;
coinex

اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی ؛ پنیر مفت روی تله موش؟!

اپلیکیشن روبیکا (Rubika) برنامه‌ای است برای ارائه محتواهای صوتی و تصویری، اما به مانند بسیاری از اپ‌های ایرانی تاکنون اپلیکیشن روبیکا نیز در نگاه کاربران ایرانی جایگاه درخورد توجه‌ای نداشته است.

تبلیغات گسترده روبیکا در بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی پرمخاطب بالاخص در ایام نوروز ۹۷، ادعای ارائه اینترنت رایگان و مسائل امنیتی پیرامون دسترسی‌ها و امنیت این برنامه، بسیاری از کاربران در فضای مجازی را به واکنش واداشته است. ارائه محتواهای صوتی و تصویری توسط بسیاری از اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود، اما اپلیکیشن روبیکا با شعار “یه جا به جای همه‌ جا” (شعاری که به گفته برخی سرقتی است) سعی داشته تا همه این محتواها را در یکجا جمع کرده و به مخاطب خود ارائه کند.

به تازگی و با حضور در برنامه‌های تلویزیونی پر بازدید و همچنین اضافه شدن امکانات جدیدی و قرعه کشی‌های متنوع، اپ روبیکا دوباره در معرض توجه قرار گرفته است.



اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی تاکنون آنچیزی نبوده است که در تیزر‌های تبلیغاتی این برنامه دیدیم. بسیاری از کاربران نه تنها این شعار‌ها و وعده‌ها را باور نکردند و به سمت آن جذب نشدند، بلکه تلاش کردند تا با افشای حقایق این اپلیکیشن، دیگران را نیز از استفاده آن بازدارند.

از کپی بودن شعار و لوگو و تست رایگان بودن اینترنت آن گرفته تا تحلیل تبلیغات گسترده و پرهزینه و نگرانی از امنیت و داده‌های کاربران، همگی موضوعاتی هستند که طی چند وقت اخیر در خصوص اپلیکیشن روبیکا ذکر شده است. البته تنوع نظرات بسیار بیشتر از این بود. در ادامه این نوشتار با تکراتو همراه باشید تا بررسی کنیم اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی چه جایگاهی دارد.

اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی ؛ وعده اینترنت رایگان و حریم خصوصی

نخست با توئیتی از یکی از کاربران توئیتر به نام شروع کنیم که سعی داشت ناگفته‌هایی از اپلیکیشن روبیکا را بازگو کند. آنطور که این کاربر می‌گوید؛ روبیکا به شرکت توسعه اعتماد مبین تعلق دارد. شرکتی که ساله گذشته در یکی از جنجالی‌ترین برنامه‌های نود، فاش شد که با هزینه‌ای بسیار گزاف بلیط فروشی اینترنتی مسابقات لیگ برتر را در اختیار گرفته است. این کاربر با انتشار تصویر زیر نوشت :

بررسی کامل #روبیکا 1- مدیرعامل {2-توسعه اعتمادمبین (مخابرات و همراه اول)}سفیر سابق در کشورهای چین،اتریش و روسیه. در زمان سعید جلیلی مذاکره کننده هسته ای بود 3-قرداد ترکمان چای فروش بلیط #فوتبال رو یادتون هست که #عادل_فردوسی پور افشا کرد این همون شرکته 4-5- معرف حضور همه هستن

اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی
اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی

کاربر دیگری به نام اطلاعات بیشتری در این خصوص منتشر کرد. پیش از شروع، لازم است سری به وبسایت اپلیکیشن روبیکا بزنیم‌؛ جایی که ذکر شده حقوق این اپلیکیشن برای شرکتی تحت عنوان “فناوران نوین هوشمند پارسی” محفوظ است. اما این کاربر توئیتر ادعا می‌کند چنین شرکتی وجود خارجی ندارد، او با انتشار تصاویری در توئیت خود نوشت:

اپلیکیشن جنجالی #روبیکا ادعا می کند که تحت شرکت فناوران نوین هوشمند پارسی فعالیت می کند. با یک جستجوی ساده در وبسایت #روزنامه_رسمی اثری از چنین شرکتی پیدا نشد. با جستجوی Whois هم چیز زیادی عاید نشد.

اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی
اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی

اما کاربری دیگر در توئیتر نگرانی‌ها از بابت امنیت و حریم خصوصی اپلیکیشن‌ ایرانی را به جا نمی‌داند و استفاده بسیاری از مردم از برنامه‌هایی نظیر اسنپ را دلیل مدعای خود عنوان می‌کند. او در توئیت خود نوشت:

اینایی که میگن مردم نگران اطلاعات شخصی و شنود تو پیام رسان هایی مثل #سروش هستند ،دروغ میگن چراکه: اگر مردم به نهادهای قانونی کشور اعتماد نداشتند نه پیامک می دادن نه تماس موبایلی برقرار می کردند و حتی نرم افزارهای مثل اسنپ و بازار و روبیکا و…رو هم نصب نمی کردند #فیلترینگ_تلگرام

اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی
اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی

کاربری به نام متوجه همان نکته‌ای شده است که در توئیت بالا به آن اشاره شد، با این تفاوت که نگاه او ۱۸۰ درجه متفاوت است. این کاربر معتقد است که مردم نباید اسیر کمپین‌های تبلیغاتی موافق یا ضد این اپلکیشن‌ها شوند، در عین حال او معتقد است که شاید روبیکا برنامه‌ امنی نباشد، اما موضوع امنین را باید در خصوص سایر اپلیکیشن‌ها نظیر بازار، دیجی‌کالا و بازار نیز بررسی کرد، چرا که همگی تحت شرایط یکسان فعالیت می‌کنند. این کاربر در توئیت خود نوشت:

#سروش و #گپ و گ و #ایتا توی همون کشوری فعالیت می‌کنند و تحت همون قانونی کار میکنن که #دیوار و #اسنپ و ز و ا فعالیت می‌کنند! اگر نقض حریم‌خصوصی و کنترل حاکمیت و سواستفاده از اطلاعات مخاطبان هست برای همه‌شون هست! نقد کنیم ولی عمله موج‌ عملیات روانی رسانه‌ها نباشیم.

پیام‌رسان داخلی مشکل تکصدایی و آزادی بیان دارد. شاید امن نباشد ولی امنیتش بدتر از بقیه نیست اما اینکه شما به جاسوسی بودن روبیکا و سروش فکر میکنید ولی از اسنپ و دیجی‌کالا کلیدواژه‌های مسئولیت اجتماعی و کسب‌وکار توی ذهنتون هست یعنی اسیر کمپین‌های تبلیغاتی له یا علیه اینها هستید

اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی
اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی

#صدفشون بحث را اینگونه ادامه داد که این فضای حاکم، کاملا بر علیه اپلیکیشن‌های داخلی است و اعتماد عمومی نسبت به آنها از بین رفته است. او در توئیت خود نوشت:

از موقعی که در مورد اَپ‌های #سروش و #روبیکا و بقیه تحقیق کردم، با نگرانی بیشتر از قبل اپ های‌ایرانی دیگه رو نصب میکنم و با کوچکترین درخواست دسترسی کلا پاکشون میکنم اینجوری حمایت از کالای ایرانی رو جا انداختن

بسیاری از کاربران توئیتر به موضوع واحدی اشاره کرده بودند. به گفته آنها گویا لوگوی اپلیکیشن روبیکا کپی از یک شرکت خارجی به نام TheRightBytes بوده است. کاربری به نام می‌گوید با چنین وضعیتی چگونه می‌توان به اپلیکیشن‌های داخلی اعتماد کرد. او نوشت :‌

لوگو #نرم_افزار_داخلی روبیکا کپی شده از برنامه ای به نام TheRightBytes است چطور میتوان به چنین نرم افزارهایی اعتماد کرد؟

اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی
اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی

کاربر دیگری به لحنی تند به این موضوع واکنش نشان داد. به گفته او چگونه ممکن است شرکتی که برای تبلیغات گسترده خود هزینه‌های گزاف پرداخت می‌کند، از پس هزینه‌های معمولی مانند طراحی لوگو برنیاید. با انتشار همان تصویر بالا در توئیت خود نوشت:‌

“نفهمی یعنی خدا تومن پول بدی #نقی و #ارسطو قبل #پایتخت نرم افزارتو #تبلیغ کنن … اونوقت یک هزارمشو ندی یه #لوگو واست طراحی کنن … بری ماله مردمو بدزدی … #روبیکا #Rubika #TheRightBytes”


بیشتر بخوانید :‌ تبلیغ اپلیکیشن پولیک ؛ نگاهی به هنجارهای تبلیغاتی


یکی دیگر از وعده‌های که تیم روبیکا بوسیله آن درصدد بود تا وضعیت اپلیکیشن روبیکا را در نگاه کاربران ایرانی بهبود ببخشید، ادعای آنها مبنی بر رایگان بودن اینترنت آن است. توئیتری‌ها به روش‌های مختلف سعی در بررسی این مدعا داشتند. کاربری به نام میزان مصرف اینترنت اپلیکیشن روبیکا را در اسمارت‌فون خود بررسی کرده بود. او با انتشار تصویر زیر در توئیت خود نوشت:

“هر چی میگی از #روبیکا بگو! بعدازاینکه فکر میکردم سرم کلاه گذاشتن و بستمو خوردن دوستان راهنمایی کردنو رفتم بستمو چک‌کردم! جالبه روبیکا تا الان طبق مصرف داده گوشیم ۱.۳ گیگ مصرف داشته توی دو روز! اما از بستم‌توی مصارف داخلی (برنامه های ایرانی) ۰.۰۸ گیگ بوده! واقعا عالیه”

اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی

یک حساب توئیتری دیگر به نام  نیز با انتشار تصویری به همین موضوع اشاره کرد. او نوشت: “امنیت که تخصصم نیست ولی اینترنت #روبیکا تست شد اینترنتش رایگان نیست صرفا یک تبلیغ بوده”

اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی

کاربری به نام آسد هادی حسینی معتقد است این موضوع منجر به بی‌اعتمادی مردم نسبت به کالای ایرانی می‌شود. او نظر خود را اینگونه مطرح کرد :

گویا #اینترنت_رایگان اپلیکیشن #روبیکا #دروغ بوده است و متاسفانه در #رسانه_ملی به صورت گسترده درنوروز نیز اطلاع رسانی شد. لازم است درصورت صحت این خبرمقامات قضایی به عنوان مدعی العموم ورودکرده و شکایتی راعلیه گروه مبین تنظیم نماید بی اعتماد کردن مردم به #تولید_ملی خطرناک است

رضام، کاربر دیگری که نظری متفاوت داشت. او این پرسش را مطرح کرد که تیم اپلیکیشن‌هایی نظیر سروش و روبیکا چگونه از پس هزینه‌های سنگین اینترنت رایگان برمی‌آیند. مگر نه آنکه آنها تازه در ابتدای راه هستند. گویا این کاربر معتقد است میان فیلترینگ قریب‌الوقوع تلگرام و تبلیغات گسترده این اپلیکیشن‌ها ارتباطی برقرار است. رضام، در توئیت خود نوشت:

“مخابرات چرا باید از این همه پولی که بابت یکسال اینترنت رایگان حاصل مهاجرت حداقل 30 میلیون کابر #تلگرام به #پیام‌رسان‌ـداخلی بگذره؟؟ آیا سازندگان #سروش و #روبیکا که ادعا میشه جوانان #استارتاپی هستند معدن طلایی چیزی پیدا کردن؟؟ #فیلتر_تلگرام”

اپلیکیشن روبیکا در نگاه کاربران ایرانی

که خود را روزنامه‌نگار و نویسنده معرفی کرده است، نیز معتقد است که فیلترینگ تگرام و تبلیغات گسترده و اینترنت رایگان روبیکا و سایر اپلیکیشن‌های ایرانی دو موضوع کاملا مرتبط به یکدیگر هستند. او در تویئت خود نوشت :

بصورت خیلی شیک و مجلسی مدام دارن “روبیکا” تبلیغ میکنن، مدام هم دارن درباره مزایای پیام رسان های داخلی از جمله مصرف حجم اینترنت صفر تبلیغ میکنن. تا اخر فروردین هم میگن #تلگرام رو #فیلتر میکنن. بچه پنج ساله هم میفهمه داره یه اتفاقاتی میفته.

اما Arash‏ می‌گوید این موضوع هرگز موفقیت آمیز نخواهد بود:

“همونقدر که مردم با جمع کردن ماهواره بیننده تلویزیون شدن، با فیلتر کردن تلگرام هم میرن سمت #سروش و #روبیکا و امثالهم”

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (8 نظر)

    چرا دروغ میگین و الکی حرف میزنین در حالی که همه ایرانیان از روبیکا سخت دفاع میکنندروبیکا الان عین اینستا شده لایک و کامنت داره به نظر من روبیکا امن ترین اپلیکیشن است و میتونی برا خودت پیج داشته باشی مثه اینستا پیامرسان داره و ویترین و چهارمین بهترین فضای مجازی تو ایران بین کاربرانه و خیلی کم اینترنت مصرف میکنه و هیچگونه از تلگرام جاسوسی نکرده و برا خودش مستقله به نظر من که خیلی امن هس

    پاسخ

    الان دقیقا مشکلتون چیه؟ نمیدونم چرا یه عده با بهانه های احمقانه و یه سری دروغ سعی دارن هر چیز داخلی رو تخریب کنن.
    خوب نمیخواید استفاده کنید به درک، نکنید.
    اپلیکشنی که در این سطح داره فعالیت و تبلیغات میکنه یا دولتیه و یا برا مسئولان امنیتی شناخته شدست.
    من به شخصه ترجیه میدم اطلاعاتم و بیگ دیتا کشور دست وزارت اطلاعات باشه تا موساد و cia ضمن این که چیزیم برا ترسیدن ندارم.
    من و ۲۳ میلیون نفر دیگه این اپلیکیشن و نصب کردیم تا کور شود هر ان که نتواند دید و به شخصه از امکاناتشم رضایت صد در صد دارم.

    پاسخ

    دقیقا با حرف شما موافقم خوب نمیخواهید نصب نکنین روبیکا با کلی طرفدار نیازی به بعضی ها نداره

    پاسخ

    سلام
    چرا روبیکا انتقال پول کارت بکارت بایت دورقم آخر کارت بزنیم مثال ۱۴۰۲ قبول نمی کند ۰۲ میزنم قبول نمی کند

    پاسخ

    من فقط میدونم که
    ایرانسلی ام و بسته فعال اینترنت هم ندارم اما باهاش تلویزیون آنلاین تماشا میکنم همین
    حالا برید بگید اینترنت میخوره من که اصلا بسته ندارم که بخواد کم کنه چی میگید شما ها؟!

    پاسخ

    تو راست میگی منطقی حرف بزن آدم حسابی من چهارگیگ نت گرفتم از این ایرانسل کوفتی روبیکا همشو کشید بالا بعد تو میای میگی نت نمیخوره عجب آدمای دزدی هستن این برنامه های ایرانی

    پاسخ

    چرا دروغ میگی قبلا که بروز نکرده بودند کلا نت نمیخواست فقط سیمکارت الانم که خیلی نیم بهاس و کم مصرف میکنه الان روبیکا اونقد محبوب شده و اونقد دفاع کننده داره شما حسودی میکنین برید فقط حسرت بخورید

    پاسخ

    سازندگان اپ روبیکا با سرچ کردن عبارت “rubik’s cube logo design” لگو خود را “طراحی” کرده اند !!!!!

    پاسخ