;
coinex

تلاش برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان

تلاش برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی اعلام نمود که اخذ نشان ملی استاندارد از جمله مشکلات شرکت های دانش بنیان در کشور نیست.

به گزارش تکراتو و به نقل از مهر، معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی اعلام نموده است که مشکل عمده شرکت‌های دانش‌بنیان نداشتن نشان ملی استاندارد نیست و نمی‌توان نشان ملی استاندارد را صرفاً معطوف به کیفیت محصولات دانست.

محمود شیخ زین‌الدین در نشست تخصصی و توجیهی آیین‌نامه اجرایی صدور گواهی انطباق، گواهی محصول و نشان استاندارد دانش نماد برای شرکت‌های دانش بنیان، اعلام نموده است که براساس بررسی‌های انجام شده اخذ نشان ملی استاندارد، مشکل عمده شرکت‌های دانش‌بنیان نیست بلکه از جمله مشکلات شرکت های دانش بنیان می‌توان به نیاز آنها به دستیابی به تولید انبوه و آزمایشگاهی اشاره نمود.

وی در ادامه صحبت‌هایش در مورد مشکلات شرکت های دانش بنیان ، به ایجاد سلسله نشست‌های مرتبط با موضوع استانداردسازی شرکت‌های دانش‌بنیان از سوی معاونت علمی اشاره کرد و ادامه داد که براساس بررسی‌های انجام شده مشکل بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان، اخذ نشان ملی استاندارد نیست.

راهکارهای اساسی برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان

محمود شیخ زین‌الدین در ادامه صحبت‌هایش به بیان راهکارهایی اساسی برای حل مشکلات شرکت های دانش بنیان پرداخت. به گفته وی بحث صدور گواهی انطباق و گواهی صدور محصول و البته نشان دانش نماد، راهکارهایی اساسی برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان هستند.

وی ادامه داد که این معاونت با همکاری سازمان ملی استاندارد، قصد دارد براساس مصوبه شورای عالی استاندارد برای فراهم‌سازی امکانات، این فرصت را در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار دهد تا بتوانند با بهره‌گیری از استانداردهای معتبر بین‌المللی یا استاندارد ملی استاندارد، گواهی‌نامه‌ای معتبر برای تأیید محصولات خود دریافت نمایند.

شیخ زین الدین در ادامه تاکید نمود که این آیین‌نامه قادر است تا راهگشای بسیاری از مشکلات پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد. بر این اساس در بهمن‌ماه سال گذشته بود که تفاهم‌نامه‌ای با نشان ملی استاندارد امضاء و سپس مصوبه شورای عالی استاندارد پیگیری و اخذ شد.

بررسی اهداف حاصل از امضای تفاهم نامه با نشان ملی استاندارد

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی، در پی انعقاد این تفاهم‌نامه اعلام نمود که امضای آن دو هدف مهم در پی دارد. پس از پیگیری‌های لازم و برگزاری نشست‌های تخصصی برای حل مشکلات شرکت های دانش بنیان ، اولین و مهم‌ترین هدف حل مشکلات شرکت های دانش بنیان بوده است. در گام بعدی سعی گردیده تا شرایط به‌گونه‌ای‌ فراهم شود که فرایند صدور این گواهی‌نامه‌ها، حداکثر همخوانی را با قوانین جاری و رویه‌های موجود در سازمان ملی استاندارد داشته باشد.

شیخ زین‌الدین در ادامه صحبت‌هایش در مورد مشکلات شرکت های دانش بنیان اعلام نمود که در بسیاری از موارد مشکل اصلی نداشتن تعریف اساسی از مسئله است. به گفته وی بحث صدور گواهی انطباق و صدور محصول و البته در ادامه دانش نماد، مسئله مهمی است که می‌توانند راهکارهایی جدی و مهم برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان باشند.

بررسی زمینه‌های کمک به شرکت‌های دانش بنیان

شیخ زین‌الدین اعلام نمود که در بحث تجاری‌سازی فناوری و در راستای کمک به شرکت‌ها، تنها به مسئله پرداخت تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی پرداخته می‌شود. به گفته وی در بحث حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تلاش برای رفع مشکلات شرکت های دانش بنیان ، انتظاری که از دولت وجود خواهد داشت، تنها ارائه تسهیلات و معافیت‌های مالیاتی است اما لازم به ذکر است که علاوه بر این، دولت بهتر است مسیر را برای فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین جذب سرمایه برای آنها هموار نماید.

وی در ادامه اعلام نمود که در فاز نخست این اقدام، حدود ۵۰ شرکت دانش‌بنیان از بین مجموعه شرکت‌های فعال در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی، برای اجرای آزمایشی آیین‌نامه انتخاب شدند.

نشان ملی استاندارد به چه محصولی اعطا خواهد شد؟

معاون نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه اعلام نمود که نشان ملی استاندارد به محصولی ارائه خواهد شد که بتواند به تولید انبوه یا حداقل تولید آزمایشگاهی برسد. وی تاکید نمود که ریسک تولید محصولات دانش‌بنیان بالاست، به همین دلیل مهم است که شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانند قبل از اینکه به تولید برسند، گواهی انطباق دانش نماد را دریافت کنند.

به گفته شیخ زین‌الدین، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند تا پیش از اخذ علامت استاندارد ملی با در دست داشتن گواهی انطباق یا گواهی محصول، نسبت به جذب سرمایه‌گذار اقدام کنند و سپس محصول خود را به تولید انبوه برسانند. وی ادامه داد که شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند به‌منظور پیگیری این موضوع و آگاهی از چگونگی اجرای آیین‌نامه و همچنین دریافت گواهی‌نامه، به دفتر نوآوری و تجاری‌سازی فناوری معاونت نوآوری و تجاری‌سازی مراجعه نمایند.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر