;
coinex

آیا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور کاهش خواهد یافت؟

 

به دلیل مسئله مهمی چون آلودگی هوا که به یک مشکل بزرگ در کلان شهرها تبدیل شده است، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نباید افزایش می‌یافت!

چندی پیش در واکنش به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی ، تعدادی از نمایندگان مجلس با امضا کردن نامه‌ای خواستار کاهش تعرفه واردات این خودروها به کشور شدند. این نامه به امضای 60 نفر از نمایندگان مجلس رسید و از وزیر صنعت خواستند تا تعرفه این خودروها کاهش یابد.

به گزارش تکراتو و به نقل از اخبار خودرو، دولت و مجلس به جای اینکه در فکر افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور باشند، باید با همکاری هم شرایطی را فراهم کنند که در کلان شهرها جایگاه شارژ برقی خودروهای الکترونیکی، نصب و تعبیه گردد.

بررسی جزئیات افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

بعد از مشخص شدن تعرفه واردات خودرو به کشور و همچنین افزایش تعرفه‌های واردات خودرو، از جمله موضوعات مهمی که در مورد تعرفه واردات خودرو جلب توجه نمود، موضوع افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور بود. این مسئله محل اختلاف نظر بود و بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس در این مورد اعلام کردند که تعرفه واردات خودروهای هیبریدی باید مورد بازنگری قرار گیرد.

افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور قابل قبول نیست!

در رابطه با موضوع افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور، بهرام پارسایی سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی این موضوع را غیر قابل ‌قبول دانست و در این باره اعلام نمود که به دلیل وجود چالش آلودگی هوا در تمام کلان‌شهرهای کشور، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور نه تنها نباید افزایش می‌یافت بلکه لازم بود تا دولت در این مورد مشوق‌هایی را در نظر گیرد که شرکت‌ها و تولیدکنندگان داخلی خودرو در کشور به فکر تولید چنین خودروهایی باشند.

وی ادامه داد که بسیاری از دوستان در وزارت صنعت اعلام کرده‌اند که چون خودروهای هیبریدی با بنزین کار می‌کنند، این تعرفه‌ها افزایش یافته است. وی در این مورد اعلام نمود که کاهش مصرف سوخت به‌وسیله خودروهای هیبریدی برای کاهش آلودگی هوا، بسیار مهم و اساسی است.

سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس تاکید نمود که باید از هر عاملی که باعث کاهش آلودگی هوا می‌شود، استقبال نمود و اضافه کرد که، برای اینکه تردد خودروهای هیبریدی در سطح کلان‌شهرها افزایش یابد لازم است تا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به کشور اصلاح شود.

پاسخ وزارت صنعت در مورد علت افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

براین اساس محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به واکنش‌های موجود در مورد افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی اعلام نمود که تعیین میزان تعرفه خودروهای هیبریدی براساس کار کارشناسی دستگاه‌های مختلف صورت می‌گیرد. وی ادامه داد که برای این منظور سه دسته خودرو در نظر گرفته شده است: خودروهایی با سوخت فسیلی یا همان بنزین، خودروهای هیبریدی که بنزینی، برقی هستند و دسته سوم هم شامل خودروهایی است که  تمام‌برقی هستند. وی در ادامه تاکید نمود که تعرفه واردات خودروهای دسته سوم که تمام برقی هستند، همچنان صفر است و تغییری در تعرفه آنها صورت نگرفته است.

وی در مورد خودروهای هیبریدی اعلام نمود که چون این نوع از خودروها دارای دو نوع موتور هستند، یعنی هیبرید بنزینی و هیبرید پلاگین، برای آنها تعرفه ۴۰ و ۳۰ درصدی  نسبت‌به تعرفه خودروهای بنزینی در نظر گرفته شده است. به گفته وی ملاک تعیین این تعرفه‌ها میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت بنزین بوده است. وی تاکید نمود که چون سوخت پایه این خودروها بنزین است، این تعرفه برای آنها در نظر گرفته شده است. به گفته صالحی‌نیا، میزان تفاوت مصرف سوخت خودروهای هیبرید نسبت‌ به خودروهای بنزینی، در هر۱۰۰ کیلومتر، دولیتر است و این تعرفه‌ها نیز به همین نسبت در نظر گرفته شده است.

توضیحات وزیر صنعت در مورد انواع خودروهای هیبریدی و تعرفه آنها

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس جمهور مبنی‌بر تجدیدنظر در تعرفه واردات خودروهای هیبریدی اعلام نمود که براساس ضوابط جدید مربوط به واردات خودرو و همچنین افزایش سود بازرگانی خودروهای وارداتی که از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند از ۵۵ درصد به ۹۵درصد، تغییراتی در جدول سود بازرگانی واردات خودروهای هیبرید نیز اتفاق خواهد افتاد.

شریعتمداری در ادامه سخنان خود در مورد تغییر در تعرفه واردات خودروهای هیبریدی به انواع خودروهای هیبرید اشاره کرد و اعلام نمود که خودروهای هیبریدی چندین دسته هستند. برخی از این خودروهای هیبریدی فقط هنگام ایستادن و آغاز حرکت، از امکانات برقی استفاده می‌کنند و بعضی دیگر نیز در حرکت و در پیمایش محدود در سطوح صاف و سرعت‌های زیر ۴۰ کیلومتر برساعت از موتورهای برقی خود بهره می‌برند. به گفته وی این خودروهای هیبریدی در سرعت‌های بالاتر از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند.

وی تاکید نمود که براساس محاسبات کارشناسان، خودروهایی که اصطلاحا سری موازی و موازی سری هستند، هرکدام شرایط ویژه فنی‌ خود را دارند و متناسب با میزان مصرف سوختی که دارند و همچنین براساس میزان صرفه‌جویی که در تولید آلایندگی توسط این خودروها صورت می‌گیرد، از تخفیفات در سود بازرگانی برخوردار خواهند شد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام نمود که فاصله خودروهای برقی که از تعرفه ۵ درصدی استفاده می‌کنند تا خودروهایی که از سوخت فسیلی بهره می‌برند، ۹۰ درصد است. همچنین تعرفه خودروهای هیبریدی که در شرایط مختلف بین ۵ تا حداکثر ۲۵ درصد از میزان مصرف سوختشان کاهش پیدا می‌کند، با نظر کارشناسان و تصویب کمیسیون اقتصادی دولت و هیات وزیران بین ۳۵ تا ۵۵ درصد تعیین شده است. شریعتمداری همچنین ادامه داد که دولت تسهیلات ویژه‌ای برای خودروهای هیبریدی مناسب در ناوگان حمل ‌و نقل عمومی پیش‌بینی نموده است.

آیا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی کاهش خواهد یافت؟

به نظر می‌رسد که فعلا باید منتظر بود تا مشخص شود که آیا دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را کاهش خواهد داد یا مجلس در قالب طرح دو فوریتی اقدام به کاهش تعرفه واردات خودروهای هیبرید خواهد کرد. در این زمینه بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که در کمیسیون ماده یک آیین‌نامه اجرایی مقررات صادرات و واردات، تعرفه واردات خودروهای هیبریدی باید کاهش یابد.

زیرا تمام دستگاه‌های دخیل در امر واردات خودرو، در این کمیسیون عضو هستند و کار کارشناسی روی آنها انجام می‌دهند و در این صورت این موضوع نیز از پشتوانه کارشناسی و اجرایی برخوردار خواهد شد. چون استفاده از خودروهای هیبریدی در سطح کلان شهرها به کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد، کارشناسان معتقدند که تعرفه واردات این خودروها باید اصلاح شود.

نکته مهم دیگری که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است  تعرفه واردات خودروهای تمام‌برقی و الکترونیکی به کشور صفر است و بنابراین لازم است تا دولت و مجلس با همکاری هم از هم اکنون در فکر ایجاد جایگاه‌هایی برای شارژ برقی خودروهای الکترونیکی در کلان شهرها باشند.

 

بیشتر بخوانید :

.

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر