;
coinex

بررسی و مشخصات فنی کوییک (Quik) ، محصول جدید کوچک شرکت سایپا

آخرین محصول شرکت سایپا با نام کوییک یا کوئیک پس از گذشت یک سال از معرفی، راهی بازار داخلی شد. در ادامه به معرفی، بررسی، مرور قیمت و تیپ های مخلف مشخصات فنی کوییک سایپا این خودروی کوچک و به‌ظاهر جدید خواهیم پرداخت.

گروه خودروسازی سایپا به عنوان یکی از دو قطب اصلی تولید خودرو در ایران، از سال 1344 به فعالیت مشغول است. این شرکت در ابتدا به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت خودروسازی سیتروئن (Citroen) شروع به کار نمود که خودروی ژیان (Dyane) یا سیتروئن 2CV محصول این فعالیت بود. از دیگر محصولات این شرکت نیز می‌توان به انواع رنو (Renault) و خانواده پراید اشاره کرد. به زودی نیز شاهد هاچ بک جدید و مدرن و مجهز (!) این خودروساز در خیابان‌ها خواهیم بود.

کوییک یا کوئیک هاچ بک جدید و ارزان‌قیمت سایپا

در آخرین تلاش سایپا برای همگام شدن با استانداردهای روز دنیا، این شرکت بنابر اظهارات خود، سال گذشته اقدام به معرفی یک نمونه جدید با نام کوییک نمود که  “حاصل چندین سال تجربه و تبحر در دانش طراحی و ساخت خودرو است و به طور کامل توسط مهندسین ایرانی طراحی گردیده و محصول جدید گروه خودروسازی سایپا می‌باشد. این محصول در کنار داشتن امکانات و تجهیزات رفاهی مدرن با استانداردهای جهانی تولید می‌گردد.”

سایپا کوییک (یا کوئیک)

در این نوشته به معرفی، بررسی و مرور تیپ‌های مختلف کوییک پرداخته و با بررسی مشخصات فنی و امکانات رفاهی، سرگرمی و ایمنی این خودروی هاچ بک فوق کوچک شهری به ظاهر جدید که از یک پیشرانه قدیمی و از رده خارج استفاده می‌کند، در بخش‌های مختلف خواهیم پرداخت.

ابعاد

سایپا کوییک یا کوئیک سایپا یک نمونه در خودروهای کلاس بدنه هاچ بک فوق کوچک شهری است. این خودرو با طولی در حدود 3.989 میلیمتر، پهنایی در حدود 1.688 میلیمتر، ارتفاعی در حدود 1.524 میلیمتر و فاصله دو محور عقبی و جلویی 2.412 میلیمتر، با وزن خالصی در حدود 1 تن در مدل پایه و 1.1 تن در تیپ لوکس پلاس (؟!)، یک خودروی مینیاتوری بوده که تناسب کافی با خیابان‌های تنگ و مملو از ترافیک شهرهای بزرگ ایران دارد.

سایپا کوییک (یا کوئیک)

برای درک بهتر می توان این خودرو را با سایپا 131 با طولی در حدود 3.935 میلیمتر، پهنای 1.605 میلیمتر، ارتفاع 1.455 میلیمتر، تیبا 2 با طولی در حدود 3.925 میلیمتر، پهنای 1.642 میلیمتر و ارتفاع 1.484 میلیمتر و یا پژو 206 هاچ بک با ابعاد 3.835 میلیمتر طول، 1.652 میلیمتر عرض، 1.426 میلیمتر ارتفاع، پژو 207 با طولی در حدود 3.900 میلیمتر، پهنای 1.680 میلیمتر و ارتفاع 1.468 میلیمتر و یا رنو ساندرو عادی با طولی در حدود 4.020 میلیمتر، پهنای 1.746 و ارتفاع 1.534 میلیمتر مقایسه نمود.

ارتفاع و پهنای کوییک یا کوئیک نسبت به رقبای هاچ موجود در بازار خود بیشتر بوده و این خودرو با نسبت طول به پهنای 2.363، طول به ارتفاع 2.617 و عرض به ارتفاع 1.107 سعی در القای ظاهر یک کراس‌اوور را دارد. در صورتیکه نسبت‌های فوق در پژو 206 هاچ بک برابر با 2.389، 2.689 و 1.125 و در پژو 207 برابر با 2.321، 2.657 و 1.144 بوده که در عین هماهنگی بیشتر، با پایین‌تر آمدن مرکز ثقل، موجب افزایش پایداری و بهبود هندلینگ در پیچ‌ها با سرعت بالا می‌گردد. یک نکته جالب در خصوص این خودرو نیز وجود داشته که به نحوه نمایش در پوسترها می‌گردد؛ با تغییر سایز به روش نامتقارن، کوئیک کوتاه‌تر و پهن‌تر از واقعیت نشان داده شده که نمایی اسپرت را برای آن رقم خواهد زد!

طراحی ظاهری

هرچند کوییک را نمی توان خودرویی زشت به‌حساب آورد اما به هیچ عنوان در زمره خودروهای زیبا و متناسب نیز قابل طبقه بندی نیست. با توجه به اقبال عمومی از نمونه‌های شاسی بلند سایز فوق کوچک یا کراس اوورها و فروش بالای نمونه‌هایی مانند داچیا ساندرو (Dacia Sandero) کشور رومانی که در ایران با نام رنو ساندرو به فروش می رسد، سایپا نیز با هدف تولید یک نمونه در این کلاس شروع به فعالیت نموده است.

سایپا کوییک (یا کوئیک)

فرم طراحی جلو مشابه با زبان طراحی خودروهای اواخر دهه 1990 میلادی بوده و به طور کلی شباهت‌هایی با سایر محصولاتی که از خط تولید این شرکت خارج می‌گردد، مانند نمونه‌های فعلی تیبا و ساندرو و همچنین کراس C3 برلیانس دارد و با نیم نگاهی نیز به رنو کوید (KWID) دارد. چراغ‌های جلویی کشیده بوده و از پهنای قابل قبولی برخوردار هستند. نمای جانبی نیز با استفاده از خطوط کناری مستقیم و بدون انحنا و استفاده از پوشش پلاستیکی تیره رنگ گلگیرها و رکاب، نمایی محتاطانه و بدون جذابیت را از خود به نمایش می‌گذارند. ستون انتهایی نیز پهن بوده و عدم استفاده از شیشه، موجب کاهش ظاهری فضای بخش عقبی کابین خودرو می‌گردد.

سایپا کوییک (یا کوئیک)

اما بخش عقبی جذابیت بیشتری نسبت به دو نمای جلویی و کناری دارد. استفاده از چراغ‌های عقبی کشیده، سپر عقبی برجسته و قطعه‌ای با نمای دیفیوزر، چهره جذاب‌تری را برای این هاچ بک کوچک سایپا رقم زده است. به همین دلیل است که تاکید خودروساز در تصاویر تبلیغاتی بر روی نمای عقبی این خودرو بوده و در کمتر تصویری شاهد نمای جلویی آن هستیم! هرچند الهام گیری از نمونه الهام گرفته شده‌ای مانند برلیانس، عبارت به طور کامل توسط مهندسین ایرانی طراحی گردیده را زیر سوال خواهد برد.

بیشتر بخوانید: بهترین خودروسازان سال ۲۰۱۸ از نگاه مجله Autotrader

طراحی داخلی

کابین کوییک با توجه به قرار گرفتن در رده خودروهای ارزان قیمت شهری و برچسب ایرانی بودن و تولید در شرکت سایپا، با استفاده از بی کیفیت ترین مواد اولیه ساخته شده است. به کارگیری پلاستیک بازیافتی سخت در طراحی داشبورد و اجزای داخلی در کنار خندق‌های خیابانی و پوشش‌های فوق العاده بی‌کیفیت جاده‌ها، موجب به صدا افتادن سریع اتاق خواهد شد.

سایپا کوییک (یا کوئیک)

داشبورد نیز در بخش سرنشین کناری با توجه به نحوه طراحی محفظه کیسه هوا (ایربگ) حالتی بسیار زشت و بلاتکلیف به خود گرفته است. بخش میانی داشبورد نیز نمایی آشنا و نزدیک به پراید و ساندرو دارد. صفحه نمایش اصلی نسبتا بزرگ رنگی موجود در تیپ پلاس در بخش میانی داشبورد و مکانی نزدیک به شیشه جلو قرار گرفته و خروجی های سیستم تهویه مطبوع با چینشی نامناسب در بخش پایینی آن تعبیه شده‌اند. سیستم صوتی نیز با فرمی مشابه با خودروهای دهه 1990 و با شکلی مجزا ساخته شده است.

غربیلک فرمان مجهز به دکمه‌های کنترلی سیستم صوتی، کنترل سرعت و سیستم پاسخگویی به تلفن در تیپ پلاس، با بخش پایینی مسطح، ظاهری اسپرت داشته که با توجه به قدرت پایین و قابلیت های دینامیکی و حرکتی نامناسب، انتخابی کاملا بیجا و بیهوده به حساب می‌آید. بخش پشت آمپر نیز متشکل از یک بخش مدور مرکزی بزرگ با دو نیم دایره کناری بوده که به نمایش سرعت دور موتور و دمای موتور و میزان سوخت خودرو می‌پردازند. البته این بخش رنگ بندی قابل قبولی داشته و می‌تواند به عنوان یکی از نقاط مثبت کوییک به حساب آید.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات هیوندای i30N مدل ۲۰۱۸ ؛ اولین هات هچ شرکت هیوندای

موتور و پیشرانه

موتور کوییک یک نمونه قدیمی و از رده خارج 4 سیلندر SOHC خطی 1.5 لیتری 8 سوپاپه است. این موتور با حجم دقیق 1.503 سی سی، توانایی تولید نیرویی در حدود 87 اسب بخار در دور موتور 5.300 دور در دقیقه را داشته و حداکثر تولیدی آن نیز رقمی در حدود 128 نیوتون متر بوده که در دور موتور 4.800 دور در دقیقه در دسترس راننده قرار خواهد گرفت.

نیروی تولیدی نیز توسط دو جعبه دنده دستی 5 سرعته یا یک نمونه اتوماتیک CVT به چرخ‌های جلویی (FWD) منتقل می‌گردد. البته استفاده از این جعبه دنده در خودرویی مانند کوییک اندکی عجیب بوده و رانندگان در ابتدا به دلیل صدای زیاد موتور و دوربالا و عملکرد متفاوت نسبت‌ به گیربکس‌های متداول، ممکن است با مشکل مواجه شوند.

عملکرد و مصرف سوخت

هنوز اعداد و ارقام رسمی در خصوص قابلیت‌های حرکتی این خودرو اعلام نشده است. اما با توجه به قدرت موتور، وزن و جعبه دنده استفاده شده، این خودرو به زمانی بیش از 13 ثانیه برای رسیدن از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر در ساعت نیاز داشته و با حداکثر سرعتی در حدود 150 کیلومتر در ساعت، در بازارهای خودروی امروزی یک خودروی کند به حساب می‌آید. البته با توجه به قرار گرفتن در رده خودروهای داخلی شهری و عدم تناسب امکانات ایمنی و فضای داخلی برای مسیرهای طولانی و مسافرت‌های بین شهری و همچنین کیفیت فوق العاده پایین روکش خیابان‌ها و سطح توانایی رانندگان، این ارقام برای هاچ بک جدید سایپا فراتر از کافی خواهد بود.

سایپا کوییک (یا کوئیک)

بیشتر بخوانید: هات هچ (Hot Hatch) به کدام یک از انواع خودرو اطلاق می‌شود؟

مصرف سوخت نیز با استفاده از جعبه دنده 5 سرعته دستی در حدود 7 لیتر در هر 100 کیلومتر به صورت میانگین و 7.2 لیتر در هر 100 کیلومتر با استفاده از جعبده دنده اتوماتیک CVT اعلام شده که با توجه به کیفیت بنزین و نحوه برخورد راننده با پدال ترمز، این رقم تا 10 لیتر در هر 100 کیلومتر در مسیرهای شهری و ترافیک افزایش خواهد یافت. میزان تولید آلاینده‌ها نیز برابر با استاندارد یورو 4 بوده که قابلیت ارتقا به یورو 5 را دارد. البته سوال اینجاست که درصورتیکه این خودرو از لحاظ آلایندگی توانایی پاس نمودن استانداردهای یورو 5 را دارد، چرا به صورت پیش فرض با استاندار پایین‌تر و از رده خارج یورو 4 به فروش می‌رسد؟

تیپ‌های مختلف

بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت شرکت سایپا و بر خلاف اظهارات قبی که قرار بود این خودرو در چهار تیپ ST و SE و SE-A و SE-A LUX به فروش برسد، کوئیک در سه تیپ به مشتریان عرضه می‌گردد. هرچند این تیپ‌ها از تجهیزات مختلفی به گفته مسئولین برخوردار بوده و وب سایت‌های مختلف فروشنده (دـیـجـیـکـاـلـا) از آن به عنوان یک “هاچ با تجهیزات متعدد” یاد می کنند اما سطح امکانات موجود حتی در بالاترین تیپ نیز در حد نمونه‌های قدیمی و از رده خارج دهه‌های گذشته است. تیپ‌های فعلی کوییک عبارتند از:

  1. تیپ پایه
  2. تیپ فول
  3. تیپ پلاس (Plus)

تیپ پایه

این نمونه، تیپ اصلی و استاندارد سایپا کوییک بوده که در زمان عرضه و پیش انهدام اقتصادی، با قیمتی در حدود 33 میلیون تومان در نمایندگی به فروش می‌رسید و در حال حاضر قیمتی در حدود 69 میلیون تومان دارد. از امکانات پایه رفاهی و سرگرمی موجود در این خودرو که حتی ذکر برخی از آنها در صنعت خودروی امروزی امری خنده دار به‌حساب می‌آید، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سوئیچ تاشو (؟!)
  • ریموت کنترل
  • نمایشگر دمای محیط خارج از خودرو (؟!)
  • فرمان هیدرولیک
  • سیستم تهویه مطبوع نیمه اتوماتیک
  • باز کردن قفل صندوق عقب با ریموت کنترل
  • پنجره‌های الکتریکی
  • آیینه‌های جانبی با قابلیت تنظیم به صورت الکتریکی
  • چراغ‌های مه شکن در دو بخش جلویی و عقبی
  • چراغ‌های جلویی با قابلیت تنظیم ارتفاع
  • برف پاک‌کن عقب (؟!)
  • سیستم صوتی با قابلیت پخش رادیو و CD مجهز به 4 بلندگوی جداگانه
  • ورودی USB با قابلیت پخش فایل‌های صوتی MP3
امکانات ایمنی و کمکی رانندگی

اکثر تجهیزاتی که در تبلیغات این خودرو از آنها یاد می‌گردد، نمونه‌هایی بوده که از امکانات پایه و ضروری موجود در یک خودروی مربوط به دهه پیش میلادی به حساب می‌آیند و حتی در کاتالوگ‌ها و تیزرهای تلویزیونی نامی از آنها برده نمی‌گردد. اما با توجه به ضرورت اطلاع رسانی، نمونه‌هایی از امکانات ایمنی و کمکی کوییک در تیپ پایه که در وب‌سایت سایپا قرار گرفته عبارتند از:

  • 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
  • سیستم کمکی ترمز (BAS)
  • صندلی‌های عقبی مجهز به اتصالات ISOFIX برای نگهداری صندلی کودک
  • باز شدن اتوماتیک درها هنگام وقوع تصادفات رانندگی
  • هشدار صوتی محدود کننده سرعت
  • سنسور کمکی دنده عقب
  • سیستم هشدار نبستن کمربند ایمنی (؟!)
  • سیستم ضد سرقت (Immobilizer)

بیشتر بخوانید: مقایسه مزدا 3 با کیا سراتو ، دو سدان محبوب در بازار ایران

تیپ فول

این تیپ، از سطح تجهیزات بالاتری نسبت به مدل پایه سود می‌برد. سایپا کوییک فول با قیمتی در حدود 40 میلیون تومان توسط نمایندگی‌های این شرکت به فروش می رسید و از سیستم دریچه گاز برقی به جای نمونه مکانیکی موجود در تیپ پایه و جعبه دنده اتوماتیک CVT استفاده بهره می‌برد. قیمت کوییک اتوماتیک فول در حال حاضر به رقم باور نکردنی 110 میلیون تومان رسیده است! از تجهیزات موجود در این گونه علاوه بر نمونه‌های موجود در کوئیک تیپ پایه، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سیستم کنترل سرعت (Cruise Control)
  • سیستم هشدار سرقت با استفاده از بوق خودرو (؟!)
  • قفل شدن خودکار درها در سرعت‌های بیش از 10 کیلومتر در ساعت
  • کامپیوتر سفری (Trip Computer)
  • فرمان برقی (به جای نمونه هیدرولیک موجود در تیپ پایه)
  • شیشه‌های دودی در بخش صندلی‌های عقب (Privacy Glass)
  • چراغ‌های روشنایی در روز (Daytime Running Lights یا DRL)
  • چراغ‌های همراهی تا در منزل (روشن ماندن چرا‌ها به مدت زمان مشخص برای تامین نور تا هنگام رسیدن به منبع روشنایی)
  • سیستم کنترل صوتی و کروز کنترل با استفاده از کنترلرهای تعبیه شدن بر روی غربیلک فرمان

تیپ لوکس

سایپا کوییک لوکس گرانقیمت‌ترین نمونه موجود برای این خودرو بوده که با قیمتی در حدود 42 میلیون تومان توسط نمایندگی به فروش می‌رسد. این تیپ امکاناتی نسبتا متناسب با یک خودروی استاندارد امروزی را داشته که نمونه‌هایی از آنها عبارتند از:

  • سیستم نمایش فشار باد تایرها (Tire Pressure Monitoring System یا TPMS)
  • سیستم استارت خودرو بدون نیاز به کلید و با استفاده از دکمه (Start Engine)
  • سیستم ورود به خودرو بدون نیاز به کلید (Keyless)
  • سیستم صوتی مجهز به نمایشگر 7 اینچی لمسی رنگی
  • سیستم ناوبری ماهواره‌ای با استفاده از جی‌پی‌اس (Navigation)
  • ارتباط با تلفن‌های همراه از طریق فن‌آوری بدون سیم بلوتوث
  • دوربین کمکی دنده عقب

سایپا کوییک (یا کوئیک)

ایمنی

با توجه به این مساله که هیچ منبع و مرکزی برای تعیین سطح امنیت خودروها در ایران به غیر از سازمان استاندارد تعریف نشده، نمی‌توان در خصوص میزان ایمنی کوییک نظری قطعی ارائه کرد. سازمان استاندارد ایران نیز که با تجربه چند ماه گذشته خود در خصوص تایید ایمنی خانواده پراید متعلق به دهه 1980، خانواده سمند (که در ماه گذشته میزان ایمنی آن توسط یک مجله بریتانیایی سنجیده شد و نتایج اسف‌بار آن در دسترس همگان قرار گرفت) و رد هیوندای i10 ساخته شده با تکنولوژی بالای این شرکت کره‌ای در دهه 2010، اعتبار مثال زدنی خود را به اثبات رسانده است.

سایپا کوییک (یا کوئیک)

اما با توجه به تجهیزات اعلام شده توسط سایپا، کوییک که به احتمال بسیار زیاد با استفاده از شاسی یک خودروی قدیمی آسیایی و ترکیب آن با تکنولوژی برتر پراید ساخته شده و در تولید آن احتمالا مانند سری پژو 405 به جای قطعات فلزی، از پلاستیک بازیافتی ساخته شده در بهترین کارگاه‌های تزریق پلاستیک وطنی بهره‌گیری شده، با تجهیز به 2 کیسه هوای ایمنی، ترمزهای ضد قفل، سیستم توزیع الکرونیکی نیروی ترمز و سنسور پارک در بخش عقبی، بر روی کاغذ نمونه‌ای قابل قبول به حساب می‌آید.

لوکس؟

وجود امکاناتی مانند بازشدن خودکار درها در هنگام تصادف نیز قطعا با تجربه آتش سوزی مدل‌های 405 و قفل شدن درها و زنده زنده سوختن سرنشینان طراحی شده که در صورت عملکرد صحیح می‌تواند امتیاز ایمنی این خودرو را (در صورت ارسال به مراجع ذی‌صلاح ارزیابی ایمنی خودرو مانند Euro NCAP) بهبود بخشد.

اما تیپ لوکس (؟!) کوییک با توجه به بهره‌گیری از امکانات کمکی رانندگی مانند دوربین دید عقب، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی رنگی (که هم دسترسی آسانی نداشته و هم کیفیتی در حد گوشی‌های تلفن همراه ایرانی GLXبا تکنولوژی فراتر از اپل و سامسونگ و ساخته شده توسط برادران دوست و زحمت کش چینی دارد) و سیستم ناوبری ماهواره‌ای در بازار داخلی نمونه‌ای قابل قبول خواهد بود.

تجربه رانندگی

به دلیل عدم وجود این خودرو در بازار فعلی و نبود دسترسی فیزیکی به این هاچ بک جدید و مجهز سایپا (!) امکان بررسی رانندگی این خودرو توسط نگارنده هنوز مهیا نبوده؛ ولی با توجه به ابعاد، فضای کافی برای سرنشینان عقبی وجود نداشته و کیفیت سواری با توجه به موتور کم توان و جعبه دنده اتوماتیک CVT موجب افت شدید توانایی‌های حرکتی در مسیرهای شیب دار خواهد شد.

سایپا کوییک (یا کوئیک)

کیفیت مواد اولیه استفاده شده در ساخت کابین نیز پایین بوده و به احتمال بسیار زیاد و به دلیل ماهیت گیربکس‌های CVT و عابق بندی غیر استاندارد مشابه با سایر تولیدات داخلی، سواری پرصدایی را شاهد خواهیم بود. به زودی و پس از همکاری نمایندگی‌های مربوطه، به تست فنی و ارزیابی این هاچ بک جدید سایپا در دنیای واقعی و خیابان‌ها و جاده‌ها خواهیم پرداخت.

قیمت سایپا کوییک در بازار ایران (به روز رسانی بهمن 1399)

کوییک یا کوئیک در حال حاضر توسط نمایندگی‌های سایپا با رقمی در حدود 150 میلیون تومان تا 250 میلیون تومان (مابین 6.800 دلار تا 11.000 دلار با احتساب ارز 22.000 تومانی در بهمن ماه 1399) به فروش می‌رسد. هرچند این رقم، مبلغ پایینی برای یک خودرو در بازارهای جهانی اروپا و آمریکای شمالی به حساب می‌آید، اما با توجه به میانگین درآمدی 2.5 میلیون تومانی خانواده‌های ایرانی هنوز هم عدد بالایی برای یک اتومبیل شهری برای قشرهای ضعیف خواهد بود. در صورتیکه کوییک با قیمت پایه پراید فعلی (در حدود 90 میلیون تومان) به فروش می‌رسید، می‌توانست با توجه به سطح بالاتر امکانات، به نمونه‌ای مناسب و قابل قبول برای اقشار کم درآمد ایرانی تبدیل گردد.

براساس اعلام سایپا، کوییک در حال حاضر تنها در چهار رنگ سفید، آبی، قرمز و مشکی به فروش خواهد رسید.

البته به عقیده بسیاری از افراد، تجهیز به گیربکس اتوماتیک با قیمت پایین، موجب فروس مناسب این خودرو خواهد شد که البته لازم است یک نکته اساسی را درنظر داشت. جعبه دنده CVT موجود در کوئیک یک نمونه کم کاربرد در ایران بوده و به همین دلیل تعمیر و تعویض در هنگام بروز عیوب (که قطعا در یکی دو سال اول برای خریدار پیش می‌آید) و عدم توانایی صنف محترم تعمیرکاران خودرو و نمایندگی‌های رسمی مشهور سایپا، فاکتوری پر از صفر را پیش روی راننده قرار خواهد داد.

رقبا در بازار ایران

محدوده قیمت کمتر از 50 میلیون تومان بازه‌ای است که بیشترین تقاضا را در بین خریداران داشته و به همین دلیل نمونه‌هایی مختلف و پرتعداد در آن حضور دارند. البته اکثر این نمونه‌ها از خودروهای بی کیفیت تولید ایران و خودرو و سایپا بوده که بیشتر آنها در بهترین حالت، ارزش حتی نیمی از مبلغ پرداختی را ندارند. از رقبای فعلی که در این کلاس حضور داشته و کوییک داعیه رقابت با آنها را دارد عبارتند از:

  • پژو 206 هاچ بک با قیمتی در حدود 40 میلیون تومان
  • پژو 207 با قیمتی در حدود 53 میلیون تومان
  • رنو ساندرو نسل قدیم با قیمتی در حدود 57 میلیون تومان
  • دانگ فنگ H30 کراس با قیمتی در حدود 50 میلیون تومان
  • برلیانس H220 با قیمتی در حدود 47 میلیون تومان
  • برلیانس کراس C3 با قیمتی در حدود 57 میلیون تومان
  • برلیانس H320 با قیمتی در حدود 56 میلیون تومان
  • ام وی ام 315 با قیمتی در حدود 51 میلیون تومان

سایپا کوییک (یا کوئیک)

رقبا در کلاس بدنه سدان سایز کوچک شهری

با این مبلغ می‌توان نمونه‌هایی مانند خودروهای فهرست زیر در کلاس سدان سایز کوچک را نیز خریداری کرد که با فضای بیشتر برای کابین و محفظه بار و صندوق عقب، سازگاری بیشتری با ذائقه مشتریان ایرانی دارد و به همین دلیل نمونه‌هایی مناسب‌تر برای سفرهای بین شهری و مسافت‌های طولانی به حساب می‌آیند:

  • سورن ELX با قیمتی در حدود 43 میلیون تومان
  • دنا و دنا پلاس توربو با قیمتی مابین 43 تا 58 میلیون تومان
  • پژو پارس اتوماتیک با قیمتی در حدود 53 میلیون تومان
  • رنو تندر پلاس با قیمتی در حدود 53 میلیون تومان
  • آریو 1600 با قیمتی در حدود 57 میلیون تومان
  • برلیانس H230 با قیمتی در حدود 47 میلیون تومان
  • جیلی GC6 با قیمتی در حدود 49 میلیون تومان

سایپا کوییک (یا کوئیک)

سخن آخر

پس از یک سال تبلیغ و پروپاگاندای رسانه‌ای، کوییک نیز به ناوگان خودروهای ایران و اسکادران مرگ سایپا اضافه گردید. کپی کاری از نمونه‌های قدیمی چینی (که خود نیز اتومبیل‌هایی کپی شده به‌حساب می‌آیند) و در بوق و کرنا کردن یک خودروی بی کیفیت مجهز به پیشرانه SOHC قدیمی و تولید با افتخار به نام یک نمونه جدید و مجهز ایرانی، سیاستی است که خودروسازان حکومتی ایران سال‌هاست به وسیله آن مانع ورود اتومبیل‌های با کیفیتی جهانی به ایران شده‌اند.

زمانی به بهانه اعمال تحریم‌ها، نمونه‌های نامطمئن و بی‌کیفیت را در دسترس مردم قرار داده و زمانی دیگر نیز با آزاد کردن ورود خودروهای عمدتا بی‌کیفیت چینی بازار و صنعت خودرو را به ورطه نابودی می‌کشانند. در اوایل دهه 1370 و دولت اصلاحات، با بهره‌گیری از سیاست آشتی جویانه و پرهیز از عملیات تحریک آمیز، زمینه ورود خودروهایی بسیار مناسب مانند دوو سی‌یلو (Daewoo Cielo)، دوو ماتیز (Daewoo Matiz) فولکس واگن گلف (با نام گل)، مزدا 3 و رنو مگان و نمونه‌هایی مشابه شدند که دو نمونه آخر هنوز هم توسط سایپا در خط تولید قرار دارند.

جایگزین‌ها در بازار خودروهای کارکرده

خرید خودروهایی کارکرده و دست دوم مانند سری i هیوندای (i10-i20-i30)، میتسوبیشی میراژ (Mitsubishi Mirage)، ام جی 3 و یا حتی سدان‌های کره‌ای مدل سال‌های 2010 با پرداخت رقمی مشابه، تکنولوژی، ظاهر، امکانات و عملکرد فنی بسیار بالاتری را در اختیار شما گذاشته و از کشته شدن ناگهانی راننده و سرنشینان در تصادفات نه چندان سخت رانندگی جلوگیری خواهد کرد.

سایپا کوییک (یا کوئیک)

در نهایت ظاهر نامناسب و قدیمی، موتور و پیشرانه ضعیف و مصرف سوخت نزدیک به 10 لیتر در مسیرهای شهری در کنار کیفیت پایین مواد اولیه و قطعات داخلی، نقاط ضعف اصلی کوییک به حساب آمده و تنها تعویض اسکین (Skin) پراید با یک نمونه متفاوت با مدل‌های فعلی، ارزش پرداخت تفاوت قیمت بیش از 10 میلیون تومانی با ارابه مرگ فعلی را نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بررسی و مشخصات فنی پژو 301 ؛ آخرین فرانسوی تاریخ گذشته در بازار ایران

مقایسه اجمالی سایپا و کیا

کیا پراید (Pride) که بر پایه فورد فستیوا (Ford Festiva) ساخته شده، در سال 1987 میلادی در خط تولید این شرکت کره‌ای قرار گرفت. در سال 1372 (1994 میلادی) نیز این خودرو با توجه به مصرف پایین و ظاهر مناسب و مطابق با خودروهای استاندارد و در اولین اقدامات صلح آمیز حکومت ایران با جوامع بین المللی وارد ایران شد. در حال حاضر کوچک‌ترین نمونه تولیدی شرکت کیا، مدل پیکانتو (Picanto) است که با قیمت پایه‌ای در حدود 9.500 پوند (معادل 60 میلیون تومان با احتساب ارز 6.400 تومانی در زمان نگارش) به فروش می‌رسد.

کیا پیکانتو ، آخرین هاچ بک سایز کوچک کیا

…و آخرین نمونه تولیدی سایپا در کنار خاندان مبتلا به بیماری عقب ماندگی پراید، کوییک یا کوئیک است که این نوشته به طور کامل به آن اختصاص یافته بود. بدون هیچ توضیحی، تنها نگاهی به این تصاویر، تفاوت پیشرفت این دو شرکت در طول این سه دهه را نشان داده و توانایی‌های مهندسان و متخصصین ایرانی را که هیچ نیازی به استفاده از تکنولوژی‌های کشورهای پیشرفته ندارند، به رخ می‌کشد.

مشخصات فنی کوئیک در یک نگاه

پایه پلاس
کلاس بدنه هاچ بک هاچ بک
حجم موتور (سی سی) 1.503 1.503
تعداد سیلندر 4 4
قدرت موتور (اسب بخار) 87 87
گشتاور (نیوتون. متر.) 128 128
تعداد سوپاپ 8 8
گیربکس 5 دستی CVT اتوماتیک
سیستم انتقال قدرت چرخ‌های جلو چرخ‌های جلو
مصرف سوخت  (شهر)
مصرف سوخت (بزرگراه)
مصرف سوخت (ترکیبی) 7 7.2
تولید CO2 در هرکیلومتر (گرم)
ظرفیت باک (لیتر.) 41 41
شتاب 0 تا 100 کیلومتر در ساعت 13 14
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) 150 150
طول ﴿میلیمتر﴾ 3.989 3.989
پهنا ﴿میلیمتر﴾ 1.688 1.688
ارتفاع ﴿میلیمتر﴾ 1.524 1.524
فاصله دو محور ﴿میلیمتر﴾ 2.412 2.412
ارتفاع از زمین ﴿میلیمتر﴾
وزن ﴿تن﴾ 1.0 1.1
ابعاد تایر (جلو) 185/65/14 185/65/14
ابعاد تایر (عقب) 185/65/14 185/65/14
حجم محفظه بار (لیتر)
ظرفیت سرنشین (نفر) 4 4
قیمت پایه (میلیون تومان) 69 110

گالری تصاویر کوئیک ، هاچ بک جدید سایپا

منبع: بخش خودروی وب‌سایت تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (11 نظر)

    شما نفست از جای گرم بند میشه.. کسی که خودرو این قیمتی بر میداره عقلش کم نیست. فقط دستش تنگه و مثل شما یا بقیه مرفه بی درد نیست..

    پاسخ

    همچین از کوییک بد گفتین انگار مثلا بقیه ماشین های هم قیمتش چه تحفه ای هستن! داداش الان مثلا 206 خوبه؟ 405 خوبه؟ کیفیت همشون مزخرفه، اساسا آپشن یعنی احترام به مشتری، یه ال 90 بدون آپشن اونم با این قیمتی که الان داره توی این دوره زمونه مثل فحشه به مشتری و البته حق ایرانیه که همین آشغالا رو سوار شه!!! چون ماها هنوز فکر میکنیم کیفیت این آشغالا مثل 10 سال پیشه :)))

    پاسخ

    قطعا هیچ کدوم از خودروهای فعلی تولید ایران؛ چه پراید 100 میلیونی چه مزدا 3 600 میلیونی، استانداردهای جهانی برای سال 2020 رو ندارند. اما باید به یک نکته توجه کنید: سراتو، مزدا 3، پژو 206 و پژو 206+ رو یک شرکت معتبر خودروسازی جهانی ساخته و در مراکز معتبر بررسی ایمنی؛ در مورد امنیتشون تحقیق شده و برای زمان خودشون، استاندارد بسیار بالایی رو گرفتن که حتی از استانداردهای فعلی ایران بالاتره. پژو 206 بهترین خودروی سال 1999 اروپا بوده و تمام مجلات از هر لحاظ بررسیش کردن، مزدا 3 توی مدل هاچ بک (که از لحاظ ساختاری فرق چندانی با نمونه سدان نداره) یکی از پرفروش ترین اتومبیل های آمریکا بوده و سازمان هایی مثل NHTSA و IIHS بررسی و ایمنیشو تایید کردن. کدوم یک از ماشین های ساخت ایران یا حتی چینی هایی که تحت لیسانس شرکت های معتبر نیستند بررسی شدند؟ کوییک سایپا یا 132 یا برلیانس و جک و چری؟ کجا یک مقاله در مورد امنیتشون نوشته شده؟ تمامی امکانات به اصطلاح لوکس کوییک رو هم می تونید با چند میلیون تومان روی 206/207 چند سال کار کرده نصب کنید و لااقل به امنیت خودتون و سرنشینان احترام بذارید…

    پاسخ

    ببخشیدپس سمندی که توسط رسانه بیگانه منوتوپخش کردداشاخ بود😂😂😂😂که هم سوتی هایی هم داده که درالمان هم تست گرفته که از۵ستاره۳ستاره ایمنی جهانی روکسب کرده منبع میخوایی بروسرچ کن تومیگی اپشن کوییک قابلیت نصب برروی خودروی۲۰۶و۲۰۷داره ایاازلحاظ اپشن پلت فرم داخل خودروی فرانسه ای جامیشه؟؟؟؟مثلابرومانیتورلمسی دناروبرداربزارداخل۲۰۶ایاجامیشه؟؟؟بعدشم تومیگی اپشن وبندازداخل۲۰۷خود۲۰۷اپشنی داره که کوییک هم داره بایدمیگفتی۲۰۶نه۲۰۷خودت هم سوتی دادی درسته ایمتی۲۰۷بیشنرازکوییک هست و۴ستاره ایمنی جهانی داردوبعدشم خودروی۲۰۶و۲۰۷ساخت ایرانه فکرکردی وارداتی ازفرانسس؟؟؟ بعدشم تست تصادف خودروی کوییک روندیدی گوه میخوری زودقضاوت میکنی که فیلم تست تصادف کوییک رونگرفتن خودروی کوییک از۵ستاره جهانی۳ستاره جهانی روکسب کردوبعدشم خودروربطش به صنعته چه ربطی داشت به حکومت؟؟؟؟😂😂😂😂توبرواپشن۲۰۷روبندازداخل برلیانس به نظرت باتوجه به قطعات اپشن ازلحاظ پلت فرم داخل برلیانس جامیشه؟؟؟خدایی چندسالته که صنعت خودروروربطش دادین به حکومت؟؟؟😂😂😂خودروی۲۰۶و۴۰۵از۵ستاره جهانی۲ستاره جهانی روکسب کردیعنی ایمنی کوییک بیشتراز۲۰۶و۴۰۵هست بعدشم تومیگی خودروی کوییک ایمنیش پایینه وپلت فرمش پرایده نمیدونستی بدون خودروی تیبا۱توسعه یافته پرایده که تیبااز۵ستاره۳ستاره روکسب کرده وبعدشم خودروی کوییک پلت فرمش پرایدنیس پروژهX200سایپاتیبا۱و۲وسایناوکوییک از۵ستاره۳ستاره جهانی روکسب کرده

    پاسخ

    بسیار ممنونم از مطلب شما و باعث شد استفاده کنم

    پاسخ

    عااااالیه….وااااوووو من عاااشقه کوئیکم

    پاسخ

    واقعا آدم باید روانی باشه 33 یا 42 میلیون واسه همچین آشغالی پول بده.

    پاسخ

    سلام
    واقعا خودرو مزخرفیه واقعا میگم وقتی اون پراید کیا رو میبینم و این کوییک رو میبینم واقعا نمیدونم چی بگم و در ضمن اصلا قیمتش خیلی زیاده
    لطفا نخرین اصلا کسی اگه این ماشین رو بخره واقعا باید یه عقلش شک کنیم والا اشغال های چینی از این بهترن با این 40 ملیون پول یه 206 بخر حالشو ببر(البته خود 206 هم دسته کمی از این نداره).

    پاسخ

    با سلام ، با این وضعییت کنونی بازار و ارز ، بنظرم ماشینهای خارجی زیاد به صرفه مردم عادی و معمولی نیست قشر مرفع که سهمشون جداست، پس میمونه ماشینهای گزینه داخلی کوییک در کلاس خودش رقیب هایی نزدیکش ۲۰۶ تیپ دو میبینه که اصلا قابل قیاس نیست باهاش هیچ اپشنی نداره در مقابل کوییک شیشه بالابر کوییک هر ۴تا برقی رقیب عقبش دستیه سنسور دنده عقب کوییک داره رقیب نداره و… در کل بنظرم ماشین خوبه البته با بودجه فعلی.

    پاسخ

    برادر؛ بسیار جای تاسف داره که وضعیتی دچار شدیم که “بالابر الکتریکی” رو به عنوان “آپشن” درنظر میگیریم… اتومبیل های چینی بیشترشون با همچین “آپشن” هایی بزک شدن، ولی غیر از چند نمونه که تحت لیسانس شرکت های معتبر خودروساز هستند، کدومشون تاییدیه های بین المللی برای ایمنی رو دارند؟
    اصلی ترین نکته در مورد خوب/بد بودن یک اتومبیل، بررسی ایمنی اون هست و یکی از مهم‌ترین نکات، نحوه ساخت شاسی و مقاومت/عدم مقاومت اون در برابر ضربات.
    سایپا کوییک شاید از لحاظ ظاهری جدید و متفاوت باشه، اما چون بر اساس شاسی ترکیبی ساینا و پراید ساخته شده، طبیعتا از لحاظ ایمنی وضعیتی مشابه با اونا داشته؛ پس یک اتومبیل قدیمی با تکنولوژی قدیمی هست و میشه اونو فقط یه فیس لیفت از پراید دهه 1980 آمریکا/کره به حساب آورد که در شبکه های مجازی بارها شاید تکه تکه شدن اون بودیم.
    علاوه بر این، 206 و 206 پلاس (که در ایران با نام 207 مشهور شده) ساخت یک شرکت بسیار باسابقه در زمینه اتومبیل بوده و در اوایل هزاره جدید تحت نظر نهادهای معتبر بین المللی موفق به کسب حداقل استانداردهای ایمنی شده. اما شما نمونه ای ایرانی رو سراغ داری که به یک مرکز جهانی برای تست ایمنی ارسال شده باشه؟ آیا ایران با وضعیت فعلی کلا توانایی یا صلاحیت انجام تست ایمنی برای یک خودرو رو داره؟
    کیفیت ساخت تجهیزات ایمنی هم تاثیر خیلی زیادی داره؛ میدونید اگر ایربگ چند صدم ثانیه تاخیر در عملکرد داشته باشه و یا چند میلیمتر با جایی که باید باشه اختلاف داشته باشه، خطرش بیشتر از فایدشه؟ میدونستید کمربندهای ایمنی چند نقطه ای الان چند سالیه که استاندارد شدن و ترکیب اونا با کیسه هوا می تونه برای حفظ جان سرنشینان مفید باشه ولی توی تمام اتومبیل های ایرانی سایپا و ایران خودرو، کمربندهای ایمنی با تکنولوژی 20 سال پیشه و با قرارگیری در جای نامناسب، کلا از استاندارد خارجند؟ آیا می دونستید که وجود چند میکرون انحنا یا به اصطلاح تاب در دیسک های ترمز ضد قفل، با ایجاد انحراف در زمان ترمزگیری، شانس چپ شدن را درصد خیلی زیادی افزایش میده؟
    اگه زمان دارید، پیشنهاد می کنم که مطالب تاریخچه پراید؛ سیر تحول ارابه مرگ در ایران، کره و آمریکا … و بررسی ریو 2019؛ نسل جدید پراید… رو مطالعه کنید یا نگاهی به مطلب بررسی شورولت اسپارک 2020 که از لحاظ بازه قیمتی و کلاس بدنه معادل پراید در آمریکاست، مشخصات اونو با مشخصات فنی سایپا کوییک مقایسه کنید…

    پاسخ

    این نکته رو هم باید اضافه کنیم که به جای خرید پراید صفر 100 میلیونی یا کوییک 200 میلیونی، میشه نمونه های کارکرده آسیایی 10-12 سال کار کرده رو خرید که از هر لحاظ بالاتر از آشغال ها و ارابه های مرگ تولید خودروسازان حکومتی و رانتی هستند…

    پاسخ