;
coinex

مقایسه سروش و ایتا ؛ بهترین پیام رسان ایرانی کدام است؟

مقایسه سروش و ایتا ، دو پیام رسان ایرانی که در چند ماه اخیر به دلایل مختلف نام‌شان زیاد شنیده شده است، خالی از لطف نخواهد بود. در این نوشتار سعی کردیم آنها را با یکدیگر مقایسه کنیم.

از وی‌چت چینی‌ها گرفته تا واتس‌اپ از قلب سیلیکون ولی و تلگرام پاول دورف، در طول چند‌سال اخیر این اپلیکیشن‌ها پیام‌رسان‌ های تحت وب ایرانی‌ها بوده‌اند. امروزه این عرصه کاملا در سیطره تلگرام است. این پیام‌رسان متن‌باز به خوبی توانسته‌ است در میان کاربران ایرانی جا خوش کند.

مطابق گزارش‌ها بیش از 40 درصد از کاربران تلگرام را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند. گروه، کانال، چت دونفره، ربات، پیام محرمانه (Secret Chat)، وویس، پیام ویدیویی، امکان ارسال گیف و استیکر، همگی از جمله قابلیت‌های تلگرام است که حسابی با جنس ارتباطات ایرانی‌ها جور درآمده است.

اما در طول ماه‌های‌ اخیر و پس از اعتراضات سراسری دی‌ماه ۹۶، عبارت “تلگرام فیلتر می‌شود” نقل محافل عمومی و شبکه‌های اجتماعی بود. فیلترینگ تلگرام در دیماه ۹۶ موقتی بود. اما هر از چندی یکی از مسئولان از فیلترینگ دائمی آن در روز‌هایی نه چندان دور خبر می‌دهد. آغاز سال 97، پایان تعطیلات نوروز و در نهایت آغاز اردیبهشت‌ماه 97 از جمله نقاط عطف زمانی برای فیلتر شدن پیام‌رسان محبوب ایرانی‌ها بودند.


بیشتر بخوانید : مقایسه پیام رسان های ایرانی ؛ کدام پیام رسان ایرانی برای جایگزینی تلگرام بهتر است؟


در کش و قوس‌های دیماه ۹۶، حسن روحانی، رئیس دولت دوازدهم، از تلگرام و بالاخص بستر اقتصادی آن دفاع کرد، اما این موضوع نتوانست زمزمه‌ها مبنی‌ بر فیلترینگ این پیام رسان‌ را از میان بردارد. به علاوه آقای روحانی چندی پیش از آزادی مردم در انتخاب شبکه‌های اجتماعی گفت.


بیشتر بخوانید : تلگرام فیلتر نمی شود؛ کوچ از تلگرام یک اختیار اجباری است!


وضعیت تلگرام در ایران بسیار متزلزل است و این امر سلطه آن بر کاربران ایرانی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. مطابق آمار بیش از ۸۰ درصد از کاربران ایرانی از سرویس تلگرام استفاده می‌کنند و در صورت مسدود شدن آن فضا برای عرض اندام سایر اپلیکیشن‌های پیام رسان مهیا خواهد شد.

از پیام رسان تم تم گرفته تا پیام رسان ایرانی سروش، ایتا، آی‌گپ و … هرجند فیلترینگ به خودی خود نمی‌تواند مانع از دسترسی مردم به پیام رسان مدنظرشان شود، اما بر فضای رقابتی میان پیام‌رسان‌ها تاثیر خواهد گذاشت. باید دید در مقایسه سروش و ایتا و سایر پیام‌رسان‌های ایرانی کدام یک خواهند توانست از این فضا استفاده کنند.

مقایسه سروش و ایتا ؛ کدام پیام رسان ایرانی بهتر است؟

با این مقدمه این نوشتار را اختصاص می‌دهیم به مقایسه دو پیام رسان ایرانی: پیام‌رسان سروش و پیام‌رسان ایتا.

احتمالا و با نگاهی به گفته‌های مردم، بهترین پیام رسان ایرانی یکی از این دو است. پیداست که از لحاظ تعداد کاربران، اپلیکیشن سروش با بیش از ۵ میلیون کاربر (به گفته تیم سروش) موفق‌ترین پیام رسان بومی است.

ایتا هنوز نسخه iOS ندارد؛ یک هیچ به نفع سروش

اگر می‌خواهید در یک رقابت وارد شوید، پیداست نخستین امر تحلیل و بررسی رقبا است. در حیطه اپلیکیشن‌ها، پوشش دادن سیستم‌ عامل‌های مورد استفاده کاربران بسیار کلیدی است. موضوعی که در پیام رسان‌های خارجی مطرح امری عادی است، اما در میان اپ‌های ایرانی غیر از پیام رسان سروش مابقی توجه چندانی به آن نداشته‌اند.

کاربران در تمامی سیستم‌های اندروید، آی‌ او اس، ویندوز، لینوکس و مک‌ او اس قادرند از پیام رسان سروش استفاده کنند. این درحالی است که در پیام رسان ایتا از این خبرها نیست و اگر تمایلی به استفاده از این برنامه دارید، تنها می‌توانید از نسخه وب و اندروید استفاده کنید. با این حساب در مقایسه پیام رسان‌های سروش و ایتا، چراغ اول را سروش روشن می‌کند!

مقایسه کانال، گروه و چت؛ گزینه‌ای بهتر از هر دو داریم

پیام رسان! وقتی اپلیکیشنی چنین نامی را یدک می‌کشد و پا به عرصه می‌گذارد، باید رابط کاربری و قابلیت‌های جدیدی ارائه کند. در مقایسه سروش و ایتا از منظر تعداد اعضای گروه، ایتا دست بالا را دارد.

تعداد اعضای گروه در پیام رسان سروش تاکنون از مرز 500 عدد فراتر نمی‌رود، حال آنکه در پیام رسان ایتا این عدد 10 برابر است و کاربران می‌توانند در تعامل با یکدیگر گروه‌هایی با 5000 هزار عضو داشته باشند. اما هر دوی این پیام رسان‌ها در مقایسه با تلگرام یک شکست خورده بزرگ هستند. در این پیام رسان روسی امکان ساخت سوپرگروه‌های 100 هزار نفری وجود دارد.

مقایسه سروش و ایتا
حداکثر تعداد اعضای گروه در پیام رسان سروش ۵۰۰ عضو است. این درحالی است که این رقم در اپلیکیشن ایتا ۱۰ برابر و به ۵۰۰۰ عضو می‌رسد. (اعتبار : تکراتو)

پیام صوتی یا وویس دیگر قابلیتی است که کاربران ایرانی به شدت با آن ارتباط برقرار کرده‌اند و باید در مقایسه دو پیام رسان سروش و ایتا نیز لحاظ شود. این امکان در هر دو پیام رسان وجود دارد. البته نقطه ضعف اینجاست که مانند روز‌های نخست تلگرام برای ارسال پیام صوتی در هر دو اپ حتما می‌بایست به طور مداوم گزینه ضبط وویس را نگه دارید. با این همه خبری از قابلیت‌های پیام ویدیویی و پیام محرمانه در هر دو اپلیکیشن نیست.

وویس در ایتا و سروش
امکان ارسال پیام صوتی یا وویس در هر دو اپلیکیشن پیام رسان سروش و ایتا مهیا است. با این شباهت منفی که در هر دو امکان قفل کردن ضبط پیام وجود ندارد. (اعتبار : تکراتو)

دیگر امکانی که انعطاف بیشتری به چت‌ها و ارتباطات میان کاربران می دهد، امکان ارسال ایموجی و استیکر است. در مقایسه سروش و ایتا باید گفت که هر دو اپلیکیشن از قابلیت ارسال ایموجی بهره می‌برند، اما ایتا تاکنون قابلیت ارسال استیکر را در دسترس کاربرانش قرار نداده است (حداقل تا زمان نگارش این متن که اینگونه بوده است).

در پیام رسان سروش اما مجموعه‌های استیکر زیادی وجود دارد که کاربران می‌توانند آنها را نصب کنند. یا اینکه این استیکر ها در بخش فروشگاه استیکر (Sticker Market) وجود دارند، اما تاکنون برای نصب هیچ مجموعه‌ای نیاز به پرداخت هزینه نبوده است. به علاوه مطابق اعلام برخی کاربرها، امکان ساخت استیکر در پیام رسان سروش نیز مهیاست.

استیکر در سروش
امکان ارسال استیکر در چت‌های دونفره، کانال و گروه قابلیتی است که برخلاف ایتا در پیام‌رسان سروش وجود دارد. (اعتبار : تکراتو)

رابط کاربری و گرافیک؛ ایده جدیدی نمی‌بینیم!

رابط کاربری هر دو اپلیکیشن سروش و ایتا شبیه به تلگرام است، البته با تفاوت‌هایی مشهود. ایتا به طور عجیبی یک کپی محض از تلگرام است، اما در پیام رسان سروش اوضاع به کلی متفاوت است. هرچند آنها نوآوری خاصی در رابط کاربری نداشته‌اند و از همان سبک و سیاق تلگرام الگوبرداری کرده‌اند، اما پرواضح است که در زمینه گرافیک اپلیکیشن بسیار تلاش کرده‌اند.

در مجموع تیم ایتا در نهایت غیرحرفه‌ای بودن، همه چیز را از تلگرام کپی‌ کرده‌ و با عباراتی نظیر “مهندسی معکوس” از دستاورد [!] خود دفاع می‌کند.

در نقطه مقابل اما مشخص است که تیم سروش هرآنچه توانسته‌ در راستای ساخت یک رابط کاربری خاص انجام داده‌ است، تلاشی شایسته تقدیر؛ اما بدون نمودی قابل توجه. به طور کلی شاید رابط کاربری موضوع مهمی در مقایسه سروش و ایتا نباشد، چرا که هر دو حرف زیادی برای گفتن ندارند!

رابط کاربری
برخلاف ایتا که رابط کاربری آن کاملا به طور فاجعه‌بار کپی محض از تلگرام است، در گرافیک و رابط کاربری سروش می‌توان نشانه‌های تلاش برای متفاوت بودن را دید. (اعتبار : تکراتو)

بخش عمده‌ای از تبلیغات کانال‌ها در بسیاری از پیام‌‌رسا‌ن‌ها به صورت دهان به دهان و توسط خود کاربران انجام می‌شود. در رابط کاربری پیام رسان سروش، برای تسهیل ترویج کانال‌ها و در نتیجه خود اپلیکیشن بخش خاصی ترتیب داده شده است که در آن کانال به تفکیک موضوع طبقه بندی شده‌اند. سرگرمی و ورزش، فرهنگ و هنر، علمی و آموزشی، اخبار و سیاست، رسانه و دین و مذهب فهرست‌بندی این بخش است.

اما نقدی که به این قسمت از اپلیکیشن سروش وارد می‌دانم، شاید شبیه همان نقدی است که بسیاری به شیوه تبلیغات گسترده اپلیکیشن سروش در رادیو و تلویزیون وارد می‌دانند؛ یعنی از میان بردن فضای رقابت!

با بیشتر شدن استفاده کاربران از این بخش، به مرور کانال‌هایی که اعضای زیاد دارند، محبوب‌تر و امکان دیده‌ شدن کانال‌های کوچک‌تر، کمتر می‌شود. درست همان فضای ناسالم رقابتی که درصدد است پیام‌رسان‌های ایرانی را با مسدود کردن و اعمال محدودیت برای نمونه‌های مشابه خارجی رواج دهد. در بخش تماس صوتی بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

مقایسه سروش و ایتا
یکی دیگر از مزایای پیام رسان سروش نسبت به همتای آن، ایتا، دسته‌بندی کانال‌ها بر اساس موضوع است. به علاوه سرویس‌های جالب توجه‌ای و کاربردی نظیر پرداخت قبض، خرید شارژ و اوقات شرعی در سروش ترتیب داده شده است که مسلما در جذب کاربر موثر خواهد بود . (اعتبار : تکراتو)

در مقایسه سروش و ایتا ، وجه برتری دیگری که سروش نسبت به همتای خود دارد، بخشی به نام سرویس‌هاست که در آن امکان خرید شارژ، مشاهده اوقات شرعی به تفکیک شهرها، پرداخت قبوض و مطلع شدن از وضعیت آب و هوایی است. امکانی که سروش را فراتر از یک اپلیکیشن پیام رسان نشان خواهد داد.

حرف و حدیث بسیار، پیرامون امنیت پیام‌رسان سروش

این روز‌ها با فیلتر شدن تلگرام در روسیه، سخنان بسیاری پیرموان حریم خصوصی کاربران، اینترنت آزاد و آزادی بیان در جریان است. از آنجا که تعداد زیادی از پیام‌رسان‌های ایرانی پس از ماجرا اعتراضات سراسری دیماه 96 در ایران و فیلتر شدن تلگرام سر از خاک بیرون آورند، موضوعات مربوط به حریم خصوصی کاربران در پیام رسان‌های ایرانی و یا حتی امکان “شنود” پیام‌های آنان به بحثی داغ در جامعه و نیز شبکه‌های اجتماعی بدل شد.


بیشتر بخوانید : امنیت پیام رسان سروش در هاله‌ای از ابهام ؛ کاربران چه می‌گویند؟


کمتر از یک ماه پیش یک کارشناس فناوری ارتباطات در صفحه توئیتر خود از یک باگ امنیتی پیام رسان سروش سخن گفت. میلاد نوری () با انتشار تصویر زیر در توئیتر نوشت:

به درخواست دوستان اپلیکیشن پیام‌ رسان سروش رو بررسی کردم.

سروش در یک اقدام بسیار غیرحرفه‌ای از شماره موبایل افراد به عنوان آی‌دی استفاده کرده و در پاسخ وبسرویس‌ها، شما می‌توانید شماره موبایل مدیران کانال‌ها و اعضای گروه‌ها رو مشاهده کنید که از نظر امنیتی فاجعه ست.

به عنوان مثال: در تصویر شماره موبایل ادمین کانال جناب آقای جهرمی (وزیر ارتباطات) رو مشاهده می‌کنید.

سروش و ایتا
(اعتبار : تکراتو)

این موضوع هجمه‌های زیادی را برعلیه این پیام رسان در توئیتر به راه انداخت. سر انجام پس از مدتی سیدمیثم سیدصالحی () مدیر پیام رسان سروش، از رفع باگ سروش خبر داد. او در توئیتر خود نوشت:

مشکل ادمین‌ها حل شد. #اعتماد در #خانواده_سروش قیمت خودش را دارد! و بهای آن فقط و فقط #صداقت است. نمایش شماره ادمین کانال، به معنای هک شدن نیست؛ اما در فرهنگ کاربران عزیز ایرانی، یک #ایراد_مهم است که بابت آن از همه #پوزش_می_طلبیم و از @miladnu هم سپاسگزاریم.

در قوانین عضویت در پیام رسان سروش مواردی در خصوص امنیت و حریم خصوصی وجود دارد که توجه به آنها ضروری به نظر می‌رسد. به عنوان مثال در بند ۵ عنوان شده است که در صورت مغایرت ID یک کانال با مشخصات سازندگان آن تفاوت دارد، نسبت به تغییر و یا غیرفعال کردن آن مجاز است. در بند ۵ آمده است:

سروش مجاز است در هر زمان که مشخص شد شناسه (ID) انتخاب شده مغایر با مشخصات سازنده یا مدیران کانال است با/بدون اطلاع قبلی شناسه کانال را تغییر یا کانال را غیرفعال نماید. مرجع تشخیص در این زمینه، سروش است.

مطابق گفته تیم سروش، این پیام رسان داده‌های مربوط به کاربران را ذخیره و از آنها استفاده می‌کند، ولی آن را در اختیار شخص یا شرکت ثالثی قرار نمی‌دهد. این گزاره بسیار جای تامل دارد. مضاف بر این در بند ۵ قوانین و شرایط سروش آمده است:

کاربر آزاد است تا در چهارچوب قوانین این توافقنامه و قوانین جمهوری اسلامی ایران، اقدام به استفاده از بخش‌های مختلف سروش نماید. لازم است ذکر شود عواقب تخطی از این بند، بر عهده خود کاربر می‌باشد. در این خصوص سروش خود را توسعه دهنده سرویس دانسته و مسئولیت نحوه استفاده از این سرویس بر عهده کاربر است.

اما کماکان بسیاری از کاربران به همین دلایل امنیتی راضی به حضور در اپلیکیشن سروش نمی‌شوند. البته در مقایسه پیام رسان ایتا و سروش باید گفت هردو از این مشکل رنج می‌برند. این موضوع یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی تیم سروش است. هرچند آنها مدعی هستند تا پایان سال به مرز 10 میلیون کاربر نیز خواهند رسید، موضوعی که با توجه به تبلیغات گسترده‌ آنها در صدا و سیما (مالک اصلی اپلیکیشن سروش) چندان دور از ذهن نیست.

در مقایسه سروش و ایتا ، شاید از آنجا که سروش برنامه‌ای بسیار مشهورتر است، حساسیت‌ها نسبت به آن بیشتر باشد. به طور کلی می‌خواهیم بگویم اگر به این نتیجه رسیده‌اید که سروش بستر امنی برای انتقال پیام نیست، در نظر داشته باشید که این پیام رسان برعکس ایتا زیر ذره‌بین‌های بیشتری است.

ایتا یک کپی به تمام معنا از تلگرام است

رابط کاربری، سورس‌ کدها، نسخه دسکتاپ و حتی وبسایت این اپلیکیشن به اصطلاح بومی، تماما کپی برداری است. موضوع که صدای بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی را درآورده بود. تیم ایتا در نهایت نوآوری و خلاقیت [!] رنگ نارنجی را به جای رنگ آبی تلگرام برای اپلیکیشن ایرانی [!] خود انتخاب کرده‌ است.

چندی پیش در تکراتو با یک تست ساده مشخص کردیم که سورس‌کدهای اپلیکیشن ایتا کپی شده از تلگرام است. بدون اندکی تغییر! فقط کافی بود یک شماره اشتباه را برای ورود به ایتا وارد و گزینه Help را انتخاب کنید و در عین ناباوری مشاهده کنید که تیم پشتیبانی تلگرام به شما ایمیل خواهد زذ. در مقایسه سروش و ایتا ، این کپی‌کاری وحشتناک یک امتیاز منفی برای ایتا محسوب می‌شود.


بیشتر بخوانید : پیام رسان ایتا یک کپی محض از تلگرام ؛ چشم حمایت از کالای ایرانی روشن!


تماس صوتی سروش؛ رایگان و ضدرقابتی

چگونه از تماس رایگان سروش استفاده کنیم؟ یکی از نکاتی که در تبلیغات سروش به طور گسترده به آن اشاره می‌شود، تماس صوتی رایگان این اپلیکیشن پیام رسان است. موضوعی که با نقش پررنگ اپراتور‌های تلفن همراه، به یک عنصر ضدرقابتی در میان اپلیکیشن‌های پیام رسان تبدیل شده است.

البته در نگاهی دیگر می‌توان گفت با این کار از اپلیکیشن بومی حمایت شده است. مکالمه صوتی در اپلیکیشن ایتا وجود ندارد و در مقایسه سروش و ایتا، این یک امتیاز مثبت دیگر برای سروش محسوب می‌شود.

یک سال پیش بود که برای اولین بار تلگرام از سرویس مکالمه صوتی در بستر اینترنت خود رونمایی کرد. این سرویس یک رقیب جدی برای اپراتورهای تلفن همراه به شمار می‌رفت، موضوعی که منجر به مسدود شدن این قابلیت در تلگرام، با دستور مقام‌های قضایی شد. دلیل‌اش نفوذ اپراتور‌ها باشد یا هرچیز دیگر، پارادوکسی جدی با سرویس مکالمه رایگان در پیام رسان سروش دارد.

آیا حمایت از یک اپ ایرانی به معنای ایجاد محدودیت برای نمونه‌های خارجی است؟ با این تفسیر چگونه انتظار داریم در چنین فضای ضد رقابتی که ایجاد کرده‌ایم، مردم به ما اعتماد داشته باشند؟

سروش و ایتا را چه کسی هدایت می‌کند؟

در خصوص سروش قضیه تقریبا روشن است. بخش عمده‌ای از سهام این پیام رسان به سازمان صدا و سیما تعلق دارد، اما در مورد ایتا قضیه کمی پیچیده است. در وبسایت این پیام‌رسان گفته شده که ایتا به شرکت “اندیشه یاوران تمدن امروز” تعلق دارد. شرکتی که نامش در هیچ کجا یافت نمی‌‌شود.


بیشتر بخوانید : پیام رسان ایتا در نگاه کاربران ایرانی ؛ شبیه که نه، کپی تلگرام!


با جستجو در وب‌سایت Whois هدایت ایتا به “محسن غفاری” و شرکت “سامانه فناوری طوبی” نسبت داده شده است. سمانه فناوری طوبی در زمینه راه‌اندازی پنل‌ ارسال پیام کوتاه، پیام صوتی و اس ام‌ اس‌های تبلیغاتی فعالیت می‌کند. در خصوص آقای محسن غفاری نیز آنچه می‌دانیم به حضور ایشان در ستاد راهیان نور و فعالیت در وبسایت اکنون غیرفعال شده هاتف (hatefpayam.ir) برمی‌گردد.

برنده مقایسه پیام رسان ایتا و سروش

درست است که تعداد اعضای گروه‌ها در اپلیکیشن ایتا می‌تواند 10 برابر بیشتر از سروش باشد، درست است در خصوص امنیت اپلیکیشن پیام‌رسان سروش حرف و حدیث بسیاری وجود دارد، اما مطابق آنچه گفته شد و نیز بررسی تکراتو، در مقایسه سروش و ایتا ما اپلیکیشن سروش را چندین پله بالاتر از ایتا و برتر از آن می‌دانیم.

فقدان نسخه iOS برای ایتا و برعکس پشتیبانی از بسیاری از سیستم‌ عامل‌های پرکاربرد در سروش، رابط کاربری نوآورانه تر سروش در مقایسه با کپی کاری‌های ایتا از تلگرام، مکالمه صوتی رایگان، به علاوه سرویس‌ها و دسته بندی کانال‌ها در سروش، از جمله شواهد ما بر این مدعاست.

مقایسه سروش و ایتا نشان داد که حتی بهترین پیام‌رسان‌های ایرانی نیز با مشکلات عمده‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند و این یعنی فضا کماکان برای ظهور یک اپلیکیشن پیام رسان بومی که از نظر امنیت، حریم خصوصی و آزادی اینترنت بتواند اعتماد کاربران ایرانی را به خود جلب کند، مهیا است.

باید دید انحصار پیام رسان‌های خارجی شکسته خواهد شد یا در ادامه باز‌هم شاهد عرض اندام پیام رسان‌های غیروطنی خواهیم بود. مقایسه دو پیام‌رسان سروش و ایتا بدون هیچ جانبداری و بر اساس تجربیات ما در تکراتو نگارش شده است. شما هم بازخوردهای خود را از این دو برنامه به ما بگویید و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. به نظر شما بهترین پیام رسان ایرانی کدام است؟

 

بیشتر بخوانید :

منبع : تکراتو

ارسال برای دوستان در: واتساپ | تلگرام |






ارسال نظر (17 نظر)

    سروش خیلی بهتر از ایتاست.

    پاسخ

    بله حرف شما درسته

    اگه سروش با حمایت صدا و سیما اینقدر سریع پیشرفت نمی کرد که پیامرسان نبود

    پاسخ

    صحبت از امنیت نکردید که هیچ کدام غیر از تلگرام این امنیت را ندارندچون بحث امنیت فاکتور اصلی یک پیام رسان است پس هیچکدام به غیر از تلگرام به دردنمیخورند.اگر تلگرام هم ازدنیای پیام رسان ها حذف شود من شخصا از این پیام رسان ها استفاده نمیکنم

    پاسخ

    منم موافقم که سروش بهتره. مخصوصاً که هی پیام‌زسان داخلی‌ای، این سرعت پیشرفت رو نداره!

    پاسخ

    دیگه نیازی به پیام رسان داخلی نیست نسخه جدید تلگرام رو دانلود کنید بعد متوجه میشید چی میگم

    پاسخ

    ببینم شما از تلگرام استفاده کنی چی بهت می دن؟؟؟

    پاسخ

    شاید چیزی ندن، اما به احتمال بسیار زیاد چیزی هم ازشون نمی گیرن

    پاسخ

    سلام به نظر من کد نویسای تلگرام که زیر و بمشو می دونن و با یه حمله می تونن ایتا رو فلج کنن. فعلا خبر ندارن ایران همچین کاری کرده!!!!!

    پاسخ

    به این می گن هک و هک کردن جرم هست

    پاسخ

    سلام. به نظر بنده ایتا با کپی برداری عجیبش با تلگرام مشکل امنیتی دارد. همانطور که خودتان بیان کردید با یک شماره اشتباه تلگرام ایمیل میده. به نظر میاد سر و سری بین تلگرام و ایتا وجود دارد خصوصا اینکه ایتا سر و صاحب درستی هم ندارد.

    پاسخ

    👎🏻👎🏻👎🏻

    کاملا باهات مخالفم ایتا شبیه به تلگرام هست برای راحتی کاربران ولی ایتا حتی یه ویرگول از برنامه نویسی تلگرام استفاده نکرده

    کی گفته ایتا صاحب نداره! درسته ایتا از هیچ جایی حمایت مالی نمی شه ولی این دلیل بر این نیست که بی صاحب باشه

    و اینکه می گی ایتا و تلگرام با هم سر و سری دارن هم کاملا غلطه ایتا مال یک طلبه محترم هست که ایتا هم ایتاء در قرآن بوده و بعد اندیشه یاوران تمدن امروز به وجود اومده

    پاسخ

    تو برنامه نویسی از ویرگول استفاده نمی‌شه، ولی در نگارش فارسی چرا. به شما هم توصیه میشه رعایت کنید. البته در عبارت «طلبه محترم» به خوبی از آرایه متناقض نما استفاده کردید!

    پاسخ

    امیرحسین جوادی

    پاسخ

    این سایتت خیـــــــــــــــــلی قدیمیه، الان هم ایتا نسخه. ios داره و قابلیلت هابیشتری به تلگرام داره و سرعتش عالیه و حرف نداره، حتما نصب کنین ایتا چون بهترینه

    پاسخ

    بهترین از چه لحاظ؟ امنیت؟

    پاسخ

    از همه لحاظ

    پاسخ

    کاربر «ارجمند»!
    یه جوری کامنت بذار نفهمیم از کجا می‌خوری.