به ۳.۷ میلیون شهروند کیپ تاون کاهش جدی مصرف آب را توصیه می‌کنند. کوتاه کردن مدت زمان دوش گرفتن،‌ عدم شستشوی ماشین‌ها، کاهش سیفون توالت تا حداقل مقدار ممکن از اقدامات ضروری برای شهروندان به شمار می‌آید که اگر از آنها غافل شوند تا ماه آپریل سال جاری، آب در دسترس همه به پایان خواهد رسید.

شهر کیپ تاون در بیانیه‌ای در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۸ اعلام کرد: “تنها ۹۵ روز دیگر تا رسیدن به “روز صفر” باقی مانده است. لازم به توضیح است که روز صفر نسبت به گذشته یک روز جلوتر آمده و ۲۱ آوریل خواهد بود. روز صفر روزی است که شهر مجبور می‌شود تمام لوله‌کشی آب‌ها را قطع کند.


بیشتر بخوانید: ۲۰۱۷، گرمترین سال زمین بدون پدیده ال نینو بوده است


اگر شهر در حل این معضل شکست بخورد و ذخایر آب جایگزین را تامین کند، اهالی کیپ‌ تاون مجبور خواهد بود برای دریافت جیره روزانه آب خود در ایستگاه‌های توضیع آب به صف بایستند، آن هم صرفا برای ۲۵ لیتر آب که از مراکز دولتی سازماندهی آب از اطرف شهر ارسال می‌شود.

الکس دی کوک (Alex De Kock)، ساکن کیپ تاون ، با انتشار توئیت زیر نوشت: “بحران آب کیپ تاون (هشتگ #Capewatercrisis) ادامه دارد. تازه‌ترین تصویر سد ثی‌واتراسکلوف (Theewaterskloof) را ببینید. خشکی و تهی‌بودن آن بسیار ترسناک است. از جایی که قبلا مملو از آب بوده، تنها ماسه و غبار باقی مانده است.”

کیپ تاون

پاتریشیا دلیله (Patricia de Lille‏)، شهردار کیپ تاون ، با انتشار توئیتی گفت:

نمی‌توانم آنطور که شایسته است اهمیت این موضوع را عنوان کنم. همه ساکنان شهر باید در مصرف آب صرفه جویی کنند و میزان مصرف آب آنها نباید بیشتر از ۸۷ لیتر در روز باشد … ما باید از وقوع روز صفر جلوگیری کنیم و صرفه جویی در مصرف آب تنها راه‌حل ممکن است.

همچنین خانم دلیله، شهردار شهر، به منظور جلوگیری از وقوع خشکسالی درصدد تامین بودجه پروژه‌ای جدید برای آب، به عنوان مثال ساخت کارخانه‌های آب شیرین کن، است.

چند عامل موثر در بروز این بحران آب دخالت دارد. بخش پیشین این خشکسالی در سال ۲۰۱۵ و در سطح وسیع رخ داد که الگوی آب و هوایی ال نینو (El Niño) موثرترین عامل آن بود. با این حال، هرچه وضعیت بیشتر رو به وخامت می‌رود، متخصصان انگشت اتهام را به سمت مدیریت شهری ضعیف، رشد جمعیت شهری و تغییرات آب و هوایی،  نشانه می‌روند.

چشم‌انداز روز صفر بی‌شباهت به فیلم مکس دیوانه (Mad Max) نیست. حداقل به همان اندازه ترسناک است و عاملی که می‌تواند این چشم‌انداز را در سراسر جهان به امری متداول تبدیل کند، تغییرات آب و هوایی است. دانشمندان تخمین می‌زنند در آینده‌ای نزدیک، شمال آفریقا و خاورمیانه نیز به شدت گرم و خشک و متعاقبا غیرقابل سکونت خواهند شد.

حتی اگر تمامی کشورها به اهدافی که توافقنامه آب و هوایی پاریس تعیین کرده‌، برسند. ادعا‌هایی مشابه در خصوص حوزه مدیترانه مطرح است که مکررا با پدیده خشکسالی مواجه است. یک مطالعه که اخیرا به انجام رسیده‌ است، وحشت‌انگیزترین نکته را روایتگر است؛ تا پایان قرن 21 قریب به سه چهارم جمعیت جهان، امواج گرمایی که حیات را به مخاطره می‌اندازد را تجربه خواهند کرد.

بیشتر بخوانید:

.

منبع: IFLScience

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر