;
coinex

تلسکوپ فضایی تس در آستانه پرتاب ؛ جدیدترین شکارچی ناسا

تلسکوپ فضایی تس (TESS) که جدیدترین تلسکوپ فضایی ماهواره‌ای جهان است با هدف شناسایی سیارات فراخورشیدی عازم مدار زمین می‌شود. مطابق گفته ناسا این تلسکوپ فضایی در ۲۷ فروردین ماه پرتاب خواهد شد.

ناسا آماده‌سازی‌های نهایی را برای پرتاب جدیدترین شکارچی سیارات فراخورشیدی خود را در دستور کار دارد. ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (Transiting Exoplanet Survey Satellite) یا به اختصار تس (TESS) مطابق برنامه قرار است روز ۱۶ آوریل (۲۷ فروردین) از کیپ کارناوال فلوریدا پرتاب شود.

این تلسکوپ فضایی که اخیرا بازدید پیش از پرتاب نهایی خود را پشت سر گذاشت، با هدف بررسی بیش از ۲۰۰ هزار ستاره در راستای کشف سیارات فراخورشیدی ناشناخته، آسمان‌ها را زیر پا خواهد گذشت.

برخی از این سیارات ممکن است در محدوده زیست‌پذیر ستاره خود حضور داشته باشند و بنابراین می‌توانند اهداف ماموریت‌های مطالعاتی آینده قلمداد شوند، ماموریت‌هایی که زیست‌پذیر بودن آنها را مورد بررسی قرار می‌دهد.


بیشتر بخوانید :‌ تلسکوپ فضایی کپلر ؛ با شکارچی سیارات فراخورشیدی آشنا شوید


تلسکوپ فضایی تس سوار بر یک موشک فالکون ۹ پرتاب خواهد شد. این تلسکوپ به چهار دوربین با میدان گسترده مجهز است که به واسطه آنها قادر است بخش عمده‌ای از آسمان را مورد بررسی قرار دهد. مارتین استیل (Martin Still)، دانشمندان مرکز فرماندهی تلسکوپ تس ناسا، به نیوزویک گفت :

تلسکوپ تس ۸۵ درصد از آسمان ما را در جستجوی سیارات فراخورشیدی که به دور ستاره‌های درخشان و همسایه‌های ستاره‌ای ما گردش می‌کنند، مورد بررسی قرار خواهد داد. با استفاده از این تلسکوپ ماهواره‌ای قادر خواهیم بود شناسایی سیارات با استفاده از سایر تلسکوپ‌ها نظیر تلسکوپ فضایی جیمز وب را دنیال کنیم تا بدین وسیله جزئیات این سیارات را بهتر کاوش کنیم.

در طول یک بازه زمانی ۲ ساله، تلسکوپ فضایی تس در تلاش خواهد بود تا با روشی به نام گذر (Transmit) به شکار سیارات فراخورشیدی بپردازد. در روش گذر هنگام عبور سیاره از مقابل یک ستاره درخشان در نگاه مشاهده کننده، یک لکه تاریک، منظم و دوره‌ای در درخشش ستاره ایجاد می‌شود. بدین ترتیب می‌توان به وجود یک سیاره حول ستاره پی برد.

تلسکوپ فضایی تس
نمایی که در آن ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (Transiting Exoplanet Survey Satellite) در مقابل سیاره‌‌ای آتشفشانی که به دور ستاره میزبان خود می‌چرخد، دیده می‌شود. تلسکوپ تس هزاران سیاره جدید را برای مطالعات و مشاهدات بعدی شناسایی خواهد کرد. (اعتبار : ناسا / GSFC)

دانشمندان بیشتر اوقات با استفاده از این روش به کشف سیارات می‌پردازند. به عنوان مثال، تلسکوپ فضایی کپلر ناسا، تاکنون بیش از ۲۶۰۰ سیاره فراخورشیدی تایید شده را با این روش کشف کرده است. پائول هرتز (Paul Hertz)، مدیر بخش اخترفیزیک مرکز فرماندهی ناسا، در یک بیانیه گفت:

داده‌های تلسکوپ فضایی کپلر به ما آموخت که در آسمان بالای سرمان بیشتر از ستارگان، سیاره وجود دارد. تلسکوپ فضایی تس چشمان ما را به سوی طیف گسترده‌ای از سیارات حول نزدیکترین ستارگان باز خواهد کرد.

تمرکز تلسکوپ تس بر روی ستارگان درخشان در فاصله کمتر از ۳۰۰ سال نوری خواهد بود. با استفاده از نور شدید تولید شده توسط این ستارگان، محققان قادر خواهند بود از اسپکتروسکوپی استفاده کنند تا بدین وسیله جرم، چگالی و ساختار اتمسفر سیارات را مشخص کنند. اسپکتروسکوپی تکنیکی است که در جذب و نشر نور اندازه گیری می‌شود. با استفاده از این اطلاعات می‌توان فهمید که آیا این سیارات از حیات پشتیبانی می‌کنند یا خیر.

استفان راینهارت (Stephen Rinehart)، دانشمند پروژه تس در مرکز پرواز فضایی گدارد ناسا در گرینبلت مریلند (مرکز مدیریت این ماموریت)، معتقد است این تلسکوپ ماهواره‌ای دریچه‌ای جدید به نوعی جدید از مطالعات است. او در بیانیه‌ای گفت:

ما قادر خواهیم بود سیارات را مطالعه کنیم و در آینده، گفتگو در مورد تفاوت‌های آنها را آغاز خواهیم کرد. یافته‌های ماموریت تس در شکل گیری موضوعات شگفت انگیز مطالعات چند دهه آینده نقش بسزایی خواهند داشت. این شروع یک عصر جدید در تحقیقات سیارات فراخورشیدی خواهد بود.

 

بیشتر بخوانید :

.

منبع : NewsWeek

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر