;
coinex

آیا پیام رسان ویسپی متعلق به شرکت اینترنتی شاتل است؟

آیا پیام رسان ویسپی متعلق به شرکت اینترنتی شاتل است؟

پیام رسان ویسپی متعلق به کیست؟ آیا خرید ویسپی توسط شرکت شاتل واقعیت دارد ؟ اپلیکیشن پیام رسان ویسپی چه ارتباطی با این شرکت دارد؟

به گزارش تکراتو و به نقل از تسنیم، بررسی کدهای پیام رسان ویسپی چینی باعث شد تا به یکی از شرکت‌های اینترنتی ایرانی یعنی شاتل نسبت داده شود. مدیر عامل این شرکت در این مورد چندین بار واکنش نشان داده است. اما مدیران پیام‌رسان‌های داخلی درباره ویسپی نظر دیگری دارند!

بعد از به وجود آمدن مشکلات این چند وقت و فیلتر شدن تلگرام، دسترسی کاربران به این پیام‌رسان بسته شد و کاربران، دیگر امکان استفاده از این پیام رسان را نداشتند. این امر باعث شد تا کاربران به پیام رسان‌های داخلی مهاجرت کنند. از جمله پیام رسان‌های داخلی که به عنوان جایگزین تلگرام معرفی شدند می‌توان به گپ، سروش، آی‌گپ، بیسفون، بله و… اشاره نمود.

البته علاوه بر این پیام رسان‌ها پیام رسان دیگری که به سرعت توانست تا برای خود در بین سایر اپلیکیشن‌ها جا باز کند، پیام رسان ویسپی بود. تقریبا چیزی حدود دو سال از زمان عرضه این پیام رسان می‌گذرد ولی به یک باره توانست بر سر زبان‌ها افتد. به گفته فعالان و کارشناسان فناوری اطلاعات این اپلیکیشن ظاهرا توسط چینی‌ها تولید شده و پیش از این فیلتر بوده است.

پیام رسان ویسپی چه ارتباطی با شرکت شاتل دارد؟

برنامه نویسان کشور توانستند تا کدهای این پیام‌رسان را که امکان تماس صوتی رایگان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، تحلیل کنند. در ادامه این بررسی‌ها این اپلیکیشن به شرکت شاتل نسبت داده شد. البته این مسئله از ابتدای سال جاری مطرح بود و پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بود که روزنامه کیهان گزارشی با عنوان دستاوردسازی در فضای مجازی با هزینه‌های نجومی نوشته بود و در آن به بررسی پیام رسان ویسپی پرداخته بود.

روزنامه کیهان و پیام رسان ویسپی

روزنامه کیهان نوشته بود که تغییرات در فضای تبلیغاتی به دلیل استفاده از شبکه‌های مجازی و امکانات ارتباطی جدید مانند توییتر‌، ‌واتس‌آپ‌، اینستاگرام و تلگرام افزایش یافته است و حجم بالایی از فعالیت‌های حامیان دولت در صفحه‌ها و کانال‌های مجازی و در شبکه‌های اجتماعی در حال انجام است.

این روزنامه اعلام کرده‌ بود که دولتی‌ها از مدت‌ها قبل بر روی شبکه‌های اجتماعی تمرکز و سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در ادامه خبر عرضه یک پیام‌رسان جدید به نام ویسپی آن هم با حمایت مالی دولت منتشر شد.

روزنامه کیهان نوشته بود که این پیام رسان رقمی بالغ بر 80 میلیارد تومان پیش‌پرداخت را به شرکت سازنده پیشنهاد داده بود تا با اختلال‌اندازی بر روی تلگرام، کاربران به نرم‌افزار ثانی کوچ نمایند. پیگیری‌ها در این مورد نشان می‌دهد که تصمیم آنها در ابتدا تسلط کامل بر روی شبکه پیام‌رسان‌های عمومی بوده است که بنا به دلایلی اجرای آن متوقف گردید.

به گفته کیهان هدف اصلی طراحان این پروژه که سرنخ آن مشاور یکی از نامزدهای فعلی انتخابات ریاست جمهوری است، کشف شبکه ادمین‌های داخلی شبکه‌های پیام‌رسان و در اختیار گرفتن آنها بوده است که با توقف اجرای ویسپی در قالب مذاکره با ادمین‌های کانال‌های تلگرامی و ارائه پیشنهادهای چندین میلیاردی برای اجاره کانال‌های آنها دنبال شد‌.

واکنش مدیر عامل شاتل نسبت به تعلق ویسپی به این شرکت

بعد از انتشار اخبار مختلف در مورد تعلق پیام رسان ویسپی به شرکت اینترنتی شاتل و هم‌زمان با واکنش کاربران فضای مجازی به تعلق ویسپی به شرکت شاتل، احمدرضا نخجوانی، مدیرعامل شاتل بیانیه‌ای را در این مورد منتشر نمود.

مدیر عامل شرکت شاتل اعلام نموده است که این شرکت رسالت خود را، برقراری ارتباط مشتریان با آنچه برای آنها مهم است، می‌داند و صرف‌نظر از مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی و حاکمیتی، مهم‌ترین هدف آنها خشنودی و رضایت کاربران است. وی اعلام نمود که رعایت بی‌طرفی، اصل فعالیت آنها عنوان یک اپراتور است و تاکید نمود که آنها حامی فعالیت توسعه کاربری همه پیام‌رسان‌ها هستند.

نخجوانی در ادامه اعلام نمود که این شرکت خدمات CDN را به بسیاری از شرکت‌های دارای محتوای داخلی و خارجی ارائه می‌دهد اما در این مورد هیچ مشارکتی با هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی نداشته است. به گفته وی اگر شرکت‌های فعال در این حوره نیاز داشته باشند، می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. وی تاکید نمود که آنها با سرویس‌های داخلی و خارجی که بتواند امکانات بیشتری را به مشتریان ارائه دهند، همکاری خواهند کرد.

مدیران پیام‌رسان‌های داخلی درباره پیام رسان ویسپی چه نظری دارند؟

با وجود اینکه مدیرعامل شاتل درباره تعلق پیام رسان ویسپی به این شرکت بیانیه‌ای را منتشر نمود اما مدیران پیام‌رسان‌های آی‌گپ، سروش و بله در نشست کسب ‌و کار مجازی، فیلترینگ تلگرام و وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی نظر دیگری در این مورد داشتند.

محمدرسول کاظمی، مدیرعامل آی‌گپ صراحتا اعلام نمود که در لیست مورد حمایت مرکز ملی فضای مجازی اسم چهار پیام‌رسان آی‌گپ، سروش، ویسپی و بیسفون آورده شده بود خود پیام رسان ویسپی درخواست نمود تا از لیست حذف شود و به جای آن گپ قرار گرفته است.

وی ادامه داد که مرکز ملی فضای مجازی از تمامی این شرکتها RFP درباره نیازها و تولیدات آنها دریافت کرده است و تاکید نمود که با این وجود مشخص نیست که چرا پیام رسان ویسپی از لیست پیام‌رسان‌های مورد حمایت حذف شده است!

در ادامه خورشاد، مدیرعامل سروش حاضر نشد در شرایطی که نماینده پیام رسان ویسپی حضور ندارد درباره این مسئله صحبت کند و فقط به طرح سوالاتی در این مورد پرداخت. وی اعلام نمود که توسعه این پیام‌رسان به چه شکلی بوده است؟ آیا پیام‌رسان ویسپی داخلی است یا خارجی؟

آیا پیام رسان ویسپی یک پیام رسان چینی است؟

تقوی، که نماینده پیام‌رسان بله است در مورد هویت پیام رسان ویسپی اعلام نمود که پیام رسان ویسپی متعلق به یک شرکت ورشکسته چینی است که خدماتش پیش از این در ایران فیلتر بوده است. وی ادامه داد که یک شرکت ایرانی آن را خریداری کرده است و این امر باعث شد تا خدمات این پیام رسان از فیلتر خارج شود. وی در ادامه اعلام کرد که این کار در واقع حمایت از توسعه‌دهنده چینی بوده است و نه ایرانی.

واکنش مدیران سایر پیام رسان‌های داخلی به این امر باعث شد تا ابهاماتی نظیر اینکه برخی توسعه دهنده‌های ایرانی، ویسپی را در خارج از کشور ثبت کرده‌اند تا مردم بتوانند راحت‌تر به آن اعتماد کنند را ایجاد کرد. این مسئله باعث شد تا بار دیگر مدیر عامل شاتل به پاسخگویی این دغدغه‌‌ها بپردازد.

مدیرعامل شاتل طی گفت‌وگویی که با نماینده یکی از رسانه‌های خارجی داشته به مواردی اشاره نموده است که در واقع به نوعی تکرار همان بیانیه قبلی است. این فعال رسانه‌ای، تصویر مکالمه خود با مدیر شاتل را در توییتر منتشر کرده است. در این گفتگو مشخص شده است که شاتل از نظر حقوقی این اتفاق را پیگیری خواهد نمود.

آشنایی با پیام رسان ویسپی

پیام رسان ویسپی را بشناسیم

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر